Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni] RockShox Judy Silver TK - ustawienie


TjakTomek

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Mam w rowerze: RockShox Judy Silver TK, sprężyna, regulacja wstępnego naprężenia, powrotu, blokada hydrauliczna TurnKey. Chciałbym zapytać jak ustawić regulację umiejscowioną na dole po prawej stronie, oznaczoną zającem i żółwiem (rebound)? Po lewej stronie na górze jest reload i tutaj jest to dla mnie jasne, jestem leciutki więc dałem maksymalnie w lewo (minus do końca). Jeżdżę najczęściej po drobnych i średniej wielkości kamieniach, powinienem ustawić na króliczka, tak? Mam opony plusowe 2,8cala, może to one mają pochłaniać częściowo wstrząsy? W serwisie ustawili mi maksymalnie w stronę żółwia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta regulacja to tłumienie powrotu. Krótko mówiąc ustawiasz sobie, jak szybko widelec po ugięciu się ma 'odbić' z powrotem w górę. Zając oznacza szybki powrót a żółw wolny. Szybki powrót lepiej sprawdza się przy jeździe po pojedynczych wybojach a wolny przy uderzeniach występujących seriami - wówczas koło nie zaczyna podskakiwać próbując szybko powrócić w momencie, gdy przyjmuje kolejne uderzenie. Natomiast zbyt wolne ustawienie przy zjeżdżaniu po np. serii korzeni może spowodować dobicie (widelec nie ma czasu na powrót a już dostaje kolejne uderzenie). Trzeba to wypośrodkować. To oczywiście w bardzo dużym uproszczeniu. 

Najprostszym testem na początek jest takie ustawienie tłumienia powrotu, żeby przednie koło nie podskakiwało w momencie gdy ciałem dociśniesz mocno widelec do ziemi i szybko puścisz. Jeżeli wraca dosyć szybko, ale nie powoduje podskakiwania przedniego koła przy prostowaniu widelca to masz punkt wyjściowy dla dalszych ustawień w terenie. 

Jeżeli masz widelec sprężynowy to może się okazać, że faktycznie wolne tłumienie powrotu może być lepsze, żebyś nie dostał epilepsji na serii korzeni ;)

Edytowane przez Eazy
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koło nie odrywa się od podłogi bez względu na to czy jest ustawiony masymalnie na szybki czy wolny powrót. W terenie odniosłem wrażenie, że przy zjeździe w dół  po dużej ilości kamyków i kamieni w ustawieniu maksymalnym w stronę królika rowerem bardziej telepało (czułem to na kierownicy). Nie jestem jednak tego teraz pewny.

Edytowane przez TjakTomek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma się co oszukiwać - przy widelcach sprężynowych z niskiej półki nie ma co oczekiwać precyzyjnej regulacji :) Ustaw sobie po środku, przejedź się i zobacz, jak reaguje. Później daj maksymalnie w jedną i znowu test. Następnie maksymalnie w drugą i kolejna próba. Jeżeli nie będziesz odczuwać większej różnicy w działaniu widelca to zostaw po środku albo bardziej w stronę żółwia. 

Zobacz, jak zrobić ten test na postoju (około 30s filmu):

 

Edytowane przez Eazy
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Eazy napisał:

Pamiętaj też, że precyzja działania i regulacji w tanich widelcach sprężynowych znacząco odbiega od tej, którą oferują widelce powietrzne :)

Mnie osobiście ten Judy pozytywnie zaskoczył swoją czułością. IMO chodzi lepiej od tanich powietrznych amorków, które na ogół trudno doregulować tak żeby wybierały zarazem drobne nierówności jak i nie zapadały się na dropach.

Natomiast regulacji jest tam faktycznie mało (chyba pięć kliknięć?). W razie gdyby brakło, można zainstalować gęściejszy lub rzadszy olej.

4 godziny temu, TjakTomek napisał:

W terenie odniosłem wrażenie, że przy zjeździe w dół  po dużej ilości kamyków i kamieni w ustawieniu maksymalnym w stronę królika rowerem bardziej telepało (czułem to na kierownicy). Nie jestem jednak tego teraz pewny.

To w pełni oczekiwany efekt przy niedotłumionym widelcu. Tłumienie jest właśnie po to, żeby tą energię zmagazynowaną w ugiętej sprężynie rozładować możliwie łagodnie, zamiast wybijać użytkownika w powietrze zaraz po ugięciu. Z drugiej strony, jeśli tłumienie jest zbyt duże, to widelec zapada się na serii uskoków – zwyczajnie nie nadąża odbijać. Musisz poeksperymentować żeby znaleźć odpowiednie dla siebie ustawienie, raczej nie ma tu żadnej ustalonej i bezbłędnej procedury.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w ogóle patrzyłeś ile skoku wykorzystujesz? Jeśli nie masz takiej gumki do pomiaru na goleni to możesz tam zawiązać dowolny sznurek, przed jazdą opuścić go na dół, po jeździe sprawdzić na ile amor się ugina. Tym sposobem możesz ocenić czy sprężyna nie jest za twarda (jeśli wykorzystujesz mniej niż ~70% skoku po ostrej jeździe, to jest za twarda raczej na pewno).

