Skocz do zawartości

[Przerzutka] czy pasuje do starej korby


beja

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Uprzejmie proszę o podpowiedz, mam zamiar zmienić przerzutkę przednią z Altusa na XT FD-M 761 do starej korby ale sprawnej, Shimano M-191 42x34x24.T i tu pojawiają się sprzeczne ze sobą opinie: w jednym z serwisów stwierdzono że nie- ponieważ w specyfikacji przerzutki podane jest że obsługuje tarczę 44-48T a nie 42T i wózek jest za długi, w innym serwisie stwierdzono że nie ma problemu i będzie działała. Wiem że najlepiej by było zmienić korbę i dopiero dobrać przerzutkę ale na obecną chwilę nie przewiduję takiej zmiany.

Z góry dziękuję za pomoc i rozwianie wątpliwości.

 

Pozdrawiam beja

Napisano

44-48 to raczej największe tarcze jakie ona da radę obsłużyć więc z trochę mniejszą też powinna sobie poradzić. Ja zmieniałem przerzutkę z tourney na x-4 też 44-48 a w korbie miałem 42 i działa.

Napisano

Dobrze ci serwis powiedział.  Poza pojemnością przerzutki jest ważna także różnica zębów pomiędzy poszczególnymi zębatkami, a szczególnie środkową, a blatem czyli Top-middle Min. Capacity: 12T

Po pierwsze, czy jesteś pewny, że korba ma taką liczbę zębów? Jest to bardzo nietypowe zestawienie. Korby 8rz miały 42/32/22, 9rz 44/32/22 a 10rz 42/32/24 i chyba 40/30/20. Twoja korba ma niby 42/34/24 a zatem, będziesz musiał wypozycjonować przerzutkę do blatu na wysokość 1-3mm i niestety nie uda ci się to. Dla czego? Bo środkowa zębatka jest za duża i wodzik przerzutki podczas wychylania się w kierunku dużej zębatki zahaczy o nią, nawet jakby na środku było 32z, to stało by się dokładnie to samo. Będziesz musiał zatem unieść przerzutkę w górę, pewnie o ok. 1,5cm ponad blat!!! czyli spozycjonować ją praktycznie tak, jakbyś miał założony blat ok. 46z. Pojawi się w tym momencie drugi problem, pojemność całkowita może być niewystarczająca i łańcuch znajdujący się na młynku może haczyć o wodzik przerzutki. Tu jednak szanse na powodzenie są, bo powiększono młynek do 24z.

Niestety, nawet jeśli się pomyliłeś i twoja korba ma zębatki 42/32/22 to i tak będziesz musiał unieść przerzutkę na ok. 7mm ponad blat czyli spozycjonować ją jak do tarczy 44z. I tu pojawi się kolejny problem, przez tą dziurę 7mm będzie ci wypadał łańcuch na prawe ramie korby przy zmianach biegów z 32=>42. Nie będzie to działo się za każdą zmianą, ale co którąś. W konsekwencji będzie to bardzo upierdliwe i poniszczysz korbę.

 

Myślę, że większe szanse na powodzenie dała by przerzutka od 8rz. Kiedyś to przerabiałem tzn. podmieniłem blat 44 na 42, a pozostałe zębatki pozostały takie jak w oryginale tj. 32 i 22z. Niestety takiej korby 42/32/22 nie ogarniała przerzutka 9rz z w/w powodów (łańcuch wypadał na ramie korby), dopiero jak dałem 8rz które są do korb 42/32/22 to wszystko zaskoczyło. Ale jeśli ty masz 42/34/24 to nadal nie wiem czy nawet 8rz da radę.

Napisano

Policzyłem zęby na tarczach i jest tak jak napisałem , dodatkowo sprawdziłem w specyfikacji roweru i też się zgadza z moim liczeniem. 42x34x24      http://www.bikekatalog.pl/2009/rowery/69/Kellys.Scarpe/. Muszę napisać że modernizuję rower pod napęd 9 rzędowy t.z gromadzę komponenty (design retro), mam już zakupione manetki LX M 570, przerzutkę tył XT RD-M 760 , klamki XT M739, VBrake  XT M750, została do zakupu kaseta i ujęta w temacie przerzutka, korbę jako że jest to największy wydatek chcę zostawić na razie tą co jest.

