Skocz do zawartości

[Piasta] Tył: Alivio FH-T4000, czy warto?


Thestoku

Rekomendowane odpowiedzi

Witam rowerowych wariatów!

Chciałbym poznać waszą opinię na temat tej piasty (Alivio FH-T4000) lub poradę w ewentualnym wyborze innej.

Obecnie mam parallaxa FH-RM60 (bodajże grupa acera), w której bębenek jest do wymiany, a konusy i kulki również by wypadało wymienić. Mam też nieoryginalną uszczelkę. Zakładam że koszt zakupu tego wszystkiego wyjdzie tu około 70-80zł z wysyłkami itp.

Za łącznie 78zł (odbiór osobisty) mogę nabyć nówkę wspomnianej Alivio, pod V i 32 szprychy, 8-10rz (u mnie jest 8). Dodam że przeplotkę będę robił samemu.

Jeżdżę głównie po mieście, gdzie sporo kocich łbów (rynek), dziennie robię około 30-50km i zamierzam jeździć również zimą (jak i cały rok). Z wytrzymałości obecnej ogólnie byłem zadowolony, bo obstawiam że ma już ok 10lat (rower z okolic 2007, a w moim posiadaniu od 2-3 lat), więc czy taka Alivio będzie godnym następcą? No i czy szprychy będą mogły zostać bez zmian?

Aha, no i jeśli to istotne to rower jest typu MTB z wymienionym amorkiem na widelec cromo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Współczesne piasty alivio są wyjątkowo parszywie uszczelnione. Są gorsze niż joytechy D142 co nie znaczy, że polecam kupno tych drugich. Ostatnia dobra piasta Shimano to IMHO fh-m756 (xt dwie generacje wstecz). Czasami można ją znaleźć w okolicach 100-120zł.

Edit: właśnie doczytałem, że v-b ;) no to piasty polecane przez @SoloTM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za rady, w takiej sytuacji muszę się bardziej zastanowić nad całą operacją, chyba że pomożecie wybrać lub rozwiejecie moje wątpliwości.

Fh-m756 z tego co widzę jest pod tarczę, a nie mam planów (budżetu) zmiany hamulca na tarczowy. Jedynie z racji lekkich luzów śni mi się wymiana tektro na avidy/deorki, ale na razie muszą zostać obecne, póki w miarę dobrze działają.

Ta ostatnia LX najlepiej wypada cenowo, ale szkoda że jest jedynie w srebrnym kolorze, a tutaj chciałbym też zachować troszkę "oryginału". Aczkolwiek opłacalność jest na pewno spora i w tym momencie wybrałbym ją zamiast alivio, a kiedyś kiedyś może taką samą na przód.

I pojawia się dylemat, bo z jednej strony mówi się że "biednego nie stać na oszczędzanie" i dołożyć te parę złotych na pewno ma sens w kwestii żywotności i zapewne zapomnę o czymś takim jak piasta i bębenek, ale z drugiej strony jest sobie Trek 4300 z bodajże 2007 roku z ramą w średnim stanie lakierniczym, co najwięcej daje do myślenia, czy opłaca się w to wkładać tak wysokie grupy. Dodam że w najbliższym czasie z racji wytarcia do wymiany pójdzie przednia obręcz (alexrims ace18) oraz tylna przerzutka przez nieznośne luzy i hałas (stara alivio, chyba jeszcze oryginał i tutaj na zastępstwo celuje w tą samą grupę).

Obecnie rower to moje narzędzie pracy i stąd te kilometry, więc jeśli bym kiedyś zmienił zajęcie, to wtedy zostałby jedynie środkiem transportu i do wyjazdów rekreacyjnych, więc kilometraż by zmalał.

Więc podsumowując:

1. Czy pomimo tego co napisałem nadal opłaca się tu wkładać w/w piastę deore xt, czy jednak przegryźć kolor tego lx'a bądź jest jeszcze jakiś inny, przyzwoity model w przystępnej cenie? Dodam, że jakbym już wpakował tu xt, to w przyszłości myślałbym o kolejnych rzeczach z grupy deore.

2. Czy w przypadku przekładki z obecnego parallaxa, szprychy będą kompatybilne? Ewentualnie jakaś wskazówka jaki parametr w specyfikacji piasty mówi o ich długości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Deore xt to 2 grupy wyżej niż deore bez xt, lx to takie coś pomiędzy deore a deore xt.

