Arni220 Napisano 26 Grudnia 2015 Napisano 26 Grudnia 2015 Żadnej koncepcji mi nie zepsułeś bo to nie ja twierdze, że można dowolnie sobie żonglować zębatkami tylko ty. Sam nie potrafisz wyjaśnić przyczyny dla czego tobie działa, a innym nie i stajesz się opryskliwy, poziom dyskusji sprowadzając do podstawówki. A korby m430/431 spotkasz uwaga... Tak, ale nie mają one miksu zębatek jak u ciebie. Wyjaśniłem ci dla czego może działać, a dla czego nie. Możliwe, że nawet nie zmieniono nic względem 8-rzędowej i co z tego jak działa? Tak, tylko w tej konkretnej specyfikacji. Załóż blat trekingowy 36z do korby 9 lub 10rz w połączeniu z zębatką 22z to się przekonasz, czy działa czy nie. Zrób to w końcu, a nie teoretyzuj. Więcej, załóż blat 38AK z zębatką 24AM do tej swojej nowej korby i też się przekonaj czy zadziała. Daj do niej 38AM i zębatkę 28z. Zrób to w końcu i sam sprawdź, by kolegę gtb też nazwać rzucającego się niepotrzebnie. Rób, kombinuj... Nawet jak Ci kolejnych kilka osób napisze to samo poparte praktyką, To ja i tak poproszę je o pełną konfiguracje tego miksu.
Roonin Napisano 26 Grudnia 2015 Napisano 26 Grudnia 2015 I jeszcze jedno, nie namawiajcie kogoś kto zastanawia się nad całkowitą wymianą korby, by bawił się w oszczędności z blatami od jakichś korb trekingowych czy 1rz. bo Kowalski i Iksiński tak sobie zbudował. Decydując się na podmianę samych blatów nic nie stoi na przeszkodzie, by odpowiednio je ze sobą dobrać i by cieszyć się idealną pracą. Kombinacje są dobre dla małolatów, których nie stać na kupno blatu za 80zł i szukają oszczędności w zębatkach Alivio za 25zł. Kolego jeszcze raz napiszę ZACZNIJ CZYTAĆ DOKŁADNIE bo zaczynasz mnie lekko irytować. Jak mnie cytujesz to w odpowiedzi nie zarzucaj mi potem czegoś czego nie robię. Odsyłam do przeczytania postów #4 i #6
Arni220 Napisano 26 Grudnia 2015 Napisano 26 Grudnia 2015 Nie cofałem się aż tak daleko, ale skoro sam wiesz, że pewne konfiguracje nie działają najlepiej to po co taki post twierdzący, że można łączyć dowoli? Ciekawe bo do takiej zębatki 38 niby dedykowanej pod 24 stosowałem 24,26,28 bez różnicy w działaniu, nie mówiąc już że stosowałem w korbie M615 blat 38 Blackspire do DH i tez działało. Nie mówię że nie są dedykowane bo są, jest ten śmieszny napis ale czy to takie ważne to nie wiem. Albo twierdzisz tak, albo sam sobie zaprzeczasz takim wpisem.
Roonin Napisano 26 Grudnia 2015 Napisano 26 Grudnia 2015 Nadal uważam ze czytasz wybiórczo to co chcesz wyczytać. Jak przeczytasz cały wątek (a to według mnie jest niezbędne żeby zacząć się wypowiadać) to wyczytasz że nikogo nie namawiam. TWIERDZĘ tylko że u mnie działa i jak na razie nie spotkałem się z tym żeby ktoś miał z tym istotny problem. Nie podważam ideologii Shimano i nikogo nie namawiam na blaty "do trekkinga". Osobiście miałem więcej problemów z korbą przerabianą z 3na 2 blaty, linią łańcucha tip... niż z zębatkami. Twierdzisz że korba przerabiana jest ok bo nie miałeś z tym problemu, ja miałem ale nie krzyczę z tego powodu, twierdzę tylko że wolał bym kupić nowa i się nie bawić w przeróbki. Zwłaszcza przy cenie dobrych blatów. Natomiast ja nie miałem problemów z zamianą blatów ale ty miałeś i już wszyscy muszą się z tym zgadzać.
