Skocz do zawartości

[stery] W jakiej kolejności składać?


Gizmo21

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam mały problem z ponowym złożeniem sterów. Ściągając starałem się zrobić tak, by odpowiadnia kolejność została zachowana i tak układałem te wszystkie podkładki, łożyska, uszczelki, itd., ale... wszystko się pochrzaniło i teraz już szczerze mówiąc nie wiem co i jak :) A więc po kolei.

Po pierwsze mam chyba stery Super Express H-142, a przynajmniej, to udało mi się znaleźć odnośnie mojego roweru poprzez internet.

Na rurze od amortyzatora na samym dole jest coś co wygląda jak bieżnia, nie ściągałem tego, bo specjalnie nie odchodziło, więc zostało tak jak jest.

Następnie dopiero gdy już wszystko zdjąłem, zauważyłem jeszcze coś jakby czarną, plastikową uszczelkę, czy coś w tym stylu, odeszła sama, gdyby nie to, to pewnie bym jej nawet nie zauważył. To było na tej bieżni na końcu rury. Wydaje mi się, że ją trzeba osadzić jako pierwszą? Zastanawiam się którą stroną. Jedna jest wypukła, druga bardziej płaska, z taką jakby bieżnią. Próbowałem i tak, i tak, ale wydaje mi się, że prawidłowo jest częścią wypukłą do dołu, bo wtedy w miarę to zaskakuje na rurze.

 

I właściwie teraz zaczynają się problemy. Jeśli idzie o dół, to mam: wianek z kulkami i miskę, a także jest coś jakby kolejna uszczelka, tylko, że większa. W ramie jest od dołu bieżnia na łożysko (choć nie wiem czy tak to się dokładnie nazywa?). I teraz w jakiej kolejności ma to na siebie wchodzić? Dodam, że mam problem z miską, która nie chce dojść do samego końca, zatrzmuje się parę centymetrów powyżej, po prostu zaklinuje się i nie rusza.

Czy kolejność powinna być taka: tak duża uszczelka (tylko którą stroną?), potem miska (szerszą stroną na dół), następnie na to kładę wianek z kulkami (kulki mają być zwrócone do góry)? Następnie wkładam rurę w ramę. 

 

Potem u góry, w ramie jest bieżnia, następnie wianek z kulkami (odwrócony odwrotnie niż na dole, czyli kulki skierowane do dołu, tutaj akurat na 100% jestem pewny, że tak było), i co jest następne? W zasadzie zastanawia mnie czy gdzieś czegoś nie zapodziałem, bo mam jedynie takie coś gumowego... Czy to właśnie ma nakryć wianek? W sumie jak przykładam, to tak do końca go nie zakrywa, a kolejne z tego co mam to są trzy podkładki, każda cieńsza od następnej, według kolejności jaką zachowałem, to powinno iść od najcieńszej do najgrubszej.

I na koniec oczywiście kapsel i śruba.

 

Tak to ma właśnie wyglądać? I w jaki sposób mam nasadzić dolną miskę? Mam ją siłowo wepchać do końca rury? I jeszczy pytanie odnośnie smarowania, czy wystaczy posmarować tylko te bieżnie, które są już osadzone w ramie? I dawać sporo smaru, czy tak tylko trochę?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz na te fotki:

 

http://img05.slando.ua/images_slandocomua/108445521_1_1000x700_rulov-chashk-neco-h-142-lutsk.jpg

 

http://img.bazarek.pl/70201/6713/2949531/18956663814ef1e7a6c401c.jpg

 

http://www.soteshop.cyclosport.pl/media/products/a9fd439a41d10c12d968dbf7e67f1213/images/thumbnail/big_DSC_1950GOTOWY.jpg?lm=1390890065

 

Łożyska dajesz kulkami w stronę misek.

 

Na 3 foto widać jak ułożyć górne uszczelnienia.

 

Dolną miskę możesz dobić młotkiem przez jakąś deseczkę ale uważaj by wbijać równomiernie i z wyczuciem.

