Nurek Napisano 28 Marca 2017 Napisano 28 Marca 2017 Witam Przymierzam się do przesiadki z 3x10 na 2x10. Obecnie mam korbę XT FC-M780 42-32-24 z kasetą 11-36. Korbę chciałem zmienić na XT-ka 36x22 ale takie poznikały. Ogólnie dostać korbę o takim stopniowaniu to będzie już chyba ciężko. W zawiązku z tym mam pytanie: czy lepiej kupić XT-ka FC-M785 (38x24) i pokombinować z wymianą zębatek (24 ostatecznie mogłaby zostać) http://www.bikestacja.pl/pl/korba-shimano-deore-xt-fc-m785-175mm-czarna-28124.html czy może wziąć korbę pod 11 np FC-M8000 36x26 http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe-1/mtb/korby/korba-shimano-deore-xt-fc-m8000-175mm-36x26t-11speed-37713.html i wymienić tylko młynek. Korba pod 11 będzie chodziła z resztą napędu na 10, zwłaszcza z łańcuchem? Jak z trwałością aluminiowych tarcz, ile można na tym przejechać? W razie czego da się założyć do tej korby jakieś tarcze od niższej grupy? Dajmy na to ta zębatka http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe-1/mtb/zebatki-korby/zebatka-korby-slx-fc-m7000-sm-crm70-2speed-36t-48769.html (z tego co czytam jest stalowa) podejdzie do tej korby? Pozdrawiam
WonszRzeczny Napisano 28 Marca 2017 Napisano 28 Marca 2017 http://www.cyklomania.pl/shimano-korba-slx-fc-m677-36-22t-175mm-10rz-dyna-sys,id6028.html i masz problem z głowy
Mwawe Napisano 28 Marca 2017 Napisano 28 Marca 2017 czy może wziąć korbę pod 11 np FC-M8000 36x26 Śmiało będzie pasować do 10-tkowego napędu, z tym że tutaj bym wybrał korbę SLX M7000 ze względu na to że różni się od XT jedynie malowaniem i wykonaniem blatów. Waga korby i kształt jest ten sam. Wiec nie ma potrzeby przepłacać, a za te pieniądze można dokupić zestaw zębatek ze stopniowaniem jakiego szukasz. Korba pod 11 będzie chodziła z resztą napędu na 10, zwłaszcza z łańcuchem? Jak z trwałością aluminiowych tarcz, ile można na tym przejechać? W razie czego da się założyć do tej korby jakieś tarcze od niższej grupy? Tak będzie chodziła. Przejechać można tyle samo co na innych, niczym szczególnym się nie wyróżnia. Założysz wszystkie blaty o rozstawie takim jaki ma korba.
Nurek Napisano 28 Marca 2017 Autor Napisano 28 Marca 2017 Dzięki za odpowiedzi. Jeśli 11-tka będzie bezproblemowo działać, to chyba wolałbym tą - w przyszłości, gdybym się przesiadał na 2x11 będzie jak znalazł. Poza tym, według mnie, stary SLX jest strasznie brzydki ;-). Faktycznie, wezmę chyba SLX-a M7000, z tego co widzę dwie i pół stówki w kieszeni.
Arni220 Napisano 28 Marca 2017 Napisano 28 Marca 2017 Moment, moment. Zębatka korby 36/26 jest profilowana pod konkretny młynek. Jak kupisz takie stopniowanie i będziesz chciał wymienić młynek na 22z, to masz wielkie prawdopodobieństwo, że łańcuch będzie ci wywalać na mufę suportu przy zmianie biegu. Raczej pozostań przy 36/26 ewentualnie 36/24.
Mwawe Napisano 28 Marca 2017 Napisano 28 Marca 2017 Moment, moment. Zębatka korby 36/26 jest profilowana pod konkretny młynek. Jak kupisz takie stopniowanie i będziesz chciał wymienić młynek na 22z, to masz wielkie prawdopodobieństwo, że łańcuch będzie ci wywalać na mufę suportu przy zmianie biegu. Raczej pozostań przy 36/26 ewentualnie 36/24. Nic podobnego. Ja mam 36/22 i działa bez najmniejszego problemu. W korbie M675. Byle by zachować pojemność przerzutki (pojemność mojej przerzutki to 14T czyli mieści się)
gtb Napisano 28 Marca 2017 Napisano 28 Marca 2017 Ja mam 36/22 i działa bez najmniejszego problemu. W korbie M675. Bo blat 36T dla tej korby jest dedykowany do młynka 22T. W korbach M7000 i M8000 blaty są konstruowane dla różnicy 10T.
