Skocz do zawartości

[Koło TL] Specialized Camber AlexRims MD19 - problem z założeniem opon


Moriturus

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

Od razu przyznam się, że to pierwsze moje koła TL i jestem na granicy decyzji o zamówieniu dętek ;)

Koła kupiłem używane ale w bardzo dobrym stanie (właściwie stały od kilku lat w garażu) Dokupiłem opony Vittoria Morsa i oddałem do pobliskiego sklepu z myślą - jak ma być pierwszy raz TL to niech to zrobią fachowcy. 
Po kilku dniach koła odebrałem niezrobione - nie mogli "złapać ciśnienia w oponach, coś nie tak z kompresorem".
Oględziny w domu znalazły przyczynę - nie było nawet nalanego uszczelniacza. Pominę ten sklep i moją opinię na jego temat - minutą ciszy. 

Sklep odpuściłem, postanowiłem zrobić sam - co w tym może być trudnego.. tia....
Kupiłem uszczelniacz, zalałem tyle ile producent zalecił, kompresor u znajomego, i powietrze śmigało jak w durszlaku wszędzie ale nie pozostawało w oponie. 

Rozebrałem koło jeszcze raz, umyłem. Zabrałem się za bardziej szczegółową "analizę" co w trawie piszczy.. lub też w tym przypadku świszczy. 

Okazało się, że Specialized robiąc te koła używa hm... gumowej taśmy (nienaklejanej, raczej przypomina to gumkę recepturkę ) okalającej rafkę i to wydawało się ok, taką taśmę pokazywał każdy materiał instruktażowy. Ale...guma jest na tyle szeroka, że wydaje mi się (tia.. specialista się znalazł:D) iż opona nie może ułożyć się w rancie rafki. I chyba "guma" powinna dociskać oponę do rantu rafki. Co wydaje się sensowne (teoretycznie). Powietrze tworzy ciśnienie w oponie i tym samym dociska gumę do opony a opona dociskana jest do rantu rafki. Zreszą zdjęcie okolic wentyla nie pozostawia cienia szansy aby było inaczej - tam po prostu nie ma miejsca na na oponę. Tia.. taki ze mnie pomysłowy dobromir ;P
Rozebrałem całość, ściągnałem gumę, nałożyłem jedną stronę opony, gumę "wrzuciłem" luzem na rafkę, wsadziłem drugą stronę opony koło wentyla. I wtedy dokręciłem wentyl i tym samym docisnąłem opone do rantu. I wyglądało to naprawdę lepiej. Schody zaczeły się przy końcu opony. Guma rzecz jasna wchodzi na wcisk więc mniej więcej od 3/4 koła pręży ale udało mi się jakoś założyć większość opony tak aby była pomiędzy gumą a rafką. Został kawałek może z 10cm gdzie za cholerę nie udaje mi się tego zrobić z prostej przyczyny - guma już jest napięta na rafce, opona również i leży na górnej krawędzi gumy a nie jak reszta koła pomiędzy. 

 

Teraz dam wam na kilka minut śmiechu (bo zapewne wszystko robię źle) i wygląda to jak opis jedzenia zupy widelcem. 

Ale pytań mam kilka:

Oczywiście pierwsze: Jak bardzo robię to źle? :)
Jeżeli moja "teoria" jest prawdziwa i ta guma powinna dociskać opone to jak do cholerki ciężkiej założyć oponę bez pomocy osób trzecich, nerwów oraz bawienia się z kocówką opony i staraniem się wciskania opony pod gumę?

Oczywiście nawet nie wyobrażam sobie aby robić to z wlanym uszczelniaczem i pozostaje mi tylko strzykawka i droga przez wentyl. Co daje następne pytanie - jeżeli mam co kilka mc męczyć się z serwisem w domu w taki sam sposób, bądź oddawać do serwisu i płacić 100zł za dwa koła to wolę kupić dętki i 100 łatek do nich :)

Załączam zdjęcia rafki z założoną gumą: miejsce koło wentyla i kawałek dalej. Tak guma jest założona na rafkę. 

Za porady dziękuję. Za głupie uwagi nie dziękuję :D Za śmieszki na ulicy - a mam je w nosie :D

Pozdrawiam

20201023_000925.jpg

20201023_001059.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na zdj, wentyl powinien docisnąć gumę, nie na odwrót. Poza tym zdjąć gumę, sprawdzić obręcz, wyczyścić. Zorganizować taśmę, wczesniej zmierzyć szerokość wewnętrzną i dopasować. 

Taśm do systemu TL jest dużo, sam używam Gorilla Tape, dobrze klei i nie jest sztywna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, wojtt80 napisał:

Patrząc na zdj, wentyl powinien docisnąć gumę, nie na odwrót. Poza tym zdjąć gumę, sprawdzić obręcz, wyczyścić. Zorganizować taśmę, wczesniej zmierzyć szerokość wewnętrzną i dopasować. 

Taśm do systemu TL jest dużo, sam używam Gorilla Tape, dobrze klei i nie jest sztywna.

