beja Napisano 12 Grudnia 2016 Napisano 12 Grudnia 2016 Witam. Uprzejmie proszę o podpowiedz, mam zamiar zmienić przerzutkę przednią z Altusa na XT FD-M 761 do starej korby ale sprawnej, Shimano M-191 42x34x24.T i tu pojawiają się sprzeczne ze sobą opinie: w jednym z serwisów stwierdzono że nie- ponieważ w specyfikacji przerzutki podane jest że obsługuje tarczę 44-48T a nie 42T i wózek jest za długi, w innym serwisie stwierdzono że nie ma problemu i będzie działała. Wiem że najlepiej by było zmienić korbę i dopiero dobrać przerzutkę ale na obecną chwilę nie przewiduję takiej zmiany. Z góry dziękuję za pomoc i rozwianie wątpliwości. Pozdrawiam beja
Ilia Napisano 12 Grudnia 2016 Napisano 12 Grudnia 2016 44-48 to raczej największe tarcze jakie ona da radę obsłużyć więc z trochę mniejszą też powinna sobie poradzić. Ja zmieniałem przerzutkę z tourney na x-4 też 44-48 a w korbie miałem 42 i działa.
Ychu Napisano 12 Grudnia 2016 Napisano 12 Grudnia 2016 Top-middle Min. Capacity: 12T Problemy z regulacją będą nieuniknione
Arni220 Napisano 12 Grudnia 2016 Napisano 12 Grudnia 2016 Dobrze ci serwis powiedział. Poza pojemnością przerzutki jest ważna także różnica zębów pomiędzy poszczególnymi zębatkami, a szczególnie środkową, a blatem czyli Top-middle Min. Capacity: 12T Po pierwsze, czy jesteś pewny, że korba ma taką liczbę zębów? Jest to bardzo nietypowe zestawienie. Korby 8rz miały 42/32/22, 9rz 44/32/22 a 10rz 42/32/24 i chyba 40/30/20. Twoja korba ma niby 42/34/24 a zatem, będziesz musiał wypozycjonować przerzutkę do blatu na wysokość 1-3mm i niestety nie uda ci się to. Dla czego? Bo środkowa zębatka jest za duża i wodzik przerzutki podczas wychylania się w kierunku dużej zębatki zahaczy o nią, nawet jakby na środku było 32z, to stało by się dokładnie to samo. Będziesz musiał zatem unieść przerzutkę w górę, pewnie o ok. 1,5cm ponad blat!!! czyli spozycjonować ją praktycznie tak, jakbyś miał założony blat ok. 46z. Pojawi się w tym momencie drugi problem, pojemność całkowita może być niewystarczająca i łańcuch znajdujący się na młynku może haczyć o wodzik przerzutki. Tu jednak szanse na powodzenie są, bo powiększono młynek do 24z. Niestety, nawet jeśli się pomyliłeś i twoja korba ma zębatki 42/32/22 to i tak będziesz musiał unieść przerzutkę na ok. 7mm ponad blat czyli spozycjonować ją jak do tarczy 44z. I tu pojawi się kolejny problem, przez tą dziurę 7mm będzie ci wypadał łańcuch na prawe ramie korby przy zmianach biegów z 32=>42. Nie będzie to działo się za każdą zmianą, ale co którąś. W konsekwencji będzie to bardzo upierdliwe i poniszczysz korbę. Myślę, że większe szanse na powodzenie dała by przerzutka od 8rz. Kiedyś to przerabiałem tzn. podmieniłem blat 44 na 42, a pozostałe zębatki pozostały takie jak w oryginale tj. 32 i 22z. Niestety takiej korby 42/32/22 nie ogarniała przerzutka 9rz z w/w powodów (łańcuch wypadał na ramie korby), dopiero jak dałem 8rz które są do korb 42/32/22 to wszystko zaskoczyło. Ale jeśli ty masz 42/34/24 to nadal nie wiem czy nawet 8rz da radę.
beja Napisano 12 Grudnia 2016 Autor Napisano 12 Grudnia 2016 Policzyłem zęby na tarczach i jest tak jak napisałem , dodatkowo sprawdziłem w specyfikacji roweru i też się zgadza z moim liczeniem. 42x34x24 http://www.bikekatalog.pl/2009/rowery/69/Kellys.Scarpe/. Muszę napisać że modernizuję rower pod napęd 9 rzędowy t.z gromadzę komponenty (design retro), mam już zakupione manetki LX M 570, przerzutkę tył XT RD-M 760 , klamki XT M739, VBrake XT M750, została do zakupu kaseta i ujęta w temacie przerzutka, korbę jako że jest to największy wydatek chcę zostawić na razie tą co jest. ARNI 220 zgadzam się przerobiłem temat z obecną przerzutką Altusa (zamontowana fabrycznie) od początku był problem z przerzucaniem z drugiej tarczy na duży blat dopiero podniesienie na ok 7mm zniknęły problemy ze zmianą przełożeń. Może faktycznie lepiej zostawić Altusa aż do zmiany korby i dopiero mysleć o wymianie przerzutki. Dziękuje za rady i czekam na dalsze sugestie Pzd beja
Arni220 Napisano 12 Grudnia 2016 Napisano 12 Grudnia 2016 Tak, jeśli wszystko pracuje poprawnie to zostaw na razie tak jak jest, a jak kupisz wszystko to zmontujesz. Pośpiech jest często złym doradcą.
