Skocz do zawartości

[Rowerowa rewolucja] na Śląsku i w Zagłębiu - gigantyczny projekt


Rekomendowane odpowiedzi

Być może szykuje się na tych terenach prawdziwa rowerowa rewolucja związana z projektem GZM Bike:

Dostosowanie miast do ruchu rowerowego, kampanie społeczne oraz jednolity system roweru miejskiego w 13 miastach Śląska i Zagłębia.

Info:
 

Śląskie: rodzi się (przed wyborami) polityka... rowerowa

Trzy dokumenty, na których miałby oprzeć się rozwój komunikacji rowerowej w 13 miastach aglomeracji katowickiej, kończy przygotowywać zrzeszający je Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM). Dotyczą one: jednolitych standardów, sieci wypożyczalni i sieci tras.

Jak poinformował w środę (29 października) przewodniczący GZM i prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski, powstał już dokument zawierający m.in. wskazówki i rozwiązania dotyczące ujednolicenia polityki i infrastruktury rowerowej. Niemal gotowa jest analiza możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych pod szyldem GZM. Kończy się praca nad "Metropolitalnym studium systemu tras rowerowych dla GZM", które ma skoordynować sieć powiązań rowerowych między miastami.

Łączny koszt tych trzech dokumentów to 210 tys. zł.

Jak akcentował Kostempski, elementy polityki rowerowej w regionie wdrażały dotąd tylko częściowo poszczególne samorządy. Obok budowy niepowiązanych zwykle między miastami dróg rowerowych - często o charakterze bardziej rekreacyjnym niż komunikacyjnym - tylko czasowo powstawały np. wypożyczalnie rowerów (np. w Katowicach w wakacje lub przy okazji festiwali).

Tymczasem - obok szybkiego rozwoju tego typu systemów w Europie Zachodniej - np. system wypożyczalni w Warszawie już liczy ok. 2,5 tys. rowerów publicznych (docelowo nawet 10 tys.); podobne, na mniejszą skalę, rozwija wiele innych polskich samorządów.

Kostempski podkreślił, że kluczowe dla powszechnej promocji roweru jako środka transportu miejskiego byłoby wdrożenie "Koncepcji Metropolitalnego Systemu Wypożyczalni Rowerów Publicznych". Dokument ten proponuje m.in. ramy organizacyjne i finansowe dla stworzenia takiego systemu oraz zawiera m.in. techniczne wytyczne dotyczące stacji wypożyczalni, ich liczby czy rozmieszczenia.

Dokument zakłada m.in. wybór komercyjnego operatora systemu, nazwanego roboczo GZM Bike. Cały system opracowano w dwóch wariantach - w docelowym, przewiduje lokalizację 1525 stacji i ponad 10,5 tys. rowerów, a w pośrednim - 1294 stacje i ponad 7 tys. rowerów (we wszystkich 13 miastach Metropolii Silesia, jak nazywają teren GZM władze Związku).

Jednorazowy koszt inwestycyjny związany ze stałą infrastrukturą systemu (bez rowerów, które dostarczałby operator) miałby wynieść dla wszystkich miast łącznie odpowiednio ok. 37 mln zł lub 22,7 mln zł. Wszystkie koszty zarządcze ponoszone przez operatora - wraz z jego godziwym zyskiem - wynieść miałyby przez pięć lat odpowiednio 97,5 mln zł i 49,6 mln zł.

Jednym z doradców pracujących opracowaniu dotyczącym sieci wypożyczalni był Olivier Schneider, francuski ekspert ds. polityki rowerowej z Europejskiej Federacji Cyklistów. Jak akcentował w środę, odpowiednio gęsty i przemyślany system wypożyczalni rowerów jest najlepszym sposobem na szybki skok w rozwoju komunikacji rowerowej.

- Chodzi nie tylko o to, że dajemy nowe narzędzie, ale też to, że legitymujemy rower, jako równoważny środek transportu tak, jak samochód, jak transport zbiorowy, jak chodzenie pieszo. Dzięki temu mamy efekt lewarowania, że każda osoba na rowerze publicznym to są kolejni rowerzyści na swoich rowerach prywatnych - wyjaśniał Schneider.


źródło: http://www.nettg.pl/news/124885/slaskie-rodzi-sie-przed-wyborami-polityka-rowerowa

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie. Artykuł epatuje dużymi kwotami i rozmachem. Ale to tylko artykuł. 

 

Na razie wydano 210 tys. zł na przygotowanie dokumentów, które są na ukończeniu. Tak, nawet nie ukończono jeszcze dokumentów zawierających ogólne koncepcje, więc gdzie do realizacji? Ja myślę, że to zwykła propaganda sukcesu przed wyborami. Jak widać można się chwalić nie ukończonymi dokumentami :D Obywatel ma się cieszyć, że władza ma dalekosiężne wizje i wspaniałe koncepcje.  Może za 5 lat wyklują się z tego dwie drogi rowerowe, które w odróżnieniu od reszty coś z czymś będą łączyć.

 

W każdym razie, nie emocjonowałbym się przesadnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, ze propaganda sukcesu dotyczy przede wszystkim pojedynczych miast a raczej kandydatów.

Tutaj mamy jednostkę w postaci Związku Metropolitalnego i w tym upatruje większe szanse na realizację.

A ze się da - proszę bardzo najnowszy przykład z Dąbrowy Górniczej - http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec/1,93867,16899662,W_alejach_powstala_zielona_droga_rowerowa__ZDJECIA_.html?v=1&pId=31583500&send-a=1#opinion31583500

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zajrzyj jeszcze raz w link z pierwszego posta i policz ile razy pojawia się Kostempski - PM Świętochłowic w tym artykule :)

W ogóle sprawdź, kto tworzy GZM: http://www.gzm.org.pl/s,7.htm

 

Propaganda sukcesu dotyczy wszystkich rządzących, którzy ubiegają się o reelekcję. Takie są uroki polityki. Gdyby był środek kalendarza wyborczego, dowiedzielibyśmy się o dokumentach po ich ukończeniu. A że jest przed wyborami, to piszą ile to nie zainwestowali, mimo że jeszcze nawet papiery się z tego nie narodziły.

 

No właśnie da się. W DG od jakiegoś czasu się da, a w Sosnowcu może będzie się dało w ramach działań GZM. Może.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...