Pepe91 Napisano 5 Października 2011 Napisano 5 Października 2011 witam. przez zimę chciałbym trochę zmodernizować stary rower, tak aby móc się nim szybko przemieszczać po mieście (90% asfalt). i tu mam pytanie,czy wymiana wolnobiegu z 6 na 7 lub 8 rzędowy ułatwi mi szybszą jazdę? bo przy obecnym jazda z prędkością 40kmh jest bardzo męcząca ze względu na to, że nie nadążam z pedałowaniem. mam też zamiar wymienić opony na jakieś slicki lub semislicki więc teoretycznie rower powinien stać się szybszy. czy wymiana wolnobiegu ma sens?(oczywiście wtedy wymieniłbym też manetkę i łańcuch) czy wpłynie to korzystnie na osiąganie wyższych prędkości? i jeszcze jedno pytanie: czy mogę do takiego wolnobiegu założyć na tył przerzutkę alivio czy polecacie jakąś inną? proszę o rady i pozdrawiam.
beardman Napisano 5 Października 2011 Napisano 5 Października 2011 Wszystko zależy od tego jaką masz najmniejszą koronkę z tyłu (w wolnobiegu) i jaki blat z przodu (największa tarcza w korbie). Bo to one są odpowiedzialne za szybką jazdę. Na chłopski rozum: im mniej zębów w najmniejszej zębatce wolnobiegu (kasety) i im więcej zębów w największej tarczy z przodu tym ciężej się pedałuje ale i szybciej jedzie. Jeśli masz z tyłu wolnobieg 6-rzędowy to strzelam, że najmniejsza koronka ma 13-14 zębów?
Pepe91 Napisano 5 Października 2011 Autor Napisano 5 Października 2011 z tyłu najmniejsza zębatka 14 zębów, blat 48 zębów. ale jak patrze na wolnobiegi to one chyba wszystkie mają 13lub 14 zębów na najmniejszej koronce... czy poczuję jakąś różnicę przy 13 zębach zamiast 14?
beardman Napisano 5 Października 2011 Napisano 5 Października 2011 Między 13, a 14 zębów będzie niewielka różnica. Pozostaje Ci jedynie zmiana na kasetę ale to wiąże się niestety z koniecznością zmiany tylnej piasty. Jeżeli chodzi o opony to ja polecam Kendy Kwest. Są jednymi z tańszych w miarę sensownych opon do "górala" na asfalt.
Pepe91 Napisano 5 Października 2011 Autor Napisano 5 Października 2011 rozwiązanie ma być tanie więc wymiana na kasetę odpada.
beardman Napisano 5 Października 2011 Napisano 5 Października 2011 Nic innego raczej Ci nie pomoże. Wolnobiegu z mniejszą zębatką nie kupisz. Z przodu już masz korbę trekkingową (48z). Węższe opony sprawią, że lżej Ci się będzie pedałować ale nie zwiększą prędkości max. skoro już teraz brakuje Ci na trasie przełożeń. Wydaje mi się, że jedyna opcja to zmiana na kasetę.
Pepe91 Napisano 6 Października 2011 Autor Napisano 6 Października 2011 a czy możliwa byłaby wymiana największej tarczy w korbie z 48 na 50? i czy to ma sens?
Mod Team Puklus Napisano 6 Października 2011 Mod Team Napisano 6 Października 2011 Do MTB chyba nie robią 50, możliwe ze na zamówienie, szosówki mają takie rozmiary. CHcesz najtańszego rozwiązania? Kup uzywana piaste za ok 15zł, jakąś tanią lub uzywana kasete, przepleć koło. W 50 zł sie wyrobisz jeżeli sam to zrobisz, jak bedziesz biadolić ze nie umiesz to wywal 150zł na nowe koło i kasete. Zaproponowałem najtańsze możliwe rozwiązanie problemu. Mnie przejście wyniosło 15 piasta + 25 kaseta.
beardman Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 a czy możliwa byłaby wymiana największej tarczy w korbie z 48 na 50? i czy to ma sens? Jeżeli masz korbę z mocowaniem tarcz na 4 śruby to będzie to raczej niemożliwe bo producenci nie robią większych koronek niż 48z do mtb/trekking-u. Jeżeli masz mocowanie na 5 śrub to istnieje szansa, że przypasujesz zębatkę z jakiejś korby szosowej. Ewentualnie tak, jak radził kolega wyżej na zamówienie lub zmiana całej korby na szosową. Ale szczerze mówiąc będzie z tym więcej zachodu niż z przejściem na kasetę z tyłu. Nie mówiąc o tym, że możesz mieć problem z obsłużeniem takiej tarczy przez przerzutkę.
