Skocz do zawartości

[centrowanie] obliczenia teoretyczne


zgrzezly

Rekomendowane odpowiedzi

witam,

może jest na forum jakiś kolega z umiejętnością policzenia i podania wzoru jak uporać się z takim problemem.

 

przechwytywaniegb.jpg

 

zaplatamy koło, lewe i prawe szprychy, prawe zostawiamy maksymalnie luźne i póki co ich nie dotykamy, naciągamy tylko szprychy wychodzące z lewego kołnierza piast. Obręcz ustawia się nad lewym kołnierzem, regulujemy naciąg szprych usuwając bicie radialne.

Po tym etapie, naciągamy prawe szprychy przeciągając obręcz do środka piasty. I teraz pytanie z jaką siłą powinny być naciągnięte lewe szprychy aby po przeciągnięciu obręczy o 10mm osiągnęły naciąg 100N. Szprycha stalowa 2mm.

zgrzezly

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zamierzasz podczas budowania najpierw naciągać do ostatecznej wartości szprychy tylko z jednej strony, to przynajmniej jeśli chodzi o tylne koło, radziłbym Ci zacząć od strony napędu. Są tacy, którzy budują koła w ten sposób, ale tylko tylne z hamulcem obręczowym. No może nie do końca w ten sposób. Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zamierzasz podczas budowania najpierw naciągać do ostatecznej wartości szprychy tylko z jednej strony, to przynajmniej jeśli chodzi o tylne koło, radziłbym Ci zacząć od strony napędu. Są tacy, którzy budują koła w ten sposób, ale tylko tylne z hamulcem obręczowym. No może nie do końca w ten sposób. Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty.

 

za książką "Art Of Wheelbuilding"

przechwytywaniewj.jpg

obręcz musi się zawsze znaleźć nad środkiem piasty choć nie zawsze w równych odstępach od kołnierzy piasty. W przednich kołach bez mocowania pod tarcze środek piasty pokrywa się ze środkiem pomiędzy kołnierzami i naciąg szprych lewych i prawych przy prawidłowo zbudowanym kole powinien być jednakowy.

W piastach przednich z mocowaniem pod tarcze hamulcową występuje offset tak jak w tylnej piaście, stąd nierównomierne napięcie szprych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaplatamy koło, lewe i prawe szprychy, prawe zostawiamy maksymalnie luźne
Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty.

 

Jak się już może domyślasz, nie mówiłem o skończonym kole, tylko o procesie jego powstawania.

 

obręcz musi się zawsze znaleźć nad środkiem piasty choć nie zawsze w równych odstępach od kołnierzy piasty. W przednich kołach bez mocowania pod tarcze środek piasty pokrywa się ze środkiem pomiędzy kołnierzami i naciąg szprych lewych i prawych przy prawidłowo zbudowanym kole powinien być jednakowy.

W piastach przednich z mocowaniem pod tarcze hamulcową występuje offset tak jak w tylnej piaście, stąd nierównomierne napięcie szprych.

 

Porównując twój pierwszy wpis z tym ostatnim, muszę spytać; skąd skopiowałeś to mądre zdanie, ponieważ nie wierzę abyś sam był jego autorem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zamierzasz podczas budowania najpierw naciągać do ostatecznej wartości szprychy tylko z jednej strony, to przynajmniej jeśli chodzi o tylne koło, radziłbym Ci zacząć od strony napędu. Są tacy, którzy budują koła w ten sposób, ale tylko tylne z hamulcem obręczowym. No może nie do końca w ten sposób. Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty.

 

nie napisałem że chce naciągać szprychy z jednej strony do ostatecznej wartości, tylko do wartości która wzrośnie do ostatecznej po przeciągnięciu obręczy nad oś poprzeczną piasty. Wyjaśnij proszę dlaczego tylko tylne z hamulcem obręczowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz zamiar zmierzyć te siły?

Skoro szprychy z jednej strony masz już naciągnięte do ostatecznej wartości, to szprychy z drugiej strony musisz naciągnąć tak żeby obręcz znalazła się na środku osi a nie żeby uzyskać jakąś wziętą z kosmosu siłę. No i oczywiście zdajesz sobie sprawę że jak dociągniesz "zielone" szprychy to na czerwonych już nie będziesz miał tych 100N.

 

To jakieś zadanie domowe czy rzeczywisty problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie napisałem że chce naciągać szprychy z jednej strony do ostatecznej wartości, tylko do wartości która wzrośnie do ostatecznej po przeciągnięciu obręczy nad oś poprzeczną piasty. Wyjaśnij proszę dlaczego tylko tylne z hamulcem obręczowym

 

Odpowiedź powinieneś znaleźć w książce z której rysunek tutaj wkleiłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...