Arni220 Napisano 26 Grudnia 2015 Napisano 26 Grudnia 2015 Nie, nikt się godzić nie musi, próbuję jedynie wykazać, że twierdzenie zero jedynkowe, iż takie zmiany blatów są dowoli możliwe jest całkowicie błędne, bo są konfiguracje w których to nie działa, a znaczenie mają ramiona korby oraz spasowanie zębatek, łańcucha i przerzutek. Dla tego też proszę o podanie konkretnych i pełnych konfiguracji, a nie wybiórczego "36/22 i działa". Tak jak napisałem wcześniej, sam posłużyłem się pozytywnymi wpisami modrzewa w jego wątku i zmoczyłem, ale dzięki temu rozbiłem gówno na atomy i wiem dla czego mi nie zadziałało, a jemu tak. Tylko do tego zmierzam, do niczego więcej. A pierwszy post założyciela tematu przeczytałem i mając już doświadczenie w takich zmianach uważam, iż w jego przypadku przeróbka 3 na 2 jest tańsza i równie doskonała jak wymiana całej korby, ale zachować trzeba pewien standard konfiguracji przy takiej zmianie, czyli zastosować w jego przypadku blat 38AM do posiadanej już zębatki 24 i wszystko ładnie zagra. Założenie blatu 38AK spowodować może złą zmianę mogącą objawiać się przerzuceniem łańcucha na suport. Aby tak się nie stało musiał by wzorem modrzewa zastosować ramiona od korby 9 lub 8rz, gdzie odległości pomiędzy zębatkami były większe. Tu nie ma się o co kłócić, tu trzeba zrozumieć mechanikę zmiany przełożeń. Podobnie jest w drugą stronę, stosując np. 38AM z 28z łańcuch 10s może wpadać pomiędzy zębatki i się zakleszczać, bo zanim zostanie popchnięty w bok na wystarczającą odległość, natrafi na zęby zębatki 28 i wpadnie pomiędzy. Rozumiecie to? Można to korygować szerokościami łańcucha (dać 9 lub nawet 8s) czy ramion korb (dać węższe 11s), ale najczęściej odbywa się to mimowolnie, nieświadomie o czy napisałem w przypadku modrzewa. On miał korbę 8rz, a osprzęt 9s i to miało prawo już zadziałać w konfiguracji 36 treking/22, bo zwiększył nieświadomie odległości pomiędzy zębatkami. Założyciel tematu ma korbę 10rz, taki też łańcuch i taką założy przerzutkę, a więc świadome zakładanie niededykowanej zębatki 38AK będzie poważnym błędem. Sorry, ale już jaśniej tego nie da się opisać, trzeba by film nagrać A co do linii łańcucha czytamy: http://uzurpator.com.pl/?linia-lancucha,117 Wartość linii łańcucha dla korb zależy od ilości zębatek: dla jednorzędowej korby liczymy od środka zębatki dla dwurzędowej korby liczymy spomiędzy zębatek dla trójrzędowej korby liczymy od środka środkowej koronki Z tego powodu w specyfikacji Shimano są różne wartości dla korb 3 i 2 rzędowych tej samej grupy, a tak naprawdę ramiona są identyczne czyli położenie środkowej zębatki w 3 rzędach jest w tym samym miejscu co blatu w 2 rzędach. Nie pamiętam dokładnie wartości, ale wynosi ona chyba 3,5mm w przypadku korby SLX M660 i M665. Właśnie ta różnica wynika ze sposobu pomiaru, a nie innej budowy ramion. Analogicznie będzie w przypadku korb 1 rzędowych i 3 rzędowych i to właśnie dla tego możliwe są takie zmiany bez korekcji linii łańcucha podkładkami. Nie wiem zatem dla czego musiałeś korygować linię łańcucha przesiadając się z 3 na 2?
Roonin Napisano 27 Grudnia 2015 Napisano 27 Grudnia 2015 Nawypisywałeś w poście kupę totalnych bzdur, między innymi o linii łańcucha ale że to już przypomina bicie piany, spamowanie i totalny trolling ja ucinam dyskusje, nie warto. Wolę pójść pojezdzić na blacie 38-24AM sparowanym z blatem 26 kasetą 9sp i łańcuchem 10sp który teoretycznie powinien wpaść mi między blaty a nie wpada.
