Skocz do zawartości

[Korba] Możliwości nietypowej konfiguracji.


panzer39

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie:)

Zwracam sie z pytaniem glownie do

doswiadczonych majsterkowiczow. Opisze

pokrotce swoja sytuacje:

Posiadam bardzo stary rower atb na ramie cro-

mo, w zasadzie niezniszczalnej. Uzywam go jako roweru typowo uniwersalnego, czyli

dojezdzam na nim do pracy przez okragly rok,

zawsze z sakwami. Poza tym, czesto ciagne

przyczepke, dziecieca lub czesto - towarowa.

W zwiazku z tym nie osiagam

wysokich predkosci, srednio podrozuje pomiedzy 19 - 25 km/h, ''na pusto'' okolo

27km/h. Moja obecna konfiguracja napedu

wyglada nastepujaco:

- korba Alivio M410 22-32-42

- lancuch HG40, zmieniany na nowy co 400 km

- kaseta Alivio HG51 11-28 - przerzutka przod Exage 300LX

- przerzutka tyl Altus Problem polega na tym, ze chcialbym nieco

zwiekszyc srednia predkosc:) Otoz tarczy 42T

nie uzywam prawie wcale z tego wzgledu, ze

przy obciazeniu w sakwach rzedu 30 kg

przeskok o 10 zebow z przodu jest nieco zbyt

meczacy dla utrzymania odpowiedniej kadencji i jednoczesnie nie spocenia sie w

drodze do pracy. Tak wiec scieram zebatki

glownie na przelozeniu 2 - 4/5/6. A chcialbym

moc plynnie wrzucac najwieksza tarcze i nie

kosic i tak lichego lancucha.

Wymyslilem wiec sobie w glowie bardzo odpowiednie dla mnie rozwiazanie. Otoz

gdybym posrodku mial tarcze 36T byloby

super. Zwiekszylbym nieco srednia predkosc na

najczesciej uzywanych przelozeniach i

jednoczesnie bez wiekszej zmiany kadencji

moglym w koncu wrzucac na blat. Czy tak sie da? Czy przerzutka sobie poradzi?

A jesli zamontowalbym dwie tarcze 38T -

obsluzylyby mi caly zakres kasety?

Napisano

Dziekuje za odpowiedz:)

Umiem zmieniac biegi, przy zmianie blatow zawsze operuje tylna przerzutka, ale tu chodzi bardziej o utrzymanie za wszelka cene kadencji i jednoczesnie jazde z konkretna predkoscia. Rzecz w tym, ze najlepiej jest mi na srodkowej tarczy, z tym, ze na 36T osiagalbym sporo wieksza srednia predkosc a na 42T i tak jezdzilbym rzadko - lecz wrzucajac na blat nie czulbym dyskomfortu.

No nie wiem jak dokladnie wytlumaczyc swoje odczucia:) Po prostu jezdze rowerem dzien w dzien, w miesiacu okolo 900 - 1500 km i to zawsze z co najmniej 30 kg ladunku (plus moje ponad 100 kg) i to z reguly na czas (praca) i w takiej sytuacji kombinowanie z kadencja konczy sie wybiciem z rytmu.

Napisano

1. po co co chwile wstawiales enter ? :D
2. do rzeczy:

 

A jesli zamontowalbym dwie tarcze 38T - obsluzylyby mi caly zakres kasety?

a po co ci 2 tarcze 38?
w zasadzie to moglbys z przodu zastosowac jeden blat (bez przelozen z przodu) 36 chyba bylby najbardziej optymalny, moglby byc drobny problem czy podjazdach ale od czego sa przerzutki z tylu

 

Otoz gdybym posrodku mial tarcze 36T byloby super.
ale wtedy musialbys miec wieksza ostatnia tarcze bo by tego przerzutka raczej nie obsluzyla (zalezy od przerzutki) - za mala roznica pomiedzy tarczami
Napisano

Raczej nie ma czegoś takiego jak za mała różnica chyba że tarcze różniłyby się naprawdę bardzo nieznacznie wielkością, sam jeżdżę z tarczami 36/24T i przerzutką o pojemności 14T. Choć tu trzeba się przygotować na inne niuanse - ocieranie przy pewnych przełożeniach, itp. W trójblacie powinno być podobnie, ustawia się toto przecież do największego blatu i młynka.

