Skocz do zawartości

[nawigacja] przedstawiam mój zestaw do nawigacji (Android)


dominikpl72

Rekomendowane odpowiedzi

Od kilku lat do nawigacji rowerowej i zapisywania tracków używam telefonu z Androidem oraz darmowego oprogramowania OruxMaps z darmowymi mapami off-line Polski (mapy UMP oraz OSM).

 

Oprogramowanie OruxMaps do pobrania ze sklepu GooglePlay:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmaps

Jest też wersja OruxMaps Donate - nie różni się funkcjonalnie niczym od wersji darmowej - ale oprogramowanie jest tak użyteczne, że sam zdecydowałem się finansowo wesprzeć autora aplikacji:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmapsDonate

 

Mapy off-line do pobrania stąd:

- Uniwersalna Mapa Polski prawie cała PL (UMP pcPL) (ok 200 MB, na stronie znajdujemy do pobrania wersję "Wersja w formacie mapsforge (dla Locus/OruxMaps etc)"

http://ump.waw.pl/wszystkie.html

- Mapa OpenStreetMap (OSM) (ponad 700 MB, dużo bardziej szczegółowa niż UMP, zawiera poziomice, dużo POI)

http://www.gmaptool.eu/pl/content/locus-polska-osm

Warto tez pobrać "skórki" (style) do mapy ze strony OpenAndroMaps - zakładka w menu MapStyles ("skórki" mapy pozwolą ładnie wyświetlić elementy stanowiące zawartość mapy)

http://www.openandromaps.org/en/

Na stronie OpenAndroMaps znadziemy tez mapy off-line wielu państw Europy - zakładka w menu MapDownloads

http://www.openandromaps.org/en/

 

Mapy instalujemy na telefonie w folderze:

/oruxmaps/mapfiles

Skórki do map instalujemy na telefonie w folderze:

/oruxmaps/mapstyles

Zapisane ściezki (gpx - format Garmin lub kml - format Google) są w telefonie w folderze:

/oruxmaps/tracklogs

 

Użytkowanie:

Przed kilkugodzinną przejażdżką - wyłączam w telefonie WiFi, transmisję danych, włączam GPS (w tryb "tylko GPS" - a nie domyślny tryb "Duża dokładność" bo ten używa również WiFi i zżera baterię).

W momencie wyjazdu - w OruxMaps aktywuję zapis ścieżki, opcję "włącz śledzenie GPS" i chowam telefon do plecaka. Takie ustawienia utrzymują w telefonie włączony i "zafixowany" odbiornik GPS (bo trwa zapis ścieżki), reszta telefonu "usypia".

Na wątpliwych rozstajach dróg wyciągam telefon z plecaka, "budzę" telefon przyciskiem i po sekundzie mam na ekranie mapę z aktualnym położeniem.

Zaletą tego rozwiązania jest to, że przez większość czasu telefon (a przede wszystkim ekran) jest w stanie wyłączonym - co pozwala spokojnie wybrać się na wielogodzinną wycieczkę i nie "ubić" baterii.

 

Od dłuższego czasu zastanawiałem się jak "wydobyć" telefon z plecaka i umieścić go na rowerze, aby był łatwo dostępny i łatwy do obsługi.

Poszukiwałem uchwytu do telefonu, spełniającego moje założenia: telefon miał być zamocowany na środku kierownicy, nie wystawać "do przodu" i być łatwo dostępny do "wybudzenia". Nie zakładałem ciągłego korzystania z wyświetlacza. Obecnie jest dostępnych wiele tego typu uchwytów mocowanych zamiast kapsla rury sterowej, ale ja mam rurę starego stylu, bardziej trekkingową i nie było łatwo. Ostatecznie znalazłem uchwyt do telefonu Topgear. Uchwyt jest opisany dokładnie tutaj: http://bezprzyciskow.pl/stary-smartfon-i-nowy-uchwyt-czyli-sprytny-licznik-rowerowy)

Dodatkowo - udało mi się jeszcze dokupić (za 50% ceny sklepowej :) ) Topeak Mobile PowerPack 5200mAh, który może znacząco wydłużyć czas pracy telefonu. Powerbank Topeak jest opisany tutaj: http://www.topeak.com/products/PanoBikeAndRideCase/mobile_powerpack)

 

I tak powstał mój obecny setup:

26305128976_5804a0082e_b.jpg

 

26238674932_da381d8699_b.jpg

 

26058205470_f3d8138c66_b.jpg

 

Pierwsze wrażenia z użytkowania:

- Oba elementy (uchwyt do telefonu i powerbank) są mocowane do elementów roweru za pomocą gumowej kształtki i opaski z rzepem i trzymają się stabilnie w przypadku jazdy miejskiej i po leśnych drogach oraz umożliwiają błyskawiczny montaż/demontaż.

