Skocz do zawartości

[stery ahead półzintegrowane] problem z regulacją


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Wymieniłem ramę na nową. Cały osprzęt został przełożony w serwisie. W domu gdy dokładniej "obmacałem" rowerek okazało się że jest spory luz na sterach. Walczyłem z regulacją dobrą godzinę i się poddałem.

 

Objawy - luz na sterach [u góry], po dokręceniu grzybka [tego od gwiazdki] luz jest skasowany ale koła nie można skręcić - tak zablokowane. Sprawdziłem smarowanie, ułozenie koszyków z kulkami, bieżnie i miski. Wizualnie wszystko w porządku. Ale jedna bieżnia [ta zakładana na widelec] ma ledwie widoczne pęknięcie. Próbowałem z precyzyjnym dobraniem siły dokręcenia grzybka, ale albo jest luz na sterach albo sie koło nie skręca.

 

Przy starej ramie nie było żadnych problemów z regulacją, a przednie koło gdyby mogło to by się o 360 stopni samo okręciło. A dolna bieżnia już była pęknięta.

 

Macie jakiś pomysł w czym może tkwić problem ? Czy wymienić stery na nowe?

 

PS

 

Macie może jakiś patent na wybijanie misek sterów [oczywiście poza młotkiem i wkrętakiem] ?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem smarowanie, ułozenie koszyków z kulkami, bieżnie i miski.

A ja polecam jeszcze raz się upewnić... Jeśli to zwykłe stery to czasem naprawdę można się kopnąć ;). Porównywałeś ze zdjęciami np?

 

albo jest luz na sterach albo sie koło nie skręca.

odwieczny problem, ech ;)

Ja bym jeszcze spróbował skręcić żeby nie było luzu, pod wszystko smar i potem po prostu pojeździć. W moich starych sterach kulkowych często działało. Samo się układało

 

Macie może jakiś patent na wybijanie misek sterów [oczywiście poza młotkiem i wkrętakiem] ?

Jest specjalny przyrząd do nabijania i zbijania misek, ale trochę to kosztuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanówmy się jelsi chodzi o stery z wiankami:

1. bieznia nie ma luzu na rurze wielca bo bys zauważył

2. miski luzu w ramie nie maja bo by wypadły

3. zatem mozliwości są dwie -albozle pskładane stery (np. góna miska zaminiona z dolną) albo stożkowy pierscień kasujący luz przy górnej bierzni żle dolega lub jest już odciśnięty. Jeżeli sa to stare stery i chyba tanie bo wiankowe to raczej nie zastawiałbym się tylko bym je wymienił.

Jelzi natomiast ochodzi o stery z łożyskami typu cartridge potoczne zwane maszynowymi to zdarza się, że zewnetrzna bierznia łozyska ma zbyt duży luz w misce i takie stery są do wyrzucenia. Tak np. było w sterach accenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem jeszcze ciekawą literaturę : FSA headsetbook

 

Stery [Ritchey - 1500 km przebiegu] były i są poskładane w taki sposób [kierunek od dołu do góry]

 

  • bieżnia na widelcu + osłonka "przeciw piaskowa"
  • koszyk z kulkami [kulkami do góry]
  • miska dolna [w ramie]
  • miska górna [w ramie]
  • koszyk z kulkami [kulkami do dołu]
  • bieżnia + osłonka "przeciw piaskowa"
  • stożek ustalający
  • grzybek od gwiazdki

Miski dolna i górna sa takie same, widelec na pewno jest dobrze osadzony w główce ramy - tzn bez luzów.

 

Pewnie jeszcze trochę popróbuje poregulować, ale myślę o wymianie sterów na takie z łożyskami maszynowymi. Może macie jakieś swoje typy ?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.forumrowerowe.org/topic/67454-stery-luzy-na-sterach-po-zamontowaniu-nowego-amora/

Sprawdź dokladnie na spokojnie jeszcze raz czy wszystko dobrze poskładane(nabite do końca bieżnie na sterówce widelca i w ramie).

Co do sterów np.CaneCreek,FSA,Ritchey,RaceFace,Syncros tańsze Accent,VP Components.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjrzałem się dokładnie sterom, rurze sterowej, podkładkom pod mostek i wszystko wygląda na złożone prawidłowo. To co mi przychodzi do głowy:

 

- to pęknięcie na dolnej bieżni może powoduje obsunięcie bieżni i koszyka z kulkami, a co za tym idzie przy regulacji [skręcaniu] obniżenie całego układu sterów i w konsekwencji albo nadmierny luz albo blokowanie obrotu,

 

- może faktycznie zostały zamienione miejscami miski sterów - miski są wciśnięte w główkę ramy [z główki ramy nie wystają żadne kołnierze] nazywa się to stery półzintegrowane wewnętrzne.

 

W tygodniu nie mam za bardzo czasu aby sprawdzic moje przypuszczenia - spróbuje w weekend. Pewnie będzie z tym trochę zabawy [zdjęcie bieżni, może wybijanie a potem wprasowanie misek].

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może warto przejść się do serwisu, na reklamację usługi. Wzięli przecież pieniądze za wymianę, a stery nie działają tak jak powinny.

Jeżeli chcesz sam to załatwić to sugerowałbym rozłożenie wszystkiego, wyczyszczenie, dokładną inspekcję oraz ewentualne ponowne złożenie.

Demontaż misek ułatwia takie narzędzie. Takie ustrojstwo łatwo samemu zrobić, Potrzeba ze 40cm zwykłej (bodajże calowej) rurki (sklepy hydrauliczne). Do tego szlifierka z cienką tarczą i imadło. Z takim "pomocnikiem" wybijanie misek nie straszne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Informacja kończąca i myślę że zamykająca temat.

 

Wymieniłem stery na FSA Orbit Z. Wszystko działa tak jak powinno. Przy demontażu misek posłużyłem sie przyrządem "hand made" zrobionym z rurki aluminiowej wg. propozycji i pomysłu M333.

 

Uwaga do budowy sterów Ritchey - miska dolna i górna nie mają takich samych wymiarów, ale były prawidłowo nabite. A przyczyna luzów - nieznana :rolleyes: .

 

Dziękuję za uwagi i pomysły.

 

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...