Skocz do zawartości

[nowy rower vs stary+ inwestycje] Prośba o poradę


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, w ubiegłym roku kupiłem używany rower Giant  Expedition ( prawdopodobny rok produkcji 1998-2000). Przez cały sezon, począwszy od czerwca do listopada przejechałem na nim coś około 3-3,5k km. Moje wątpliwości  względem tego roweru to jego wiek, a mianowicie czy sprzętowi z przed 20 lat ( na jak się okazuję dosyć bogatym osprzęcie jak na tamten okres. Czy rowerowi  wyposażonemu w   osprzęt deore lx, xt ( pomimo ich wieku)można  bardziej ufać niż np. tanim  rowerom typu Kands, lazaro itd. Czy osprzęt typu przerzutka deore xt, deore lx  z tamtego okresu nie będzie działała lepiej niż powiedzmy współczesne acera/alivio?  Czy dzisiejsze piasty  tourney  będą mniej/bardziej awaryjne niż piasty shimano stx rc z tamtego okresu?  Sztywny cromoly widelec bardzo mi odpowiada ( w dzisiejszych trekkingach większość rowerów tego typu posiadają amortyzowane widelce, co uważam w moim przypadku za wadę, bo bardziej zalezy mi na prostocie i wytrzymałości roweru.  Co chcę zrobić z rozwianymi wątpliwościami? Na rowerze mam zamiar spędzać dużo czasu ( lubię ten sport) i po doinwestowaniu ( coś około 400-500 zł : wymiana łańcucha, blatów korby, kasety,zakupu siodła,  wymiany hamulców vbrake - mam jakieś promaxy ze starego roweru, zakupu rogów, wymiany opon), nie chciałbym mieć wyrzutów sumienia z powodu "wyrzuconych w błoto pieniędzy" skoro po dopłacie 500-600 + wartość gianta 500 zł + nieponiesiony koszt inwestycji w sprzęt  400-500zł, miałbym nowy, na gwarancji za 1450 zł, (zastanawiałem się nad Kands Maestro za 1450 zł http://allegro.pl/rower-28-cross-kands-maestro-mat-alivio-27-speed-i6749166236.html) ) Nie byłoby to korzystniejsze?  Dodam, że na przestrzeni 3,5 k km jazdy  dwudziestolatkiem nie napotkałem z nim, szczerze mówiąc żadnych technicznych problemów.
Na chwilę obecną obiektywnie, lub mniej obiektywnie dostrzegam dużo  tego dwudziestoletniego  roweru.  Liczę na to, że Wy drodzy Forumowicze wypowiecie się w tym temacie rozwiewając moje wątpliwości. Dziękuję za uwagę,  pozdrawiam.

27744418_371511243261050_31737493_o.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy sprzęt z najniższej półki cenowej to naprawdę lipa. 

Ja na Twoim miejscu bym nie patrzył na takie rowery. Przy cenie 1450 zł na czymś musieli oszczędzić. Kupisz i po niedługim czasie ( a przebiegi robisz spore) okaże się że padł suport czy stery, koła się pokrzywiły itd.

Wysoka grupa to zawsze wysoka grupa, niezależnie od wieku. Do dzisiaj spora część ludzi "wzdycha" do "szarego" XTR, a parę lat on na karku już ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeśli ten osprzęt w twoim rowerze jest w dobrym stanie, przerzutki nie mają luzów i działają precyzyjnie, podobnie z piastami itd. to nawet nie myśl o zmienianiu na nowe. Nawet dzisiejsze XT czy LX jest jakościowo sporo gorsze od sprzętów z tamtych lat, nie mówiąc o niskich grupach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostaw to co masz. Jeśli chcesz coś lepszego to minimum 2500 PLN nowe. W używkach taniej, lecz albo musisz się znać i wiedzieć czy rower jest w dobrym stanie, albo liczyć na inwestycje. Pytanie, czy rower po prostu Ci się znudził i chcesz nowy. Wówczas te 2500 PLN, czy coś obecnemu dolega to wymień poszczególne czesci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostaw co masz, ewentualne wymiany tylko tego co się zużyje. Dlaczego chcesz wymienić hamulce? Te magury póki nie ciekną to świetnie hamulce, a są żywotne.  Tylny v brake jeśli Ci źle hamuje, wymień na jakiś typu sram 5.0  7.0. Avid sd 5  sd 7. Dźwignię hamulcową również. Piasty stx rc jedne z najbardziej żywotnych piast ever. Kasetę i łańcuch możesz wymienić zawsze. Korba w Twoim rowerpze była już wymieniana. Nowa kosztuje koło 100 więc wymiana koronek dyskusyjna. 

