Skocz do zawartości

[przerzutka przednia] jak obliczyć kąt nachylenia do przerzutki


MonsieurFop

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam następującą geometrię w załączonym obrazku.

 

Teraz pytanie: skoro widełki dolne widelca tylnego są łamane to mierzę

1. kąt między widełkami dolnymi a rurą podsiodłową = 67'

czy

2. kąt między linią (prowadzoną od środka mufy do środka tylnej osi) do rury podsiodłowej = 65'

 

?573e7f478c4fd8c3866ba0cae7680577.jpg

 

Od wyniku zależy czy będzie FD-T611-3 czy też FD-T610-6.

Napisano

Moim zdaniem 2. Liczy się ułożenie przerzutki w stosunku do linii napędu. O tej decyduje linia mufa - tylna ośka. Ten kąt decyduje o przebiegu łańcucha czyli jego ułożeniu względem prowadnicy (wodzika) przerzutki. Gdyby miało być inaczej to w instrukcjach Shimano by podawali dwie instrukcje pomiaru kąta, a zawsze liczą tak samo. - do fizycznej rury a nie do "wirtualnej" osi.

Napisano

Którą przerzutkę powinienem zamówić, 3 czy 6?

 

Wyczytałem, że:

1. za długi wózek zachaczy o widełki

2. źle dobrany kąt może spowodować tarcie łańcucha o wózek, aczkolwiek tego się nie obawiam.

 

Obecnie korba ma tyle miejsca.

Co radzicie?3eb92c439bd2df9838b42d0f63447523.jpg6433ad58a59c479f74bb357f2e918ede.jpg

Napisano

Skoro obie przerzutki to modele trekkingowe,to będzie różnica w długości wózka?

Edit.


CX one z kątem 74 ma przerzutkę z kątem 63-66.To Furious z takim samym kątem powinien mieć taką samą.

Napisano

Tak bym rozumował, ale cx-one ma dwa blaty w korbie, u mnie siedzą 3 i o ten najmniejszy się obawiam właśnie. Zwłaszcza, że to o niego zachacza przerzutka jeśli ma zachaczyć.

Napisano

Nie o tym był temat rozmowy [emoji14] jeśli chodzi o 3 blaty to po prostu trzeba sprawdzić pojemność przerzutki...pytanie brzmi ktory kąt jest ważny przy wyborze przerzutki?

Mój ...jeszcze nie skończony.225c9a66d59a1ee81c5eed6c661adbe6.jpg

Napisano

Inforobert...Czyli w furiousie nie można montować szosowych przednich przerzutek?

 

Ja tylko pokazałem co zmierzyć.

Wynik pomiaru nakieruje cię na poprawny wybór.

Napisano

Witboy, wydaje mi się czy ostatnie zdanie po myślniku zaprzecza temu co napisałeś wcześniej?

 

 

 

Linia rury to środek suportu do środka gniazda osi. Zresztą inforobert już Ci narysował, więc skumałeś o co biega.

Napisano

Ta przerwana linia na rysunku to nie środek mufy- środek osi... to jest środek mufy do zagięcia...czyli fizycznie istniejącą rurka.

Ja tylko pokazałem co zmierzyć.

Wynik pomiaru nakieruje cię na poprawny wybór.

Wynik wskazuje że nie powinno się stosować szosowych przerzutek bo mają kąt zastosowania do 66stopni :) ...to chyba coś nie tak
Napisano

Wynik wskazuje że nie powinno się stosować szosowych przerzutek bo mają kąt zastosowania do 66stopni ...to chyba coś nie tak

 

Przepraszam.

Jest  nie tak bo babola uwaliłem (chyba nie wyspanie)

Teraz masz poprawnie , kąt mierzysz między poziomem (w tym wypadku jest to linia oś-oś) a rurą podsiodłową.

Na rysunku masz 74 stopnie

 

Poziomica i kątomierz, wynik otrzymasz bez wyliczeń.

 

 

 

post-140918-0-20784700-1498389099_thumb.jpg

 

ST Angle to kąt nachylenia rury podsiodłowej a HT główki ramy rury sterowej

 

Aby nie było wątpliwości tutaj jest opis http://wrower.pl/porady/jak-dobrac-rame-do-roweru-geometria-ramy-rowerowej,5971.html

 

jaki_rozmiar_ramy_rama_geometria.png

 

  • ST – (Seat Tube) - rura podsiodłowa
  • TT – (Top Tube) - rura górna
  • HT – (Head Tube) - mufa sterowa (główka ramy)
  • SA - (Seat Angle)– kąt rury podsiodłowej
  • HA - (Head Angle) – kąt rury sterowej
  • WB - (Wheel Base) – baza kół
  • CS - (Chain Stays) tylne widełki
  • R - (Reach) - odległość pomiędzy środkiem mufy sterowej, a środkiem suportu
  • S - (Stack) - odległość między środkiem suportu, a górną krawędzią mufy sterowej

 

 

Napisano

Ja to wiem...ale to nie o ten kąt chodzi. Do wyboru przerzutki potrzebny jest kąt między rura podsiodlowa a dolną rurką od widelca. Przerzutki szosowe są od 61 do 66stopni (moja Tiagra) mtb np od 67 do 71 stopni. W tym przypadku rurka od tylnego widelca jest zagieta i zastanawiamy się który kąt jest właściwy...rzeczywisty czy wirtualny.