- Mocowanie telefonu w uchwycie jest bardzo stabilne. Sam telefon (Samsung Galaxy S3) trzyma się bardzo dobrze, natomiast telefon w silikonowym etui "na pleckach" jest już w zasadzie totalnie nie do ruszenia. Zarówno włożenie jak i wyjmowanie z uchwytu telefonu umieszczonego w etui to naprawdę ciężka praca - silikon dodaje 10000% tarcia wzgl. uchwytu.

- Kiedy telefon jest w etui - nieco trudniej jest dotrzeć do umieszczonego z boku przycisku "wybudzającego"

- Aby umożliwić zasilanie telefonu z powerbanku - w dolnej podstawce uchwytu muszę wypiłować otwór pozwalający podłączyć sprężynowy kabel USB (dołączany do powerbanku Topeak),

- Telefon jest umieszczony dość pionowo i nie jest dobrze widoczny podczas jazdy (ale to nie było moim celem - chodziło mi o to aby zatrzymując się, mieć telefon bardziej "pod ręką" niż w plecaku, poza tym i tak odbicia od szyby telefonu uniemożliwiają raczej skuteczną widzialność ekranu podczas jazdy)

- Rozwiązanie nie jest wodoodporne (ale zapewnia łatwy dostęp do przycisków telefonu, w przeciwieństwie do opakowań wodoodpornych)

- Uchwyt telefonu - podczas jazdy po gruntowych ścieżkach - obijał się o mostek kierownicy i stukał. Aby temu zapobiec - na mostku przykleiłem kawałek piankowej uszczelki okiennej, która amortyzuje stuki wydawane przez uchwyt obijający się o krawędź mostka kierownicy (to takie brązowe "cuś" które widać na ujęciu "od dołu").

- Dodatkowa odblaskowa opaska "Pelikan" widoczna na zdjęciach na mocowaniu uchwytu od telefonu - powoduje że nie furkocze luźny koniec zbyt długiej opaski "rzepowej" od uchwytu.

- Dopiero po zamocowaniu całości - uświadomiłem sobie, ze mostek kierownicy był bardzo często wykorzystywany przeze mnie do "jednoręcznego" prowadzenia roweru kiedy szedłem - po zamocowaniu utraciłem tą możliwość i to jest jak na razie największy problem :)

 

To tyle - ponieważ osiągnąłem swój "koniec drogi" w tym temacie - pomyślałem, że przeleję moje doświadczenia i przemyślenia na papier - może komuś się przyda w jego rozważaniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gorąco polecam dla górali odkrywców nowych szlaków z rastrowymi mapami geoportalu.

 

Zawartość WMS'a

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>


<wms_services>
   <wms>
      <name>GeoPortal TOPO</name>
      <uid>1002</uid>
      <desc>Mapy topograficzne Polski</desc>
      <url><![CDATA[http://mapy.geoportal.gov.pl/wss/service/img/guest/TOPO/MapServer/WMSServer?]]></url>
      <minzoomlevel>14</minzoomlevel>
      <maxzoomlevel>16</maxzoomlevel>
      <version>1.3.0</version>
      <layers>Raster</layers>
      <coordinatesystem>EPSG:4326</coordinatesystem>
      <format>image/png</format>
      <cache>1</cache>
   </wms>
</wms_services>

Wygląda to tak:

http://i.imgur.com/uCcT6eG.png

 

Jeżeli jest się w sieci to można wysłać online do kolegi marker na mapę z aktualną pozycją. Super sprawa.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby tak, ale z drugiej strony, jeśli wykorzystać starego smartfona, z którym "nie wiadomo, co zrobić", to ból po ewentualnej jego destrukcji jest jakby mniejszy. Zatanawiam się, czy można tak przestawić kieszeń na telefon względem samego uchwytu, by całość nie wystawała poza mostek i kierownicę (jak w oryginalnym linku, który podał @dominikpl72)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no ok wszystko jest dla ludzi.Ja niestety nie widzę sensu wożenia dwóch telefonów lub przekładania kart.Poza tym miałem jedną wywrotkę na rowerze i wszystko co było na kierownicy niestety pofrunęło po asfalcie.Szybko się wyleczylem z takich uchytów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Od siebie polecę bloga naszego forumowego kolegi:

http://53x11.pl/jak-nie-wydac-1000zl-na-garmina/

Sam ostatnio zmontowałem sobie taki zestaw i chyba nie ma lepszej opcji, uchwyt nie odstaje za bardzo od mostka, bateria w telefonie faktycznie trzyma 4-5h włączonego ekranu no i jest łatwy dostęp dofizycznych przycisków, polecam ;)

