Skocz do zawartości

[Piasta] Shimano Nexus


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. 

Kilka lat temu kupiłem ramę do fixa i od początku mi się nie podobała. Na foto - ma inne widły. Oryginalne są 1,5 cm wyższe i wyglądał by jak klasyczny rower miejski do jazdy w pozycji wyprostowanej.

Upatrzyłem sobie inną ramę, a dla tej chciałbym znaleźć inne zastosowanie. Otóż potrzebuję roweru turystycznego, który radził by sobie również na drogach nieutwardzonych (10 - 20% ogólnego przebiegu), w tym również w terenie pagórkowatym.

Miałem wcześniej inną koncepcję: zbudować (na innej ramie) napęd 1x7 na wolnobiegu 13 - 34, ale jakoś tak zeszło i pomyślałem, żeby tak na szybko wstawić do tej ramy Nexusa 3-kę (budżet i OLD 120 mm).

Obliczyłem sobie, że przy blacie 42T i koronce 22T najtwardsze przełożenie miał bym 2,61. Do jazdy turystycznej powinno wystarczyć. Zwłaszcza, że koła będą większe. Jak założę oryginalne widły, to spokojnie wejdzie opona 35C.

Najlżejsze, to 1,4. Szału nie ma. W szosie mam 1,21 i na podjazdach 15-16% jest ciężko. Ale to ma być rower do użytku okazjonalnego (do 2 kkm rocznie) i (chyba) nie ma sensu inwestować.

Moje pytanie: czy ktoś używa Nexusa 3-ki i czy to się nadaje? Wiem, że na mokrą drogę, to nie bardzo. Nieuszczelniane łożyska. Jaka odporność na zachlapanie błotem na leśnych ścieżkach?

Jaki moment obrotowy jest w stanie przenieść? Nie proszę o podanie liczb, tylko tak orientacyjnie: Jak się depnę, to czy nie potłukę wydmuszek (wiek :D) o ramę? Z góry dziękuję za odpowiedzi.

IMG_20240303_132326_1_copy_1206x1612.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nexus jest jest w sumie toporną, ale przez to niezwykle żywotną piastą i w ogóle bym się nie przejmował uszczelnieniem łożysk, cokolwiek masz na myśli, bo to są woły robocze całkiem znośnie radzące sobie w tak niewdzięcznych zastosowaniach jak chociażby rowery miejskie/publiczne. Na pewno nie zabije jej jazda po mokrej drodze. Gdyby tak było, jak piszesz, to tysiące takich rowerów zamiast stać pod chmurką i czekać na wypożyczenie tylko by wypatrywało serwisu...

Twoim zmartwieniem może być przyjęte za niskie input ratio. Manual mówi, że w zależności od wersji powinno to być nie mniej niż 2,3 lub 2,6. Zestaw 42/22 daje 1,91 (na najniższym biegu x0,73 to daje 1,39, na najwyższym x1,36 to daje 2,59 ). Jazda z input ratio poniżej  minimum może sprawdzać się znakomicie przez lata, ale to zawsze jest wbrew specyfikacji, a jeśli chcesz "depnąc", to tym bardziej bym się jej trzymał.. Żeby trzymać się specyfikacji, musiałbyś przyjąć np. zestaw 42/17 (2,47, co daje na pozostałych biegach 1,8 i 3,36) lub 49/21 (2,33, co daje na pozostałych biegach 1,7 i 3,,17).

Edytowane przez HSM
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rzeczywiście zmartwienie :( . Nie mogę teraz znaleźć tej strony, ale kiedyś czytałem, że przełożenie nie powinno być mniejsze niż 2. 42/20 by się mieściło, ale wtedy 1,6 na zwalniającym to pod górkę trochę twardo.

W sumie, to żeby wjechać pod górkę lub/i pokonać piaszczysty odcinek - potrzebny jest odpowiedni moment obrotowy. Jeśli przełożenie będzie zbyt twarde, to muszę dać większy nacisk na pedały. Dla pracy sprzęgła to na jedno wychodzi.

Czy mam rozumieć, że Nexus po prostu nie służy do jazdy po pagórkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż... input ratio nie jest czymś, do czego przykłada się specjalnie istotną uwagę, zwłaszcza że mówimy o komponencie naprawdę tanim, więc ludzie jeżdżą z różnymi kombinacjami i w internecie spokojnie znajdziesz zapewnienia, że przełożenie 2.0 jest w porządku. To nie jest Rohloff, którego zaleceń będziesz się trzymał, pamiętając, ile kosztuje ta piasta. Jednak nie da się uciec przed faktami - https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/SG0005/DM-SG0005-05-ENG.pdf na stronie 6. masz wyraźnie:

It is recommended that the front chainring be set so that the gear ratio is about 2.3 (3R40 / 3R45 / 3D55 / 3C41) or 2.6 (3R75). Example In the case of 2.3: F41T to R18T, F42T to R18T In the case of 2.6: F41T to R16T, F42T to R16T 

To, czy będziesz się trzymał tych zaleceń, zależy wyłącznie od Ciebie. W sumie w razie uszkodzenia piasty większym kosztem może się okazać przeplatanie koła niż sam Nexus :-).