/edit

Jak coś starego się zużyje, możesz szukać używanego w bdb stanie. Cena nie będzie kosmiczna a jakość nawet lepsza od np. nowej przerzutki acera.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za porady.  Uratowaliście mnie przed bezsensownym wydawaniem pieniędzy.  :) Posiedziałem dzisiaj trochę i zrobiłem kilka rzeczy: odkręciłem przerzutkę tylną, wyczyściłem ją w środku przy użyciu wd 40, i popryskałem  smarem w sprayu, naciągnąłem  i posmarowałem linkę na długości pancerzy,  manetkę przednią i tylną również potraktowałem wd-40 i smarem  w sprayu.  Zrobiłem jazdę testową, i co mnie bardzo  zaskoczyło  kultura  pracy napędu była bardzo zadowalająca ( , jeśli chodzi o pracę łańcuch - kaseta- zmiana biegów. Jedyne co mnie niepokoi to dziwne  chrobotanie ( jak na mój słuch wydobywający się z  suportu. Początkowo myślałem, że to wina zapieczonych pedałów, które odkręciłem, przeczyściłem i nasmarowałem, lecz to nie tu leżał problem.

Poniżej wstawiam zdjęcia mojej kasety, proszę oceńcie czy mam ją wyrzucić i jak najszybciej wymienić, czy nadal na niej jeździć. Z racji, że nie mam przymiaru wyciągnięcia łańcucha, zdjąłem  go i na długiej listwie rozłożyłem go i zmierzyłem jego długość na 20 ogniwach przy użyciu metrówki, mierzyłem  kilka razy aby zwiększyć dokładność pomiaru i wyszło mi 51,1 cm ( a więc łańcuch wyciągnięty o 3 mm, co się okazuję jeszcze dopuszczalnym wynikiem).

SoloTM  hamulce  hydrauliczne były również z przodu,  tylko  przestały działać ( chyba wina pękniętego przewodu), . Orientujecie się ile by mniej więcej kosztowało w serwisie ich naprawienie?

Opony po bokach lekko popękane są - wymieniać czy jeździć nadal?

 

IMG_20180310_151627.jpg

IMG_20180310_152012.jpg

IMG_20180310_152032.jpg

IMG_20180228_133019.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suport na kwadrat, zawsze możesz wymienić. To stosunkowo nieduży koszt ( suport powiedzmy 30 pln ). Hamulec do naprawy jak zaniesiesz to się dowiesz ile zaśpiewają. Nowy hs 11 za 149 pln na olx znalazłem, a hs33 za 200. Jeśli stare vbrejki Cię nie zadowolą to możesz naprawić/ kupić nowe. Oponą raczej się nie przejmuj, no chyba że dziury robią sie na wylot i oplot się przetarł. Takie spękania powstają ze starości lub/i od jazdy na zbyt małym ciśnieniu. Kaseta wygląda raczej ok. Dopóki łańcuch nie zacznie przeskakiwać przy depnięciu to zostaw. Wtedy nowa kaseta+lańcuch. Smarowanie linek to raczej średni pomysł. Pomoże to na jakiś czas. Lepiej wymienić na nowe ( nierdzewne ) plus nowe pancerze. To nie kosztuje majątek.

/edit

Suport możesz spróbować dokręcić jeśli cyka, chrobotanie to raczej łożyska. Sprawdź. Dokrec. Spróbować nie zaszkodzi. A palcami jak poruszasz ośkę to będziesz wiedział czy to łożyska ( choć też nie zawsze, czasami słychać je pod obciążeniem )

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już chcesz zmieniać korbę to na oś zintegrowaną. Octalink jest ok, natomiast wybór korb dość marny.

Zresztą łatwość utrzymania przemawia za osią zintegrowaną. Zdejmowanie korby przy kwadracie/ Octalink to była zawsze modlitwa żeby coś się nie zapiekło/ zerwało itd, tutaj oś zintegrowana jest przemyślana idealnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nie zmieniał suportu, zostawiłbym kwadrat. Wystarczająco dobre korby idzie kupić na kwadrat nowe, a jak będziesz chciał utrzymać klimat retro to i w bdb stanie znajdziesz korby lx czy xt, a koronki możesz zawsze wymienić. Taki suport na kwadrat, stary deore xt bb-un72 jest naprawdę żywotny, przebiegi rzędu 30 tyś km i więcej to nie wyjątek. Nowe tańsze np. neco za 25 pln też śmiało kilka tysięcy wytrzymają jak nie sporo więcej. Ciut mniejsza sztywność boczna w porównaniu do HT2 czy trochę niższa waga zestawu korba/suport jest w Twoim przypadku pomijalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W niezłym stanie jak na swój rocznik ( max 1998 ) czy przyjmie nowy łańcuch, nie wiem, może - zapytaj sprzedawcę, problemem może być długośc osi suportu - ta korba to pewnie pod 110,5  a Ty możesz mieć suport dłuższy, pewnie 113 mm. Jeśli tak to przerzutka przód może mieć problem żeby zrzucić na najmniejszą koronkę, szczególnie jeśli top swing ( rodzaj przerzutki  - mocowania ) Jeśli chcesz- zapytaj sprzedawcę o suport do niej. Pamiętaj, że ta korba ma średnią koronkę alu - szybciej się zużywa niż stalowa ( Ty masz największą alu - reszta stalowe ) Klimat retro da Ci ta korba na pewno i mi się podoba, ale to rzecz gustu. I kwestia portfela ;)

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba 100 zł, pewnie trzeba wymienić blaty więc kolejne 100 zł albo i więcej + pewnie suport. Robi się z tego ~250 zł.

