Artz2 Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 Ponieważ moderator działa tu bardzo szybko, poprawiony temat zamieściłem jeszcze raz. Hej, szukam okularów za ok 350zł. Ale jak czytam tu i tam, to okulary powinny mieć antyfogową warstwę, powinny być polaryzacyjne, fotochromowe. Okulary przede wszystkim przeciwsłoneczne, ale nie chcę ściągać ich w cieniu drzewa aby coś zobaczyć. Oraz w samochodzie też mogły by znaleźć swoje miejsce. Nie chcę wymiennych szkieł, nie mam wady wzroku. Czy istnieje złoty środek ? Okulary jednocześnie fotochromatyczne, polaryzacyjne i z powłoką chroniąca przed parowaniem ? Niby są, ale czy to nie chwyt marketingowy? https://www.centrumr...ano,651160.html https://www.centrumr...vex,540815.html Uvex czy Shimano?
zekker Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 Polaryzacyjne są specyficzne i potrafią zaburzyć widzenie przestrzenne. Jeżeli jeździsz głównie w terenie, to imo bardziej zaszkodzą niż pomogą. Na szosę mogą być ale trzeba pamiętać o tym, że przekłamują. Fotochromy w samochodzie się nie sprawdzają, w środku jest po prostu za ciemno, szyby za dużo UV wycinają i w praktyce okulary się prawie nie przyciemniają. Na rowerze mają tendencję do nierównego przyciemniania się, zwłaszcza jak masz kask z daszkiem (dół szkieł będzie ciemniejszy niż góra; jak staniesz bokiem do słońca to jedno szło będzie ciemniejsze od drugiego). Warto też pamiętać, że zmiana nie następuje tak szybko jak na reklamach, kilka sekund i masz pełne zaciemnienie, trzeba raczej oczekiwać czasu w minutach. Rzadko kiedy udaje się uzyskać pełne zaciemnienie, bywało że przy ostrym słońcu na jasnej drodze były za słabo przyciemnione, dodatkowo w wyższej temperaturze słabiej się przyciemniają.
Artz2 Napisano 30 Lipca 2017 Autor Napisano 30 Lipca 2017 @raven Myślałem że warstwa hydrofobowa to to samo co antyparująca. @zekker Czyli na rower fotochromy nie mają sensu, a polaryzacyjne tylko na szosę. Więc w teren wystarczą zwykłe za 15zł ? Chyba porzucamy fotochrom i polaryzację i wybiiorę coś takiego http://www.o-shop.com/pol_m_OKULARY-MESKIE_Sport_-Radar-EV-Pitch-6266.html
arek_wro Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 Ja mam takie: https://www.centrumrowerowe.pl/okulary-rowerowe/okulary/p,okulary-twist-four-shield-vl-czarno-biale-alpina,649278.html?skad=googlepla&gclid=EAIaIQobChMI3abwzrKx1QIVCLXtCh1PEQK9EAQYASABEgKyePD_BwE Fotochrom + antyfog. Nierównomierne zabarwienie szkieł faktycznie się zdarza, ale jak zostawisz okulary na stole w częściowym cieniu. Na nosie przy ciągłych ruchach głowy, nie zauważyłem aby się zdarzyło. Natomiast antyfog, jak dla mnie rewelka. Raz się zdarzyło, że lekko na bokach zaparowały, ale to było zimą, na podjeździe i w kominiarce. W zwykłych okularach nic już bym nie widział
vpablov Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 powiedz, jak z odpornością na rysowanie? Okulary , które używam są bardzo podatne i po niedługim czasie szkła, są całe porysowane.
Waza Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 Na rowerze mają tendencję do nierównego przyciemniania się, zwłaszcza jak masz kask z daszkiem (dół szkieł będzie ciemniejszy niż góra; jak staniesz bokiem do słońca to jedno szło będzie ciemniejsze od drugiego). To chyba zaleta a nie wada? Że bardziej naświetlona szyba przyciemnia się bardziej, żeby do obu oczu docierała tak sama ilość światła. Chyba że wolisz wojskowy dryl, wszystko równo, według sznurka. Warto też pamiętać, że zmiana nie następuje tak szybko jak na reklamach, kilka sekund i masz pełne zaciemnienie, trzeba raczej oczekiwać czasu w minutach. Mam dosyć stare fotochromy Specialized Halftime, z pierwszej generacji, kiedy Spec chwalił się że jako jedyny ma dostęp do technologii fotochrom z programu wojskowego Apache. Przyciemnienie w zakresie ok. 80% zajmuje mrugnięcie oczami, rozjaśnienie trwa 2-3 mrugnięcia. Nie sądzę, że w przeciągu kilku lat nastąpił taki regres w technologii fotochrom, że zmiana natężenia oświetlenia trwa teraz kilka minut. Powłoki antifog w okularach powyżej 200 PLN to stantard.