Z tym momentem pod górkę, to oczywiście dobrze łapiesz zależność, ale z drugiej strony input ratio dotyczy wyłącznie biegu neutralnego, właśnie po to żeby nie komplikować zagadnienia i nie zmuszać użytkownika do ekwilibrysttycznych obliczeń. Jeżeli producent podaje bezpieczne input ratio dla biegu x1 to zakłada się, że piasta zniesie odpowiednio duży zakres sił/momentów (oczywiście w granicach rozsądku, a czasem w granicach opisanych w specyfikacji, choć w nexusie chyba nie znajdziesz tych wartości) zarówno na tym biegu 1x jak i x0,73 oraz x1,36.

Nie, nexus to nie jest narzędzie do górskiej wyrypy... Jak pisałem wcześniej, to tania i w sumie solidna przez swoją toporność piasta do miasta. Tylko nie wiem, jak Ty definiujesz te pagórki, bo wspomniane przez Ciebie podjazdy 15-16% to już chyba są konkretne górki... Jak widzę takie wartości, to raczej moje myśli idą w stronę napędu, gdzie rozpiętość przełożeń będzie większa niż w tym nexusie. Z drugiej strony wspominasz o okazjonalnym użyciu i tu nawet w na jakichś pagórkach (tylko takich prawdziwych pagórkach a nie ściankach) i to na niekoniecznie wspaniałej nawierzchni ten nexus powinien po prostu działać. Jak jeździsz  i gdzie chcesz jeździć tym rowerem -wiesz Ty. Gdybym miał dostępnego taniego nexusa, to bym się pewnie zdecydował, zwłaszcza, że to dobrze się wpisuje w prostotę roweru, który opisałeś na początku - chociażby żeby się przekonać, czy to się sprawdzi...

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszło mi jeszcze do głowy, że gdzieś - w kontekście użytkowania tego typu piast (3 biegi, mała rozpiętość przełożeń) - przeczytałem poradę wziętą od Sheldona Browna, żeby planować przełożenia dla normalnej jazdy na biegu trzecim, a pozostałe niższe biegi traktować jako swoistą rezerwę na ruszanie spod świateł, czy jazdę pod górkę.

W przypadku tego Nexusa - kierując się powyższą zasadą - mógłbyś przyjąć wyjściowe przełożenie np. 48/21 (2,29, co teoretycznie nie mieści się w specyfikacji, ale ta specyfikacja poleca bardzo podobną kombinację 41/18, która jest jeszcze bardziej miękka - 2,28), a to pozwala mieć w miarę normalne, "przelotowe" prędkości(na wyższym biegu to da przełożenie 3,10, gdzie przy kadencji 80 osiągasz ponad 32 km/godz.) i jednocześnie masz do dyspozycji lżejsze biegi (2,29 gdzie przy tej samej kadencji turlasz się ponad 23 km/godz. oraz 1,67 na te najcięższe przypadki).

Edytowane przez HSM
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Twój tok myślenia w zasadzie zgadza się z moim. Ta piasta jest na tyle tania, że tylko głupi by nie zaryzykował.

Dokładnie jak napisałeś - zamierzałem potraktować bieg 3-ci jako do normalnej jazdy po płaskim. Na fixie wyrobiłem sobie przyzwoity zakres kadencji, więc na przełożeniu ok. 2,6 i kołach 35C  30 się przekroczy. O ile mocy wystarczy 😛

Plik, który mi podesłałeś jest nie po polsku i nic nie rozumiem. Ale wydaje mi się, że przełożenia w granicach 2,3 - 2,6 mogą dotyczyć mniejszych kół. Np. w składaku. Najpopularniejsze miejskie damki, takie z koszykiem na kierownicy :) mają fabrycznie 38/20, a więc mniej niż 2. Oczywiście osoby jeżdżące na takich rowerach nie generują momentu obrotowego, który mógłby uszkodzić sprzęgło :). Ale zaryzykuję. Kiedyś jeździłem na torpedzie (o stałym przełożeniu) , ciągnąłem przyczepę ponad 100 kg i ileś-tam wytrzymywało ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...