 

Co do map do Oryxa to wygodnie jest sobie samemu przygotować mapy ;)

http://mobac.sourceforge.net/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... nie widzę sensu wożenia dwóch telefonów lub przekładania kart.

Dual SIMM załatwia sprawę.

 

 

Poza tym miałem jedną wywrotkę na rowerze i wszystko co było na kierownicy niestety pofrunęło po asfalcie.

Oczywiście takie ryzyko istnieje. Póki co, ja nie miałem takich "przygód".

 

 

--

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Od kilku lat do nawigacji rowerowej i zapisywania tracków używam telefonu z Androidem oraz darmowego oprogramowania OruxMaps z darmowymi mapami off-line Polski (mapy UMP oraz OSM).

 

Oprogramowanie OruxMaps do pobrania ze sklepu GooglePlay:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmaps

Jest też wersja OruxMaps Donate - nie różni się funkcjonalnie niczym od wersji darmowej - ale oprogramowanie jest tak użyteczne, że sam zdecydowałem się finansowo wesprzeć autora aplikacji:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmapsDonate

 

Mapy off-line do pobrania stąd:

- Uniwersalna Mapa Polski prawie cała PL (UMP pcPL) (ok 200 MB, na stronie znajdujemy do pobrania wersję "Wersja w formacie mapsforge (dla Locus/OruxMaps etc)"

http://ump.waw.pl/wszystkie.html

- Mapa OpenStreetMap (OSM) (ponad 700 MB, dużo bardziej szczegółowa niż UMP, zawiera poziomice, dużo POI)

http://www.gmaptool.eu/pl/content/locus-polska-osm

Warto tez pobrać "skórki" (style) do mapy ze strony OpenAndroMaps - zakładka w menu MapStyles ("skórki" mapy pozwolą ładnie wyświetlić elementy stanowiące zawartość mapy)

http://www.openandromaps.org/en/

Na stronie OpenAndroMaps znadziemy tez mapy off-line wielu państw Europy - zakładka w menu MapDownloads

http://www.openandromaps.org/en/

 

Mapy instalujemy na telefonie w folderze:

/oruxmaps/mapfiles

Skórki do map instalujemy na telefonie w folderze:

/oruxmaps/mapstyles

Zapisane ściezki (gpx - format Garmin lub kml - format Google) są w telefonie w folderze:

/oruxmaps/tracklogs

 

Użytkowanie:

Przed kilkugodzinną przejażdżką - wyłączam w telefonie WiFi, transmisję danych, włączam GPS (w tryb "tylko GPS" - a nie domyślny tryb "Duża dokładność" bo ten używa również WiFi i zżera baterię).

W momencie wyjazdu - w OruxMaps aktywuję zapis ścieżki, opcję "włącz śledzenie GPS" i chowam telefon do plecaka. Takie ustawienia utrzymują w telefonie włączony i "zafixowany" odbiornik GPS (bo trwa zapis ścieżki), reszta telefonu "usypia".

Na wątpliwych rozstajach dróg wyciągam telefon z plecaka, "budzę" telefon przyciskiem i po sekundzie mam na ekranie mapę z aktualnym położeniem.

Zaletą tego rozwiązania jest to, że przez większość czasu telefon (a przede wszystkim ekran) jest w stanie wyłączonym - co pozwala spokojnie wybrać się na wielogodzinną wycieczkę i nie "ubić" baterii.

 

Od dłuższego czasu zastanawiałem się jak "wydobyć" telefon z plecaka i umieścić go na rowerze, aby był łatwo dostępny i łatwy do obsługi.