Blue Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 To ciekawe że nadal tak trzymaja, z info w necie widzę że fotochromy się zużywają i już po 3 latach intensywnego używania może być po powłoce. I pisali nawet o tym w materiałach bezpośrednio od soczewek transistions czy jak im tam było, więc skoro nawet producent się przyznaje... to się przestraszyłem .
Waza Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 To prawda, fotochromy ulegają degradacji w zmiennych warunkach oświetleniowych. Dlatego, ponieważ chcę używać wysokich technologii chociaż mam ograniczone fundusze, stosuję prosty trick. Po każdej jeździe chowam okulary do światłoszczelnego etui. Łatwe i skuteczne! Edit. @Blue, nie przeceniaj informacji z netu. Jak powiedział Stanisław Lem: "Nie wiedziałem że na świecie jest tylu idiotów dopóki nie zajrzałem do internetu."
arek_wro Napisano 30 Lipca 2017 Napisano 30 Lipca 2017 powiedz, jak z odpornością na rysowanie? Okulary , które używam są bardzo podatne i po niedługim czasie szkła, są całe porysowane. Podejrzewam, że podatność na zarysowania podobna jak w każdych innych okularach. Ja ze swoimi obchodzę się dość delikatnie i staram się nie przecierać ich kiedy leci na nie błoto. Po jeździe spłukuję wodą i czyszczę chusteczkami do okularów i w ten sposób kilka miesięcy przetrwałem bez rys. Do czasu aż zaliczyłem mega glebę na maratonie i zanurkowałem twarzą w ziemię. Okulary przetrwały, ale szkła jakbym je przejechał papierem ściernym. Nowe szkła kosztowały 140 zł, więc nie mało, ale bałem się, że będzie gorzej.
zekker Napisano 31 Lipca 2017 Napisano 31 Lipca 2017 @zekker Czyli na rower fotochromy nie mają sensu, a polaryzacyjne tylko na szosę. Więc w teren wystarczą zwykłe za 15zł ? Kwestia potrzeb. Fotochromy mają też zalety, jak się zmieni pogoda lub po prostu zajdzie słońce, to nie musisz się bawić w wymianę szkieł. Tak samo jak z jasnego pola wjedzie się w ciemny las. Według mnie to specyficzne rozwiązanie i nie każdemu może przypasować. Jak mam soczewki korekcyjne, to nie mam zbytniego wyboru, bo wkładki korekcyjne nie bardzo mi pasują. To chyba zaleta a nie wada? Że bardziej naświetlona szyba przyciemnia się bardziej, żeby do obu oczu docierała tak sama ilość światła. Chyba że wolisz wojskowy dryl, wszystko równo, według sznurka. Mam dosyć stare fotochromy Specialized Halftime, z pierwszej generacji, kiedy Spec chwalił się że jako jedyny ma dostęp do technologii fotochrom z programu wojskowego Apache. Przyciemnienie w zakresie ok. 80% zajmuje mrugnięcie oczami, rozjaśnienie trwa 2-3 mrugnięcia. Nie sądzę, że w przeciągu kilku lat nastąpił taki regres w technologii fotochrom, że zmiana natężenia oświetlenia trwa teraz kilka minut. Jest to wada jak różnica robi się duża. Jak masz jakieś okulary z wymiennymi szkłami, to załóż sobie jedno bezbarwne, a drugie przyciemnione. Na szczęście nie jest to zbyt częsty przypadek. Większy problem to nierównomierne przyciemnienie w pionie, bo kask robi cień. Jedziesz po jasnej drodze i soczewki nie przyciemniają się w pełni. Na dole szkieł masz ciemno, a na górze np. tylko do połowy przyciemnione i odbite od drogi światło ciągle razi. W wąskim zakresie, to są sekundy ale pełne przejście to kwestia kilku minut. Jak możesz to zrób film lub kilka zdjęć (z zachowanymi danymi exif lub z widocznym zegarkiem). Ja mam soczewki Acclimates, być może po prostu są gorsze, w końcu to nie jest najwyższa półka. Na razie mam je 3 lata, w pewnym momencie wydawało mi się, że było pogorszenie działania ale nie jestem w stanie powiedzieć kiedy (chyba w ciągu pierwszego roku).
