Skocz do zawartości

[Przerzutka przednia] Linka z góry a fabrycznie przerzutka z dolnym ciągiem


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

mam takie pytanie - fabrycznie rower mój ma linkę od przedniej przerzutki wyprowadzaną z górnej rury, potem idzie ona w dół, do tulejki gdzie zakręca i krzyżując się wpada ostatecznie do przerzutki przedniej na dolnym ciągu. Dziwi mnie to nieco, bo to rower przełajowy... Poza tym mam wrażenie, że w porównaniu do wielu innych sprzętów których używałem, wrzucanie na duży blat z przodu wchodzi opornie. Fabrycznie była 105 5700, teraz jest Ultegra 6800 (tylko korba 5800) i nadal to tak wchodzi. Jak się usyfi, bywa różnie, do tego przez linkę idącą wzdłuż podsiodłówki i na dodatek na krzyż kiepsko to wypada przy mocowaniu błotników. Warto w takim wypadku wymienić przerzutkę na coś z górnym ciągiem? Na pewno ułatwi to kwestię błotnika, pytanie jak z wrzucaniem.

Fabrycznie wygląda to tak (z recenzji zagranicznej):

30-Planet-X-XLS-Shimano-105-CX.thumb.jpg.3c7a1dda36b07dda0e6ae9b1c0e7ec3c.jpg

 

 

A tak wygląda po przykładowej jeździe dzisiaj w nieco gorszych warunkach - chyba nie muszę tłumaczyć, co tam się dzieje? :)

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1b2.thumb.jpg.19803ffcd08e9b3360f88eb42c35213e.jpg

Napisano

To standard przełajowy, kiedyś nie było takiego wyboru przerzutek jak dziś, a w przełaju pancerz lepiej puszczać z górnej rury,  a klasyczne szosowe  przerzutki lapały linkę z dołu, nie było wtedy mtb, a manetki wbijano w końce kierownicy

raczej sama zmiana ciągu nie cierpi od błota , tylko zabłocona przerzutka gorzej pracuje, dzialanie swojego roweru najlepiej skonsultuj z mechanikiem lub zawodnikiem do którego masz zaufanie, może masz slabe pancerze, linki, przerzutkę, regulację, klamkomanetkę z felerem.... Zawsze można coś poprawić zależy gdzie ucho przyłożyć. Jeśli mozna zalożyć inną przerzutkę , nic nie stoi na przeszkodzie, byle grała z korbą w jednej drużynie.

Napisano
9 godzin temu, lukasamd napisał:

Warto w takim wypadku wymienić przerzutkę na coś z górnym ciągiem? Na pewno ułatwi to kwestię błotnika, pytanie jak z wrzucaniem.

To znany problem "rolki" odwracajacej ciąg, że przez nią cieżko chodzi, ona Powoduje dodatkowe opory przy zmianie biegu. Nie wiem czemu brytolskie rowery miały to rozwiązanie bardzo modne jeszcze niedawno.

Wymiana przerzutki na górny ciag powinna polepszyc zdecydowanie sprawe. Tylko tu mały problem jest... dostępność przerzutek szosowych z górnym ciągiem . ;-)))

Na szczęście SHIMANO ma jeden model, nazywa sie on  cx70 (przy kupnie uwaga, bo sa i z dolnym i z górnym ciągiem) , dedykowany do przełajki właśnie, jest to chyba jedyna dostępna górnociągana  na rynku.

9 godzin temu, itr napisał:

kiedyś nie było takiego wyboru przerzutek

Dalej nie ma wyboru targanych od góry nowych czy starych pasujacych do współczesnych STI.

