Skocz do zawartości

[Napęd] 1x10 czy coś więcej ?


sebaxgh

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, zastanawiam się nad zmianą napędu z 3x10 na 1x10 ALE.. o ile w ~90-95% by mi wystarczyła zębatka z przodu 36T przy kasecie 11-36, tak jednak na stromych podjazdach było by za twardo. O ile jeszcze 34 x 11-42 może dało by jeszcze rade to słyszałem, że ciężko tak dobrze zestroić przerzutkę z zębatką 42, żeby działało to co najmniej dobrze i było dosyć sztywno. Najlepiej by przypasowała korba 24-36 do kasety 11-36 no ale sam w sobie napęd 1x10 i brak przerzutki i manetki kusi... Pasowało by mi rozwiązanie, które niedawno wyczytałem, żeby kupić korbę pod 3 blaty, zamontować na środku 36T NW i do tego awaryjny młynek (do wrzucania "ręcznie") na strome podjazdy. O ile taka zmiana nie była by dla mnie problemem, to podobno nie jest tak łatwo odkleić łańcuch od tej zębatki NW i może nie być tak kolorowo. Czy to jeszcze zależy od łańcucha ? Bo jednak szkoda by mi było trzymać przednią przerzutkę, którą bym używał nie za często tylko przy stromych podjazdach...

Może macie doświadczenia z takim patentem i wcale nie będzie tak trudno przełożyć łańcuch ręcznie ?

 

Do takiego zestawu wtedy bym dał na tył przerzutkę Zee fr + manetka saint m820 (młynka bym używał tylko na 3-4 największych zębatkach, więc przerzutka powinna to ogarnąć.

Napisano

1. Jak chcesz pożenić przerzutkę Shimano z kasetą zębatką 42t to potrzebujesz custom'owy wózek typu OneUp Components RadCage bo inaczej przerzutka się może gubić albo wcale nie ogarnie.

2. Wielkość przedniej zębatki zależy od terenu po którym preferujesz się poruszać ale także od twojej łydy. Lepiej to dobrze przemyśleć bo jak się zrobi za twardo na podjeździe to kaplica ;)

3. Żeby pożenić zębatkę N/W z ukrytym młynkiem to pamiętaj żeby nie kupować zębatki z offsetem (wbudowane podkładki) bo łańcuch będzie ciorał po zębatce będąc na młynku albo wcale się nie będzie go dało założyć. Ja tak zrobiłem ale nie brakuje mi młynka przy owalnej 32t 

4. Zębatki N/W, młynka i przedniej przerzutki nie pożenisz bo przerzutka nie zrzuci łańcucha z N/W lepiej łańcuch zrzucić ręcznie.

 

Ja proponuje zębatkę owalną bo lepiej ogarniesz na takiej podjazdy co trochę rekompensuje brak miększego przełożenia. Ja śmigam 32t oval z kaseta 11-42 i jest pięknie. Ogarniam jako takie prędkości na jazdach i daje radę na podjazdach - wiadomo napęd 1xx zawsze będzie kompromisem i z którejś strony zabraknie jednak porządek na kokpicie, łatwość obsługi i prostota takiego rozwiązania rekompensuje wszystko o czym wspomniałem - nie szybko wrócę do przedniej przerzutki i manetki (chyba że to jest manetka od myk-myk'a :D)

Napisano

Właśnie niby przerzutka xt m8000 ogarnia 42T, ale nie koniecznie działa to super. Wiem, że przy zębatce NW nie zmienię przerzutką, dlatego napisałem, że zmieniał bym ręcznie ;) ale czy tak łatwo dało by się przełożyć łańcuch z takiej zębatki NW na młynek i odwrotnie ? bo jeśli by to było na zwykłych to 3 sekundy i gotowe :P o ile nad 34t bym się jeszcze mógł zastanowić to zębatka 32t odpada od razu, za wolno :P ale jak by mi taki secik 1x10 + młynek jednak nie przypasował to chyba zawsze można zamontować przerzutkę wyregulować na te 2 zębatki i chyba powinno być git ? Bo wtedy miał bym jeszcze pole manewru, a jak kupię już korbę dedykowaną pod 1x czy 2x to już musiało by tak zostać.

 

Korbę bym chciał wziąć XT FC-M780 + zębatka HCC 36T + młynek Speca Chinook 22 już mam

Napisano

przerzutka xt m8000 ogarnia 42T

ogarnia bo jest zaprojektowana już pod 42t ;) ale do napędu 11s chociaż 10s też powinna ogarnąć ale ręki nie dam sobie uciąć :P

ale czy tak łatwo dało by się przełożyć łańcuch z takiej zębatki NW na młynek i odwrotnie ?