 

Smaru nie za mało ale tez nie tyle żeby wyłaził bokami po złożeniu wszystkiego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo wszystko dalej mam wątpliwości... Licząc w sumie mam 6elementów wolnych (nie wliczam w to kapsla, tych metalowych trzech podkładek, bo one idą już na sam koniec, oraz nie liczę też misek czy bieżni, nie wiem jak to dokładnie się nazywa, które znajdują się już w ramie i u góry i u dołu, a także na rurze od amortyzatora). Te 6 elementów to: 2uszczelki, dość cienkie, następnie dwa wianki z kulkami i do tego jeszcze jedna tak jakby gumowa uszczelka, coś takiego jak na trzecim zdjęciu w trzeciej kolumnie pośrodku (ta z takimi rowkami), oraz jest jeszcze tak jakby jeszcze jedna miska z którą mam największy problem (tzn. wczoraj myślalem, że idzie ona na dół i dlatego pisałem, że mi nie chce wejść, dziś jednak doszedłem do wniosku, że chyba jednak idzie na górę i powinna przykryć wianek z kulkami.

 

Tak więc dziś się przymierzając do złożenia wyszło mi, że chyba powinno być tak:

1. Na rurze tak jak pisałem mam już bieżnię, jej nie ruszałem, została tak jak była, więc oczywiste jest, że ona jest pierwsza, choć przyznam, że to taka niepozorna dla mnie bieżnia, dlatego początkowo ją trochę ignorowałem, no ale fakt faktem, że jest ;)

2. Następnie idzie chyba uszczelka, czarna, płaska, wypukłą stroną do dołu.

3. Na to kładę wianek z kulkami, kulki skierowane do góry, w stronę ramy.

4. Potem w ramie jest już bieżnia na kulki, więc wkładam rurę do ramy

5. Następnie od góry też już mam w środku bieżnię i tutaj wiaodmo, że idzie wianek z kulkami, kulki odwrócone w dół, w stronę ramy.

i tutaj mam trochę wątpliwości

6. Daję tą większą uszczelkę

7. Wkładam gumową uszczelkę, ona opiera się na wianku, ale chyba ma być dość luźno, bo wciskając, to praktycznie wchodzi do środka, w zasadzie nie wiem czemu ona służy?

8. Daję bieżnię, miskę, która mi pozostała, tylko czy ma ona być włożona węższą częścią do środka, częścią od której jest srebrna bieżnia, na wianek, wtedy się kręci, czy odwrotnie, wtedy się nie kręci, jedynie osłania wianek i kulki? Wydaje mi się, że opcja pierwsza jest prawdiłowa

9. Potem idą te 3pierścienie, podkładki od najcieńszego do najgrubszego.

10. Następnie mostek

11. Kapsel ze śrubą.

 

Co do strony w którą mają być kulki, to po prostu mam je kierować w stronę ramy? Książka Zinna mocno mi namieszała, bo tam to trochę inaczej wygląda :) W każdym razie wiem, że na górze na pewno były skierowane w dół, właśnie w stronę miski, ramy. Natomiast na dole niestety mi się pomieszało jak było :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Również przyłącze się do rozmowy, otóż mam stery FSA Orbit MX na maszynowych łożyskach, dolne maszyny założyłem w miskę ramy, górne również ale teraz nie wiem czy dobrze robię.

 

Ciężko idzie jak wbijam te metalowe pierścienie (ten w środku jest rozcięty) - mam nadal je jakimś cudem wbić do końca ?

 

IMG_0137.JPG?async&rand=0.54300223919563

 

 jak dobiję do końca to te metalowe pierścienie z tym stożkiem mam wbić w ten stożek miski ? fotka pokazuje metalowy pierścień od dołu czy jego mam wbić w zagłębienie tej miski gdzie jest już łożysko maszyn.

 

IMG_0140.JPG?async&rand=0.27621216862462

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Gizmo21

 

1 bieżnia.

2.uszczelka wypukłym na dół

3.łożysko kulkami w stronę miski (do góry)

4.dolna miska 

5.górna miska

6.łożysko kulkami w stronę miski (w dół)

7.uszczelka płaskim w dół

8.bieżnia stożkiem w dół 

8.pierścień z nacięciami

9.mała podkładka

10.kapsel ze śrubą

 

jual_0.jpg

 

 

 

@Wito12

 

Wcisnąłeś pierścień w bieżnię, którą musisz nabić na koronę widelca.