Napisano

@cinol123 zrobiłem już mały przegląd co jest na rynku dostępne i zastanawiam się właśnie między CX70 a nową Ultegrą R8000 - bo też ma wersję na górny ciąg, a jest jeszcze bardziej zabudowana. Ceny natomiast podobne, a że mam 11s... W sumie bardziej przemawia do mnie Ultegra. No chyba, że CX70 ma jakieś cechy "bardziej pod przełaj", ale wątpię. Patrząc na korby czy przerzutki (np. Shadow na tylnej R8000), Shimano zdecydowało się chyba ujednolicić wszystko bez robienia osobnej mini-grupy dla CX'ów czy Graveli 

Napisano
9 minut temu, lukasamd napisał:

zastanawiam się właśnie między CX70 a nową Ultegrą R8000

ERm, CX70 mam 2 sztuki, jedna targaną od dołu, drugą od góry (do Charge Pluga 5 2015, tam też jest turbo rolka w standardzie) ;-)) Obie smigaja mi z STI 6700, bardzo ładnie to działa u mnie w 2x10.

CX70 to odpowiednik Ultegry fd 6700, tak samo jak ich korba cx70 to generaline Ultegra fc 6700 tylko z blatami 46/36, i masz rację, CX zostało wchłonięte przez grupy szosowe...

Wlaśnie chwile temu zerkałem na "przódrzutki" i też zauważyłem tą R8000, ale jakoś nie udało mi się jeszcze na 100% potwierdzić ze jest tam wersja górno ciągowa...ale bylaby to jakaś NOWOŚĆ;-)

Napisano

Ale przed zakupem nowej przerzutki to warto upewnić się czy pancerze, manetka, sama rolka nie są trafione ;) Może rolka stoi i linka trze, albo druty wybiły z pancerza i klinują linkę przy manetce albo na oporze.

 

u mnie w starszym napędzie mam dżinsowego LX z sorą i korbą 50/34, tylko to chyba jest wersja pod 48/38/28 w kazdym razie w moim antycznym 2x7 i wąskiej rurce też można coś wynaleźć, mam w tym Jaguarze wlutowany otwór pod kółko ale nie używam. 

Napisano
Teraz, itr napisał:

Ale przed zakupem nowej przerzutki to warto upewnić się czy pancerze, manetka, sama rolka nie są trafione ;) Może rolka stoi i linka trze

To technicznie jest kijowe, na małym kółku  linka zawija sie i zmienia kierunek o niemalże 180 stopni.... jakby to było z 90... to wplyw rolki byłby nieduży...

Napisano

Za czasow dinozaurow i wagowej choroby stosowalo sie w mtb szosowe przerzutki (linki prowadzone gora do mechanizmu z dolnym ciagiem). 

Ciag odwracalo sie albo krzywkami albo wlasnke montujac koleczko. Caly czas mam taka krzywke (Speen) pracujaca z Dura Ace. Dziala to przyzwoicie.

Byli i inny producenci. Aczkolwiek w dobie obecnych trendow, nie wiem czy jakis producent bawi sie w to jeszcze. 

 

 

Napisano

No ale robilem takie patenty i makabry nie bylo więc na wszelki wypadek radzę sprawdzic czy nie doklada się jeszcze jakiś problem ktory po zmianie  przerzutki nie zginie... To małe kółko ma się krecić lekko razem z ruchem linki,  ježli stoi to źle.

Napisano
Teraz, 1415chris napisał:

Byli i inny producenci. Aczkolwiek w dobie obecnych trendow, nie wiem czy jakis producent bawi sie w to jeszcze. 

A możesz wrzucić foto tej "krzywki" ? nie widziałem tego nigdy zdaje się.

... ostatnio to nawet kółeczko odwracające ciężko  było dostać, pierwsze to mi Iwan szmuglował z UKjowa (ma osłonke od błota nawet :P ), ale widziałem że pojawiły się dostępne kołka od Accenta, gołe kółko z białego plastiku plus srubka i tulejka. Ku mojemu zdziwieniu tam tez ktoś wsadził top pull do chyba pierwszych ram CXa (nie sledze specjalnie Accenta, nie znam historri).

Napisano

wow, jest i taka, która by mi się przydała :>>> dzięki !

EDYTA: 9,5 euro + ship 4eurony ...