Nie ma problemu z taką operacją :D

ale jak ny mi taki secik 1x10 + młynek jednak nie przypasował to chyba zawsze można zamontować przerzutkę wyregulować na te 2 zębatki i chyba powinno być git ? Bo wtedy miał bym jeszcze pole manewru, a jak kupię już korbę dedykowaną pod 1x cz 2x to już musiało by tak zostać.

Tak ale wtedy musisz odkręcić N/W bo przerzutka Ci nie wrzuci na nią ani nie zrzuci z niej łańcucha. Jeżeli obawiasz się że Ci napęd 1x10 nie przypasuje to zablokuj sobie przerzutkę na środkowej zębatce na korbie i tak pośmigaj jakiś czas - ja zrobiłem tak że przez pół roku jeździłem z przerzutką i manetką zablokowane na środkowej zębatce ale nie używałem ich aż do tego stopnia że mi się przerzutka zablokowała sama i nie dała się ruszyć :D Oceniłem że to jest dobry pomysł i tak zawitał u mnie napęd 1 x 10 z którego jestem mega zadowolony

Napisano

Wiem, że są nawet zawodowcy, którzy bawią się w takie coś, ale ja osobiście tego nie widzę. Masz przed sobą podjazd, szacujesz, że go nie podjedziesz i co? Wkładasz rękę w napęd ryzykując przycięcie palca, brudzisz się i tracisz masę czasu? To nie lepiej podbiec ten kawałek? No chyba, że masz jakieś długie podjazdy i plany startów w zawodach uphill, ale wtedy taki napęd to porażka. Poza tym 1x10 polecam  całego serca, nigdy mi się tak dobrze nie jeździło jak teraz. Powiedz jeszcze gdzie i na jakim kole jeździsz. 

Napisano

Ja bym tylko dodał, że jeśli zdecydujesz już się na 1x to idź w 11sp.

Napęd no kombinowanej kasecie 10 sp 11-42 nie będzie działał jak dedykowany.

 

Manetka saint to też chyba przerost formy nad treścią :)

 

Napisano

Tak ale wtedy musisz odkręcić N/W bo przerzutka Ci nie wrzuci na nią ani nie zrzuci z niej łańcucha. Jeżeli obawiasz się że Ci napęd 1x10 nie przypasuje to zablokuj sobie przerzutkę na środkowej zębatce na korbie i tak pośmigaj jakiś czas

Wiem wiem, ale koszt zwykłej zębatki nie jest duży,więc to nie ma problemu ;) a obecnie mam 42/32/22 i nie mogę dobrze przetestować tego co bym chciał, ale właśnie myślę czy by nie kupić zwykłej 36 i podmienić za 32.. 

 

 

@alagor96 

Teraz jestem mniej więcej w stanie ocenić przed górką czy wrzucać młynek od razu czy nie, więc wszystko bym robił na postoju ;) Tereny to Jura Krakowsko-Częstochowska i wypady w góry się zaczną, a i 26" full... 

 

 

@radziuGD

Dla tego chcę zostać przy kasecie 11-36, a manetka saint bo by stworzyła całość z hamulcami :P

Napisano

Wkładasz rękę w napęd ryzykując przycięcie palca, brudzisz się i tracisz masę czasu?

I po kilku zawodach nie masz palców oprócz tego od hamowania :D A tak serio to trzeba się zatrzymać złapać łańcuch bla bla bla i tak jak mówisz szkoda czasu - lepiej podbić z buta bo to nie zawody chyba że kogoś duma boli to niech se knefluje z młynkiem ;)

Napęd no kombinowanej kasecie 10 sp 11-42 nie będzie działał jak dedykowany.

Wiadomo że tak jest i działa to dosyć surowo ale jak wyrzucisz 15t i 17t i zastąpisz je 16stką to działa nawet płynnie ;)

 

Manetka saint to też chyba przerost formy nad treścią

A niech sobie nawet kupi XTR ze złota jak mu tak pasuje byle działało  ;)

 

A dobór kasety (czy 11-36 czy 11-42) oraz wielkości zębatki N/W zależy od tego gdzie i jak jeździsz oraz od łydy jaką dysponujesz bo tak jak pisałem źle dobrany napęd może tylko zrazić do 1 x 10

Napisano

Nie biorę udziału w zawodach czy coś, więc nie ma tu mowy o czasach itp. ale mam satysfakcję jak podjadę pod całą górkę bez wprowadzania :P chociaż bardziej lubię zjazdy, dlatego nie chcę zbyt małej zębatki.. z przodu 36T by było ok, chociaż myślałem nawet o 38, ale to już trochę za dużo jak na "1x10" jakie chciał bym mieć

Napisano

Niestety największą słabością napędów 1x jest to, że zawsze gdzieś brakuje.