Szprychy raczej nie będą pasowały. Do tego po takim czasie pewnie z nypli wiele nie zostanie.

Masz jeszcze jedno rozwiązanie - zakup nowych, budżetowych kół, które powiedzmy na rok/dwa starczą (pod warunkiem, że zadbasz regularne czyszczenie i smarowanie piast).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jeśli dużo jeździsz to warto. Na allegro widziałem chwilę później ta samą piastę ( lx ) jeszcze 3-4 pln taniej.

https://allegro.pl/piasta-tyl-shimano-lx-fh-m580-32otw-srebrna-i5463973000.html

Co do xt to jest jeszcze lepsza od lx. Borozon bodajże i na stożkach i na miskach. ( lx tylko na jedym z tych 2, piszę z pamięci )

Do wyboru kolorystycznie masz jeszcze inny odcień czerni :

 

https://allegro.pl/piasta-tyl-shimano-xt-fh-m760-szpilka-50-i6850952393.html

2. Szprychy będą pasowały.

/edit

Jednak borozon i w xt i w lx jest tylko na stożkach. Weź lx jeśli nie chcesz wydać więcej. Rozstaw otworów ma 45 mm, na 99 procent taki sam jak fh-rm60. Możesz zmierzyć. Jeśli tak to szprychy będą pasowały. Jeśli dobre są i nyple też to możesz użyć ponownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Dokumosa napisał:

Szprychy raczej nie będą pasowały. Do tego po takim czasie pewnie z nypli wiele nie zostanie.

W zeszłym roku czy niecałe 2 lata temu przeplatałem już koła i poszło bez problemu. Na szczęście nyple nie były z g*wnolitu czy innej plasteliny jakie dają w tanich marketówkach. A niedawno miałem okazję centrować takie tanie (pojęcie względne, ale wiadomo o co chodzi) koło, to nie było lekko.

Teraz, SoloTM napisał:

1. Jeśli dużo jeździsz to warto. Na allegro widziałem chwilę później ta samą piastę ( lx ) jeszcze 3-4 pln taniej.

https://allegro.pl/piasta-tyl-shimano-lx-fh-m580-32otw-srebrna-i5463973000.html

Co do xt to jest jeszcze lepsza od lx. Borozon bodajże i na stożkach i na miskach. ( lx tylko na jedym z tych 2, piszę z pamięci )

Do wyboru kolorystycznie masz jeszcze inny odcień czerni :

 

https://allegro.pl/piasta-tyl-shimano-xt-fh-m760-szpilka-50-i6850952393.html

2. Szprychy będą pasowały.

W takim razie chyba skłonię się ku temu xt, ale wtedy będę musiał się wstrzymać do przyszłego miesiąca. Myślę że obecny bębenek jakoś doczłapie, skoro zapadki już od zimy lubią sobie "strzelić", ale od czasu remontu bębenka, nie tracą przełożenia (zimą smary musiały przymarznąć i zgęstnieć, bo po wyczyszczeniu było ok).

A na przód (już w przyszłości) dawać taką samą piastę xt? Jakbym też mógł prosić o numer modelu bliźniaczej, to kiedyś bym się rozejrzał za nią i może wmontuję, bo tam konusy i kulki też mam do wymiany, to od razu bym zrobił to konkretnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, SoloTM napisał:

Na przód śmiało bierz taką :

https://allegro.pl/piasta-przod-shimano-stx-rc-i7459572144.html

pytanie tylko o ilość otworów...

32h tj. z tyłu. Piasty i szprychy mam jeszcze oryginały z tego treka, w kołach tylko obręcze wymieniałem na alexy ace18 i kasetę 2x razem z łańcuchem (alivio 8rz + gumowy łańcuch alivio, którego już nigdy więcej nie wezmę, za drugim razem to była pomyłka, nie polecam).