Pepe91 Napisano 6 Października 2011 Autor Napisano 6 Października 2011 potem.sprawdzę na ile śrub. ale tak czysto teoretycznie to czy te 50 zębów dałoby efekty? z tą używaną piastą też nie głupi pomysł.
beardman Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 Czysto teoretycznie: tak, na pewno byłaby poprawa. Czy wystarczająca dla Ciebie tego nie jestem w stanie powiedzieć?
Pepe91 Napisano 6 Października 2011 Autor Napisano 6 Października 2011 ale z tego wnioskuję że lepszy efekt da zmiana na kasetę(11zębów koronka najmniejsza)niż 50 zębów na blacie?
beardman Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 http://www.forumrowerowe.org/topic/86216-naped-wymiana-zebatek-czy-kol-przeliczanie-przelozen/ Idąc tym tokiem rozumowania: 50/14=3,571 48/11=4,364 Więc przełożenie 48z:11z jest korzystniejsze.
Mod Team Puklus Napisano 6 Października 2011 Mod Team Napisano 6 Października 2011 Fakt jest taki ze z tyłu jeden ząbek ma dwukrotnie wieksze znaczenie niz na korbie, czyli w przybliżeniu zakładając zebatke 50 zystasz jak bys z tyłu zamiast 14 miał 13, duzo lepie co kolega wyżej poprał wyliczeniami jest przejść na kasete.
dziobolek Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 Nic innego raczej Ci nie pomoże. Wolnobiegu z mniejszą zębatką nie kupisz... Oj, tam... Oj, tam... Od razu - nie kupisz http://www.ebay.pl/itm/8-Speed-Freewheel-11-28t-11-30t-11-32t-11-34t-DNP-/300561503332?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item45fadc9464#ht_1661wt_1139 Pozdrówka!
beardman Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 Ok. Jak się uprzesz to i drzwiami obrotowymi trzaśniesz... Pytanie tylko czy jest to opłacalne: 125zł + 50zł wysyłka + tak czy siak zmiana manetki i łańcucha. Ale dobra. Przyznaję się do błędu. Nie szukałem poza granicami kraju... Pozdrawiam
dziobolek Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 Można trochę taniej znaleźć... trzeba pogrzebać, zapolować... Jak koło w dobrym stanie, to IMHO warto. Nowe koło czy piasta+zaplatanie plus kaseta też za darmo nie jest. Łańcuch tak czy siak do wymiany - nieważne czy to wolnobieg czy kaseta. Z nowymi "zębami" przeważnie zakłada się nowy łańcuch, więc tego bym nie wliczał. No chyba że łańcuch w bardzo dobrym stanie, to można spróbować na "starym". Łańcuch jest ten sam dla 6,7 i 8 biegów, natomiast inny dla 9 oraz jeszcze inny dla 10 biegów. Manetka... można wymienić, ale równie dobrze można ustawić tak, że będzie korzystał z 6-ciu biegów począwszy od najmniejszej zębatki. Może wystarczyć, a jak nie - to wtedy wymiana manetki. Używek za grosze w dobrym stanie mnóstwo... Ja się tylko zastanawiam, czy przerzutka wydoli 8 biegów. Bo napisano, że rower stary i 6-cio biegowy, więc... P.S. 7 biegów - taniej http://www.ebay.pl/itm/7-Speed-Freewheel-11-30T-11-32T-11-34T-LONG-YIH-DNP-/290605707773?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item43a97331fd#ht_1541wt_1139 8 biegów - jeszcze taniej http://www.ebay.pl/itm/DNP-Epoch-8-Speed-Freewheel-11T-Small-Cog-11-32-/290584315201?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item43a82cc541#ht_905wt_905 Pozdrówka!
beardman Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 Zawsze jest to dodatkowa opcja. Nie mówię "nie"... Decyzja, co wyjdzie taniej, wygodniej, szybciej, lepiej należy już do kolegi Pepe91.
dziobolek Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 Siur! Sam musi ocenić, co mu się bardziej "widzi" Jednakże wypada przedstawić wszelakie alternatywy. Pozdrówka!