Co do autora tematu - możesz w ogóle wywalić największy blat i np. zastąpić go rockringiem, zmienić środkowy blat, zmienić przerzutkę na 2-rzędowa. A jak młynka także nie używasz, to usunąć w ogóle przednią przerzutkę i zostawić tylko środkowy blat o odobranej liczbie zębów.

Napisano

Na jakim przełożeniu uzyskujesz największe prędkości (podaj ilość zębów nie numer koronki)?

Ile razy wykorzystujesz najlżejsze przełożenie?

 

Wstawianie 36, żeby łatwiej wchodzić na 42 według mnie mija się z celem. Wtedy blat zupełnie bym wywalił. Ewentualnie zostawić środkową jak jest, a zamiast 42 wstawić 36 lub 38.

Napisano

Myślę, że powinieneś zastanowić się nad dwiema opcjami:

  1. zakup korby np. Alivio 40-30-24, wtedy łatwiej byłoby Ci korzystać z blatu jeśli chciałbyś zachować opcję jazdy z dużą prędkością rzędu 40+ km/h;
  2. lub przejście na napęd 2x9, z przebudową korby na 38/26 lub 40/28, co daje Ci możliwość płynniejszej zmiany przełożeń dzięki korzystaniu przez większość czasu z samej kasety.

Przy opcji drugiej musisz kupić odpowiednie zębatki oraz krótsze śruby do mocowania zębatek. Przerzutka przednia może pozostać ta sama chyba, że masz 29era.

Napisano

Bardzo dziekuję za wszystkie odpowiedzi.

 

1. po co co chwile wstawiales enter ? :D

Pisałem posty z telefonu z Operą Mini, nie miałem pojęcia, że w rzeczywistości tak top wygląda, a nie mam już możliwości edycji:/

 

 

a po co ci 2 tarcze 38?
w zasadzie to moglbys z przodu zastosowac jeden blat (bez przelozen z przodu) 36 chyba bylby najbardziej optymalny, moglby byc drobny problem czy podjazdach ale od czego sa przerzutki z tylu

Boję się zbyt dużego przekosu łańcucha. Gdybym moja jazda była "standardowa", czyli ja, rower i sakwy zawsze w tej samej konfiguracji to takie rozwiazanie by się sprawdziło, lecz w moim przypadku nieszczególnie.

 

 

możesz w ogóle wywalić największy blat i np. zastąpić go rockringiem, zmienić środkowy blat, zmienić przerzutkę na 2-rzędowa. A jak młynka także nie używasz, to usunąć w ogóle przednią przerzutkę i zostawić tylko środkowy blat o odobranej liczbie zębów.

No właśnie mój rower jest wyjątkowo wielozadaniową maszyną, począwszy od szybkiej jazdy po asfalcie do pracy, poprzez wożenie w sakwach wszelakich zakupów na wycieczkach do lasu po drewno z dwukołową przyczepką towarową skończywszy. No po prostu muszę dysponować jak najszerszym zakresem przełożeń, więc nie mogę pozbyć się ani młynka, ani blatu, bo z obu korzystam...

 

 

Na jakim przełożeniu uzyskujesz największe prędkości (podaj ilość zębów nie numer koronki)?
Ile razy wykorzystujesz najlżejsze przełożenie?

Wstawianie 36, żeby łatwiej wchodzić na 42 według mnie mija się z celem. Wtedy blat zupełnie bym wywalił. Ewentualnie zostawić środkową jak jest, a zamiast 42 wstawić 36 lub 38.

Najszybciej jeżdżę 42-13 - w ogóle nie używam najmniejszej koronki, nawet manetke mam na 7 biegów, zamiast 8. Po prostu tak jest mi wygodnie, tańsze szosowe kasety typu HG50 są pośrodku zestopniowane podobnie jak moja, a duże zębatki się przydają, szczególnie w lesie.

Może tak być, żeby zamiast 42 włożyć 38:) Tylko czy to będzie działać?

 

 

 

zakup korby np. Alivio 40-30-24, wtedy łatwiej byłoby Ci korzystać z blatu jeśli chciałbyś zachować opcję jazdy z dużą prędkością rzędu 40+ km/h;

Tylko, że środkowa będzie za mała...

 

 

 

lub przejście na napęd 2x9, z przebudową korby na 38/26 lub 40/28, co daje Ci możliwość płynniejszej zmiany przełożeń dzięki korzystaniu przez większość czasu z samej kasety. Przy opcji drugiej musisz kupić odpowiednie zębatki oraz krótsze śruby do mocowania zębatek. Przerzutka przednia może pozostać ta sama chyba, że masz 29era.