 

Edit: ona jest srebrna. Cenowo super, ale jak z tyłu będę brał czarną to i na przód też, bo mam też czarne szprychy i koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może taką :

https://allegro.pl/piasta-przednia-shimano-deore-hbrm530-czarna-vb-32-i4959008557.html

choć deore najlepsze nie są ( w sensie, że dramatu nie ma, ale tak ze 2-3 razy gorsze od lx/xt )

lub :

https://allegro.pl/piasta-przednia-shi-hb-rm-40-czarna-alum-zamykac-i7463530769.html

to niski model ale produkowany jeszcze w Malezji. Trwały.

trzeba zapytać o ilość otworów

albo dla odmiany taki kolorek ( dość ciemny )

https://allegro.pl/nowa-piasta-shimano-deore-lx-hb-m570-32-otw-32h-i7453884184.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Masz jeszcze jedno rozwiązanie - zakup nowych, budżetowych kół, które powiedzmy na rok/dwa starczą (pod warunkiem, że zadbasz regularne czyszczenie i smarowanie piast).

Budżetowo chciałem zakupić samą piastę alivio lub wymienić bębenek+kulki+konusy w obecnej i też pewnie by posłużyło. Tylko zostaje obręcz, ale z tyłu jeszcze mam rowek zużycia. A piastę czyszczę/smaruję mniej więcej co 4 miesiące.

Teraz, dorota57 napisał:

Nie myślałeś by kupić piastę na łożyskach maszynowych.

Podejrzewam że budżetowo przerośnie to moje możliwości :) rower jest stary i ogólnie mam w nim parę innych rzeczy do zrobienia (na spokojnie). Początkowo myślałem o piaście alivio, która cenowo wychodzi tyle samo co konieczny do wymiany bębenek+konusy+kulki do obecnej piasty, która swoją drogą przejechała i przeżyła bardzo dużo, ale po opiniach nt tej alivio deore xt/lx są przekonujące.

 

@SoloTM to może przód+tył na szarych lx no i chyba powinno być w porządku? Bo nie chcę mieszać kolorów, więc albo czarne albo LX. I to by było chyba najlepsze pójście na kompromis cena:jakość, z racji że za jedną XT mam dwie LX, które raczej powinny sprostać wymaganiom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też prawda, możesz wziąć obie lx. ( model 580 ) te nowsze to już nie to samo.

Alternatywa ! ;) przód takie coś ( dorota57 się ucieszy ;) )

https://www.olx.pl/oferta/piasta-przod-sram-7-0-32h-CID767-IDsBvDf.html#ce000b24ee

albo z Krakowa:

https://www.olx.pl/oferta/nowa-piasta-sram-7-0-32-h-krakow-CID767-IDqbhuJ.html#4f424c0831

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, SoloTM napisał:

Też prawda, możesz wziąć obie lx. ( model 580 ) te nowsze to już nie to samo.

Alternatywa ! ;) przód takie coś ( dorota57 się ucieszy ;) )

https://www.olx.pl/oferta/piasta-przod-sram-7-0-32h-CID767-IDsBvDf.html#ce000b24ee

albo z Krakowa:

https://www.olx.pl/oferta/nowa-piasta-sram-7-0-32-h-krakow-CID767-IDqbhuJ.html#4f424c0831

A te piasty srama dużo przewyższają LXy? Bo właściwie może będę miał możliwość odbioru osobistego, więc w sumie czemu nie. Tylko nigdy nie miałem do czynienia z maszynowymi i nie wiem jak wygląda ich serwisowanie. I w oporach/wadze też jest jakaś różnica na korzyść/niekorzyść?

Ech, a już byłem zdecydowany na LX... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie nie przewyższają, taka sama półka ( tam są łożyska maszynowe ) ale przednia piasta to rzadko się psuje wiec bez różnicy co włożysz. Łożyska same wymieniasz ( tylko nie wiem jakie ) i tyle. Róznice w wadze będa minimalne, w oporach też. Shimano stosuje kulki nawet w xtr i kręcą się takie piasty dobrze. Sam jestem zwolennikiem piast shimano, ale to chyba z przypadku i konserwatyzmu mojego wynika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, SoloTM napisał:

Wg mnie nie przewyższają, taka sama półka ( tam są łożyska maszynowe ) ale przednia piasta to rzadko się psuje wiec bez różnicy co włożysz. Łożyska same wymieniasz ( tylko nie wiem jakie ) i tyle. Róznice w wadze będa minimalne, w oporach też. Shimano stosuje kulki nawet w xtr i kręcą się takie piasty dobrze. Sam jestem zwolennikiem piast shimano, ale to chyba z przypadku i konserwatyzmu mojego wynika.