Pepe91 Napisano 7 Października 2011 Autor Napisano 7 Października 2011 dzięki za wszystkie sugestie. więc zdecyduję się na wymianę wolnobiegu na kasetę lub wolnobieg zaproponowany przez dziobolka (o ile taki dostanę w którymś z pobliskich sklepów. a jeszcze pytanie co do przerzutki: czy lepiej będzie wpakować na tył używaną alivio czy nową acere?
dziobolek Napisano 7 Października 2011 Napisano 7 Października 2011 dzięki za wszystkie sugestie. więc zdecyduję się na wymianę wolnobiegu na kasetę lub wolnobieg zaproponowany przez dziobolka (o ile taki dostanę w którymś z pobliskich sklepów). Wątpię... No i nie zdziwię się jeśli będą robić wielkie oczy i przekonywać Cię, że nia ma takich wolnobiegów. Wielu żyje z takim przeświadczeniem i w niewiedzy. a jeszcze pytanie co do przerzutki: czy lepiej będzie wpakować na tył używaną alivio czy nową acere? To zależy w jakim wieku i w jakim stanie jest ta Alivio. Mam w garażu dwa nowe rowery - jeden z Alivio, drugi z Acerą i poza napisem, różnic specjalnie nie dostrzegam. Poza tym sporo dobrego słyszy się ostatnio również o Acera, więc myślę, że reprezentują dziś podobny poziom. Dużo lepiej na ich tle prezentuje się natomiast Alivio z mojego Classica z '95. W porównaniu do niej, te dwie nowe to... "plastik fantastik". No i moja wciąż śmiga bez zarzutu po tylu latach Pozdrówka!
Raziel210 Napisano 7 Października 2011 Napisano 7 Października 2011 Ja polecałbym raczej Acera. Nowe to nowe z używanym nigdy nie wiadomo jak i kto się z tym bawił . A po za tym w moim kilkuletnim crossie Acera sprawuje się nadzwyczaj dobrze. Działa co prawda trochę topornie ale całkiem precyzyjnie i mimo upływu lat i paru kaset nie wymagała jeszcze regulacji.
moojmisiu Napisano 8 Października 2011 Napisano 8 Października 2011 A po za tym w moim kilkuletnim crossie Acera sprawuje się nadzwyczaj dobrze. Działa co prawda trochę topornie ale całkiem precyzyjnie i mimo upływu lat i paru kaset nie wymagała jeszcze regulacji. I przez ten czas nie wymieniałeś pancerzy ani linek? Jeśli nie wymieniałeś, to głęboko wątpię w precyzyjna pracę, szczególnie w obliczu braku regulacji; takie rzeczy jeśli już, to tylko w przerzutkach działających w systemie 1:1. Acera nie będzie złym wyborem, ale osobiście zaryzykowałbym i kupił jakąś używaną LX czy deore.
Raziel210 Napisano 9 Października 2011 Napisano 9 Października 2011 O dziwo nie, nie wymieniałem ani pancerzy ani linek. Ale jest to raczej spowodowane tym, że unikam jak tylko mogę jazdy w deszczu i błocie. A co do precyzji działania w drugim rowerze (góralu) mam zamontowane Deore XT i tam przerzutka działa niewyczuwalnie. Jednak po kilku miesiącach trochę się rozregulowała i pojawił się taki efekt, że przy zmianie zębatki z mniejszej na większą po "kliknięciu" dźwigienki przez krótką chwilę łańcuch nie wskakiwał na właściwą zębatkę, coś w rodzaju ruchu jałowego kasety. W Acerze zmianę biegu dość wyraźnie słyszę i czuję na pedałach (dlatego toporna) jednak nie spotkałem się z tym, że po zmianie biegu kręcę pedałami a łańcuch nie wskakuje na właściwe miejsce.
seraph Napisano 11 Października 2011 Napisano 11 Października 2011 Zależy od przebiegu tej używanej i jej stanu. Ja osobiście jeżdżę tez głownie po szosie wiec wiem ze raczej się nie używa biegów lżejszych niż 3 z tylu (mam kasetę 7rzedowa) założyłem ok temu Shimano TX i się sprawdza doskonale chociaż nie jest to nawet średnia polka. Ja bym kupił nowa jest nie wytarta z nowym łańcuchem i wolnobiegem idealnie się dotrze.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.