Skocz do zawartości

[napęd] zmiana z 3x10 na 1x10


LukaszNN

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, na wypłatę planuję zmianę napędu z 3x10 na 1x10 i proszę o poradę w doborze przedniej zębatki. Obecnie mam 3x10 jednak najmniejszej zębatki nie używam wcale. Koła mam 27,5 korba ma zębatki 32 i 42, kaseta 11x34. Obecnie średnią zębatkę i dużą używam tak pół na pół no może z przewagą nieznaczną największej czyli raczej twarde biegi bo lubie jeździć szybko i po płaskim ale chce mieć zapas na podjazdy. Nie ścigam się i znaczny procent użytkowania to miasto i raczej płaskie ścieżki ale lubię też sobie poszaleć w terenie w końcu mam maszynę XC. Na bardzo stromych górkach mogę sobie podejść, nie przeszkadza mi to. Przy największej zębatce z przodu rzadko korzystałem z zębatki 13T choź czasami używałem, natomiast z najmniejszej na kasecie 11T może raz na rok czyli praktycznie wcale. Kasetę też muszę wymienić i planuję 11x36 ale nie wiem jaką kupić teraz zębatkę, żeby mniej więcej zachować podobną kadencję i prędkość jak na starej korbie. Wiem, że będzie inaczej, nawet nigdy nie jeździłem na takim systemie, całe życie na 3x7/8/9/10. I tu moje pytanie, planuję kupić zębatkę Argon Components tylko nie wiem ile zębów na początku chciałem 38 ale ogólnie dużo czytałem i mało osób jej w takiej konfiguracji chyba używa, raczej mniejsze widzę są używane najczęściej 32 i 34. Jaką powinienem kupić przy takiej jeździe jaką opisałem?

Napisano

Dokupić szosę lub przełaja i z czasem zrezygnować z MTB przy takim użytkowaniu, a nie zębatkę ;)

 

Jeśli wiesz na jakich przełożeniach najczęściej jeździsz i jakich prędkości oczekujesz to przecież wszystko można sobie policzyć, gotowych kalkulatorów jest w sieci od groma.

Napisano

Gdyż producent nie przewidział takiej patelni w 10 rzędowym napędzie. Oczywiście teoretycznie, bo praktycznie to mój tylny 9 rzędowy SLX ogarnia zębatkę 36T, a nie powinien.

Zadziałać to zadziała, ale może być delikatnie upośledzona kultura zmiany biegu.

Napisano

 

 

zdecydowałem się na tą kasetę 11x40 i z przodu zębatkę 36 zobaczymy co z tego będzie

Dokładnie taki sam układ zastosowałem u siebie. Działa świetnie. oczywiście z przodu zębatka Narrow Wide. Całość ogarnia mi stara przerzutka SLX 10sp. Musiałem tylko wydłużyć łańcuch bo nie mogłem całości wyregulować. Teraz jest bardzo dobrze. 

Napisano

"lubie jeździć szybko i po płaskim ale chce mieć zapas na podjazdy"

Do takiej jazdy chyba jednak będzie lepszy napęd 2x10 i ciaśniej stopniowana kaseta np. 12-25 lub 12-28.

Napisano

Może Tiagra? Manetki, przerzutka i kaseta.

Ale najlepiej prawił MODRZEW: "Dokupić szosę lub przełaja i z czasem zrezygnować z MTB przy takim użytkowaniu, a nie zębatkę"

Napisano

 

 

Ale najlepiej prawił MODRZEW: "Dokupić szosę lub przełaja i z czasem zrezygnować z MTB przy takim użytkowaniu, a nie zębatkę"
 

A różnica w cenie między wymianą  kasety i zębatki a kupnem roweru została wzięta pod uwagę? Ewentualnie brak miejsca na 2 rowery?

Napisano

No, to tylko dążenie do doskonałości...

Niemniej jednak, zmiana na jedną tarczę chyba nie jest dobrym pomysłem, stąd sugestie ciaśniejszej kasety i dwóch tarcz. Taka propozycja z mej strony jednak może nie być dość obiektywna, gdyż od lat jestem skażony szosą i na widok 40 zębnej koronki kasety robi mi się niedobrze.

Napisano

 

A różnica w cenie między wymianą kasety i zębatki a kupnem roweru została wzięta pod uwagę? Ewentualnie brak miejsca na 2 rowery?

Pytanie trza zadac z innej strony. Po co kupowac gorski skoro sie bedzie jezdzic po asfalcie? Nie lepszy cross czy tam przelaj/ gravel?

Napisano

Sugestie sugestiami, ale taka jest logika na płaskie tereny, ciasna kaseta pozwoli dokładnie dobierać przełożenia, a korba dwublatowa zapewni pożądany zakres. Kasety 11-42 zostały stworzone do wyścigów XC, a nie jazdy po płaskim, a że mają mniejszy zakres niż tradycyjny napęd MTB, to zostały zaadoptowane przez amatorów do takiej jazdy i uznane jako wystarczające. Tylko że to całkowicie różne tereny, a więc i potrzeby. Problem w tym przypadku stanowi moda, taki napęd jest bardziej kul, trendy itd.

Napisano

Pytanie trza zadac z innej strony. Po co kupowac gorski skoro sie bedzie jezdzic po asfalcie? Nie lepszy cross czy tam przelaj/ gravel?

Dziękuję za rady kolegom ale chyba mnie większość źle zrozumiała, po asfalcie jeździć muszę bo mieszkam w Poznaniu a tego tu dużo :) Gdybym chciał inny rower to bym go sobie po prostu kupił, jeżdżę po płaskim bo wielkopolska jest płaska a po górach nie jeżdżę tylko w okolicy do około 100km od domu. Gdybym chciał 2 blaty to bym je sobie zrobił a nie chcę, kręci mnie ten napęd 1x i jego prostota i najzwyczajniej w świecie chcę go sobie wypróbować, a jak mi się nie spodoba to go wypierdylam i daje dwa blaty. I tyle z filozofii :D

Napisano

Wszyscy rozumiemy, ze napęd 1xXX jest fajny, ale na płaskie jednak z szeroką kasetą kontrowersyjny. Sam posiadam w mtb 1x11 na Gdańskie zmarszczki ale jak chcę pośmigać po płaskim to mam szoskę z kasetą 12-25.

Tak jak wszyscy piszą w tym temacie, kaseta 11-42 ma mało sensowne stopniowanie na płaskie tereny

Napisano

 

 

Tylko że to całkowicie różne tereny, a więc i potrzeby. Problem w tym przypadku stanowi moda, taki napęd jest bardziej kul, trendy itd.

Ale z drugiej strony jeśli komuś NAPRAWDĘ odpowiada taka konfiguracja to co ? Będziemy go przekonywać, że nie ma racji ?

Ważne żeby użytkownik bajka był zadowolony. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...