Ktos cos moze by zamawiał z POLANDO ? bo ja bym jedną sztuke zamowił...

Napisano

Ja ogólnie chcę się tego pozbyć, bo co tu dużo kryć - to jest przekombinowane. Skoro może być z górnym ciągiem, mniejszym oporem i do tego mniej podatne na działanie błota, to chyba warto? :) Nie powiem, nawet masakrycznie zapchane dosyć dobrze przesuwa linkę, choć wczoraj miałem sytuację że jednak się przez cały syf w tamtym miejscu nieco przyblokowała - łańcuch obcierał na największych koronkach kasety i wewnętrzną stronę wózka. W terenie nie dało się tego poprawić, sposobem na szybko okazało się poluzowanie śruby linki aby się nieco odsunął - duży blat i tak był zbędny. 

Napisano

Też tego rozwiązania nie lubie, ale chetnie zutylizowałbym gdzieś w koncu korbe 6703.... bo ostatnio podmieniłem przez to "kółko" napęd na 2x z przodu i Top Pulla.

  • Mod Team
Napisano
13 godzin temu, lukasamd napisał:

Fabrycznie była 105 5700, teraz jest Ultegra 6800

No to może być powodem nie do końca poprawnej pracy.

3 godziny temu, cinol123 napisał:

To znany problem "rolki" odwracajacej ciąg, że przez nią cieżko chodzi, ona Powoduje dodatkowe opory przy zmianie biegu. Nie wiem czemu brytolskie rowery miały to rozwiązanie bardzo modne jeszcze niedawno.

Sam tego używałem ale zbudowanego prze zemnie, nie zauważyłem uszczerbku na czymkolwiek. Bo nie był to ślizg a kółeczko ;)

Moim zdaniem skoro tam była fabrycznie seria 700, to wsadzenie 800 jest kłopotliwe bo ta grupa ma zupełnie inna przekładnie i linka faktycznie możne iść pod złym kątem a tam to jest ... wrażliwe. Dopiero dźwignie zmienili w nowszych wersjach z tym dziwnym pantografem.

 

Napisano

@Puklus cały napęd zmieniłem z 10s na 11s - klamki, korba, itd. też są teraz z 6800/5800. Na 10s szitmano zdecydowanie nie działało jak powinno, przede wszystkim na tyle. Teraz jest perfekto i mimo niesamowitego uwalenia, tył wczoraj chodził cudnie. 

 

----

Popytałem w sklepach - jednak ultegra R8000 nie ma górnego ciągu, błędy mieli na stronach / w ogłoszeniach. Pytanie, czy CX70 będzie się tu gryźć, skoro ono jest własnie na 10s?

  • Mod Team
Napisano

Owszem miedzy 10sp a 11sp jest spora przepaść, właśnie poprzez zmianę przekładnie z 2:1 do czegoś pokroju 1:1. Jednak praca w serwisie organoleptycznie wykazała ze jak się przekłada grupy, może być równie z przednią przerzutką. Nie zawsze, ale czasami tak. Często pomaga odsunięcie korby o dosłownie 1-2 mm, lub delikatna zmiana kąta prowadzenia linki.

Napisano

@lukasamd takich eksperymentów tj CX70 i szarpaki 6800  nie robiłem, nie wiem. Nie tykałem nigdy 11s ;-)

Napisano
23 godziny temu, 1415chris napisał:

Kupowalem u nich lata temu:

Już bylem prawie w domu, zapytałem o  dostępność FD6703XC  i generlanie nie ma problemu, ale dodatkowo zapytałem o XC, o co z tym chodzi i grzecznie wyjaśnili mi cos czego nie chwycilem przegladajac strone, że te wynalazki są zrobione pod dzwignie MTB a nie STI i.... goście nie wiedza czy to bedzie działać jesli tylko chcemy odwrócić ciąg i zostac przy klamkomantekach szosowych... ktoś wie może czy ciąg klamkomantek szosowych dla przedniej zmieniarki jest inny niz mtbtycznych ?