ARNI 220 zgadzam się przerobiłem temat z obecną przerzutką Altusa (zamontowana fabrycznie) od początku był problem z przerzucaniem z drugiej tarczy na duży blat dopiero podniesienie na ok 7mm zniknęły problemy ze zmianą przełożeń.

Może faktycznie lepiej zostawić Altusa aż do zmiany korby i dopiero mysleć o wymianie przerzutki. 

Dziękuje za rady i czekam na dalsze sugestie 

 

Pzd beja

Napisano

Powoli dochodzę do podobnego wniosku ale, mogę wymienić kasetę na 9rz i tylną przerzutkę natomiast zostawić na razie przód w spokoju?

 

Pzd beja

Napisano

Ok, natomiast co do zakupu przedniej to jak radzisz, kupić ten model  i potem dobrać odpowiednią korbę pod przerzutkę?

 

 

Pzd beja

Napisano

A co to za rower, do czego, jakie stosujesz najczęściej przełożenia? Dziś świat rowerowy poszedł nieco do przodu, wymyślono korby dwu rzędowe, a trzy rzędowe pomniejszono z uwagi na rozmiar kół. Zresztą już w 26" MTB zębatka korby w rozmiarze 44z była najczęściej przesadą dla normalnego rowerzysty. Praktyka pokazuje, że nie trzeba trzymać się ściśle wytycznych producenta, można coś pokombinować. Klasyczna korba 9rz miała rozmiar 44/32/22, teraz są 42/32/24 i 40/30/22. Stosując odpowiednią przerzutkę do rozmiaru korby (nawet od 10rz) dało by się je pogodzić z łańcuchem 9rz.

 

Przykładowy zestaw od 9s:

http://kastor-bike.pl/p/744/5732/mechanizm-korbowy-shimano-alivio-fc-m4000-3rz-40x30x22t-175mm-octalink-mtb-trekking-mechanizmy-korbowe-czesci.html

http://kastor-bike.pl/p/746/5725/przerzutka-przod-shimano-alivio-fd-m4000-down-swing-3rz-40t-przerzutki-przednie-mtb-trekking-przerzutki-przednie-czesci.html

 

Tu przykład inny od 10s, z tego co rozumiem podejdą dwa rodzaje korb 40/30/22 i 42/32/24:

http://kastor-bike.pl/p/746/1072/przerzutka-przod-shimano-slx-fd-m670-3rz-top-swing-przerzutki-przednie-mtb-trekking-przerzutki-przednie-czesci.html

 

Jakby łańcuch w skrajnych przekosach haczył o wodzik przerzutki, to wystarczy dać od 10rz i będzie gitara (10rz łańcuch będzie działał idealnie z tyłem na 9rz).

 

Napisano

Rower to Kellys Scarpe   http://www.bikekatalog.pl/2009/rowery/69/Kellys.Scarpe/ głownie jazda po mieście i okolicach, bardzo rzadko teren jak już to dukty leśne, podjazdy to- Bednarska , Tamka , Agrikola. Tempo jazdy turystyczne rekreacyjne czasami fantazja poniesie to depnę mocniej i się z kimś śćignę ewentualnie sam ze sobą. Przełożenia to 3x8-7-6,  2x7-6, podjazdy to jak się da aby podjechać a nie podchodzić. 

 

 

Pzd beja

Napisano

 

 

Przełożenia to 3x8-7-6,  2x7-6,

Z tego wynika, że jeździsz na twardych biegach. Myślę, że korba 42/32/24 by ci wystarczyła. Zastanowił bym się także nad korbą dwurzędową np. 40/28 wespół z odpowiednią do niej przerzutką.

No i kolejna sprawa, skoro jeździsz na takich biegach, to czemu nie założyć kasety szosowej np. 11-25? Prawdopodobnie twoja przerzutka tylna by ogarnęła taką kasetę. Zyskasz ciaśniejsze stopniowanie na biegach, które głównie używasz, a to na asfaltach, w mieście itp. bardzo upiększa życie. Taki zestaw 40/28 + 11-25 myślę, że świetnie by się sprawdził w takim użytkowaniu nie nastawionym na bardzo strome podjazdy terenowe.