Arni220 Napisano 27 Grudnia 2015 Napisano 27 Grudnia 2015 Nawypisywałeś w poście kupę totalnych bzdur, między innymi o linii łańcucha Konkrety poproszę, a nie bicie piany. Skoro śmiesz twierdzić, że linię łańcucha korb mierzy się inaczej, to poproszę o uświadomienie mnie i autora wypocin z linku , mogą być linki do danych technicznych Shimano, opracowania naukowe, wszystko jedno, poczytamy. Na razie to swoją wiedzę opieracie na podstawie złożonych przez siebie zestawów i nie jest to poparte żadną praktyką ani teorią, ale nie wiedzieć czemu uznajecie taki sposób postępowania za jedynie słuszny i prawdziwy w każdym przypadku. Wystarczy poczytać temat podany przez modrzewa, aby dojść do wniosku, że wszystko to co zrobił było jednym wielkim kombinatorstwem, który mu wyszedł dzięki czystemu przypadkowi. Jak się czyta o tych wszystkich ocieraniach łańcucha to się odechciewa, no ale niech chłop kombinuje dalej, teraz ma nową korbę więc możliwość dalszych eksperymentów Wolę pójść pojezdzić na blacie 38-24AM sparowanym z blatem 26 kasetą 9sp i łańcuchem 10sp który teoretycznie powinien wpaść mi między blaty a nie wpada. Już ci odpisałem, że w pewnych układach mają prawo pewne zmiany zadziałać, masz dobrą korbę, przerzutkę, 38AM więc tolerancja wyniosła raptem 2 zęby czyli bodaj 2,5mm różnicy promienia małej zębatki. Taki układ jest widocznie jeszcze tolerowany i super, ale wystarczy powiększyć odległość pomiędzy zębatkami o 0,5 czy 1mm dając korbę od 9 czy 8s i guzik by ci wyszło. Spróbuj eksperymentalnie założyć łańcuch 11s (węższy o 0,4mm) i sprawdź co będzie się działo, przecież korby to nie obchodzi gdzie i z czym jeździ Poczekamy na eksperyment modrzewa z nową korbą i starymi zębatkami, zobaczymy kto ma rację. Powodzenia w jeździe.
cinek1987cinek Napisano 29 Grudnia 2015 Autor Napisano 29 Grudnia 2015 Witam. Przeczytałem Wasze odpowiedzi. Nie wiem po co te spiny. Choć nie powiem bo trochę mi to pomogło w zrozumieniu co i jak. Przemyślę na spokojnie co zrobić jak już będę przed wymianą. Wszystkim dziękuję za odp Pozdro Marcin.
Arni220 Napisano 29 Grudnia 2015 Napisano 29 Grudnia 2015 I to jest najlepsza rzecz, jak pytający zrozumie całość zagadnienia, wyciągnie wnioski i podejmie własną decyzję.
cinek1987cinek Napisano 17 Marca 2016 Autor Napisano 17 Marca 2016 Witam. Trochę odświeżę temat. W planie mam zmianę napędu po tym sezonie. No i na chwilę obecną wybrałbym korbę 24/38. Ale naszła mnie myśl, żeby spróbować przerobić swoją. W sensie kupić tarczę 38T i wywalić ze swojej 32 i 42. 24 by została. Przerzutkę wyregulować śrubkami. Więc pytanie do obeznanych: jak to ogarnąć?? Muszę mieć taką tarczę ? http://allegro.pl/tarcza-shimano-slx-fc-m675-38t-do-38-24-10rz-czarn-i6058800264.html I generalnie proszę o szybki poradnik Z góry dzięki.