To już naprawdę nie lepiej dorzucić 50 zł i mieć oś zintegrowaną która biję na głowę kwadrat? Ja rozumiem że retro itd, ale warto też spojrzeć na stronę praktyczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki jest sens zmieniać korbę skoro tylko suport nie domaga , wymień tylko jego tym bardzie , że korba wygląda mi na FC-M410 a ta ma wymienne zębatki które wymienisz w momencie zużycia (patrząc po kasecie zębatki korby jeszcze wiele pośmigaja), w pierwszej kolejności wymień opony bo na takich sparciałych strach się bezpiecznie poruszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam, wymieniłem opony na panracer tour, kupilem nową kasetę i łańcuch. Pomimo tych inwestycji mój rower nie działa tak jak chciałbym aby działał. A mianowicie przerzutki jakie mam : stare deore xt i lx wydają się jakby nie dało się ich wyregulować. Zawsze się znajdzie taka kombinacja gdzie słychać doprowadzający do smutku i odbierający przyjemność z jazdy hałas tarcia łańcucha o prowadnik przerzutki, a także hałasu z tylnej przerzutki. Doszedłem do wniosku , że czas najwyższy wymienić osprzęt ( a trwało to kilkanaście , jeśli nie kilkadziesiąt godzin,, bo tyle mniej więcej czasu  poświęciłem na regulację przerzutek). Pytanie jest następujące jakie przerzutki kupić? Nie ukrywam, że chciałbym aby było tanio i dobrze. Co sądzicie o zakupie sprzętu z grupy Shimano Acera? Weźcie pod uwagę,,że moje potrzeby to długie dystanse , w zasadzie tylko szosa (kilkadziesiąt kilometrów po kilka razy w tygodniu od marca/,kwietnia do powiedzmy października. Rozważam też inną opcję : sprzedaż tego co mam i zakup orkana 4m.  Poradzicie? Dziękuję i pozdrawiam.

Edytowane przez Karol1994czx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za przerzutka tylna, konkretniej i przednia? To, że ociera o wózek przedniej to zła regulacja lub źle dobrany suport ( długość osi ) do korby. Korbę ze zdjęcia widzę alivio fc-m410, suport jak długą ma oś? Przerzutka tylna ma luzy na śrubie mocującej? czy kółeczka wytarte/mają luzy zbyt duże? Przednia przerzutka jak złapiesz za pantograf to ma luzy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia jaką ma długość, nie mam też narzędzi aby móc to sprawdzić, musiałbym do serwisu pójść.

Z tyłu mam m739,

Z przodu m567. Z tylna przerzutką wydaje mi się, że chyba jest przekrzywiona, są kółeczka są wytarte. Przednia przerzutka to jak na moje oko ma luzy duże luzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylna 739 to baaardzo dobra przerzutka. Daje radę z kasetą max 11-32, kółeczka można założyć 10 lub 11 zębów   ( oryginalnie miały 10 ) , przednia 567 lubiła łapać luzy ( max koronka 42 zęby może mieć ) Suport pod fc-m410  to na 95 % 113 mm ( muszę sprawdzić ) Możliwe że masz 110,5 lub mniej jeśli miałeś korby lx/xt z okresu 95-97 bodajże.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ma luzy to nie uratujesz przedniej. Długość suportu trzeba sprawdzić zdejmując korby i mierząc długość suportu np. suwmiarką. Ja mam taką przerzutkę 739 tylną ( umyślnie )kasetę 11-32, napęd 3x9, suport 110,5  ( korba xt 750 )  i na środkowym blacie nie ociera mi o wózek przedniej przerzutki ani na 2x9  ani na 2x1.

/edit

Przednią przerzutkę dobierasz pod ilość zębów na korbie -Ty masz 42/32/22 , ciąg dolny czy górny oraz średnicę rury w miejscu mocowania przerzutki. ( ciąg masz dolny - pozostaje średnica )

I koniecznie sprawdź czy hak ramy jest prosty - czy wózek tylnej przerzutki idzie prostopadle do podłoża. Wrzuć z przodu 2 z tyłu środek i zobacz z odległości 1,5 m z tyłu za rowerem który stoi pionowo ( kucnij ) co jest krzywe - wózek czy hak ramy.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, opona jest prosta ;) gdyby zdjęcie było na linii łańcucha to byłoby coś widać, a tak niestety...

Tanio masz deore tutaj :

http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-m591-i7288759248.html

( altus to badziewie, minimum acera i nie kupuj żadnych w systemie shadow )

acera:

http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-rd-m360-acera-7-8-rz-sgs-i7310591021.html

 

/edit

Luz na przedniej faktycznie spory - tylko ma to wpływ na precyzję/szybkość zmiany biegów - na ocieranie o wózek raczej  nie powinno mieć, albo minimalny.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...