Skocz do zawartości

[konserwacja] Podstawy dla amatora


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jest to mój pierwszy post na tym forum, chociaż jestem tutaj czytelnikiem od dawna.

 

Do sedna - mój rowerek to Trek 3900 (2008) kupiony 4 lata temu, ostatni raz był na przeglądzie w sklepie 2 lata temu. Od tamtego czasu - co mnie bardzo boli - obie zimy przeleżał na balkonie. Rdza leciutko zaczyna nadgryzać ramę w miejscu przetarcia lakieru (łańcuch zabezpieczający spowodował odprysk), no i linki też mają powierzchowny nalot.

Poza tym, w zeszłym roku przesmarowałem łańcuch "automatem" (dziwne urządzenie zakładane na łańcuch, najpierw czyszczenie a potem jakiś olej) z Kauflandu.

 

Łączny przebieg oceniam na 2 - 4 tysiące kilometrów, nie więcej. 

W tym sezonie zrobiłem już 200 - 300 kilometrów (od maja) i wrażenia są takie:

  • prawie nic nie trzeszczy, pracuje w miarę cicho
  • czasami klocki tylnego V-brake delikatnie szurają o obręcz - potrzebne centrowanie czy wymiana klocków? Luzy oczywiście pojawiły się i nie jest jak od nowości, ale pełne wciśnięcie klamki w 100% zatrzymuje koło. Podreguluję według poradnika (na całe szczęście ilustrowany)
  • przerzutki pracują... źle. Wbicie niektórych ustawień (2x5 -> 3x5 lub 2x6 -> 2x7) nie jest możliwe bez wbicia wyższego ustawienia lub naciśnięcia przycisków manetki (bez zmiany przełożenia) aby linka się lepiej napięła. Przy niektórych ustawieniach łańcuch się obija. Przy złych ustawieniach, gdy jest za luźny (np 3x3 lub 3x4) potrafi spaść. 
  • łańcuch od nowości, w sumie mam kupiony nowy; zmieniać? zmienię bez rozpinania?
    Nowy łańcuch to "TAYA 1/2"x3/32"x116 Links", wg opisu pasujący do mojej kasety i przerzutki (Acera). W opisie jest coś wspomniane o "SIGMA Connector", który ma rzekomo być bez narzędziowy. Czy zostawić go jako awaryjny a kupić coś lepszego?
  • największy obecnie problem: pojeździłem dziś po leśnych drogach, po deszczu. Piasek w kasecie i na łańcuchu. Łańcuch wyczyszczę zmiotką, tym automatem i nałożę olej, ale co z zębatkami? Wystarczy wyczyścić porządnie z syfu i - jak gdzieś wyczytałem - broń boże nic nie nakładać?

Wybaczcie za amatorskie pytania, ale postanowiłem w końcu sztuki podstawowego serwisu się nauczyć. Szkoda wywalać parędziesiąt złotych na czyszczenie i prostą regulację, gdy mogę to wykonać w domu z tutorialem.

Niestety nie mam znajomego który dobrze by "ogarniał" tą tematykę aby mi pokazał co i jak.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj  :icon_wink:

1. Jeżeli nic nie trzeszczy i nie hałasuję to jest dobrze.

2. Centrowanie koła- jeżeli widać jakieś krzywizny nawet małe to jak najbardziej. Klocki hamulcowe, jeżeli nie są mocno zużyte to mogą zostać.

2.1. http://www.rowerowe-porady.pl/jak-wyregulowac-hamulce-v-brake/

3. Skoro leżał na balkonie przez 2 zimy- polecam wymianę pancerzy i linek- zapewne są zardzewiałe w środku. (koszt około 30 zł)

(Jak zakładasz nowe linki warto delikatnie przesmarować smarem czy olejem)

3.1. http://www.rowerowe-porady.pl/jak-wyregulowac-przednia-przerzutke/ l http://www.rowerowe-porady.pl/jak-wyregulowac-tylna-przerzutke/

4. Skoro łańcuch masz zakupiony- zmień (będziesz potrzebował skuwacza-rozkuwacza (koszt: max 20zł)) chyba, że masz na spinkę.