Arni220 Napisano 17 Marca 2016 Napisano 17 Marca 2016 Warto by było jeszcze wymienić przerzutkę na 2rz
cinek1987cinek Napisano 17 Marca 2016 Autor Napisano 17 Marca 2016 No ok, chyba przerzutkę zmienię jak coś, ta na 3x ma za duży wózek i nie zejdę nią niżej. Ale jak z korbą? W sensie... zamiast blatu 42 potrzebuję jakieś podkładki, zaślepki, żeby to jakoś wyglądało ? Bo blat 38T zastąpi środkowy 32.
Arni220 Napisano 17 Marca 2016 Napisano 17 Marca 2016 No tak, wykręcasz 42 i 32, a dajesz 38. Jeszcze jeden ostatnio omawiany problem może się pojawić. Może ci przerzutka 2rz powodować ocieranie łańcucha w skrajnych przekosach. Ta od 10rz ma inną linię łańcucha niż powstały napęd (48,8 vs 46,8mm). Pogadaj z modrzewem, wytłumaczy ci to. Można by wcisnąć przerzutkę od 9s, M665. Ona miała LŁ 46,8 właśnie i powinna spoko chodzić z łańcuchem 10rz (mi działa bezproblemowo)
woojj Napisano 18 Marca 2016 Napisano 18 Marca 2016 24T i blatu Zee 34T bez ramp i też mu działało toć właśnie te rampy są przyczyną całego zamieszania. Shimano jak dla mnie za bardzo kombinuje z ich rozbudowaniem, dlatego niektóre kombinacje się krzaczą, zaciagają itp. Na spadanie łańcucha na suport- założyć cienkie podkładki pod mały blat. Można dowolną kombinację zrobić unikając sh*tmanowskich tarcz, oczywiście w zakresie pojemności przedniej przerzutki.
cinek1987cinek Napisano 18 Marca 2016 Autor Napisano 18 Marca 2016 A więc problem jest w sumie w przerzutce i nawet jak zmienię na 2x10. Co do śrub - ok wolałbym krótsze. A co do tarcz - to co byście polecili ? Kupić właśnie dedykowaną Shimano czy taką np. Zee ?
gtb Napisano 18 Marca 2016 Napisano 18 Marca 2016 @@cinek1987cinek nie wiem czy jest sens kombinować i przerabiać , za 300zł kupisz oryginalnego SLX 38/24 http://allegro.pl/korba-shimano-slx-fc-m675-175mm-38x24-najtaniej-i6047468352.html , swoją pogonisz za coś około 200zł i wyjdzie że 100zł dołożyłeś i masz oryginał (zębatka 38T wiele mniej nie kosztuje).
cinek1987cinek Napisano 18 Marca 2016 Autor Napisano 18 Marca 2016 Zastanawiam się nad tym właśnie. Ale do tego musiałbym kupić przerzutkę 2x. I pytanie czy przyjmie łańcuch który mam - choć korba za dużo do tego niby nie ma. Przemyślę. Dziękuje Wam za pomoc. No to mam jeszcze jedno pytanie. Kupuje korbę SLX FC-M675 38/24T i do tego przerzutka XT FD-M786 2x10 i musi to wszystko działać ??
Arni220 Napisano 18 Marca 2016 Napisano 18 Marca 2016 Pomyśl od razu nad korbą M677 w wersji 36/22. Moim zdaniem lepszy zestaw zębatek. 38 i 11z to bardzo twarde przełożenie, może na asfalty dobre, ale w MTB nie do wykorzystania. Już nikt z producentów w wyczynowych rowerach do XC nie montuje tak twardego przełożenia. Jest albo SRAM 32 + 10/42 i bardzo rzadko Shimano 34 + 11/42 lub 36/26 i 11/40 od Shimano. Przejrzałem wiele katalogów i w 95% tak właśnie montują. To pokazuje tendencje do zmiękczania napędu MTB więc proponuję przemyśleć tą korbę M677 z zębatkami 36/22, bo na pewno na tył powędruje 11/36. Do M677 zarówno 38/24 jak i 36/22 pasuje przerzutka FD-M618 Panowie, w Shimano nie pracują głupole, to cwane bestie. Po to zmienili linię łańcucha korb 2rz by ludziska zaprzestały przerabiania 3rz na 2rz. Teraz przerzutka 2rz nie ogarnia przerobionej korby 3rz i łańcuch szoruje o prowadnik w skrajnych przekosach, bo najzwyczajniej w świecie nie chce się głębiej schować. To co się udawało w 9s nie jest już tak proste w 10s. Jedynie przeróbka korby 3rz na 1rz jest możliwa i daje najlepszy efekt. Zrobienie z 2rz 1rz jest możliwe, ale chyba tylko do FB.
