Skocz do zawartości
Hubertko

[szprychy] Zaplot dla Alfine

Rekomendowane odpowiedzi

Hubertko

Cześć.

Zmieniam w rowerze Nexusa-8 na Alfine-11. Na Nexusie przejechałem do tej pory 47 tys. km w 6 lat. Podpiętych jest do niego 36 szprych DT 2 mm zaplecionych na 3 krzyże, koła 28'' na Kojakach. Nigdy żadna nie pękła i jak do tej pory koło nie musi być centrowane (aczkolwiek gdy się naprawdę mocno skupię jadąc na bardzo równej nawierzchni czasem wyczuwam chyba leciuteńkie bicie na tyle). Chwytając za szprychy ręką, jak na mój gust, są jakby za mało napięte przy czym wszystkie są napięte równo. Oczywiście wiem, że może to być złudne. Tensometru nie mam.

No i pytanie. Czy Alfa powinienem może zapleść na 2 krzyże? Szprychy będą DT Competition 2/1,8/2 mm. A pytanie moje jest stąd, że w poradniku Sapima znalazłem takie zdanie: "W przypadku piast o bardzo dużym kołnierzu, np. Nexus, Elan itp., które są bardziej narażone na załamanie na połączeniu szprycha – nypel, zaleca się stosowanie wzoru na dwa krzyże." Lepsze jest wrogiem dobrego ale kusi zaeksperymentować skoro zlecam zaplot koła od podstaw. Pytam praktyków jak i teoretyków. :)

Jeżdżę codziennie przede wszystkim asfaltem ale odcinkami bardzo wybitym, podziurawionym.

Dziękuję i pozdrawiam.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

Niedługo będę zaplatał trzecie koło na piaście wielobiegowej - na 3 krzyże właśnie. Poprzednie czyli Alfine 8 i Sturmey Archer S-RK3 (który ma niższe kołnierze) były na 3 krzyże i nie miałem (mam) z nimi żadnych problemów. Nawet nie wiedziałem że istnieje taka teoria :)

A szprychy które ściskasz ręką mogą wydawać się mało napięte, nigdy nie będą "bardzo sztywne". Kluczowe jest właśnie porównanie napięcia w całym kole. 

Swoją drogą niezły wynik - prawie 50tysięcy kilometrów w 6 lat! Z ciekawości - ile razy oddawałeś piastę do serwisu? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Hubertko
Napisano (edytowane)

Mam kawałek do pracy i staram się jeździć przez okrągły rok.

Po każdych 10 kkm był serwis, smarowanie. Ma już swój przebieg ale jest w stanie bardzo dobrym, z tym, że ja jej nie katuję, nie mam ciężkiej nogi, nie zmieniam przełożenia w trakcie pedałowania.

Edytowane przez Hubertko

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×