Skocz do zawartości

[Amortyzator] Cross/trekking 28"/700c 63mm, ahead, Suntour NCX/NRX lub podobne


Rekomendowane odpowiedzi

Aktualnie mam Suntour M3010 50mm, czyli totalna podstawa.

 

Nowy miałby być pod ramę Accent Nordknapp 20" (na zdjęciu) pod stery półzintegrowane. Amor musi mieć mocowanie na V-brake, musi być na zwykły szybkozamykacz (czyli zdaje się 9mm). Chcę również, aby można było w niepogodę szybko montować przedni błotnik (na zdjęciu widać taki, który wsuwam i wysuwam w blachę przykręconą do podkowy, ale mogę kupić inny).

 

Rower jeździ w większości po asfalcie, ale chciałbym móc też jeździć w miarę komfortowo po lekkim terenie terenie.

 

Dodam, że sztywny widelec nie wchodzi w grę, miałem czas na zastanowienie cała zimę.

 

Model NCX kosztuje ok 400-500 zł i z tego co widzę posiada tłumienie olejowe, a NRX olejowo powietrzne, ale kosztuje ok 600-800 zł. I tyle zauważyłem głównych różnic, więc i o nią pytam - czy to w jeździe rekreacyjnej daje tyle dużo, że jest warte dopłaty i czy są jakieś różnice w eksploatacji?

 

Zauważyłem też, że są modele z rurą sterową aluminiową i stalową oraz z blokadą z manetki lub standardową (nie wiem czy różnice wynikają z różnych roczników czy modeli NCX/NRX). Aluminiowe są zauważalnie lżejsze, ale czy poza tym może okazać się nietrwały (ważę jedyne ok 64 kg)?

Do czego mogłaby przydać mi się blokadą z manetki?

 

Czy znacie ewentualnie inne modele niż SR Sountur w cenach 400-800 zł?

 

cc04476682877b7bd90bee08857dde4d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

NCX ... z tego co widzę posiada tłumienie olejowe, a NRX olejowo powietrzne

Zarówno NCX jak i NRX posiadają tłumienie olejowe - są to zamknięte nierozbieralne kartridże (najwyższe modele NRX bodajże mają rozbieralne) , powietrze lub sprężyna stalowa  to medium ściskane odpowiedzialne za ugięcie (najniższy model NRX jest na sprężynie stalowej).

 

 

Zauważyłem też, że są modele z rurą sterową aluminiową i stalową oraz z blokadą z manetki lub standardową (nie wiem czy różnice wynikają z różnych roczników czy modeli NCX/NRX).

Nie zależy to od rocznika tylko od konkretnego modelu.

 

 

Aluminiowe są zauważalnie lżejsze, ale czy poza tym może okazać się nietrwały (ważę jedyne ok 64 kg)?

Odpowiednio dobrany stop + grubsza ścianka w niczym nie ustępuje stali a niekiedy może ją przewyższać - nie ma obawy o trwałość aluminiowej sterówki.

 

 

Do czego mogłaby przydać mi się blokadą z manetki?

Bez odrywania rąk z kierownicy blokujesz amor przy zmianie nawierzchni (np. równy asfalt) co zapobiega nie potrzebnemu uginaniu i traceniu energii, ale nie każdy jej potrzebuje (sam ważę podobnie i praktycznie z niej nie korzystam).

 

 

Czy znacie ewentualnie inne modele niż SR Sountur w cenach 400-800 zł?

W tym przedziale pozostaje tylko NCX lub NRX ale celuj wyłącznie w powietrzne i przy zakupie od razu wymień sprężynę negatywną (bo ta jest stalowa) na dopasowaną pod ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zarówno NCX jak i NRX posiadają tłumienie olejowe - są to zamknięte nierozbieralne kartridże (najwyższe modele NRX bodajże mają rozbieralne) , powietrze lub sprężyna stalowa  to medium ściskane odpowiedzialne za ugięcie (najniższy model NRX jest na sprężynie stalowej).

Czyli mam rozumieć w poniższych przykładach za ugięcie odpowiada i sprężyna i pompowane powietrze? Do pompowania powietrza można użyć jakiejś przejściówki z pompki do dętek z zaworem samochodowym?

http://allegro.pl/sr-suntour-nrx-d-rl-air-bialy-czarny-2013-disc-i5017342105.html

http://allegro.pl/sr-suntour-nrx-d-rl-air-bialy-czarny-2013-disc-i5017342105.html

 

 

W tym przedziale pozostaje tylko NCX lub NRX ale celuj wyłącznie w powietrzne i przy zakupie od razu wymień sprężynę negatywną (bo ta jest stalowa) na dopasowaną pod ciebie.

 

Sprężyna negatywna, czyli rozumiem taka, która nie pozwoli gwałtownie odbić po wjechaniu w dziurę. I czemu od razu wymienić, a nie np. po czasie, po roku - mam rozumieć że to mi da zauważalną różnicę? Wiesz, może się zdarzyć, ze po zakupie będzie z nim coś nie tak, a po takiej wymianie chyba też gwarancja pójdzie się paść.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czyli mam rozumieć w poniższych przykładach za ugięcie odpowiada i sprężyna i pompowane powietrze?

Za ugięcie wstępne odpowiedzialna jest sprężyna pozytywna (w tym wypadku powietrzna) , negatywna (tu stalowa) ma wpływ na czułość stąd ważne aby była dobrana do wagi użytkownika (Rock Shox ma system obu sprężyn powietrznych ale ich Paragon 700c jest poza twoim zasięgiem finansowym).

 

 

Do pompowania powietrza można użyć jakiejś przejściówki z pompki do dętek z zaworem samochodowym?

Nie ma takich przejściówek , poza pompka dedykowana ma odpowiedni zawór (zapobiegający utraty ciśnienia) i podaje odpowiednia ilość powietrzna dostosowaną do małych pojemności komór powietrznych . Zwykłą pompką nie jest w stanie prawidłowo ustawić amorka.

 

 

I czemu od razu wymienić, a nie np. po czasie, po roku - mam rozumieć że to mi da zauważalną różnicę? Wiesz, może się zdarzyć, ze po zakupie będzie z nim coś nie tak, a po takiej wymianie chyba też gwarancja pójdzie się paść.

Wymiana poskutkuje lepszą pracą (fabrycznie są montowane na jeźdźców około 80kg) a kiedy to zrobisz to już twoja sprawa choć uważam , że najlepiej aby pracował jak należy od samego początku. W nowym amorku po zakupie i tak najlepiej od razu zrobi serwis ale mało który sprzedawca to oferuje (przy zakupie u @@ACTIVIA masz taką możliwość poza tym może wymienić ci sprężynę negatywną na odpowiednią bez utraty gwarancji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jescze jedna rzecz - jak wygląda wrażliwość komory powietrznej na to, gdy rower przechowywany jest w osobnym, betonowym, nie ogrzewanym garażu, szczególnie zimą, gdy na amor leci dużo soli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komora powietrzna jest umiejscowiona wewnątrz goleni górnej i nie ma bezpośredniej styczności z warunkami zewnętrznymi (sól itp.) , ujemne temperatury nie wpływają negatywnie na nią (no chyba , ze będzie -30 wówczas stwardnieją uszczelki i zgęstnieje olej co zamuli pracę ale to samo tyczy się tłumika). Oczywiście serwis raz do roku to podstawa ale to się tyczy wszystkich amorków (sprężynowych również).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...