Nurek Napisano 29 Marca 2017 Autor Napisano 29 Marca 2017 Bo blat 36T dla tej korby jest dedykowany do młynka 22T. W korbach M7000 i M8000 blaty są konstruowane dla różnicy 10T. A czym się różni konstrukcja blatu 36 dla młynka 22/26? Jak dokupuje sam blat, to mam tylko liczbę zębów, nie ma blatów 36 do młynka takiego czy innego. Nawet jeśli jest jakaś różnica, to wydaje mi się, że możliwość przerzucania głownie zależy od przerzutki. Zresztą zobaczę, kupię M7000 i założę młynek 22, jak się okaże, że nie działa to zostanę przy 24 albo 26
Arni220 Napisano 29 Marca 2017 Napisano 29 Marca 2017 Dobrze piszesz, wydaje ci się. Otóż jest różnica w budowie tych zębatek, chodzi o wielkość ramp zrzucających. To samo mamy z zębatkami 38z, jest wersja AM do młynka 24z i wersja AK do młynka 26z. Oczywiście metodą prób i dłędów udało się ustalić, że +/- 2 zęby różnicy na młynku nie robią problemów, ale 4 zęby już tak. Nie chce mi się ponownie opisywać całego procesu zmiany biegu więc pozostaje ci uwierzyć na słowo. Teraz pokażę ci obrazki, a ty znajdż różnice: 38AK 38AM 36 od korby 48/36/26 36 od korby 36/22
siimon Napisano 29 Marca 2017 Napisano 29 Marca 2017 Na wszystkich blatach 2x jakie miałem było wyraźnie napisane do jakiego młynka są przystosowane, jednak zmiana o 2 zęby nie wpływała negatywnie na działanie napędu.
Nurek Napisano 30 Marca 2017 Autor Napisano 30 Marca 2017 W takim układzie rozważę jeszcze korbę 34/24 z ewentualną zmianą młynka na 22. Musze się zastanowić, czy bardziej zależy mi na mniejszym młynku czy blacie 36. W każdym razie wiem już na czym stoję, dzięki za odpowiedzi.
Arni220 Napisano 30 Marca 2017 Napisano 30 Marca 2017 Z tym 34/22 to też ostrożnie Wielce prawdopodobne jest, że nie opuścisz przerzutki od 2x10 na odpowiednią wysokość czyli 1-3mm ponad tarczę 34z. Najprawdopodobniej dojdziesz do tylnych widełek i stop, trzeba by poeksperymentować zanim zaczniesz wydawać kasę. Być może dało by się to zrobić z modelem obsługującym korby 36/22 np. FD-M618 no ale tak jak mówię, nie ma 100% pewności, bo nawet ona jest do tarcz większych (38z), a nie mniejszych. S kolei przerzutka od 2x11 ma pojemność 10z, a nie 12 i może się okazać, że łańcuch kładzie ci się na wodzik przerzutki jadąc z młynka. Osobiście bym nie ryzykował i kupił bym SLXa 36/22 w którym bez problemu w przyszłości będziesz mógł wstawić sobie młynek 24z i wtedy z kasetą 11-40 jak znalazł.
jgrabowski Napisano 31 Marca 2017 Napisano 31 Marca 2017 To ja tylko potwierdzę. Korba od 11rz (u mnie 38-28 M8000) działa bez najmniejszych problemów z kasetą 10rz - sprawdzane w praktyce od roku. Szerokość zębów jest taka sama. 11rz ma tylko węższy z zewnątrz łańcuch. Dziś brałbym pewnie M7000, ale wtedy nie było. Zębatki "młynkowej" bym nie zmieniał, bo te zębatki są ze sobą skorelowane pod stopniowanie na 10 różnicy. Nie wiem, jak z przerzutką od 11rz i łańcuchem 10rz. U mnie weszła 2 rzędowa z M786, bo nie byłem pewny, czy 11rz nie ma węższego wózka.