cinek1987cinek Napisano 18 Marca 2016 Autor Napisano 18 Marca 2016 Dzięki za odp. Powiem szczerze, że długo myślałem nad tym. Przejechałem się rowerem z napędem SRAM - korba 38T/24 i jakoś się jechało, ale nie był to teren. Porównując młynek taki sam co u mnie 24 - 11/36. I jak dla mnie jest spoko, dlatego 22 chyba byłaby za miękka - choć zawsze można to 'utwardzić' na kasecie. Natomiast co do blatu 38 to sam się zastanawiam czy w ogóle w terenie będzie z niego korzyść... generalnie kupiłem szosę, więc mtb tylko w teren i na zawody będzie. Więc czy te 36 nie będzie za mało przy kasecie właśnie 11/36. No jest rozkminka. W sumie z zakupem mi się nie spieszy - wolę przemyśleć. Najlepiej jakbym przetestował napędy w terenie, ale takiej możliwości nie mam.
Arni220 Napisano 18 Marca 2016 Napisano 18 Marca 2016 Natomiast co do blatu 38 to sam się zastanawiam czy w ogóle w terenie będzie z niego korzyść... generalnie kupiłem szosę, więc mtb tylko w teren i na zawody będzie. To nawet się nie zastanawiaj nad 38z. Jak masz szosę to góral tylko w teren, a w terenie 38:11 wymaga karkołomnego zjazdu z prędkością 50+. No chyba, że śmigasz w Giga i walczysz o pierwszą 10. Zębatka 36 daje to, że z niej obskoczysz całą kasetę w 90% czasu jazdy. Dzięki temu ograniczone bardzo zostają zmiany na młynek korby, a więc jazda przypomina jadę z napędem 1xX. Anty argumentem może być małe koło 26 ewentualnie 27,5", ale w 29" korba 36/22 z kasetą 11/36 10s to bardzo dobre rozwiązanie. Po kiego wozić koronki z których się nie korzysta? JA na zawody założę 36/22 i kasetę 12/36. Tyle wystarczy w zupełności. Jak spojrzałem na dane z licznika, to max prędkość chwilową na zjeździe na zawodach miałem 44,8km/h, a tyle spokojnie obskoczę z 36:12 i kadencją lekko ponad 100.
modrzew Napisano 19 Marca 2016 Napisano 19 Marca 2016 Kadencję ćwiczcie, to się skończą kwękania na temat wielkich blatów w MTB To nie szosa żeby wykręcać te mityczne 30km/h średniej. 32-11 to już jest hoho, IMHO max 36T ma jeszcze jakieś uzasadnienie, a trójblat z 40-44T to jest jakiś historyczny relikt, pewnie jeszcze ciągnie się to z czasów wolnobiegów zaczynających się od 14T i poznawania co to właściwie jest to mtb. Nawet Shimano już to chyba widzi, bo zamiast śmiesznych zestawów typu 40/28-38/26 wróciły do łask 36/22, a nowe XT ma np. 34/24. Choć z drugiej strony można też kupić 3x11
cinek1987cinek Napisano 19 Marca 2016 Autor Napisano 19 Marca 2016 Ok. Podsumowując temat. Kupuję nową korbę i przerzutkę. Mam dwie opcje: 38/24T, 36/22. Bardziej bym się skłaniał ku 38 ale przemyślę temat
modrzew Napisano 19 Marca 2016 Napisano 19 Marca 2016 Wszystko zależy od tego gdzie i jak jeździsz. Ja mam taką filozofię, żeby dobrać blat tak by gros terenu przejechać na nim. I do tego ratunkowo młynek, w góry bym się bez niego nie wybrał. Za to na Mazowszu 1x9 to dla mnie rewelacja i mimo niezbyt mocnej łydy jeździ mi się kozacko
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.