Skocz do zawartości

[napęd] Shimano nexus 3 piszczy.


Marcel_S

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć.

 

 Piasta shimano nexus 3, przejechane 4800km, do tej pory nierozbierana. Od czasu do czasu popiskuje - odgłos trącego metalu. Piszczenie nie jest regularne. Czasem zapiszczy raz, czasem popiszczy parę minut i przestaje.

 Objawy są tylko na biegu 1 i 3 i tylko wtedy jak kręcę pedałami. Na 2 jest wszystko ok.  Jazda na luzie - cisza, hamowanie - tak samo, niezależnie od biegu.

 Via google już szukałem, nie znalazłem opisu takich objawów.

 

 Czy ktoś się spotkał z takim objawem? I co w takim przypadku należy zmienić/nasmarować. Z rozkręceniem piasty dam radę, ale przed jej otworzeniem lepiej by było wiedzieć co naszykować.

Napisano

Nexus-owi od dawna należy się konserwacja skoro są jakieś problemy lepiej żeby ją przeprowadził doświadczony mechanik

 

Napisano

Dzięki.

Choć przyznam - nie takiej rady oczekiwałem. :-/. W instrukcji napisali - przebieg miedzy serwisami 5000 km. Wiem że można ( i część tak robi), zrobić serwis po 500km żeby usunąć opiłki - ale instrukcja tego nie wymaga.   Z rozłożeniem i złożeniem sobie poradzę - to nie jest rocket science. Sachs Sram 3 serwisuje sam - i wszystko jest ok.

Bardziej zależy mi na tym, żeby się dowiedzieć która część najprawdopodobniej się zepsuła. Jeśli ją kupie przed demontażem, mam szansę zrobić wszystko na jeden raz, a nie rozkręcać piasty dwa razy.

Napisano

A kto może mieć pewność co się uszkodziło ? Ktoś Tobie doradzi , a Ty kupisz tą część na wymianę :teehee: potem się okaże że była inna przyczyna złej pracy piasty i co ? zostaniesz z nienaprawioną piastą i zbędną częścią ,  Marcinie żaden poważny mechanik nie stawia diagnozy bez upewnienia się poprzez  sprawdzenie i są to słowa Pana Arkadiusza Płonki

Napisano

fotofx - nie zakładam na 100% pewnej odpowiedzi, ale przy większości mechanizmów, zwłaszcza starych, typowe bolączki są znane i opisane. Tak miałem z autem - 90% robiłem sam, na podstawie tego co podpowiedziano mi na forach. A dzięki podpowiedziom - wiedziałem że się biorę za sprzęgło, a nie za synchronizator :-)

Zresztą - SS3, też naprawiałem i regulowałem na podstawie kilku podpowiedzi z tego forum, i sprawdziły się idealnie :-)

 

Dlatego teraz ciiiii....nie piszemy nic, dopóki nie pojawi się tu ktoś kto nexusy rozkłada codziennie.

Napisano

 

 

Sachs Sram 3 serwisuje sam - i wszystko jest ok.

To proponuję to samo zrobić z nxusem. Czyszczenie i smarowanie na pewno nie zaszkodzi, a może problem rozwiązać.

Przy okazji zobaczysz jak wygląda mechanizm w środku i czy widać jakieś uszkodzenia.

Napisano

Problem rozwiązany. Rozłożona, wyczyszczona, nasmarowana, złożona. W środku nic się nie odłamało ani nie zepsuło. Czyli po prostu był czas na serwis. Jakby ktoś miał w planach smarowanie : zamiast oryginalnego "shimano do piast", można użyć Vecolite EP-1 (8zł za 400 gram!), a na okładziny torpedo smar Bosh do zacisków hamulcowych (9zł 65 gram) . 100km jazdy testowej - wszystko gra i buczy.

Przy okazji, zastanawiam się skąd powszechne mniemanie, że piasty biegowe są trudne w serwisowaniu. Całość zajmuje niecałą godzinkę spokojnej pracy, i jeśli tylko się pilnuje żeby nie pogubić elementów - jest dość proste.

Temat do zamknięcia.

 

Napisano

Marcinie w pierwszych postach pytasz się i doradzasz , a po czterech dniach stajesz się specjalistą w temacie zamienników chemii rowerowej żałosne :wallbash:

Napisano

fotofx - nijak nie rozumiem twojego podejścia.

Zadałem konkretne pytanie na samym początku. Skoro nikt nie pomógł - zrobiłem sam.  Nie użyłem oryginalnych smarów - bo wszystkie specyfiki "rowerowe',"sportowe","jachtowe" to zwykła chemia przemysłowa tyle że sto razy droższa. Do znalezienia zamiennika nie trzeba być diabli wiedzą jakim specjalistą. Katalog smarów dowolnej firmy i po problemie. 

A jak go już znalazłem, to się tym podzieliłem z innymi, bo nie ma sensu żeby ktoś inny wyważał otwarte drzwi. 

