zgrzezly Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 witam, może jest na forum jakiś kolega z umiejętnością policzenia i podania wzoru jak uporać się z takim problemem. zaplatamy koło, lewe i prawe szprychy, prawe zostawiamy maksymalnie luźne i póki co ich nie dotykamy, naciągamy tylko szprychy wychodzące z lewego kołnierza piast. Obręcz ustawia się nad lewym kołnierzem, regulujemy naciąg szprych usuwając bicie radialne. Po tym etapie, naciągamy prawe szprychy przeciągając obręcz do środka piasty. I teraz pytanie z jaką siłą powinny być naciągnięte lewe szprychy aby po przeciągnięciu obręczy o 10mm osiągnęły naciąg 100N. Szprycha stalowa 2mm. zgrzezly Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Tylko nie mow, ze tak kola skladasz??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zgrzezly Napisano 30 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 a co jest nie tak??, sposób jak sposób. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Nie, no pewnie, ze jakis sposob, aczkolwiek z normalnym budowaniem kola to nie mac nic wspolnego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cebul08 Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Jeżeli zamierzasz podczas budowania najpierw naciągać do ostatecznej wartości szprychy tylko z jednej strony, to przynajmniej jeśli chodzi o tylne koło, radziłbym Ci zacząć od strony napędu. Są tacy, którzy budują koła w ten sposób, ale tylko tylne z hamulcem obręczowym. No może nie do końca w ten sposób. Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Freud Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Hmmmm a nie do naciągania szprych nie ma specjalnego przyrządu? Wkręca się obręcz w przyrząd i po założeniu szprych się nie naciąga odpowiednio sprawdzając czy obręcz nie obciera? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zgrzezly Napisano 30 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Jeżeli zamierzasz podczas budowania najpierw naciągać do ostatecznej wartości szprychy tylko z jednej strony, to przynajmniej jeśli chodzi o tylne koło, radziłbym Ci zacząć od strony napędu. Są tacy, którzy budują koła w ten sposób, ale tylko tylne z hamulcem obręczowym. No może nie do końca w ten sposób. Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty. za książką "Art Of Wheelbuilding" obręcz musi się zawsze znaleźć nad środkiem piasty choć nie zawsze w równych odstępach od kołnierzy piasty. W przednich kołach bez mocowania pod tarcze środek piasty pokrywa się ze środkiem pomiędzy kołnierzami i naciąg szprych lewych i prawych przy prawidłowo zbudowanym kole powinien być jednakowy. W piastach przednich z mocowaniem pod tarcze hamulcową występuje offset tak jak w tylnej piaście, stąd nierównomierne napięcie szprych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cebul08 Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 zaplatamy koło, lewe i prawe szprychy, prawe zostawiamy maksymalnie luźne Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty. Jak się już może domyślasz, nie mówiłem o skończonym kole, tylko o procesie jego powstawania. obręcz musi się zawsze znaleźć nad środkiem piasty choć nie zawsze w równych odstępach od kołnierzy piasty. W przednich kołach bez mocowania pod tarcze środek piasty pokrywa się ze środkiem pomiędzy kołnierzami i naciąg szprych lewych i prawych przy prawidłowo zbudowanym kole powinien być jednakowy.W piastach przednich z mocowaniem pod tarcze hamulcową występuje offset tak jak w tylnej piaście, stąd nierównomierne napięcie szprych. Porównując twój pierwszy wpis z tym ostatnim, muszę spytać; skąd skopiowałeś to mądre zdanie, ponieważ nie wierzę abyś sam był jego autorem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zgrzezly Napisano 30 Lipca 2011 Autor Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Jeżeli zamierzasz podczas budowania najpierw naciągać do ostatecznej wartości szprychy tylko z jednej strony, to przynajmniej jeśli chodzi o tylne koło, radziłbym Ci zacząć od strony napędu. Są tacy, którzy budują koła w ten sposób, ale tylko tylne z hamulcem obręczowym. No może nie do końca w ten sposób. Szprych po stronie przeciwnej nie zostawiają zupełnie luźnych, raczej równo dokręcone, np. do końca gwintu szprychy, lub do końca gwintu + 1, 2 obroty. nie napisałem że chce naciągać szprychy z jednej strony do ostatecznej wartości, tylko do wartości która wzrośnie do ostatecznej po przeciągnięciu obręczy nad oś poprzeczną piasty. Wyjaśnij proszę dlaczego tylko tylne z hamulcem obręczowym Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Proponuje chociazby ogladnac pare filmikow na youtubie, a zobaczysz jak sie buduje kolo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koen Napisano 30 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2011 Jak masz zamiar zmierzyć te siły? Skoro szprychy z jednej strony masz już naciągnięte do ostatecznej wartości, to szprychy z drugiej strony musisz naciągnąć tak żeby obręcz znalazła się na środku osi a nie żeby uzyskać jakąś wziętą z kosmosu siłę. No i oczywiście zdajesz sobie sprawę że jak dociągniesz "zielone" szprychy to na czerwonych już nie będziesz miał tych 100N. To jakieś zadanie domowe czy rzeczywisty problem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cebul08 Napisano 31 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 31 Lipca 2011 nie napisałem że chce naciągać szprychy z jednej strony do ostatecznej wartości, tylko do wartości która wzrośnie do ostatecznej po przeciągnięciu obręczy nad oś poprzeczną piasty. Wyjaśnij proszę dlaczego tylko tylne z hamulcem obręczowym Odpowiedź powinieneś znaleźć w książce z której rysunek tutaj wkleiłeś. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.