Zobacz w poniższej instrukcji diagram Conventional Headset:

http://www.fullspeedahead.com/storage/insidetech/items/EN_dd31cf71-731c-42dd-88da-2989e0b81455_ZS074-Headset_Instructions.pdf

 

p4pb9442840.jpg

 

góra:

http://i.imgur.com/TEuUH.jpg

 

dół:

http://bmxmuseum.com/forsale/1_790_blowup.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Wito12, a nie wbiłeś przypadkiem DOLNEJ  bieżni łożyska na samą górę rury sterowej ? (zdjęcie nr 2)  :thumbsup: Moim zdaniem to jest bieżnia która idzie na sam dól rury sterowej (zaraz przy koronie widelca )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8.pierścień z nacięciami

9.mała podkładka

 

 

 

Pierścień z nacięciami, to chodzi o takie coś gumowego? Na tym zdjęciu tego za bardzo nie widzę.

A ta mała podkładka, to jest jedna z tych trzech takich metalowych pierścieni? Są 3, dwie grubsze i jedna właśnie taka cienka. Tzn. w zasadzie to chyba nie ma znaczenia większego, bo zanim założę mostek, to pójdą tak jak były wszystkie te 3 podkładki, potem  będzie mostek i na koniec śruba z kapslem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Wito12, a nie wbiłeś przypadkiem DOLNEJ  bieżni łożyska na samą górę rury sterowej ? (zdjęcie nr 2)  :thumbsup: Moim zdaniem to jest bieżnia która idzie na sam dól rury sterowej (zaraz przy koronie widelca )

 

Macie rację, wbiłem pierścień nacięty w dolną bieżnię i wbiłem od góry :(...po prostu oglądałem i pomieszałem sobie gdzie co ma być, dlatego pojechałem do rowerowego sklepu i powiedziałem, że se pomieszałem i czy mogą mi złożyć tak jak ma być abym wiedział co gdzie dać. Złożyli w momencie bez problemu, a teraz widzę że źle złożyli a ja źle nabiłem. No i dałem teraz innemu serwisantowi ze sklepu rower. i koleś ma problem bo teraz nie wie jak ma to wybić  aby nie uszkodzić, ale podobno na jutro ma być gotowe jeśli mu się uda.

 

Dzięki wielkie, za fotki i informacje. Teraz już będę wiedział na przyszłość, zawsze miałem kulkowe i nie miałem problemu a w tych lipa. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierścień z nacięciami, to chodzi o takie coś gumowego? Na tym zdjęciu tego za bardzo nie widzę.

A ta mała podkładka, to jest jedna z tych trzech takich metalowych pierścieni? Są 3, dwie grubsze i jedna właśnie taka cienka. Tzn. w zasadzie to chyba nie ma znaczenia większego, bo zanim założę mostek, to pójdą tak jak były wszystkie te 3 podkładki, potem  będzie mostek i na koniec śruba z kapslem.

 

Daj jakieś wyraźnie foto tego co ci zostało po złożeniu do punktu nr 6 włącznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie to już mi nic nie zostało, bo złożyłem ;) Pytanie mam jeszcze takie odnośnie samego skręcenia, chodzi mi o to, czy rura powinna jakoś się wbić w ramę po włożeniu? Bo jak włożyłem, to nie chwytala i mi latała w ramie, dopiero jak powoli skręcałem, to się ustawiła. I właśnie nie wiem, czy tak prawidłowo się skręca, tzn. czy śruba od kapsla podczas zakręcania ustawiła rurę prawidłowo, prosto? Wszystko wydaje się być ok, ale po prostu się zastanawiam czy rura po włożeniu w ramę nie powinna w dolnej części się jakoś osadzić, żeby rower się podczas skręcania tak nie bujał, bo przyznam, że dość ciężko to było wszystko skręcić :)

 

I jeszcze pytanie odnośnie siły z jaką skręcić stery? Z tego co czytałem, to powinno być nie na maksa, bo można zniszczyć stery, wiadomo że za lekko też nie może być, bo wtedy będą luzy, czyli najlepszym sposobem będzie skręcanie dopóki nie będą odczuwane luzy i tak zostawić? Z mostkiem podobnie? Jak przykręci się na tyle mocno, że będzie stabilny, to wtedy znaczy, że jest ok?

 

A co do zdjęcia, to no teraz za bardzo go nie wstawię, bo wszystko jest w środku ;) W każdym razie wygląda to tak, odnosząc się do zdjęcia które tutaj zamieściłeś, chodzi mi o to ostatnie zdjęcie.