Mam ATB na oponach 700x35, nie wiem, czy to prawie 29er bo ma około 24 lat:)

Napęd 9rz załatwiłby sprawę gdyby tylko nie był taki delikatny:/

Napisano

A dlaczego napęd 9rz ma być delikatny? 

Co do napędu 2x9 to z przednią przerzutką w 29erze jest taki problem, że klasyczna przerzutka do napędu 3rz może haczyć prowadnikiem o rurę łańcuchową z powodu innego kąta między nią i podsiodłową niż w 26erze. Nie wiem jak z tym jest u Ciebie.

Możesz spróbować ze wstawieniem zębatki 38 w miejsce 42. Musiałbyś wtedy tylko opuścić przerzutkę przednią, jeśli się da. 

Albo kup korbę trekingową (w końcu chyba taki masz rower) z zębatkami 48-36-2... Chociaż wtedy pewnie w ogóle nie skorzystasz z blatu...

Napisano

 

A dlaczego napęd 9rz ma być delikatny?

Ponieważ ma węższe łańcuchy i zębatki. No i jest precyzyjny i solidny do pewnych granic. Niekiedy przeżywam sytuacje, gdy przerzutka wraz z kasetą scalą się w jedną bryłę lodu i podczas "naprawy" nie ma mowy o delikatności. Przez dłuugi czas miałem z tyłu starą Deore XT, w której w końcu pękło ceramiczne łożysko i zużyły sprężyny. Po niej zaaplikowałem sobie RD-M530 i byłem w szoku jak bardzo jest delikatna w porównaniu z 20 letnia XT. Dlatego używam taniego Altusa na dużych kółkach, którego precyzja jest beznadziejna, ale nie sprawia problemow w kwestii czyszczenia i solidności - oczywiście uwzględniając koszty.

 

 

 

Możesz spróbować ze wstawieniem zębatki 38 w miejsce 42. Musiałbyś wtedy tylko opuścić przerzutkę przednią, jeśli się da.

No własnie to jest najgłębszy sens mojego tematu i zapytania, czy tak się da:) Nie chcę kupić częsci, z którą potem nie będę miał co zrobić, ponieważ sklep nie przyjmie uzywanej.

 

 

Albo kup korbę trekingową (w końcu chyba taki masz rower) z zębatkami 48-36-2... Chociaż wtedy pewnie w ogóle nie skorzystasz z blatu...

Otóż to. Z blatu bym może i skorzystał, ale przy masie mojej i roweru nie byłby tak sztywny, jak bym tego oczekiwał. Nie wiem, na ile jakością materiału rózni się Acera od Alivio i wyższych, ale blat 48T Acery po prostu się giął i łańcuch ocierał o wózek przerzutki przy mocniejszym depnięciu.

Napisano

Może tak być, żeby zamiast 42 włożyć 38:) Tylko czy to będzie działać?

U mnie działało.

Przerzutka przednia Alivio z obsługą największej koronki 48. Zębatki 22-32-38 (planowałem 22-38, ale przekos był za duży, a jak brakowało środkowej, to łańcuch spadał).

Zmiana była z 28-38-48. Tutaj można popatrzeć jak wyszło:

https://picasaweb.google.com/114429717076057867312/NoweCzesci?noredirect=1#5359118562214460034

Napisano

No super, chyba o to mi chodzi:) Wystarczy, że dokupie jakąkolwiek zębatkę 38T Alivio/Deore czy musi być pomyślana jako blat? Próbowałem dziś dopasować jako blat zębatkę 32T i nie pasuje do wycięć w pająku, musiałbym ją nieco przeszlifować...

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Witam po przerwie. Obecnie konfiguracja mojej korby wyglada nastepujaco: 28 - 36 - 42. Udalo sie do Alivio M410 wlozyc zebatke 28T i nie ociera. Wszystko dziala fenomenalnie, nie wiem, czy dzieki przerzutce Exage 300 ktora ma objetosc 26T czy tez odkrylem cos nowego w rowerach:) W kazdym razie plynnosc zmiany biegow z przodu jest rowna tej z tylu, wiec jesli komus nie zalezy na predkosciach powyzej 35km/h tylko utrzymaniu stalej kadencji oraz wykorzystywaniu pelnego zakresu przelozen - polecam:)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...