Poszukiwałem uchwytu do telefonu, spełniającego moje założenia: telefon miał być zamocowany na środku kierownicy, nie wystawać "do przodu" i być łatwo dostępny do "wybudzenia". Nie zakładałem ciągłego korzystania z wyświetlacza. Obecnie jest dostępnych wiele tego typu uchwytów mocowanych zamiast kapsla rury sterowej, ale ja mam rurę starego stylu, bardziej trekkingową i nie było łatwo. Ostatecznie znalazłem uchwyt do telefonu Topgear. Uchwyt jest opisany dokładnie tutaj: http://bezprzyciskow.pl/stary-smartfon-i-nowy-uchwyt-czyli-sprytny-licznik-rowerowy)

Dodatkowo - udało mi się jeszcze dokupić (za 50% ceny sklepowej :) ) Topeak Mobile PowerPack 5200mAh, który może znacząco wydłużyć czas pracy telefonu. Powerbank Topeak jest opisany tutaj: http://www.topeak.com/products/PanoBikeAndRideCase/mobile_powerpack)

 

I tak powstał mój obecny setup:

 

 

 

 

 

 

Pierwsze wrażenia z użytkowania:

- Oba elementy (uchwyt do telefonu i powerbank) są mocowane do elementów roweru za pomocą gumowej kształtki i opaski z rzepem i trzymają się stabilnie w przypadku jazdy miejskiej i po leśnych drogach oraz umożliwiają błyskawiczny montaż/demontaż.

- Mocowanie telefonu w uchwycie jest bardzo stabilne. Sam telefon (Samsung Galaxy S3) trzyma się bardzo dobrze, natomiast telefon w silikonowym etui "na pleckach" jest już w zasadzie totalnie nie do ruszenia. Zarówno włożenie jak i wyjmowanie z uchwytu telefonu umieszczonego w etui to naprawdę ciężka praca - silikon dodaje 10000% tarcia wzgl. uchwytu.

- Kiedy telefon jest w etui - nieco trudniej jest dotrzeć do umieszczonego z boku przycisku "wybudzającego"

- Aby umożliwić zasilanie telefonu z powerbanku - w dolnej podstawce uchwytu muszę wypiłować otwór pozwalający podłączyć sprężynowy kabel USB (dołączany do powerbanku Topeak),

- Telefon jest umieszczony dość pionowo i nie jest dobrze widoczny podczas jazdy (ale to nie było moim celem - chodziło mi o to aby zatrzymując się, mieć telefon bardziej "pod ręką" niż w plecaku, poza tym i tak odbicia od szyby telefonu uniemożliwiają raczej skuteczną widzialność ekranu podczas jazdy)

- Rozwiązanie nie jest wodoodporne (ale zapewnia łatwy dostęp do przycisków telefonu, w przeciwieństwie do opakowań wodoodpornych)

- Uchwyt telefonu - podczas jazdy po gruntowych ścieżkach - obijał się o mostek kierownicy i stukał. Aby temu zapobiec - na mostku przykleiłem kawałek piankowej uszczelki okiennej, która amortyzuje stuki wydawane przez uchwyt obijający się o krawędź mostka kierownicy (to takie brązowe "cuś" które widać na ujęciu "od dołu").

- Dodatkowa odblaskowa opaska "Pelikan" widoczna na zdjęciach na mocowaniu uchwytu od telefonu - powoduje że nie furkocze luźny koniec zbyt długiej opaski "rzepowej" od uchwytu.

- Dopiero po zamocowaniu całości - uświadomiłem sobie, ze mostek kierownicy był bardzo często wykorzystywany przeze mnie do "jednoręcznego" prowadzenia roweru kiedy szedłem - po zamocowaniu utraciłem tą możliwość i to jest jak na razie największy problem :)

 

To tyle - ponieważ osiągnąłem swój "koniec drogi" w tym temacie - pomyślałem, że przeleję moje doświadczenia i przemyślenia na papier - może komuś się przyda w jego rozważaniach.

 

tez używam czasem OruxMaps z mapa offline z http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe . jednak program ma pewną wadę. Przy niektórych stoponiach powiekszeń nie wyświetlają się nazwy miejscowości, lub ze zniekształceniami. U Ciebie też tak jest?

 

post-173574-0-43788600-1463380878_thumb.jpg

post-173574-0-05808100-1463380879_thumb.jpg

post-173574-0-64947400-1463380879_thumb.jpg

post-173574-0-29415700-1463380880_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Dzień dobry

 

Dziękuję. Tu jest własnie problem, bo na Xperii X8 i starszej wersji programu, nie mam niestety dodatkowego menu. Menu z prawej kończy się na mapach. Poziome położenie telefonu/ ekranu również nie uwidacznia dodatkowych ustawień. Ok, nic to dziękuję na chęci ;) Poradzę sobie inaczej. 

 

Pozdrawiam, Grzesiek 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...