Ale ta guma już jest z wentylem. Zapomnialem o tym ważnym fakcie wczoraj napisać. Owszem mogę kupić taśmę i wentyle i zrobić to metodą domową ale po co skoro producent już dał "firmowe" gumy z wentylami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Moriturus napisał:

Po kilku dniach koła odebrałem niezrobione - nie mogli "złapać ciśnienia w oponach, coś nie tak z kompresorem".
Oględziny w domu znalazły przyczynę - nie było nawet nalanego uszczelniacza. Pominę ten sklep i moją opinię na jego temat - minutą ciszy.

Gdy robię TL, najpierw nabijam oponę bez mleczka - sprawdzam szczelność. Jedyne miejsce gdzie akceptuje nie pełną szczelność to łączenie na obręczy.

 

7 godzin temu, Moriturus napisał:

i tym samym docisnąłem opone do rantu.

Ciśnienie ma ją wsunąć na rant, potrzebujesz dobrego strzału. W moim przypadku jest to zaledwie 1.3 bar z 5l butelki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Moriturus napisał:

 Rozebrałem całość, ściągnałem gumę, nałożyłem jedną stronę opony, gumę "wrzuciłem" luzem na rafkę, wsadziłem drugą stronę opony koło wentyla. I wtedy dokręciłem wentyl i tym samym docisnąłem opone do rantu.

Jesli dobrze rozumiem, tutaj leży pies pogrzebany. Opona ma być nałożona na obrecz i tą dziwną gumę. Jesli opona idzie pierwsza, a w nią wciskasz gume to nie ma prawa sie udać. 

Poza tym patrząc na zdjecie, opona może nie wstrzelic się w obręcz, guma zabiera dosyc dużo miejsca i jest niesymetryczna.

Taśmy używa się też w profesjonalnych warsztatach, nie tylko w domu;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, lichak napisał:

Gdy robię TL, najpierw nabijam oponę bez mleczka - sprawdzam szczelność. Jedyne miejsce gdzie akceptuje nie pełną szczelność to łączenie na obręczy.

 

Ciśnienie ma ją wsunąć na rant, potrzebujesz dobrego strzału. W moim przypadku jest to zaledwie 1.3 bar z 5l butelki.

(Za brak polskiej czcionki przepraszam, po prostu nie mam jej w pracy)

Lichak, tak w pelni sie z toba zgadzam. Opona (jezeli jest TL) powinna trzymac cisnienie bez uszczelniacza/mleczka poprzez specjalne uformowanie krawedzi rafki i opony (oraz tasme na nyple). Tutaj jest problem z tym (przypuszczam) wymyslem Specialized'a. Skoro dal taka a nie inna forme uszczelnienia sekcji z nyplami to powinno to dzialac. 

A, moje sofrmulowanie - i tym samym docisnąłem opone do rantu - jak popatrzysz na zdjecie pierwsze (z otworem wentyla) i wyobrazisz sobie ze opona jest pomiedzy rafka a ta wlasnie sekcja. Wiec dokrecajac nakretke na wentylu - dociskam gume do opony a opone do rafki :D

26 minut temu, wojtt80 napisał:

Jesli dobrze rozumiem, tutaj leży pies pogrzebany. Opona ma być nałożona na obrecz i tą dziwną gumę. Jesli opona idzie pierwsza, a w nią wciskasz gume to nie ma prawa sie udać. 

Poza tym patrząc na zdjecie, opona może nie wstrzelic się w obręcz, guma zabiera dosyc dużo miejsca i jest niesymetryczna.

Taśmy używa się też w profesjonalnych warsztatach, nie tylko w domu;)

wojtt80 jak wspomnialem wyzej - ta guma jest firmowa i dzialala wczesniej. A skad wiem? Sam czyscilem ja z starego uszczelniacza. Sladowe ilosci na krawedziach oraz zewnetrznej (strona dotykajaca rafki) stronie. Dziwne to ze strona wewnetzna byla jakby czystsza, ale w koncu strona wewnetrzna powietrze nie uciekalo ;P Najwiecej bylo kolo wnetyla i otworu w rafce. 

 

Wracajac do tematu glownego. Wczoraj po napisaniu watku wpadlem na pomysl aby zalozyc opone i gume odwrotnie niz opislem to. Zaczne od strony przeciwnej niz wentyl. To da mi pewnosc, ze opona bedzie dotykala rafki a na niej bedzie guma. A jak dojde do konca opony to "wcisne" wentyl do srodka rafki tym samym podnoszczac gume w oponie i pozwoli to oponie na wskoczenie na wlasciwie miejsce a po opuszczeniu wentyla, guma bedzie na oponie. (Normalnie znaczne do tego rysnku robic :D)

Jako, ze brak innych zdan zaloze ze moje rozwiazanie "na chlopski" rozum jest poprawne. Ostatecznie pozostaje mi a) kupno tasmy i wkrecanych wentyli b)detek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...