Skocz do zawartości

[Osprzęt] Modernizacja starego roweru


IP68

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

posiadam przeszło 15-letni rower, którego osprzęt dożywa kresu swych dni. Osprzęt to totalny misz-masz 9x3 zawierający się między Deore a XT z korbą Truvativ. Zastanawiam się czy istnieje droga stopniowej modernizacji tak starego osprzętu, a jeśli tak, to jaka?

Z moich obserwacji wynika, że np. zmiana hamulców na tarczowe (są V-ki) to minimum zmiana manetek i piast. Czy nowe manetki obsłużą stare przerzutki? Nie wiadomo. Itd, itp. W skrócie mówiąc - Jak rozsądnie podejść do modernizacji takiego sprzętu i czy da się to zrobić ewolucyjnie, czy trzeba wskoczyć te 2000 na nową grupę?

Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Napisano

Przede wszystkim zastanów się czy warto. Potem co chciałbyś docelowo osiągnąć. Jak będziesz miał jasny cel to będzie można zrobić plan migracji i określić koszty.

Zmiana v-b na tarcze wiąże się też z wymianą kół. 

Napisano

Rower kupiłem równo 10 lata temu i wtedy miał już ponad 5 lat, potem 3 lata jeździłem, a następne 7 lat powisiał w garażu, a ja pracowałem na kredyt hipoteczny ;) W tym roku zdjąłem go, wyserwisowałem zawieszenie, przesmarowałem, dałem nowy łańcuch i zacząłem treningi, w przyszłym sezonie może uda się wystartować w jakichś zawodach.

Cel pierwszy to utrzymanie sprawności roweru, jest to pojazd prawie pełnoletni, ale nadal jednak fajny full, którego odmalować też by się przydało ;)

Cel drugi, to wymiana komponentów na nowocześniejsze i jak już wymieniamy, to tam gdzie będzie trzeba można podnieść grupę wyżej.

Z kołami racja, ale bieżnie od klocków hamulcowych w obecnych kołach też są już nieco zużyte.

Osprzęt starzeje się nie tylko moralnie, ale i zużywa więc zastanawiam się, czy da się powymieniać tylko elementy, czy raczej myśleć o pełnej grupie.

Napisano

Poprzestał bym na utrzymaniu sprawności roweru niewielkim kosztem. Zakup pełnej grupy xt przekroczy obecną wartość roweru 10-krotnie. SLX 7x a deore 5x. W cenie kompletnej grupy xt kupisz kilkuletni używany rower, który będzie lepszy od posiadanego nawet kiedy założysz na niego tą całą grupę.

Napisano

Dziękuję za odpowiedzi,

właśnie chodzi mi o kalkulację. Z jednej strony zmiana całej grupy (jeśli konieczna) nie będzie tania, z drugiej strony może być tak, że za te same pieniądze będę miał do wyboru używany rower z nowym osprzętem i używany rower z używanym osprzętem.

Dodaję zdjęcia, w tym mocowania zacisków hamulców . Zawieszenie zostało omówione w tym wątku:

 

 

DSCN1446_m.jpg

DSCN1447.JPG

DSCN1448.JPG

DSCN1449.JPG

DSCN1450.JPG

DSCN1451.JPG

DSCN1452.JPG

DSCN1453.JPG

DSCN1454.JPG

Napisano

No kawał porzadnego roweru. Ciężki temat jeśli chodzi o upgrade. Będzie drogo i niewiele lepiej. Jeśli mają być hamulce tarczowe to wymiana kół plus prawej klamkomanetki. Osprzet,  manetka prawa deore lx,lewa deore, przerzutki deore xt, korba to chyba był najwyższy model truvativa, żeby tu coś poprawić to będziesz kupę kasy musiał włożyć. ( minimum kompletne deore xt 3x10 lub 2x 11 lub 1x11-12 ) Amortyzator tylny to klasa sama w sobie ( jeśli nic mu nie dolega ) przedni też jest ok, może trochę wiekowy, ale lekki, dobrze pracuje. ( oczywiście jeśli sprawny ) Czego oczekujesz po zmianach ?