5. Zębatki najlepiej wyczyścić z błota/piachu/smaru etc. i oliwić tylko łańcuch.

Co do pkt 2. gdzie dokładnie są luzy?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, dziś się zabrałem do roboty i tona piachu wyszła z zębatek i z łańcucha :) łańcuch naoliwiony, mechanizm zaczął chodzić trochę przyjemniej. 

Klocki hamulcowe mnie zaskoczyły - prawie niezużyte, rowki dalej bardzo wyraźne... po ilu +/- kilometrach jazdy terenowej się wyrabiają? 

Luz na łańcuchu jest wszędzie i jutro usiądę do regulacji przerzutek...

Mocno mnie zaniepokoiła zardzewiała (powierzchniowo) rurka amortyzatora, tu już chyba nic nie pomoże :/

 

Natomiast - co mogę rozkręcić abym wiedział jak złożyć - i przede wszystkim - co naoliwić?

Zębatki tylnej przerzutki (Acera) wyglądają tragicznie, mają piach zmieszany ze starym smarem... Bez rozkręcenia nie wyczyszczę. Jak już skręcę ponownie mechanizm to co trzeba zrobić? 

Ah, i jaki w miarę tani olej na warunki suche i mokre mogę zakupić? Mój obecny olej to z zestawu do czyszczenia łańcucha :( więc tragedia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do klocków hamulcowych ciężko określić co ile km wymienić. Lepiej co jakiś czas zerknąć na nie i samemu ocenić ich stan. Myślę, że do czasu kiedy widoczne są te takie rowki na klocku to można jeździć. Jak możesz to wrzuć jakieś foto amortyzatora. Możesz spróbować kupić pastę do polerowania "tempo" i troszkę po polerować  :icon_cool:

Kilka porad ode mnie  :icon_arrow:

- Amortyzator (dobrze by było rozebrać go) wyczyścić i naoliwić

- Koła zębate wyczyścić ze starego smaru/piachu itp

- Jak linki ciężko chodzą, to kup nowe (po 2zł chodzą  :laugh: ) i przy zakładaniu przesmaruj je lekko

- Sprawdź, czy nie ma luzu na piastach, jeżeli tak to najlepiej rozbierz, nałóż nowego smaru i skręć.

- Zdejmij korby i wykręć suport/wianki (raczej tam będzie rdza po takim czasie spędzonym na balkonie). To samo z wiankami w kierownicy

Myślę, że samej przerzutki nie będziesz rozkręcał w mak. Jak wyjmiesz automat i wyczyścisz to będzie trzeba tylko linkę podciągnąć.

Co do oleju- Ja używam oleju Kellys http://allegro.pl/olej-uniwersalny-kellys-bio-100ml-i4539133672.html do wszystkiego  :teehee: i nie zauważyłem skutków ubocznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Często jest tak że linki są zardzewiałe na odcinkach wystających z pancerzy - wrzuć łańcuch na największą zębatkę kasety/wolnobiegu a potem bez kręcenia pedałami, "przeklikaj" manetką na skrajny bieg, wyciągnij pancerze z przelotek (zrobi się luz na linkach) - zsuń pancerze i rzuć okiem na linki wewnątrz pancerzy. 

Korby nie zdejmuj - oprzyj rower o coś, następnie zdejmij łańcuch tak by korby obracały się swobodnie, zakręć nimi i posłuchaj jaki dźwięk wydaje wkład. Jeśli szumi lekko to można ewentualnie używać, jeśli wydaje gorsze dźwięki lub ma luz - wymiana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Od tamtego czasu - co mnie bardzo boli - obie zimy przeleżał na balkonie. Rdza leciutko zaczyna nadgryzać ramę w miejscu przetarcia lakieru (łańcuch zabezpieczający spowodował odprysk), no i linki też mają powierzchowny nalot.

Poza tym, w zeszłym roku przesmarowałem łańcuch "automatem" (dziwne urządzenie zakładane na łańcuch, najpierw czyszczenie a potem jakiś olej) z Kauflandu.