Edyta: zapomnialem dodać że calkiem sympatyczni i elastyczni, zaproponowali że wyślą mi za darmo,  jak nie bedzie działac to odesle, jak zadziała to zaplace... takie rzeczy !

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Zlamerzylem sprawe, w zakladce "cyclocross" jest dokladnie to czego mi potrzeba, speen fd6703 cyclocross - czyli cos co przykrecone do fd 6703 zamieni ciag na gorny. Zamowilem jedna sztuke i czekam ;-))

Bedzie bez koleczka full 6703 i elegantino. :-))

Napisano

Niestety problem powraca - na crossbike w Urazie po nie wiem.. 30 minutach jazdy przy lekkich przełożeniach łańcuch zaczął obcierać o wewnętrzną stronę wózka (oczywiście z przodu mały blat) i ma tak do tej pory. Nie mam już za bardzo pomysłu co z tym zrobić i co tu może być winne. Nie chciałem się bawić, w serwisie jakieś 2-3 tygodnie temu zrobili mi bez krzyżowania przerzucanie na przodzie chodzi ciężko, a więc albo źle pociągnęli linkę do przerzutki, albo trzeba krzyżować aby wpadała pod odpowiednim kątem - bo wiem, że można zrobić tak, że chodzi to bardzo lekko. 

Mam cały czas FD-6800 i co by mogło powodować ten problem, że przy jeździe w terenie (błoto itd.) przerzutka "odchyla się" do zewnątrz i już tak pozostaje? Zwyczajne czyszczenie roweru nie pomogło, znów jest do wyregulowania. Okolice tego zakrętasa czyste itd. Czy wpływ na to wszystko może mieć fakt, że mam przerzutkę na hak mocowaną przez adapter jako obejmę? Szosowo żadne takie problemy nie występują, przerzutka chodzi wtedy ok. Przez to wszystko zacząłem nawet rozważać zrobienie 1x11 z roadlinkiem na tyle, ale... no nie, w sumie częściej jestem na szosie niż w lesie więc to bez sensu. Niemniej użerać się cały czas to masakra. 

Napisano

Jak cos, mogę ci podesłać moja cx70 ciąganą od góry do testów :>  działa dobrze na dwu blacie 105, jest na obejmę ,31 albo nawet 34 do sprawdzenia, nie pamietam, na pewno mam redukcje na niej do chudej rurki Charge pluga 27 czy tam 28....

Lada chwila (licze na ten tydzie) powinienem otrzymać speena, jesli  wszystko zadziała, bede ja miał na sprzedaż (ok 100pln), przesiadam sie z przodu na korbe i zmieniarke 6703.

Napisano

Nie wiem czy CX70 by mnie uratowała, bo to jednak 10s - w sieci widziałem informacje, że to loteria, może zadziała z 11s, może nie zadziała.. trudno powiedzieć. 

Skoro piszesz o 6703 to wnioskuję, że masz ogólnie 10s?

Napisano

Tak, w jednym klamocie 2x10  Ultegra 6700 z korba i zmieniarka cx70 ciąganą po bożemu od dołu, Działa jak trzeba.

W Drugim mam zamiar miec full 6703 3x10 - aktualnie jest tam tymczasowo  korba 105 i cx70 górno ciagane czyli 2x10.

Napisano

No właśnie. A nie wiadomo czy to by się udało tj. sparować ze sobą CX70 i resztę pod 11s - byłoby bez kombinowania z linką, ale nie jestem już teraz pewien, czy to obcieranie o wózek to jest na pewno problem tego, jak idzie linka, czy może czegoś innego np. sposobu mocowania przerzutki. Gdy miałem 10s i z przodu 5700 to jedynym problemem była ciężka praca manetki jeśli linka szła źle. Nie zdarzyło się jednak, żeby po przebijaniu się w terenie coś mi przestawiało wózek, mimo syfu. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...