Z ciekawości, wiesz ile rower waży ? 

Napisano

Ja to widzę tak:

Manetka prawa sl-m770 150-200zł

Hamulce p+t br-m7000 500zł

Tarcze ham 140zl

Obręcze dt 533d, piasty dt370, szprychy, nyple  700-800zł względnie  cięższe piasty novatec D041/2 co pozwoli urwać z ceny 150-200zł

Jeśli napęd nie przeskakuje to dojeździć ew. zmiana kasety i łańcucha (120zł)

Niczego więcej bym nie ruszał.

Z drugiej strony gdyby to był mój rower to starałbym się odbudować go do stanu fabrycznego bo to jeszcze możliwe. 

Napisano

Jako fan v brejków, założył bym tam klamkomanetki st-m750, ( 150 -250 pln w stanie bdb i trzeba polować )  ewentualnie  szczęki hamulcowe na br-m750 ( 150-220 w stanie bdb ) Jeśli koniecznie osobno klamki i manetki - to polowałbym ( ciężko będzie ) na manetki sl-m750/751( 150-200 pln )  ewentualnie sl-m570/571/580 ( 100-150 ) plus klamki bl-m950 xtr ( 200-250 ) lub bl-m739/750 ( 150-200 ). Wymienił obręcz/obręcze jeśli naprawdę mocno są już starte od klocków ( 100-120  pln/ szt za retro klasyka nowego mavica jakieś x517, 217 ) lub inny wysoki model np. ambrosio na allegro jest okazja, jeśli 36 otworów ( http://allegro.pl/obrecz-26-ambrosio-qorum-bordowa-36-otw-krakow-i7275575768.html ) Dał zrobić serwis amorów/wymienić uszczelki/olej,  jeśli coś się z nimi dzieje ( albo nawet i profilaktycznie - 200-250  pln szt max ) I cieszył się pięknym klasykiem.

Napisano
Godzinę temu, SoloTM napisał:

Czego oczekujesz po zmianach ?

 

Dziękuję za odpowiedzi:

Generalnie, to nie jest tak, że chcę zmieniać coś na siłę. Chcę zmieniać jak coś się zużyje/zepsuje i wtedy od razu modernizować. Na pewno napęd (po zużyciu) zmieniłbym na 2 x11, bo trzeciej zębatki tak z ręką na sercu, to nie pamiętam kiedy używałem. Jak widać manetki swoje przeszły, więc jak trzeba, to trzeba :) Odezwę się pewnie na forum jak przyjdzie co do czego.

Do zawieszenia nie mam żadnych pretensji, przód jak przód - pracuje, ale tył podczas zjazdu leśną wyboistą ścieżką trzyma się jak przyklejony. Napęd też jest OK, nie przeskanuje, przyjął nowy łańcuch, poprzedni zużyty w 0,75%.

Przy okazji pytania:

W jaki sposób ocenia się stan zużycia bieżni hamulców? Mierzy się to jakoś suwmiarką, czy na oko?

Czy otwory montażowe dla zacisków hamulcowych odpowiadają współczesnym standardom?

 

Godzinę temu, SoloTM napisał:

Z ciekawości, wiesz ile rower waży ? 

Jeśli wierzyć mojej wadze, która ma silny rozstrzał osobowości, to pomiędzy 13,5 a 14 kg - z koszykiem na bidon i czterema barami powietrza w dętkach ;)

Dziękuję także za budżet, jestem w stanie go zaakceptować, tak jak napisałem wyżej uważam, że rower jest wart tej inwestycji, a na koło 27,5 czy 29 mogę jeszcze poczekać.

Edit:

serwis amortyzatorów to pierwsze co zrobiłem po zdjęciu roweru ze ściany (i po umyciu) ;)  Są sprawne i w dobrej kondycji.