beja Napisano 13 Grudnia 2016 Autor Napisano 13 Grudnia 2016 Powoli dochodzę do podobnego wniosku ale, mogę wymienić kasetę na 9rz i tylną przerzutkę natomiast zostawić na razie przód w spokoju? Pzd beja
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2016 Napisano 13 Grudnia 2016 Tak, prawdopodobnie dasz radę wyregulować przednią przerzutkę pod nieco węższy łańcuch.
beja Napisano 13 Grudnia 2016 Autor Napisano 13 Grudnia 2016 Ok, natomiast co do zakupu przedniej to jak radzisz, kupić ten model i potem dobrać odpowiednią korbę pod przerzutkę? Pzd beja
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2016 Napisano 13 Grudnia 2016 A co to za rower, do czego, jakie stosujesz najczęściej przełożenia? Dziś świat rowerowy poszedł nieco do przodu, wymyślono korby dwu rzędowe, a trzy rzędowe pomniejszono z uwagi na rozmiar kół. Zresztą już w 26" MTB zębatka korby w rozmiarze 44z była najczęściej przesadą dla normalnego rowerzysty. Praktyka pokazuje, że nie trzeba trzymać się ściśle wytycznych producenta, można coś pokombinować. Klasyczna korba 9rz miała rozmiar 44/32/22, teraz są 42/32/24 i 40/30/22. Stosując odpowiednią przerzutkę do rozmiaru korby (nawet od 10rz) dało by się je pogodzić z łańcuchem 9rz. Przykładowy zestaw od 9s: http://kastor-bike.pl/p/744/5732/mechanizm-korbowy-shimano-alivio-fc-m4000-3rz-40x30x22t-175mm-octalink-mtb-trekking-mechanizmy-korbowe-czesci.html http://kastor-bike.pl/p/746/5725/przerzutka-przod-shimano-alivio-fd-m4000-down-swing-3rz-40t-przerzutki-przednie-mtb-trekking-przerzutki-przednie-czesci.html Tu przykład inny od 10s, z tego co rozumiem podejdą dwa rodzaje korb 40/30/22 i 42/32/24: http://kastor-bike.pl/p/746/1072/przerzutka-przod-shimano-slx-fd-m670-3rz-top-swing-przerzutki-przednie-mtb-trekking-przerzutki-przednie-czesci.html Jakby łańcuch w skrajnych przekosach haczył o wodzik przerzutki, to wystarczy dać od 10rz i będzie gitara (10rz łańcuch będzie działał idealnie z tyłem na 9rz).
beja Napisano 13 Grudnia 2016 Autor Napisano 13 Grudnia 2016 Rower to Kellys Scarpe http://www.bikekatalog.pl/2009/rowery/69/Kellys.Scarpe/ głownie jazda po mieście i okolicach, bardzo rzadko teren jak już to dukty leśne, podjazdy to- Bednarska , Tamka , Agrikola. Tempo jazdy turystyczne rekreacyjne czasami fantazja poniesie to depnę mocniej i się z kimś śćignę ewentualnie sam ze sobą. Przełożenia to 3x8-7-6, 2x7-6, podjazdy to jak się da aby podjechać a nie podchodzić. Pzd beja
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2016 Napisano 13 Grudnia 2016 Przełożenia to 3x8-7-6, 2x7-6, Z tego wynika, że jeździsz na twardych biegach. Myślę, że korba 42/32/24 by ci wystarczyła. Zastanowił bym się także nad korbą dwurzędową np. 40/28 wespół z odpowiednią do niej przerzutką. No i kolejna sprawa, skoro jeździsz na takich biegach, to czemu nie założyć kasety szosowej np. 11-25? Prawdopodobnie twoja przerzutka tylna by ogarnęła taką kasetę. Zyskasz ciaśniejsze stopniowanie na biegach, które głównie używasz, a to na asfaltach, w mieście itp. bardzo upiększa życie. Taki zestaw 40/28 + 11-25 myślę, że świetnie by się sprawdził w takim użytkowaniu nie nastawionym na bardzo strome podjazdy terenowe.