Napisano

Teraz to mi namieszałeś, nie mam wielkiego pojęcia o tych niuansach z przełożeniami ilościami żebów w sumie miałem tylko zmienić napęd z 8 na 9 rz , a że spodobała mi się grupa XT  z przed kilku lat to kupiłem komponenty  ( w drugim poście tematu wymieniłem to co jest zakupione) . Zdawałem sobie sprawę że wymaga to wiedzy ale troszkę mnie teraz przerasta. Mam nadzieję ze uda się to jakoś zgrać dzięki Twojej pomocy , czas mam do wiosny. 

 

 

Pzd beja

Napisano

Do tej pory jest wszystko ok, niczego niepotrzebnie nie kupiłeś. Pozostała kwestia jednak chyba najważniejsza czyli dobór przełożeń w zależności od własnych potrzeb i preferencji. Skoro jeździsz na 42 i 34 na korbie oraz 11/13/15/18 na kasecie, to wywnioskować można, iż znacznie lepiej sprawdzi ci się kaseta o stopniowaniu 11/12/13/15/17/...25 lub nawet 11-23 czyli 11/12/13/14/15/17/...23, bo zyskasz 2 lub 3 dodatkowe koronki w używanym przez siebie zakresie jazdy (wzrośnie także trwałość kasety i precyzja doboru przełożeń).

Z korbą 42/32/24 pozostaniesz praktycznie w tym samym miejscu, a na 40/28 zaczniesz jeździć nieco inaczej mimo, iż przełożenia i ich zakres będziesz miał niemal identyczne (najtwardsze się osłabi minimalnie).

Napisano

Ciekawe, żebym miał możliwość wypróbowania takiego układu to by było super. Wiem że są kasety 11-28 to może być kompromis, co do tej korby  40x28 nawet do głowy mi nie przyszła taka zmiana. Teraz mam o czym mysleć

 

 

Pzd beja

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Witam , po przeanalizowaniu kilku aspektów , oraz podpowiedzi Kol , podjąłem decyzję że modernizację zakończę na napędzie  3x9. tj kaseta 11-32 XT CS M 770, pp XT- FD - M -751(już nabyte), jeżeli zajdzie konieczność wymiany korby  to korba 44-32-22 ( obecnie 42-34-24). Po montażu i jeżdzie próbnej napisze jakie odniosłem wrażenia, ale raczej już bliżej wiosny.

Podziękowania dla Kol Arni220 za cenne uwagi i inspiracje

 

 

 

Pzd beja

 


Jeszcze jedno pytanie czy są korby 44-34-24 ( na allegro nie znalazłem) i czy taka korba gra ok z napędem 9 rz  .

 

 

 

Pzd beja

Napisano

 

 

czy są korby 44-34-24

Nigdy się nie spotkałem, może jakaś mała manufaktura coś takiego wymyśliła do kompletu z przerzutką, ale Shimano nie, bo ich przerzutka by tego nie ogarniała. 

Napisano

No to już nic nie kumam, do tej przerzutki XT- M 761 jest napisane że pracuje w zakresie 44-48t

 

 

Pzd beja

 


No to już nic nie kumam, do tej przerzutki XT- M 761 jest napisane że pracuje w zakresie 44-48t

 

 

Pzd beja

 

Napisano

Przednia przerzutka  ma określone przez producenta parametry , dla FD-M761 to :

- największa tarcza z jaką współpracuje (od 44 do 48)

- różnica między największa a środkową zębatką (12 zębów)

- całkowita pojemność (różnica między największą i najmniejszą zębatką - 22)

Znaczy to tyle , że dobrze będzie współgrała z korbami o stopniowaniu 48/36/26 lub 44/32/22.

 

 

Napisano

OK , troszkę mnie z pantałyku zbił post Arniego220 że nie , kupię 44x32x22 bo tak katalogowo jest podane  

 

 

Pzd beja


żle zinterpretowałem odpowiedz

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...