 

 

Napisano

Stan klocków to na oko widac ile mięsa na nich zostało, natomiast obręcze - widać i czuć wklęsłość pod palcami, to będzie się pogłębiać aż obręcz pęknie - opona wypchnie na jakimś odcinku np. 15-20 cm górną część obręczy.

Napisano

Otwory na hamulce tarczowe w amortyzatorze masz te nowsze już typu PM, a w ramie IS ( potrzebny byłby adapter - nic nadzwyczajnego to nie jest, tak samo stosuje się adaptery do większych tarcz niż 160 mm )

Znalazłem zdjęcie obręczy która pękła ze względu na zużycie.

userimages,20160911,146136,147476,orig.j

Napisano

Dziękuję jeszcze raz za udział w dyskusji. Spodziewałem się kosztów ponad 2000 (z napędem), za tyle też można kupić używany rower podobnej klasy (albo i niższej). Summa summarum, tak jak pisałem wyżej wybieram modernizację, ponieważ w takiej sytuacji otrzymuję używany rower z nowym osprzętem, a nie używany z używanym osprzętem. Stopień zużycia elementów jest mniej-więcej równy (oceniłbym na  70%), więc jak coś definitywnie padnie, to będę starał się zrobić wszystko za jednym zamachem. Zawieszenie to osobna bajka, tak samo zostaje do wykończenia.

Napisano

Miałem na myśli raczej pozostawienie v-b czyli zakup fabrycznie występujących w tym modelu klamkomanetek LX st-m570 (nówki sztuki można trafić za 200-300zł). Do tego wymiana obręczy, odbudowa napędu 3x9 (bez ruszania korby i przerzutek), wymiana pancerzy i linek. Przy realnie niewielkim nakładzie można cieszyć się tym rowerem przez kolejne 15 lat ;) a ten nie straci nic ze swojego pierwotnego uroku. Obwieszenie go współczesnymi szpejami będzie może nie tyle druciarstwem co rzeźbą modernistyczną.

Napisano

Dokumosa, masz specyfikację oryginału ? Daj looknąć :) 570 weszły w 99 roku, przerzutka przód jest starsza w rowerze ( max 98 ). Manetki 570 wychodziły kilka lat ( złote bodaj w 2001 roku wyszły, generalnie bodaj do 2003 bez zmian poza kolorami  ) Manetki 750, też wyszły w 99  to chyba tylko 2-3 lata i weszły 751 już bez logo, choć w środku raczej to samo. V brejki też nie są oryginalne tylko nowsze. ( stare deore inaczej wyglądały - pewnie tylko malowanie )

Napisano

Kurcze, namawiacie mnie, namawiacie i chyba namówicie, ale pod warunkiem, że wszystkie komponenty będą fabrycznie nowe. Przekonuje mnie najbardziej strona estetyczna, choć zaprawdę powiadam, największej zębatki z przodu nie używam wcale. Szkoda mi tylko będzie takiego roweru katować ;)

Napisano

Możesz jeździć tak jak chcesz. Co będzie się zużywać będziesz wymieniał. Nie będzie drożej niz w nowym rowerze, a nawet będzie taniej. ( szczególnie jeśli chodzi o używane, ale w bdb stanie części do 26, choć i niektóre nowe jak obręcze kół czy piasty idzie dostać w świetnych cenach ) 

Sam mam taki pół retro rower i to przerabialem.

  • 2 miesiące temu...
Napisano

Klamkomanetki będą pasowały, ale czy na pewno chcesz dual controle ? To trzeba polubić. Próbowałeś ? Klamką wrzucasz w górę ( jak w szosie ) a kciukiem w dół. ( kasety, korby )

Wg. współczesnego podziału to większość powie, że to retro g. ze starą geometrią, itp itd. ale generalnie to full xc. Kiedyś to był freeride.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...