Skocz do zawartości

[napęd] upgrade starego sprzętu / kompatybilność nowych i starych podzespołów


psiajuha

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich. Jestem nowym forumowizem. Jest to mój pierwszy temat - poszukuję pomocy, bo chciałem we własnym zakresie upgradować mój rower.

 

(BAZA) Romet Canyon z lat 90-tych. darowizna od znajomego. Sztywna rama stalowa 19" na kołach 26". Wyprodukowany jako MTB :)

 

Posiadam rower niecały rok. Zrobiłem na nim 2500km. Jeżdzę nim na co dzień do pracy, a po pracy do lasu, trzymam sie raczej szlaków i ścieżek. Średnia prędkość to 25-30km/h. Na długich prostych cisnę do 40, a na zjazdach pod 60.

 

Do tej pory wymieniłem w nim już "kilka" rzeczy:

1. suport (poszedł po 1000km) - wymiana na Shimano Alvio BB UN26 kwadrat 122,5mm,

2. korba (to samo co powyżej) - wymiana na Shimano Tourney FC-M131 28-38-48,

3. wolnobieg - wymiana na Schimano Tourney MF-TZ30 14-16-18-21-24-28,

4. koła (były stalowe masakrycznie scentrowane...) - wymiana na Stars Circle 26" alu stożek, na piastach Joytech,

5. opony - wymiana Schwalbe Smart Sam Performance 26x2,1,

6. łańcuch - wymiana na Shimano Alvio HG50,

7. hamulce (były Cantilevery, które spowalniały zamiast hammować) - wymiana na V-ki Avid Single Digit 7,

8. klamki (były plastiki...) - wymiana na Avid Speed Dial 7,

9. siodło (było boleśnie po każdych 50km...) - wymiana na Selle Royal Lookin Athletic,

10. gripy - wymiana na Author GripLock AGR-700 skręcane,

11. pedały (zajeździłem już dwie pary tanich...) - wymiana na Wellgo M138 na maszynach.

 

To by było na tyle do tej pory ;)

Przyszedł czas na przerzutki i manetki.

Mimo regulacji nie bardzo da się porządnie ustawić indeksację. Dodatkowo trochę brakuje mi biegów (obecnie 3x6). Jedyny plus obecnych manetek to to, że można wyłączyć indeksację i wtedy jako tako da się zmieniać biegi prawie płynnie.

Obecnie do wymiany z przodu jest jakieś Shimano na ciąg dolny, z tyłu też jakieś Shimano (całość myślę że klasy Tourney). Manetki podstawowe. Załączam foto obecych komponentów przeznaczonych do wymiany jak bym coś pokręcił.

 

Obecnie chcę wymienić wolnobieg, przerzutkę tylną i przednią, obie manetki + linki/pancerze.

Moja propozycja to:

1. wolnobieg SunRace MFM60 8rz 13-15-17-19-21-24-28-32,

2. przerzutka przód Shimano Acera FD-M330,

3. przerzutka tył Shimano Acera RD-M360,

4. manetki Shimano Acera SL-M360 3/8.

 

Teraz zasadnicze pytanie - czy to wszystko będzie ze sobą grać?

Dokładnie chodzi mi o korbę 28-48 i wolnobieg 13-32, bo łańcuch powinien dać chyba radę.

Czy takie przełożenia mają sens? Odczuję poprawę mocy na zjazdach, ale i lekkość na podjazdach? Nop i oczywiście płynną i niezawodną indeksację?

 

 

Z góry dzięki za pomoc, opinie, wszelkie porawki, wytknięcie błędów itp itd :)

post-171619-0-04451600-1392673699_thumb.jpg

post-171619-0-98852100-1392673702_thumb.jpg

post-171619-0-19011300-1392673706_thumb.jpg

  • Mod Team
Napisano

Popieram, warto przejść na kasetę. Wtedy kaseta Shimano HG51, jak nie jeździsz stromych podjazdów często 11-30 będzie ok. Manetki i przerzutki weź Alivio. Łańcuch Connex z serii 800.

Napisano

Dzięki koledzy, wszystko się zgadza - znam przewagę kasety nad wolnobiegirm, ale wymieniłem już koła razem z piastami i wtedy popełniłem błąd nie zmieniając na kasetę. Teraz się bujam z wolnobiegirm i nie chcę zmieniać piast. Chciałem doinwestować w miarę jak najmniejszym kosztem, choć i tak już wsadziłem w tego Rometa niebotyczne kwoty ;) Chodzi mi o to żeby zminimalizować koszty przy jednoczesnym podniesieniu jakości jazdy. Moja propozycja zamyka się <> w 200zł. Przy zmianie na kasetękoszt rośnie, kaseta droższa no i nowa piasta+ robota z przeplataniem szprych... Wiem że macie obaj rację, ale jeśli jednak pozostanę póki co przy wolnobiegu taki konfig ma sens? 28-48 + 13-32? Pojemności proponowanych przeze mnie przerzutek są ok, bo FD-M360 ma pojemność 20T, a RD-M360 ma pojemność 43T.

Proponujecie kasetę 11-30, ale do 28-48 nie lepiej 13-32 (13-34)? W porównaniu do tego co mam będzie dużo większy zakres na podjazdy i troszkę większa moc na zjazdach, a więcej niż 60km/h nie jeżdżę ;)

11-30 miało by chyba większy sens przy korbie 24-42? Wtedy 42+11 daje lepszy efekt niż u mnie 48+13. 48+11 rzeczywiscie dało by większego powera, ale na podjazdach gorzej bo 28+30 wypada słabo, a 28+34 wypada podobnie do 24+30.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Czołem!

Mam dokładnie taki sam rower. Dostałem go jako "nófka funkiel" w 1995 r. na osiemnastkę!

 

Od razu w odstawkę poszły bagażnik i metalowe błotkinki.

 

Ja w swoim wymieniłem suport+korby, z tyłu założyłem jakieś v-brakei. Ale największą zmianą było założenie widelca na amortyzowanego Top Gun :icon_cool: 

 

Zrobiłem już nim jakieś 7000km, z czego w pierwsze kilka lat 3/4 tego dystansu.

 

W przerzutkami tylnymi nie mam żadnych problemów. Indeksują bardzo dobrze.

 

Wszystko byłoby OK, gdyby nie ta jego waga...

  • Mod Team
Napisano

No z waga nic nie zrobisz, tu trzeba wymienić wszystko ... to nie opłacalne, póki jeździ dobrze to nie ruszać.

Napisano

 

 

tu trzeba wymienić wszystko ...

 

No właśnie. Kiedyś zastanawiałem się, czy nie przełożyć wszytskiego na nową lepszą ramę, ale niestety wiązałby się to z wymianą części osprzętu, jak np. rura sterowa, bo w canyonie jest 1", a jak wymieniać ramę to nie tylko na lżejszą, ale też na lepszą.

 

Póki co jeżdżę na tym co mam. A za chwilę i tak trzebabędzie jeszcze fotelik dziecięcy na sztycę dołożyć :thumbsup:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...