Napisano

 

 

W tym przypadku rurka od tylnego widelca jest zagieta i zastanawiamy się który kąt jest właściwy...rzeczywisty czy wirtualny.

 

Równie dobrze może być zygzakowata. Kąt między poziomem a rurą podsiodłową.

Napisano

Tutaj są np. 2 kąty podane:

https://www.bikecad.ca/chainstay_angle

 

I teraz:

od Chain stay angle (Actual) do rury podsiodłowej A

 

czy

 

od Chain stay angle (Rear axle to BB) do rury podsiodłowej B?

 

 

W linku jest podane, że w większości ram jedno i drugie się pokrywa (co witboj miał na myśli), ale w podanym przykładzie jak i naszych ramach FURIOUS kąty te robią różnice.

 

Jeśli chainstay angle mamy liczyć to myślę, że ignorowanie chainstay i skupianie się na kącie od poziomu do podsiodłowej to nie tędy droga. Zobaczę jaki kąt mi wyjdzie jak wrócę do domu, akurat mam poziomice i kątomierz.24d835d2a2501170dc8312dbb0c63729.jpg

Napisano

Równie dobrze może być zygzakowata. Kąt między poziomem a rurą podsiodłową.

To pokaz mi przerzutke do gravela na 74stopnie. Zrozum w końcu ze shimano używa innego kąta przy wyborze przerzutki przedniej.

Tutaj są np. 2 kąty podane:

https://www.bikecad.ca/chainstay_angle

 

I teraz:

od Chain stay angle (Actual) do rury podsiodłowej A

 

czy

 

od Chain stay angle (Rear axle to BB) do rury podsiodłowej B?

 

 

W linku jest podane, że w większości ram jedno i drugie się pokrywa (co witboj miał na myśli), ale w podanym przykładzie jak i naszych ramach FURIOUS kąty te robią różnice.

 

Jeśli chainstay angle mamy liczyć to myślę, że ignorowanie chainstay i skupianie się na kącie od poziomu do podsiodłowej to nie tędy droga. Zobaczę jaki kąt mi wyjdzie jak wrócę do domu, akurat mam poziomice i kątomierz.24d835d2a2501170dc8312dbb0c63729.jpg

A=67

B=65

ST=74

A tamte o których piszą w linku wyjdą 25 i 23stopnie

Napisano

Na rysunku powyżej to A. Poziom roweru nie ma nic do rzeczy linia między osiami kół) bo wystarczy założyć inny amortyzator , o innym skoku i już dotychczasowy poziom diabli wzięli. Albo na tył pójdzie trochę inna opona / obręcz jak na przód lub odwrotnie. A przerzutka ma działać dalej. Liczy się położenie przerzutki względem linii napędu, a ta wyznaczona jest środkiem suportu i środkiem tylnej osi. 

Napisano

Na rysunku powyżej to A.

...

Liczy się położenie przerzutki względem linii napędu, a ta wyznaczona jest środkiem suportu i środkiem tylnej osi.

Witboj, od środka suportu do środka tylnej osi idzie linia B.

A idzie POD tylną osią, leciutko, ale pod.

 

Czyli pomimo napisania A masz na myśli B, mam rację?

Napisano

Bo z rysunku to wynika, że linia B jest nie od środka rury podsiodłowej tylko od krawędzi, to mnie zmyliło, natomiast B myślałem, że idzie do zielonej a idzie do czerwonej. W takim razie tak A.

 

Strzałka powinna być - od środka rury podsiodłowej do linii łączącej środek suportu ze środkiem osi koła. Czyli na rysunku tak naprawdę to żadna z linii bo są narysowane trochę byle jak.

 

e23815dd04cf4b9cmed.png

 

Linie do pomiaru kąta na zielono

Napisano

Poziom roweru nie ma nic do rzeczy linia między osiami kół) bo wystarczy założyć inny amortyzator , o innym skoku i już dotychczasowy poziom diabli wzięli.

 

 

Czytaj rysunek techniczny ze zrozumieniem.

Na rysunku technicznym nie masz widelca, masz wykres w którym miejscu ustala się poziom,i w którym miejscu powinien kończyć się widelec 

Odległość BB w pionie, od środka suportu do poziomu = 70.

 

Tak jak mówiłem,poziomica i kątomierz. Nie sugeruj się linią oś-oś bo być może widelec jest krótszy lub dłuższy

post-140918-0-38360500-1498400146_thumb.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...