 

Łączny przebieg oceniam na 2 - 4 tysiące kilometrów, nie więcej. 

W tym sezonie zrobiłem już 200 - 300 kilometrów (od maja) i wrażenia są takie:

  • prawie nic nie trzeszczy, pracuje w miarę cicho
  • czasami klocki tylnego V-brake delikatnie szurają o obręcz - potrzebne centrowanie czy wymiana klocków? Luzy oczywiście pojawiły się i nie jest jak od nowości, ale pełne wciśnięcie klamki w 100% zatrzymuje koło. Podreguluję według poradnika (na całe szczęście ilustrowany)
  • przerzutki pracują... źle. Wbicie niektórych ustawień (2x5 -> 3x5 lub 2x6 -> 2x7) nie jest możliwe bez wbicia wyższego ustawienia lub naciśnięcia przycisków manetki (bez zmiany przełożenia) aby linka się lepiej napięła. Przy niektórych ustawieniach łańcuch się obija. Przy złych ustawieniach, gdy jest za luźny (np 3x3 lub 3x4) potrafi spaść. 
  • łańcuch od nowości, w sumie mam kupiony nowy; zmieniać? zmienię bez rozpinania?

    Nowy łańcuch to "TAYA 1/2"x3/32"x116 Links", wg opisu pasujący do mojej kasety i przerzutki (Acera). W opisie jest coś wspomniane o "SIGMA Connector", który ma rzekomo być bez narzędziowy. Czy zostawić go jako awaryjny a kupić coś lepszego?

  • największy obecnie problem: pojeździłem dziś po leśnych drogach, po deszczu. Piasek w kasecie i na łańcuchu. Łańcuch wyczyszczę zmiotką, tym automatem i nałożę olej, ale co z zębatkami? Wystarczy wyczyścić porządnie z syfu i - jak gdzieś wyczytałem - broń boże nic nie nakładać?

 

1) Pójdziesz do piekła za trzymanie roweru na balkonie. Nie rób tego, inaczej bedzie niszczeć bardzo szybko.

2) Nie patrz na dźwięki. Często gdy się pojawiają jest za późno. Działaj prewencyjnie.

3) Klocki mają wyraźnie naniesione linie których przekroczenie kwalifikuje klocek do wymiany. Sprawdź. Problem który masz to źle ustawione ramiona vbrake. Do regulacji

4) Koła do centrowania - jest z tym troche roboty, albo poducz sie sam i nabądź/pożycz centrownicę albo daj do centrowania.

5) Wszystkie pancerze i linki WON! Wszystkie. Vbrake, przerzutki. Kup nowe pancerze i linki, załóż. Masz pancerze niepełne w tym rowerze, więc na 99% linki są zardzewiałe a jak nie, to teflon w pancerzach na pewno się wypracował.

6) Po w/w ponownie wyreguluj przerzutki - od zera.

7) Ten cały sigma connector to zwykła spinka do skuwania/rozkuwania łańcucha. Łańcuch może być. Spinka może być. http://www.tayachain.com/webe/html/tech/index.aspx?num=8

8) Zębatki wyczyścić. Nie ma sensu ich niczym mazać bo będą się szybciej brudzić i wycierać/zużywać. Oceń stan zużycia zębatek - czy są półkoliste czy bardziej przypominają 0. Jeżeli są wypracowane to kaseta precz. 

 

To tak na szybko dwa słowa od ojca prowadzącego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak czy inaczej najpierw wyregulowałbym przerzutki. Jak się nie uda - przesmarował pancerze, szczególnie odcinek przy przerzutce z tyłu. A jak to nie pomoże - wymienił tenże odcinek pancerza. Jeśli to nie zadziała - dopiero wymienić kable i linki. 

Wymiana linki i pancerza przerzutki przedniej ma sens tylko wtedy jeśli wyraźnie ciężko wrzucić jest łańcuch na większą tarczę korby lub też przerzutka wyraźnie pracuje ospale przy zrzucaniu - tak czy inaczej wtedy zacząłbym od sprawdzenia czy zawiasy przerzutki pracują lekko, potem wymieniał olinowanie. 