Najpierw była bieżnia na rurze i uszczelka, które wydaje mi się, że na tym zdjęciu są 2 i 3 od strony lewej. Potem łożysko z kulkami, włożyłem rurę do ramy, gdzie były już miski, czyli na tym zdjęciu numer 1 i 4. Następnei miałem trochę problemu właśnie z bujającym się rowerem :) Włożyłem łożysko z kulkami do miski górnej, następnie na to dałem uszczelkę większą (na zdjęciu nr5). Kolejna rzecz, to bieżnia (czyli tutaj obstawiam, że to nr6). Kolejne to włożyłem właśnie takie gumowe coś, z nacięciami, to chyba ten pierścień o którym piszesz, ciężko trochę było go na rurę nałożyć, ale w końcu mi się udało i wsunąłem go tak, że wszedł w szparę między bieżnią, a rurą. http://www.soteshop.cyclosport.pl/media/products/a9fd439a41d10c12d968dbf7e67f1213/images/thumbnail/big_DSC_1950GOTOWY.jpg?lm=1390890065 to wygląda mniej więcej tak jak ten element na tym zdjęciu w drugiej kolumnie (pomijam kapsel) w środku, z tymi takimi nacięciami. Na tym ostatnim zdjęciu za bardzo go nie widzę, choć zdaje mi się, że znajduje się na nim w bieżni? Nie pamiętam już którą stroną go włożyłem... Ale chyba tak jak lepiej wchodził. No i dalej dałem jedną metalową cieńką podkładkę (na zdjęciu chyba nr7), potem kolejną trochę grubszą i na koniec najgrubszą. Ustawiłem tak by wszystko w miarę zaskoczyło, włożyłem mostek, nastpęnie śruba i kapsel i zacząłem powoli zakręcać, patrząc czy nie ma luzów, jak stwierdziłem, że luzów nie ma, to przestałem zakręcać i dokręciłem mostek i tyle.

 

Pytanie mam jeszcze odnośnie luzów. Cięzko mi stwierdzić czy są, czy nie. Podczas skręcania je czułem, ale w końcu doszedłem do momentu, że były takie minimalne, dokręciłem mostek i teraz chyba ich nie odczuwam. Piszę chyba, bo jednak mylący jest amortyzator, który nawet gdy dam blokadę skoku, lekko się ugina, co przy sprawdzaniu luzów, daje takie złudzenie, że coś się rusza. I teraz właściwie sam już nie wiem czy są, czy nie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kulkowe skręcam w taki sposób, że składam wszystko do kupy, wstępnie skręcam a następnie chwytając za ramę podnoszę przednie koło.

W takim położeniu dokręcam śrubę w sterach co chwilę kręcąc lekko kierownicą na boki.

Dokręcam tę śrubę do momentu aż podczas obrotu kierownicą da się wyczuć delikatny opór na sterach, następnie lekko luzuję śrubę i dokręcam mostek.

Po kilkunastu/kilkudziesięciu kilometrach stery powinny się jeszcze trochę "ułożyć", wtedy należy je delikatnie podregulować.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie też mały problemik...

Myślę, że kolejność mam OK  - złożyłem tak jak było wcześniej ale jeszcze sprawdzę na wszelki...

Problem: jak skręcę tak żeby nie było luzu to z kolei kierownica ciężko się kręci. Jak popuszczę to znów luz jest...

Co ciekawsze - "udało mi się" też zrobić tak, że mimo, że kierownica ciężkawo ciut chodzi - nadal jest LUZ !

Co robię źle ?

Kilka faktów:

- zmiana widelca z Recona Silver na Rebę;

- stery KLS Expert

- mostek - j.w.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kulkowe skręcam w taki sposób, że składam wszystko do kupy, wstępnie skręcam a następnie chwytając za ramę podnoszę przednie koło.

W takim położeniu dokręcam śrubę w sterach co chwilę kręcąc lekko kierownicą na boki.

Dokręcam tę śrubę do momentu aż podczas obrotu kierownicą da się wyczuć delikatny opór na sterach, następnie lekko luzuję śrubę i dokręcam mostek.

Po kilkunastu/kilkudziesięciu kilometrach stery powinny się jeszcze trochę "ułożyć", wtedy należy je delikatnie podregulować.