Waza Napisano 31 Lipca 2017 Napisano 31 Lipca 2017 @@zekker, przede wszystkim przepraszam za ton mojego pierwszego wpisu, byłem już po niedzielno-wieczornym martini i jakoś tak wyszło obcesowo. Odnośnie tego co opisujesz jako niedogodność z nierównym zaciemnieniem szyb, to po prostu ja czegoś takiego nie zaobserwowałem w swoich okularach, żebym miał wyraźnie podzielone zaciemnienie w pionie. Być może wynika to z tego że w kaskach nie używam daszków, a Spec Halftime to okulary do MTB, a więc o jaśniejszym zakresie zmiany i dodatkowo są dosyć wąskie dla lepszego przepływu powierza. Z tego co napisałeś moje okulary, w porównaniu do twoich, nieporównanie lepiej reagują na zmianę oświetlenia, nie pamiętam dokładnie, ale czytałem że wyniki laboratoryjne mówiły chyba o 15 sekundach do 100% zaciemnienia, oczywiście w zakresie jaki okulary oferują. Natomiast zaciemnienie użytkowe ok. 80% w realu trwa 1-2s, trochę gorzej z rozjaśnieniem, ale nie więcej niż 3-4s. Najbardziej dokuczliwe jest to rozjaśnianie kiedy na szybkości z nasłonecznionej polany wjeżdża się w ciemny las, te 3-4s wydaje się że trwają wieczność. Ale generalnie nie miałem nic lepszego w zastosowaniu MTB. Natomiast na szosie używam zwykłych szkieł, zależnie od pogody ciemne lub bezbarwne. W sprawie pogorszenia działania, polecam to co napisałem wcześniej, zaraz po użyciu chować okulary do światłoszczelnego etui, żeby soczewki niepotrzebnie nie pracowały. Edit. Poprawka do mojego opisu fotochromów Speca Halftime Adaptalite. Wpisy @@zekker i @@Blue skłoniły mnie do zrobienia małego testu. Test był niezbyt laboratoryjny, po prostu wyjąłem okulary z etui stojąc w pełnym słońcu żeby zobaczyć/policzyć jak szybko od całkowicie jasnych maksymalnie się przyciemnią. No i jednak małe rozczarowanie, przyciemnienie trwało wyraźnie dłużej niż zapamiętałem z początków użytkowania, tak ok. 7-8s, a przede wszystkim zakres przyciemnienia uległ bardzo dużemu spłyceniu, tak na oko o 50% od stanu pierwotnego. Te zmiany były zapewne powolne i w trakcie codziennego użytkowania umknęły mojej uwadze. Tzn. miałem świadomość że szkła nie pracują tak jak za nowości,, ale nie spodziewałem się że zmiana jest aż tak duża. Podsumowując, biorąc pod uwagę że mam te okulary chyba 7-8 lat i fotochrom jeszcze pracuje, oraz to że nawet nie zauważyłem jak osłabła ich sprawność, to moim zdaniem zrobiłem dobry zakup. Jak pisałem wcześniej są to okulary z pierwszej edycji, kiedy Spec przechwalał się technologią od śmigłowców Apache i były bardzo drogie. Późniejsze edycje tych okularów z dopiskiem Next nie przedstawiano już że są robione z użyciem technologii wojskowej i były ok. połowę tańsze. Więc być może te moje są wyjątkowe w porównaniu do innych fotochromów. Nie mam porównania.
lynx79 Napisano 31 Lipca 2017 Napisano 31 Lipca 2017 Ja mam fotochromy Shimano. Sprawdzają się wyśmienicie. Nie robiłem testów na czasy ściemniania/rozjaśniania, ale nie stanowi to problemu jeśli wjadę lub wyjadę z lasu na pole. Nie obserwowałem też różnic w kolorze szkieł. Pewnie to wynika z ciągłego ruchu głowy w czasie jazdy i odbijania się światła od rożnych powierzchni. Dodam, że pozytywne doświadczenia z fotochromami rowerowymi skłoniły mnie do zakupu na narty gogli z szybą fotochromową od Salomona. Rewelacja. W słońcu są ciemne, a gdy wjadę w mgłę/pada śnieg też wszystko widać. Minus wysoka cena - koło 400 zł.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.