 

Pieniądze na nowe kable można zawsze wydać - pytanie po co jeśli nie jest to konieczne - chyba że znaczenie mają też względy estetyczne czyli np zardzewiały kawałek widocznej między pancerzami linki. 

Z mojego doświadczenia serwisowego wynika że przy grupach osprzędu 6-8 biegów z tyłu nawet linki w niekoniecznie nienagannym stanie nie upośledzają pracy przerzutek, trochę gorzej jest przy 9 sp a źle przy 10/11 sp z tyłu. 

 

To samo dotyczy olinowania hamulców - najpierw spróbować działań doraźnych i przy upośledzonej pracy sprawdzić też ruchliwość ramion na piwotach - niektóre modele hamulców lubią skisnąć w tym miejscu szybciej niż zardzewieć linki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, tak też można zrobić. Można próbować uruchomić linki jezeli są zatarte, czasami to wystarczy. Przy czym dla mnie te magiczne słowa "rower na balkonie" kwalifikują pancerze i linki do wymiany. Nie są to rzeczy drogie, a warto je regularnie zmieniać dla zdrowia własnego i zdrowia przerzutek/hamulców. No ale to takie moje małe zboczenie.

 

Co do ramion vbrake, warto sprawdzić pracę sprężyn spiralnych na piwotach. Sprężyny te mają określony zakres regulacji - dzięki dodatkowym otworom nawierconym na piwotach i ramionach - co pozwala zwiększyć lub zmniejszyć siłę z jaką odciągają ramiona.  Warto to zweryfikować i ew ustawić ponownie. Obejrzałbym też i sprawdził płynność pracy fajek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za odpowiedzi :) po kolei:

 

- oczywiście linki przerdzewiałe i to było oczywiste, ale o dziwo wszystko chodzi porządnie; wyregulowałem lekko przerzutki i hamulce, chodzi pięknie. Linki i pancerze na pewno wymienię.

- nie ma tej linii, ale jak wspomniałem, widać dobrze wszystkie rowki; wymienię na bardziej miękkie na przyszły sezon

- zamierzam sam się poduczyć centrowania :) 

- nie do końca zrozumiałem pytanie o zębatki; zęby zębatek są OK. Jedna jest faktycznie bardziej wyrobiona (druga z przodu) i czasami skacze łańcuch, ale chyba mogę tylko tą jedną zębatkę wymienić? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ezios - zamierzam dokładnie oglądać wszystko podczas rozkręcania :)

 

Tutaj fotka amortyzatora:

o96gxw.jpg

 

 

Dwie fotki tylnej kasety:

vyf7k4.jpg

gtjz41.jpg

 

I jak to wygląda? Wszystko chodzi sprawnie, chociaż faktycznie zębatki wyglądają tragicznie...

Na koniec sezonu wymienić wszystkie zębatki na nowe? 

Zbytnio nie wiem jak się do tego zabrać - jakie kupić, jak zamontować (chociaż z montażem chyba sobie poradzę). Myślałem nad zmianą rozmiaru najsilniejszej (mam konfigurację 3x8) - zmniejszyć o trochę, bo przy zjeździe przy ~45km/h nie mogę już pedałować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz sprawdzić ale chyba masz wolnobieg 7 rzędowy. Poszukaj jak rozróżnić wolnobieg od kasety.

na razie jeździj aż padnie.

Później możesz założyć sobie kasetę 8.9 a nawet 10.

Przynajmniej trzeba będzie zmienić piastę i najprawdopodobniej manetki, pewnie będziesz zakładał 8 lub 9.

Podasz później budżet to ci powiedzą co kupić.

Na amortyzatorze zwracaj uwagę na wżery czy nie są za głębokie bo może to być niebezpieczne.

Ale chyba rdza do uszczelki nie dochodzi podczas jazdy.

Doczytałemhttp://www.trekbikes.com/ca/en/bikes/2008/archive/trek/3900/#/ca/en/archive-model/details?url=ca/en/bikes/2008/archive/trek/3900

Powinieneś mieć kasete.

Podaj ewentualny budżet, to specjaliści podpowiedzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...