Napisano

Wszystko się zgadza, ale tylko wtedy kiedy znasz właściwości oryginału, a jako że sh*tmano nie udostępnia informacji o składzie chemicznym swoich środków smarnych, to szczerze wątpię żeby udało się Tobie znaleźć zamiennik bez stosownych testów laboratoryjnych ;)

Napisano

Czyli smary oleje i preparaty Shimano , Rohloff , Brunox to zwykłe przepłacanie bo są ich zamienniki o tych samych właściwościach tylko , że sto razy tańsze , muszę poszukać taniego zamiennika oleju do piasty planetarnej Alfine 11 , użytkownicy piast Rohloff też się ucieszą , że można będzie sobie pozwolić częściej wymieniać olej bez obciążania budżetu :woot:

Napisano

fotofx akurat to nigdy nie było tajemnica że te "rowerowe" to tylko przeplacanie bez sensu bo firmy jak shimano nie mają rafinerii więc tylko kupują oleje spod innej marki i przebrandowują przy okazji dodając 100% marży ;) a oleje i smary różnią się tylko lepkością(nie są żrące więc metalowych wnętrzności piasty nie mają jak uszkodzić)

Napisano

Czyli smary oleje i preparaty Shimano , Rohloff , Brunox to zwykłe przepłacanie bo są ich zamienniki o tych samych właściwościach tylko , że sto razy tańsze , muszę poszukać taniego zamiennika oleju do piasty planetarnej Alfine 11 , użytkownicy piast Rohloff też się ucieszą , że można będzie sobie pozwolić częściej wymieniać olej bez obciążania budżetu :woot:

 

 I ku twojemu zdziwieniu - znajdziesz. W piaście którą smarowałem - podejdzie praktycznie dowolny smar w klasie NLGI 1. Zera bym już nie dawał, bo piasta nie jest szczelna i może uciekać. W alfine - gdzie masz smarowanie olejem, trzeba by znaleźć 'najszybszy' element i pod niego dobrać wiskotyczność oleju. Nie masz tam agresywnego środowiska, wody ani wysokich temperatur. Pewnie podejdzie któryś z olejów wrzecionowych. Zresztą, poszukaj na zachodnich forach - niektórzy jeżdżą po prostu na mineralnych 5W30 albo 10W40.

Napisano

... a oleje i smary różnią się tylko lepkością(nie są żrące więc metalowych wnętrzności piasty nie mają jak uszkodzić)

 

 

W piaście którą smarowałem - podejdzie praktycznie dowolny smar w klasie NLGI 1

 

Bzdura.

 

Chyba trochę za bardzo generalizujecie, gdyby to było takie proste to ludzie nie pisali by doktoratów na ten temat, wystarczy wspomnieć że smar który sprawdzi się zadowalająco w nexusie z hamulcem zewnętrznym może się zupełnie nie nadawać do nexusa z hamulcem typu "torpedo", a dlaczego? Sami znajdźcie odpowiedź :P

Napisano

Bzdura.

 

Chyba trochę za bardzo generalizujecie, gdyby to było takie proste to ludzie nie pisali by doktoratów na ten temat, wystarczy wspomnieć że smar który sprawdzi się zadowalająco w nexusie z hamulcem zewnętrznym może się zupełnie nie nadawać do nexusa z hamulcem typu "torpedo", a dlaczego? Sami znajdźcie odpowiedź :P

 

Hej.

Piasta biegowa to nie jest 'rocket science''. To tylko średnio skomplikowany mechanizm. Na elementy typu zapadki, koła zębate, łożyska - NLGI1 wystarczy. Na torpedo wrzuciłem smar do zacisków - wytrzymuje wyższą temperaturę. Zrobiłem to na wszelki wypadek, bo vecolite pewnie też by dało radę.

Z ciekawości doczytałem. Największy problem był z Rolhoffem, bo ma nylonowe wkładki w środku. Ale i tak znaleziono olej który można w nim zastosować, a jest dużo tańszy.

Na nuVinci nie znaleziono na razie zamiennika, ale to kwestia czasu.

 

Doktoraty to się pisze z zupełnie innych smarów. Ostatnio miałem w rękach smar z indeksem FOOD GRADE. FG oznacza że smar jest dopuszczony do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Zakres roboczy -40, +140*C, klasa NLG2, częstość wymiany co 20 tys motogodzin. (2 lata w trybie 24/7). To jest hi-tech :-)

 

Napisano

Zapoznałem się z ofertą Molykote® ( http://emoly.pl/ ) faktycznie robi ona duże wrażenie i są w niej produkty do zastosowania w rowerach przy bardzo korzystnych cenach polecam zapoznać się z tymi produktami lecz nie sądzę aby musieli z nich korzystać serwisanci rowerów bo dla nich takie firmy jak Shimano , Rohloff , Brunox też mają swoje produkty w atrakcyjnych cenach to tylko my pasjonaci rowerowi mamy kosmiczne ceny w detalu :(

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...