beja Napisano 13 Grudnia 2016 Autor Napisano 13 Grudnia 2016 Teraz to mi namieszałeś, nie mam wielkiego pojęcia o tych niuansach z przełożeniami ilościami żebów w sumie miałem tylko zmienić napęd z 8 na 9 rz , a że spodobała mi się grupa XT z przed kilku lat to kupiłem komponenty ( w drugim poście tematu wymieniłem to co jest zakupione) . Zdawałem sobie sprawę że wymaga to wiedzy ale troszkę mnie teraz przerasta. Mam nadzieję ze uda się to jakoś zgrać dzięki Twojej pomocy , czas mam do wiosny. Pzd beja
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2016 Napisano 13 Grudnia 2016 Do tej pory jest wszystko ok, niczego niepotrzebnie nie kupiłeś. Pozostała kwestia jednak chyba najważniejsza czyli dobór przełożeń w zależności od własnych potrzeb i preferencji. Skoro jeździsz na 42 i 34 na korbie oraz 11/13/15/18 na kasecie, to wywnioskować można, iż znacznie lepiej sprawdzi ci się kaseta o stopniowaniu 11/12/13/15/17/...25 lub nawet 11-23 czyli 11/12/13/14/15/17/...23, bo zyskasz 2 lub 3 dodatkowe koronki w używanym przez siebie zakresie jazdy (wzrośnie także trwałość kasety i precyzja doboru przełożeń). Z korbą 42/32/24 pozostaniesz praktycznie w tym samym miejscu, a na 40/28 zaczniesz jeździć nieco inaczej mimo, iż przełożenia i ich zakres będziesz miał niemal identyczne (najtwardsze się osłabi minimalnie).
beja Napisano 13 Grudnia 2016 Autor Napisano 13 Grudnia 2016 Ciekawe, żebym miał możliwość wypróbowania takiego układu to by było super. Wiem że są kasety 11-28 to może być kompromis, co do tej korby 40x28 nawet do głowy mi nie przyszła taka zmiana. Teraz mam o czym mysleć Pzd beja
beja Napisano 28 Grudnia 2016 Autor Napisano 28 Grudnia 2016 Witam , po przeanalizowaniu kilku aspektów , oraz podpowiedzi Kol , podjąłem decyzję że modernizację zakończę na napędzie 3x9. tj kaseta 11-32 XT CS M 770, pp XT- FD - M -751(już nabyte), jeżeli zajdzie konieczność wymiany korby to korba 44-32-22 ( obecnie 42-34-24). Po montażu i jeżdzie próbnej napisze jakie odniosłem wrażenia, ale raczej już bliżej wiosny. Podziękowania dla Kol Arni220 za cenne uwagi i inspiracje Pzd beja Jeszcze jedno pytanie czy są korby 44-34-24 ( na allegro nie znalazłem) i czy taka korba gra ok z napędem 9 rz . Pzd beja
Arni220 Napisano 28 Grudnia 2016 Napisano 28 Grudnia 2016 czy są korby 44-34-24 Nigdy się nie spotkałem, może jakaś mała manufaktura coś takiego wymyśliła do kompletu z przerzutką, ale Shimano nie, bo ich przerzutka by tego nie ogarniała.
beja Napisano 28 Grudnia 2016 Autor Napisano 28 Grudnia 2016 Ok , więc zostaje tylko 44x32x22 i nie ma co kombinować? Pzd beja
Arni220 Napisano 28 Grudnia 2016 Napisano 28 Grudnia 2016 Nie, kup kompatybilną z przerzutką korbę, a będzie wszystko dobrze pracowało.
beja Napisano 28 Grudnia 2016 Autor Napisano 28 Grudnia 2016 No to już nic nie kumam, do tej przerzutki XT- M 761 jest napisane że pracuje w zakresie 44-48t Pzd beja No to już nic nie kumam, do tej przerzutki XT- M 761 jest napisane że pracuje w zakresie 44-48t Pzd beja
Arni220 Napisano 28 Grudnia 2016 Napisano 28 Grudnia 2016 Czego nie kumasz, że masz kupić korbę w której największa zębatka bedzie miała rozmiar 44z? Taką masz kupić i po problemie. Nie ma 44/34/24, są 44/32/22. W czym problem?
gtb Napisano 28 Grudnia 2016 Napisano 28 Grudnia 2016 Przednia przerzutka ma określone przez producenta parametry , dla FD-M761 to : - największa tarcza z jaką współpracuje (od 44 do 48) - różnica między największa a środkową zębatką (12 zębów) - całkowita pojemność (różnica między największą i najmniejszą zębatką - 22) Znaczy to tyle , że dobrze będzie współgrała z korbami o stopniowaniu 48/36/26 lub 44/32/22.
beja Napisano 28 Grudnia 2016 Autor Napisano 28 Grudnia 2016 OK , troszkę mnie z pantałyku zbił post Arniego220 że nie , kupię 44x32x22 bo tak katalogowo jest podane Pzd beja żle zinterpretowałem odpowiedz
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.