 

Ale rozumiem, że śruba to wszytsko pociąga i dobrze ustawia? Chodzi mi po prostu o to czy jak wydaje się, że wszystko jest prosto ustawione, to znaczy, że śruba wszystko ściągnęła i jest ok? Bo jednak zakręcając śrubę, trochę mi te stery się ruszały, rura nie było ustawiona prosto, bieżnia wchodząca od góry na rurę za bardzo przez to nie chciała dobrze wskoczyć na swoje miejsce, czasem wchodziła, czasem wylatywała. Nie byłem pewny czy to wszystko dobrze zaskoczyc, ale jak dociągnąłem śrubę, to wygląda na to, że wszystko pozaskakiwało na swoje miejsce. Nie wydaje się żeby coś było krzywo czy coś. Po prostu nie chcę nic zniszczyć, a o zniszczenie łożysk chyba nie jest trudno, dlatego wolę się upewnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

ale jak dociągnąłem śrubę, to wygląda na to, że wszystko pozaskakiwało na swoje miejsce. Nie wydaje się żeby coś było krzywo czy coś

Kierownica kręci się bez oporu?

Nie ma luzów?,Przy zaciśniętym hamulcu ruszaj rowerem przód tył luz byłby wyczuwalny.

No to jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemanko. Nie będe zakładał nowego tematu jeśli juz tu wszyscy piszą ;) 

Więc tak mam ramę w której aktualnie są jakieś zwykłe stery i zwykły widelec i w najbliższym czasie chciałbym wymienić na stery typu ahead i amortyzator z rurą sterową nie gwintowaną. I teraz mam pytanie czy do tej ramy http://pokazywarka.pl/8zjxen/ nadają się te stery http://allegro.pl/rower-kpl-steru-bez-gwintu-gwiazda-cs-558-ahead-i4325966347.html Z góry dziękuje za odpowiedź ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda mi to na ramę z główką 1 cal.

Nadal możesz wymienić stery i amortyzator ale musisz szukać takich na 1 cal (w amortyzatorze sterówka 25,4mm)

Możesz napotkać problem z doborem bieżni sterów do sterówki widelca ponieważ stosowano 2 wymiary: ISO 26,4mm i JIS 27mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda mi to na ramę z główką 1 cal.

Nadal możesz wymienić stery i amortyzator ale musisz szukać takich na 1 cal (w amortyzatorze sterówka 25,4mm)

Możesz napotkać problem z doborem bieżni sterów do sterówki widelca ponieważ stosowano 2 wymiary: ISO 26,4mm i JIS 27mm.

Nie tam jest 1 1/8 a nie 1 cal 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jesteś pewien że 1.1/8, to te co podałeś będą pasować. 

Pasować będą ale to są chyba przejściówki na główkę ramy 1.1/8 i widelec ze sterówką 25,4 (1 cal) wierzyć opisowi bo jest tam 25,4/34/30 a standardowe ahead to 28,6/34/30.

Nie lepiej zamiast takich pażdziochów kupić nawet najtańsze Accenty np HST-B11?

Amorek oczywiście możesz zamontować i nie upośledzi geometrii o ile będzie miał odpowiednią wysokość oś-korona.

Zmierz obecny widelec i dobierz amortyzator o podobnej wysokości z uwzględnieniem SAG-u.

Jeśli np obecnie jest widelec 40cm to amortyzator o skoku 80mm powinien mieć podobną wysokość po uwzględnieniu 15-20% SAG=u czyli bez ugięcia jakieś ~416mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownica kręci się bez oporu?

Nie ma luzów?,Przy zaciśniętym hamulcu ruszaj rowerem przód tył luz byłby wyczuwalny.

No to jest ok.

 

A co rozumiesz jako "opór"? Gdy podniosę rower, to kierownica za bardzo sama się nie rusza, jak trącę ręką to leci na jedną i na drugą stronę, ale nie tak szybko, tylko spokojnie, że tak się wyrażę ;) Czyli jakiś opór można powiedzieć, że jest.

Co do luzów, to tak jak pisałem, wydaje się że nie ma, choc gdy naciskam hamulec i ruszam rowerem przód, tył, to trochę ugniata się amortyzator, co jest trochę mylące. Jednak wcześniej, gdy śruba byla słabiej zakręcona, to luz był odczuwalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...