Nurek Napisano 1 Kwietnia 2017 Autor Napisano 1 Kwietnia 2017 Przemyślałem sprawę i chyba wejdę w SLX-a M7000 34/24. Teraz 95% czasu jeżdżę na średniej tarczy 32, największej używam tylko do dokręcania z naprawdę dużej góry, spokojnie się bez tego obędę. Młynek 22 to też nie jest jakieś "must have". Jak mi będzie brakowało góry lub dołu, to jeszcze mam możliwość zmiany tarczy na większą/mniejszą o 2 zęby skoro mówicie że to działa. Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam
Mod Team Puklus Napisano 1 Kwietnia 2017 Mod Team Napisano 1 Kwietnia 2017 Nie wiem jak jest w nowszych shimano ale w seri 10sp zębatki juz nie były zamienne jak to było w starych korbach. Namodzone jest z offsetami i zwyczajnie nie pasują bez modyfikacji. Miejcie to na uwadze kupując korby, bo jak ktoś kupi XT, to i zębatki XT będzie musiał kupić.
Mwawe Napisano 1 Kwietnia 2017 Napisano 1 Kwietnia 2017 Nie wiem jak jest w nowszych shimano ale w seri 10sp zębatki juz nie były zamienne jak to było w starych korbach. Namodzone jest z offsetami i zwyczajnie nie pasują bez modyfikacji. Miejcie to na uwadze kupując korby, bo jak ktoś kupi XT, to i zębatki XT będzie musiał kupić. No ale jak?? jak tylko zębatki pomiędzy XT i SLX różnią się jedynie wykończeniem. Rozstawy i offsety są te same.
Arni220 Napisano 2 Kwietnia 2017 Napisano 2 Kwietnia 2017 Puklus, myślę, że jak wymieni 34z na 36z z tej samej grupy m7000, to powinno wszystko zaskoczyć. Tylko tu warunkiem będzie posiadanie przerzutki od 2x10 by obsłużyć te 12 zębów pojemności.
Nurek Napisano 29 Kwietnia 2017 Autor Napisano 29 Kwietnia 2017 Trochę minęło, bo w międzyczasie był mały wypadek i kontuzja. Założona korba 34/24 z przerzutką pod 10 i wszystko śmiga bezproblemowo, pojeżdżę trochę, to będę miał rozeznanie czy przełożenia są ok. Dzięki i pozdrawiam.
bommmbel Napisano 29 Kwietnia 2017 Napisano 29 Kwietnia 2017 Z góry przepraszam, ze podpinam się pod temat, ale nie znalazłem wątku z serii 'szybkie pytania'. Na dniach zakupuję korbę slx m675, chcę kupić jedynie same ramiona + suport, jako że od pół roku jeżdżę na narrow wide 1x10 argona, więc w zestawie zębatki mi nie są potrzebne. Pytanie czy jest jakiś sklep, który umożliwia zakup samych ramion? Napisałem już do kilku sklepów w tej sprawie, choć np. CR nie dało takiej opcji mimo wielu $$ tam zostawionych..
Nurek Napisano 1 Września 2017 Autor Napisano 1 Września 2017 Założona korba 34/24 z przerzutką pod 10 i wszystko śmiga bezproblemowo, pojeżdżę trochę, to będę miał rozeznanie czy przełożenia są ok. Dzięki i pozdrawiam. Jednak okazało się, że 34 zęby to trochę mało. Kupiłem 36, wymieniłem, działa. Biegi zmieniają się płynnie. Pojawił się jednak inny problem. Na małej tarczy, przy używaniu najcięższych przełożeń, łańcuch zaczyna ocierać się o dużą tarczę. Zaczyna się od 3 przełożenia, na najcięższym jest już bardzo wyraźne. Nie jest to jakiś wielki problem, bo i tak tych przełożeń się nie powinno używać, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że taki występuje. Sprawę, być może załagodziłby, albo nawet rozwiązał 11-rzędowy łańcuch - jak będę miał wenę, to założę od szosy i sprawdzę. Wydaje mi się też, że z tego powodu tarcze 38/24 w tej korbie nie bardzo mają rację bytu, bo łańcuch ocierałby się dużo bardziej, wręcz obawiałbym się zerwania po zahaczeniu o ząb dużej tarczy. Widocznie tarcze w korbach do napędów 11-rzędowych są bliżej siebie niż w 10-rzędowych.
Arni220 Napisano 2 Września 2017 Napisano 2 Września 2017 Normalna sprawa, Ameryki tym nie odkryłeś, nawet instrukcje serwisowe o tym mówią i nie jest to wina żadnej korby tylko systemu. Jak założysz łańcuch 11s będzie wymagane dokładniejsze dostrojenie przerzutki, ale się da. PS. Młynek korby ma lepszą linię łańcucha niż twój blat, a więc na młynku jest zdrowiej jechać na małych koronach kasety niż z blatu na dużych.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.