Jak zgaduję, to Roscoe 7? Jeśli masz mały rozmiar roweru to powinieneś mieć miękką sprężynę, ale w większości dają sprężynę Medium. Przy niskiej wadze to może być problem.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jeżdżę ostro. Pod naporem mojego ciała amortyzator niewiele się ugina pomimo ustawienie na minimalny reload. Mam Roscoe 7 2019 rozmiar 17,5. Raczej nie jest to miękka sprężyna. No ale nic z tym nie zrobię, próbuję jedynie dojść jak optymalnie skorzystać z dwóch dostępnych regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak napisał @bts - zawiąż na goleni sznurek albo rozetnij gumkę recepturkę i ją zawiąż (sznurek może się zsuwać) i zobacz, jaki zakres skoku wykorzystujesz. Jeżeli masz całkowicie odkręcony pre-load i okaże się, że pracuje połowa skoku to wymiana sprężyny może dużo zmienić w komforcie wybierania nierówności. Koszt jest naprawdę niewielki a różnica może być spora.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie chodzi o skakanie i głazy :) Chodzi o ustawienie widelca tak, żeby poprawnie pracował w warunkach, w których jeździsz. Zresztą to jest coś, co zawsze zdążysz zrobić, jak dojdziesz do wniosku, że jest za twardo. Koszt nie powinien przekroczyć 100zł (sprężyna), ale może faktycznie nie wszystko na raz :) 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak. 17,5 na pewno ma sprężynę Medium (72 - 81 kg wg RS jak się nie mylę) także wymiana wchodzi w grę. Ale też nie ma pośpiechu, bo to można zrobić zawsze.

Edytowane przez sznib
Nie cytujemy posta poprzedzającego w całości.
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Eazy napisał:

Tak, jak napisał @bts - zawiąż na goleni sznurek albo rozetnij gumkę recepturkę i ją zawiąż (sznurek może się zsuwać) i zobacz, jaki zakres skoku wykorzystujesz. Jeżeli masz całkowicie odkręcony pre-load i okaże się, że pracuje połowa skoku to wymiana sprężyny może dużo zmienić w komforcie wybierania nierówności. Koszt jest naprawdę niewielki a różnica może być spora.

Sprawdziłem, maksymalnie 60%.  Testowałem ustawienia reboundu i chyba lepiej gdy jest ustawione na żółwia. Nie jest to duża różnica, ostatecznie zostawię na dwa kliki w stronę zająca. Wrócę do tematu jak pojadę na bardziej dziurawe i kamieniste trasy niż singletracki na których dzisiaj byłem.

Obniżenie ciśnienia to był strzał w 10! ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, że są postępy :) Pamiętam, że po pierwszym wypadzie na plusach (27,5 x 3,0) miałem ochotę sprzedać rower. Na szczęście pierzchła początkowa 'pomroczność jasna', która spowiła mój umysł, wywaliłem dętki, popracowałem nad ciśnieniem i poczułem się, jakbym miał inny rower. Jak to mawiają - ''been there, done that'' :) 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.10.2018 o 20:13, Eazy napisał:

Tak, jak napisał @bts - zawiąż na goleni sznurek albo rozetnij gumkę recepturkę i ją zawiąż (sznurek może się zsuwać) i zobacz, jaki zakres skoku wykorzystujesz. Jeżeli masz całkowicie odkręcony pre-load i okaże się, że pracuje połowa skoku to wymiana sprężyny może dużo zmienić w komforcie wybierania nierówności. Koszt jest naprawdę niewielki a różnica może być spora.

OK, czy możecie zatem proszę pokierować mnie którą kupić? Mam medium (dobijam do max 60-65%), chciałbym soft/xsoft(?) do RockShox Judy Silver TK 120mm.

Aaa, zgodnie z wytycznymi producenta mam mieć ustawiony rebound na -4 kliki od żółwia, czyli jeden od królika. Dziwne, ale tak ustawiłem i jeździ się OK.

Edytowane przez TjakTomek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znajdź sobie katalog części Rock Shoxa, tam powinien być nr jakim oznaczona jest sprężyna w Judym. Albo zadzwoń do Harfy-Harryson i zapytaj o dostępność takiej sprężyny.

Edytowane przez sznib
Nie cytujemy posta poprzedzającego w całości.
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Wyobraźcie sobie, że sprężyna do tego konkretnego amortyzatora jest nie do zdobycia. Tzn. inna niż medium. Takie jaja!

Ustawiłem go sobie i jest OK. Wykorzystuje max 85-90% skoku. Pomysł z wymianą na powietrzny raczej już nie jest na tapecie, będę za jakiś czas zmieniał rower na fulla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...