Skocz do zawartości
Drodzy Rowerzyści!
Fundacja Ewy Błaszczyk 'A kogo?' pilnie poszukuje dwóch rowerów, najlepiej damek, dla rodziców/opiekunów pacjentów kliniki 'Budzik' - Warszawia - Międzylesie, przy Centrum Zdrowia Dziecka.
Po więcej szczegółów odsyłamy na oficjalną stronie www oraz fanpage FB.
malkovic

[ostre MTB] konwersja i jak to zrobić

Rekomendowane odpowiedzi

malkovic

Przejrzałem tematy, ale nie jest to zbyt popularna droga, więc i wiadomości raczej mało. Zrobiłem swapa ramy z mojego hardtaila na fulla i została mi rama, którą mógłbym sprzedać, ale pomyślałem, że się pobawię i zrobię projekt OK na ramie MTB (26"). Od razu uprzedzam, że wiem, iż to średni pomysł, że można lepiej, taniej, prościej i bardziej purystycznie, ale mam ten frame i trochę gratów, więc chciałbym się pobawić, a przy okazji nieco nauczyć, bo o ile w zakresie serwisu i mechaniki MTB oraz szosy coś niecoś wiem, to na temat OK moja wiedza jest mocno skromna. 

No i teraz pytania:

1. Czy da się zrobić naciąg łańcucha na hakach zatrzaskowych? Jeśli nie, to w jaki sposób to przerobić?

2. Czy dostanę gdzieś gotowe koła 26" na rozstaw 135 mm, czy jedyną opcją jest zaplecenie piasty na odpowiednią obręcz?

3. Jak dobrać piastę na szerokość? W sensie - czy są gotowe piasty na 135 mm, czy może kupuje się standard i dopasowuje jakimiś dystansami?

Jeśli któreś z pytań są "od czapy" to wybaczcie, ale tak jak pisałem, wiedza moja nie jest zbyt głęboka i zaczynam jej tutaj szukać, więc będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi, uwagi i sugestie. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jahula

1. Teoretycznie na rynku są adaptery z hakami poziomymi - upartemu można życzyć powodzenia, może znajdzie :D. Ogólnie to wspominają też niektórzy o pół-oczkach łańcucha - ale to raczej zabawa żeby to spasowywać co i rusz. Najlepiej w tej sytuacji single speed i napinacz łańcucha - w formie zablokowanej przerzutki, albo jako dedykowany (z jedną zębatką) - są na allegro po 50 zł około.

2. To rozstaw standardowy? Nie? Więc jeśli kaseta - to jedna zębatka i podkładki - fajne rozwiązanie bo łatwo linię łańcucha ustawić. Albo koło z gwintem na wolnobieg - i zaczyna się zabawa! Przestawiasz koło na ośce na środek, albo nawet do prawej strony (dla lepszej linii łańcucha), przekręcasz szprychy żeby obręcz ustawić na środku (bo się przesunie przy zabawie podkładkami na osi) - koniec końców i tak droga przez mękę z linią łańcucha - bo przez szerokie tylne widełki nie włożysz suportu dość wąskiego by mieć super linię - bo zębatka zatrze o ramę - przerabiałem to ;).

3. Możesz kupić koło z piastą pod ostre, ale ona mieć będzie 120mm, a y masz ramę 135, tak da się zmienić oś, włożyć tulejki, ale patrz punkt wyżej - linia łańcucha :D

 

Dlatego piszą że nie warto - bo nie warto, włożysz roboty, włożysz kasy, a efekt .... - ale osobiście nie żałuję konwersji bo nie kosztowała mnie nic poza wolnobiegiem jednorzędowym i napinaczem - a singiel zrobił 20 tysięcy km zanim się posypał na tyle że naprawiać już nie warto ;).

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gyrill

Z piastą możesz spróbować użyć piasty pod tarcze, ale zamiast tarczy wrzucić zębatkę na 6 śrub, są takie. Z tym, że nie będziesz miał opcji na hamulec z tył, a w MTB to jest ważniejsze niż w tradycyjny ostrych na ulicy. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
malkovic

Dziękuję za odpowiedzi. Będę wrzucał ttuaj jakiś update, w miarę jak coś będzie powstawać. Na razie to wizja i może rozbiję się o ścianę realizacji, ale lubię kombinować i się uczyć. Zamysł jest taki, by wrzucić lekko crossowe opony, ale raczej z mniejszą kostką i zrobić rower do jazdy miejskiej, ale bardziej odporny na krawężniki, schody i inne "utrudnienia". Taka wariacja. Na razie hamulca nie przewiduję. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jahula

Cóż, hamulec przewiduj - dla swojego i innych zdrowia ;).

Klocki na miasto - hmmm, są fajne opony gładkie z klockami na bokach - ale to i w miasto i w teren, są też fajne gładkie "balony" - opony z szosowym bieżnikiem ale średnicą np: 2,5 ;) - super amortyzują, a opory nie są jeszcze tragiczne .

Życzę powodzenia i z ciekawością czekam na informacje jak idzie :).

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Belushi

Spróbuj założyć kola 28 cali. Jest szansa że się zmieszczą a będzie dużo lepiej wyglądać. 

B

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ogieniblask
Napisano (edytowane)

odkopię trochę temat.

mam 13 letnie MTB z dość mocno zużytym napędem altus. Rozważam zakup nowego napędu (myślę o grupie alivio) lub właśnie przejście na singlespeed.

Pojęcie mam dość nikłe i chciałem prosić o jakieś rady. Mam nowy MTB więc ten mógłby służyć za sprzęt do zabawy, jazdy po mieście itd. Czy w przypadku pójścia w stronę singla te elementy napędu byłyby ze sobą kompatybilne:

https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-fc-m6000-pd16177/?v_Id=125699 (po usunięciu tarcz i pozostawieniu jednej)

https://www.centrumrowerowe.pl/piasta-novatec-a166sbt-2x-single-speed-pd17994/?v_Id=69422

 
Na jakie rzeczy w budowie ramy musiałbym zwrócić uwagę w celu uniknięcia kłopotów. Czy lepiej jednak dać sobie spokój z takim pomysłem?
Edytowane przez ogieniblask

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×