Skocz do zawartości

[hamulce] dual pivot


jez04

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chcę prosić o pomoc Forumowiczów w kwestii wymiany hamulców. Jakiś czas temu odnowiłem starego rometa waganta - dokonałem wymiany kół, opon etc. Hamulce w nim zamontowane to właściwie spowalniacze i trudno mówić o tym, aby w razie potrzeby przy ich pomocy,  można było się szybko i skutecznie zatrzymać. Czy w tym rowerze można założyć hamulce bardziej współczesne typu dual pivot np. firmy tektro (cena za komplet 140zł) Czy konieczne są  wymiany jakichś innych elementów oprócz samych szczęk i linek np. klamek.? Nadmieniam, iż klamki wymieniłem na używane metalowe shimano.

Z góry dziękuję za pomoc 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jakby były od V-brake to hamowanie będzie słabe.

 

A nie odwrotnie ? Vki ciagna wiecej linki zdaje sie niz jakiekolwiek inne klamki, wiec na moje Nie ma "mocniekszyhc" klamek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, tu działa stara zasada dźwigni odkryta przez Archimedesa.

V-ki mają dłuższe ramię do linki, więc potrzeba mniej siły aby wywrzeć ten sam nacisk klocka na obręcz ale trzeba pociągnąć więcej linki.

Czyli założenie klamki od V-ki do canti sprawi, że już przy niedużym naciśnięciu klocek dojdzie do obręczy (bo ciągniemy dużo linki), ale żeby zapewnić ten sam docisk co przy klamce canti trzeba naciskać klamkę 2 x mocniej (mniej więcej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A nie odwrotnie ? Vki ciagna wiecej linki zdaje sie niz jakiekolwiek inne klamki, wiec na moje Nie ma "mocniekszyhc" klamek.

 

Gdyby tak było to wystarczyłoby to hamulców Canti montować nowe klamki od V-ek i miałbyś czarcie hamulce, ale niestety nie ma tak łatwo. Więcej linki do wyciągnięcia to mniejsza siła na wyjściu - zasada dźwigni jak już wyżej kolega wspomniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

V-ki mają dłuższe ramię do linki, więc potrzeba mniej siły aby wywrzeć ten sam nacisk klocka na obręcz ale trzeba pociągnąć więcej linki. Czyli założenie klamki od V-ki do canti sprawi, że już przy niedużym naciśnięciu klocek dojdzie do obręczy (bo ciągniemy dużo linki), ale żeby zapewnić ten sam docisk co przy klamce canti trzeba naciskać klamkę 2 x mocniej (mniej więcej)

 

jestes pewny tego mniej wiecej 2x czy moze to jednak bedziez 1,5x a moze i jescze mniej ? cala zabawa przeklada sie na dwie dzwignie, jedna na szczęce hamulca, druga na klamce tj od jej osi obrotu do miejsca mocowania linki.

I np Mini V (jak wiadomo odpowiedniki Canti) sterowane z klamki szosowej maja dlugosc ramienia 85-90mm przy standardowym ramieniu V 110mm, a dzwignia na klamce szosowa vs V to dużo mniej nie wiem czy nie 0.5mm. 

 

Jednak trzymajac sie tematu, rozpatrujemy tylko roznice klamka szosowa vs Vka. Wiec róznica na dzigni jest mała.

 

Cudów nie ma, skok klamki jest ograniczony, do gripa max, wiec albo ciagniesz wiecej linki uzywajac wiekszej sily albo mniej z mniejsza silą. Dlatego kombinacja klamki Vki z Hamulcem szosowym bedzie ostrzejsza, jesli tylko pasuje to dla Twojej dloni.

 

 

 

Więcej linki do wyciągnięcia to mniejsza siła na wyjściu 

No nie ma takie j zasady, bo w dzwigni role odgrywa Ramie i Sila, A przesuiecie (czyli wyciagniecie Linki) nie wnosi nic do tematu.

 

Wystarczy jak Garlock pisał ścisnąć mocniej klamkę a siła na wyjsuc bedzie taka sama, a moze byc  i wieksza bo masz dalej zapas klamki nad gripem, stosujac klamke Vke oczywiscie.... pytanie czy starczy ci siły w dłoni. Tak czy siak sądze, że kombinacja klamki V do hamulca szosowego, dla kogos noszacego rekawiczki XL nie bedzie czyms czego nie da sie uzywac, w rpzeciwienstwie do kombinacji odwrotnej, tj klamki szosowej i hamulca o ciagu  linki MTB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy jak Garlock pisał ścisnąć mocniej klamkę a siła na wyjsuc bedzie taka sama, a moze byc  i wieksza bo masz dalej zapas klamki nad gripem, stosujac klamke Vke oczywiscie....

Racja, ale chodzi o to, że klamka od canti/szosy ciągnie mocniej i jeśli hamulce są niezbyt górnolotne to przy klamce od V-ek nie będziemy w stanie zacisnąć ich wystarczająco mocno. Przy tym samym nacisku na klamkę linka będzie mocniej napięta w przypadku klamki cantilever. Analogicznie im bliżej wnętrza szczypiec tym łatwiej przeciąć drut mimo, że używamy tej samej siły - ramie maleje to siła rośnie, bo moment obrotowy jest stały (zasada dźwigni).

Ogólnie to wiadomo, że jeździć się tak da. Nawet mojemu tacie złożyłem hamulce na klamkach V-brake, a na tyle jest hamulec canti i to zupełnie wystarczy, bo to tylne koło, a modulacja pewnie jest nawet lepsza niż oryginalnie. Mechaniki jednak nie oszukasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Wg danych ParkToola (chyba wiarygodnych) jest 1:2

 

To zaskoczony jestem ze az tak duzo sie to rózni ciąg kabla, bo nie wyglada na tyle.

Niemniej mam gdzies w domu Br-r573 czyli chyba najlepsze mini od Szymka, oraz Bl-R550 i jakies BL-M590... i nawet mam rower co przyjmie te fanty. Pewnie zrobie sobie przeszczep i porównanie dla celów własnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...