Nie pogodzisz tego na trasie gdzie chcesz ostro dokręcić po lajtowym zjeździe a potem coś stromego podjechać.

 

Na moje trójmiejskie warunki z blatem 36(mam 32) praktycznie nie podjechałbym połowy stromych podjazdów.

 

Napisano

Tyle, że musisz wrzucić jeszcze raz po wjechaniu na górkę, kiedy to będziesz robił? Na szczycie, czy po zjeździe? Dla mnie jako użytkownika 1x10, 11-36, blatu 36 i 26" to bez sensu. Czasem widzę, jak ludzie na 3x10 podjeżdżają pod wzniesienia, które wydawały mi się niemożliwe do podjechania rowerem, ale cóż, coś za coś. Wydaje mi się, że i tak nie będziesz korzystał z tej dodatkowej zębatki, bo nie będzie Ci się chciało. 

Napisano

@alagor96

Właśnie wolę mieć awaryjnie te 22T i później najwyżej odkręcić, niż kupić od razu korbę pod 1 blat i później żałować ;)

 

 

@Kaczorak

Nie.. to do drugiego roweru - fulla Cube AMS 130

Napisano

Ja tylko powiem że mam 1x10 na przerzutce M8000 GS plus kaseta Sunrace 11-42 plus manetka M780 i zębatka NW 32t przy kole 29 i działa to pięknie. Tylko że nie jestem jakimś fanem mega dokręcania na zjazdach i kusi mnie nawet 30t. Tereny to jura krakowsko-częstochowska.

Napisano

wcześniej już pisałem - 26"

Moje przeoczenie :D To jak to jest 26" to zapewniam że spokojnie możesz się pchać w zębatkę 34t w ostateczności 36t (koniecznie owalna ;) ale uważam że 36 to będzie za dużo) i z taką zębatką koniecznie przerób kasetę na 11-42 bo Ci braknie na podjazdach na pewno tym bardziej że zawieszka będzie bujać pod tyłkiem co trochę utrudnia podjazdy i z takim napędem będziesz Pan zadowolony - zapewniam ;) 

Napisano

Tyle że taka przeróbka to może być już większy koszt.. przerzutkę z tyłu mam XT RD-M773 shadow SGS + kaseta CS-HG50 i korba też do wymiany by szła bo ma inny rozstaw śrub Deore FC-552. 

Więc jeśli już to 1x11 (na m8000) lub 2x10..

Ogólnie lubię twarde przełożenia i na prostej jeżdżę 42x13 więc ciężko było by mi zejść poniżej ;) chociaż musiał bym spróbować jakoś czy 34x11 nie było by za mało.

Napisano

Więc jeśli już to 1x11 (na m8000)

To będzie dobra opcja z owalną 34T ;)

Ogólnie lubię twarde przełożenia i na prostej jeżdżę 42x13

Jak jeździłem na HT to też lubiłem twarde przełożenia ale jak wskoczyłem na FS to przestałem używać 42t kompletnie i zacząłem unikać asfaltów (ale to zawsze stroniłem od asfaltowych dróg bo przecież MTB nie od tego jest ;)) Każdy ma inaczej. Polecam lekturę http://www.1enduro.pl/naped-1x10/ - rzeczowo i fajnie opisane. Może Ci się trochę bardziej wyklaruje co i jak i z czym i gdzie ;)

Napisano

Jak już ktoś powyżej napisał , kaseta sunrace 10-42 10 sp , jakiś oval do przodu i przerzutka m8000 gs . To chyba najlepszy na chwilę obecną set do konwersji na 1x . Chociaż już gdzieniegdzie się pojawiają komponenty M7000 , czyli nowego slxa 

Napisano

Jednak grupa SLX M7000 nie jest jakoś specjalnie tańsza, więc skłaniał bym się bardziej w stronę XT.. A co powiecie na 1x11 z kasetą 11-46 + korba 36 ? Tylko jaka przerzutka by najlepiej ogarnęła taką kasetę ? Bo taki zestaw by mi już odpowiadał.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Jednak póki co wybór padnie na 2x10, ale mam pytanie dotyczące nowych korb XT M8000, a mianowicie mają różne oznaczenia AT, BC, BD - co to jest, czym się różnią i którą wybrać ? 

Napisano

Tak też myślałem, ale gdzieś też czytałem, że zębatek z różnych nie można podmieniać ? bo chętnie bym kupił 28x38 i zmienił mniejszą zębatkę na 24 lub 26.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...