Skocz do zawartości

[Linia łańcucha] Napęd 1x10


Patix1337

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Posiadam naped 1x10 z blatem narrow wide. Jezdze glownie na biegach 7-10. Zaobserwowalem, że łańcuch na najwyzszym przelozeniu jest odchylony w prawo wzgledem korby. I teraz pytanie czy należy ustawić linię łańcucha tak aby łancuch był prosty na tych wyższych przełożeniach, na których często jeżdże, czy jednak zostawić jak jest? Dodam, że napęd jest cichy i nie ma z nim żadnych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rób tego. Jak dojdzie do sytuacji że będziesz musiał wrzucić na niskie przełożenie, to albo się to nie uda, albo łańcuch zacznie stawiać ogromny opór. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zaraz przez biegi 7-10 rozumiesz najmniejsze zębatki na kasecie? Jeśli tak to większy blat - wtedy będziesz jeździł na środku kasety i poprawi ci się linia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkg dobrze napisałeś, bo pytanie brzmi:

13 minut temu, Patix1337 napisał:

Co sie stanie z linią łańcucha po zmianie na większy blat? Aktualnie mam 32T i linia prosta na 5 przełożeniu.

A co ma się stać? Nadal będzie to samo. Tylko przełożenie twardsze.

Ja bym się tak nie rozpędzał z tymi blatami, bo łańcucha zaraz zabraknie...

3 sezony przelatałem na 1x9 i 1x10. Teraz zaczynam 4 sezon na takim zestawieniu. Jeżdżę na podobnym skosie co autor. No i co? No i nic. Skoro napęd działa sprawnie i cicho, to co tu zmieniać?

Polecacie większy blat, tylko nikt sobie nie zadał pytania co taka zmiana niby da, oprócz tego że łańcuch będzie nieco bardziej prosto, a autor będzie miał ograniczoną ilość biegów, bo noga nie ogarnie.

Gdyby pytanie brzmiało, co zrobić bo jeżdżę na przełożeniu 1x10 i kręcę jak chomik, to wtedy można gdybać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli w napędzie 1x10 łańcuch idzie w linii prostej gdy mamy bieg 5. Czyli cztery większe koronki puste i 5 mniejszych to pytanko co to za korba. Bo dla napędu 1x, linia łańcucha dla korb Shimano to 50,4 mm ( 50 mm dla fc-m7000 ) więc łańcuch powinien być prosty gdy jest bliżej mniejszych koronek kssety niż na środku ( nie mówiąc już o tym, że bliżej większych ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, skom25 napisał:

A co ma się stać? Nadal będzie to samo. Tylko przełożenie twardsze.

No niby tak ale przecież przełożenie będzie inne :D 

Nikt nie zmieni kadencji ani nikomu nagle nie wzrośnie FTP od zmiany blatu o pół przełożenia. Także w praktyce linia się zmieni :)

 

10 minut temu, skom25 napisał:

Gdyby pytanie brzmiało, co zrobić bo jeżdżę na przełożeniu 1x10 i kręcę jak chomik, to wtedy można gdybać...

Trochę tak brzmiało, bo pytający jeździ na najmniejszych koronkach - tak wynika z pierwszego (niezbyt precyzyjnego) posta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wkg napisał:

Także w praktyce linia się zmieni

Nie, nie zmieni się. Nawet jak wsadzisz blat 50T i będziesz jeździł na 5 biegu, to linia będzie taka sama. Zmieni się przełożenie z którego będzie korzystał autor, a co za tym idzie, linia łańcucha :) Tyle że nie widzę ani słowa żeby autor wspomniał że ma za miękko/ twardo.

Po prostu z pierwszego posta autora wiele nie wynika. Napęd działa, jest cichy, przełożeń nie brakuje. Nie padło nawet stwierdzenie że obawia się o przyspieszone zużycie łańcucha. Więc o czym tu rozmawiamy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, skom25 napisał:

@wkg

Gdyby pytanie brzmiało, co zrobić bo jeżdżę na przełożeniu 1x10 i kręcę jak chomik, to wtedy można gdybać...

Tylko tak właśnie jest. Gdy pojawi się górka to przy 40km/h przydałyby się jeszcze z 2 biegi a tak to kręcę jak chomik.

11 godzin temu, wkg napisał:

 

Facet chce mieć bardziej twardo ale martwi się o linię łańcucha na nowym przełożeniu spowodowanym nowym, większym blatem. 

Proste :)

Dokładnie. Chce zmienić blat na 34T i zastanawiam się, czy po tej zmianie poprawi mi się linia łańcucha na najczęstszych przełożeniach i zmiejszy zużycie łańcucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Użyj tego:

http://gears.mtbcrosscountry.com/#26I1I1

Obawiam się że 2 zęby to może być za mało, żeby poczuć większą różnicę. Jak znowu wsadzisz 36T, to będzie za twardo na podjazdach. No i pytanie czy łańcucha starczy...

Co do otworów pod mocowanie zębatki, to jeżeli BCD się zgadza, to będzie pasować, zwłaszcza w obrębie jednego producenta. Upewnij się tylko że zębatka ma kształt który będzie pasował do korby. Przy BCD 96 dochodzi jeszcze kwestia symetrycznych i niesymetrycznych otworów.

Czyli jeżeli masz producenta X 32T, to takie samo 34T będzie pasowało na 99,9%

Jeżeli masz producenta X a chcesz zmienić na Y, to musisz się upewnić co do punktów powyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Patix1337 napisał:

zmniejszy zużycie łańcucha.

To na pewno. Raz, że będzie przenosił mniejsze siły a dwa, że większy kąt opasania.

Tyle, że faktycznie zmiana o 2 ząbki będzie ledwie zauważalna. To nieco ponad 6 procent - pół biegu.

A często używasz największej koronki z tyłu ? Czy dobrze odczytałem, że pod górkę brakuje Ci z 2 biegów, chciałbyś bardziej miękko ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, wkg napisał:

A często używasz największej koronki z tyłu ? Czy dobrze odczytałem, że pod górkę brakuje Ci z 2 biegów, chciałbyś bardziej miękko ?

Chyba się nie zrozumieliśmy :d

Chodzi o to, że brakuje mi z 2 wyższych biegów (z górki na 10 nie wyrabiam jak jade 45 i przydały by się kolejne 2). Tylko obawiam się, że skoro 34T to mała zmiana to blat 36T nie wiem czy zmieści się przy ramie :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...