To chyba w lx raczej wolę pójść jeśli nie ma większej różnicy, bo ja też wolę prostsze rozwiązania. Chociaż jak tak patrzę, to chyba mam nawet tą samą co podesłałeś:

https://allegro.pl/piasta-przednia-shi-hb-rm-40-czarna-alum-zamykac-i7463530769.html

Nie wiem jak sprawdzić model, bo z zewnątrz nic nie widać, ale na oko wygląda tak samo. I chyba by było całkiem prawdopodobne, jeśli z tyłu mam rm60. Więc może na przód tylko kupić nowe kulki+konusy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wyjdzie cena piasty .. konusy i kulki... albo blisko tego :

hb-rm40 powinna mieć taką naklejkę :

https://allegro.pl/piasta-przod-shimano-hb-rm40-hbrm40al-i7286134017.html

Ja bym przełożył piastę jednak, tą deore lx srebrną. Zawsze jest fabrycznie w środku, smar, siła zakontrowania. Tym bardziej, że potrafisz sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naklejki nie mam żadnej, sama czerń, ale kształt podobny. Tylna piasta fabryczna ma naklejkę i napis made in malysia, więc obstawiam że z przodu  mogę mieć rm40 albo coś bardzo podobnego. No ale faktycznie nie ma tu sensu się rozdrabniać i zawsze lepiej wstawić całość nową, tym bardziej że nie ma różnicy w cenie, a będzie z wyższej półki. Sięgnę po te deorki LX na tył + przód i myślę że jeśli będę serwisował je z aktualnymi przebiegami średnio co 6 miesięcy to posłużą długi czas bez żadnych zgrzytów. Najbardziej bałem się o bębenek, ale w sumie mam do niego narzędzia, więc też będę mógł konserwować i reagować w razie potrzeby.

Myślę że temat jest wyczerpany i problem rozwiązany. Chciałbym bardzo podziękować wszystkim, a najbardziej @SoloTM za pomoc i bardzo możliwe że uniknięcie nietrafionego zakupu.

A po piastach następna w kolejce jest tylna(!)+przednia przerzutka (tylną alivio z większym wózkiem mam na stanie, tylko muszę sprawdzić czy prosta, nie ma luzów i czy na 8rz) i obręcz(!)/obręcze, ale to już na osobny i bardziej odległy temat, gdzie po drodze może wypaść jeszcze wymiana napędu lub opon. Klamkomanetki też chciałbym kiedyś zastąpić rozdzielonymi (klamki na początek mam - vuelta miranda bez luzów, a klamki w każdej chwili można łatwo zmienić), jak i wstawić nowe Vki, ale to już tylko moje "pedanctwo", bo i tak obecne działają ponadprzeciętnie i spełniają swoją rolę. Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przednia piasta już wymieniona :)

Wylądował Deore LX M580 i działa bardzo fajnie. Wydaje się jakby rower lżej się toczył, a po analizie wychodzi na to, że starą piastą była HB-RM60, z racji uszczelek.

Piastę na tył zamówię może jeszcze dzisiaj, więc powinna być jeszcze w tym tygodniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tył wleciał :) fotki dla zainteresowanych i już zdążyłem wczoraj zabrudzić, bo lekko popadało, ale musiałem się nacieszyć. I taak, widelec do przemalowania pod kolor ramy. Problem rozwiązany, chyba można zamknąć wątek.

A następny będzie mod z 3x8>3x9 na hollowtech'u, ale stopniowo (przerzutka>manetki+łańcuch+kaseta 9rz>korba+przednia przerzutka). Pewnie założę temat żeby się poradzić, ale najpierw muszę troszkę zarobić :)Pozdrawiam! 

IMG_20180811_125443.jpg

IMG_20180811_125615.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, SoloTM napisał:

No i najważniejsze, że wszystko ok ;)

No i uwaga! Bębenek już zaczął strzelać... Czy to normalne?

Zastanawiam się czy lepiej odesłać sam bębenek (o ile stary z rm60 podejdzie, gdyż muszę mieć sprawny rower, a przeplatać koła od nowa mi się nie chce), czy go rozebrać, odtłuścić zapadki, a bieżnie potraktować motorexem? Albo może da się znaleźć mocniejszą sprężynkę? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...