Skocz do zawartości

[tylna przerzutka] Potwornie ciężko chodząca manetka


Ninjago

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

do starych klamkomanetek Shimano Acera EF50 EZ-Fire Plus dokupiłem:

- przerzutkę Shimano RD-M3000 SGS

- wolobieg MF-TZ21 7rz 14-28T

- pancerze Clarks'a

- linki nierdzewne Clarks'a

- uszczelniane końcówki pancerza (plastikowe z mosiężną wkładką i gumką, bez nosków)

 

Wszystko złożyłem i próbowałem wyregulować przerzutkę, ale okazało się, że aby wrzucić łańcuch na kolejne koronki potrzeba użyć astronomicznej siły przy manetce, a na najwyższych bywa to w ogóle niemożliwe, bo zaraz pojawia sie wrażenie połamania manetki.

 

Kupiłem uszczelniane końcówki, licząc na uniknięcie zabrudzenia pancerzy i wyższą kulturę pracy, ale okazuje się, że same 6 końcówek założonych na linkę, pracuje ciężej, niż wszystkie pancerze razem wzięte w drugim rowerze, gdzie pancerze są nieznane oryginalne z rowerem, końcówki plastikowe bez żadnego uszczelnienia, linki galwanizowane, a całość jeździ już rok. Podobnie zrobiłem z nowymi linkami i pancerzami do hamulców Vbrake, ale okazało się, że po założeniu uszczelnianych końcówek klamka nawet nie odbija.

 

Są ludzie, którzy polecają uszczelniane końcówki pancerza, chciałbym więc zapytać jakim cudem to u nich działa? Myślałem również nad noskami i rurkami termokurczliwymi, ale tutaj pojawia się znów pytanie o to jak gładko będzie to pracowało i szczerze mówiąc jestem sceptyczny po tym co zobaczyłem.

 

Przerzutka z długim wózkiem do mało pojemnego wolonobiegu to wydaje się chybiony pomysł, ale w segmencie budżetowych przerzutek nie byłem w stanie znaleźć niczego ze średnim wózkiem, co kosztowałoby więcej jak 60 zł i było lepsze od tego co zdjąłem z roweru i wyrzuciłem do kosza. Natomiast mimo wszystko wydaje mi się, że sama przerzutka ma bardzo mocną sprężynę i nawet ręką ją naginając trzeba użyć siły. W porównaniu z M430 którą miałem i dwudziestoletnią TY21 SIS pracuje odczuwalnie ciężej. Chciałbym więc zapytać, czy jeśli nowe przerzutki maja tak mocne sprężyny, to czy również nowe manetki mają znacznie lepsze przełożenie siły ? Ta stara przerzutka TY21 z manetkami M310 pracuje dosłownie na muśnięcie, a tutaj prawie idzie połamać mechanizm manetki.

 

Dodam, że przerzutkę regulować chyba umiem, ograniczniki minimalnego i maksymalnego zakresu pracy są dobrze ustawione, a pozycja górnego kółka od wolonobiegu wynosi jakieś 10 mm.

Pancerze starałem się dociąć tak, aby miały jak najmniej łuków i wykładały się możliwie płasko, ale to spowodowało, że końcówki w przelotki wchodzą z reguły pod kątem, co z moich obserwacji znacząco pogarsza pracę linki, bo wychodzi ona z pancerza pod kątem, trąc o brzeg, tudzież o gumkę w końcówce jeszcze bardziej. Pancerz to klasyczna 3 częściowa konstrukcja prowadzona pod rura górną.

 

Pozdrawiam :)

Napisano

A regulacja sprężyny w przerzutce i śruba do wstępnego ustawienia wózek (tak to chyba się nazywa) - taka mała śrubka jak wkręcasz to wózek przerzutki zaczyna się prostować.

Zdaje się, że chyba także miałem podobny problem tylko manetka nie działała aż tak ciężko. Ja dodałem sobie takie małe kółeczko od Avida (http://cokupic.pl/produkt/Avid-Kolko-Prowadzace-Linke-Przerzutki-Rollamajig) do tylnej przerzutki by pancerz nie był tak mocno zgięty. Pancerze i linki także wtedy miałem Clarcs'a i sobie chwaliłem.

Napisano

 

Pancerze starałem się dociąć tak, aby miały jak najmniej łuków i wykładały się możliwie płasko, ale to spowodowało, że końcówki w przelotki wchodzą z reguły pod kątem, co z moich obserwacji znacząco pogarsza pracę linki, bo wychodzi ona z pancerza pod kątem, trąc o brzeg, tudzież o gumkę w końcówce jeszcze bardziej.

 

No i tu może być przyczyna, bo linka wychodząc z pancerza pod kątem może dodatkowo trzeć o aluminiową przelotkę, a to już bardzo zwiększa tarcie. Niektóre końcówki pancerza też są felerne, ja osobiście mam złe doświadczenia z Clarksem. Używam tylko Shimano (zestaw XTR dozbrojony rurkami termokurczliwymi), albo Jagwire, zależy, który akurat da się kupić taniej. Sprawdzone, przetestowane, działa. Zestaw uszczelniany Jagwire działa w rowerze treningowym 3 rok, ale wcześniej działał w rowerze startowym jeden sezon. Zestawu linek i pancerzy nie przekładałem, po prostu rower startowy stał się treningowym i jeździ dalej.

 

Napisano

Problem został rozwiązany.

 

Z końcówek pancerza wyrwałem mosiężne wkładki z gumkami uszczelniającymi i wszystko zaczęło pracować w stopniu akceptowalnym.

 

Ponadto, jest zauważalna różnica pomiędzy starymi, kiepskim klamkomanetkami, a nowymi menetkami M310. Przełożenie siły jest zupełnie inne.

 

Pragnę przestrzec wszystkich przed takim chorym pomysłem jakim było zakładanie uszczelnianych w ten sposób końcówek. Opór jest tak duży, że klamki hamulca nie odbijają, a manetka nie daje rady wrzucać biegów.

Napisano

Bardzo to dziwne co piszesz, zarówno Jagwire jak i XTR są w ten sposób uszczelniane i pracują bez zarzutu. Nieodbijające manetki? Przy totalnie zardzewiałym pancerzu i owszem. Chociaż... Raz kupiłem jakieś takie dziwne linki, już nie pamiętam firmy, które nowe stawiały nienormalnie duży opór, co było nawet słyszalne. Wyrzuciłem toto w diabły i zastosowałem Shimano nierdzewne - jak ręką odjął. Nie lubię też linek z Decathlonu, mają jakiś taki "szorstki" splot, czuć to pod palcami.

 

Wysłane z mojego SM-T230 przy użyciu Tapatalka

Napisano

W takim razie dopełnię opis tego co zastosowałem.

 

Końcówki pancerza uszczelniane 4 mm x 17 mm, plastikowe ACCENT

 

https://centrumrowerowe.pl/czesci/pancerze-i-linki-rowerowe/koncowki/p,koncowki-pancerza-uszczelniane-4-mm-x-17-mm-plastikowe-accent,32150.html

 

Końcówki pancerza uszczelniane 5 mm x 14,5 mm, mosiężne ACCENT

 

https://centrumrowerowe.pl/czesci/pancerze-i-linki-rowerowe/koncowki/p,koncowki-pancerza-uszczelniane-5-mm-x-14-5-mm-mosiezne-accent,16906.html

 

Zakupione w Centrum Rowerowym.

 

Końcówki pancerza jeszcze ujdą, ale hamulcowe to jakiś żart. Nie wiem jak sprawują się te końcówki od Jagwire, Clarksa, czy innych firm, bo wyglądają jakby wyszły z tej samej fabryki tylko z innym logiem, te aluminiowe CNC po 2 zł sztuka. Spróbuję kiedyś tych droższych. Chciałem przyoszczędzić i w zasadzie to wywaliłem 20 zł w błoto.

Napisano

Nie stosowałem końcówek z gumkami, nie wiem jak to działa - podejrzewam, że to może być używane ze "smarowniczkami" w układzie a nie na sucho. Bardzo polecam końcówki po prostu z noskami a na odcinkach odsłoniętej linki zaciskasz na noskach rurki termokurczliwe. Bardzo szczelne połączenie a średnica rurek jest znacznie większa niż linki więc zanim się to zapcha to miną lata. Zdjęcia chce czy kuma?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...