Skocz do zawartości

[Momenty dokręcania] Skąd wiedzieć, gdzie użyć jakiego momentu?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie.

Dziś po raz pierwszy zmuszony byłem majstrować przy kierownicy, mostku itp. Nie miałem klucza dynamometrycznego, dokręcałem więc na czuja.

Skąd wiedzieć, jakimi momentami dokręcać różne śruby w rowerze, nie tylko przy kierownicy, tak w ogólności. W instrukcji mojego roweru tego nie ma. 

Będę wdzięczny za komentarze. :)

Napisano

Jeśli nie chcesz, nie możesz korzystać z klucza dynamo możesz spróbować taki pożyczyć i zobaczyć jak realnie wypada dana siła dokręcenia. Potem możesz próbować bez klucza.

Z mojego doświadczenia przedwarsztatowego wynika że wiele śrub dokręcałem za mocno. :) Np śruby mostków to często 5-6 Nm i okazuje się że przy tym momencie dorkęcenia śrubę można jeszcze sporo obrócić do momentu, który wydawał się bez narzędzia odpowiedni. Przy śrubach mocujących np korby zintegrowane Shimano właściwie trafiałem z siłą zgodnie z zalecanym momentem. 

Tak czy inaczej musiałbyś mieć jakiś punkt odniesienia.

Właściwe momenty są najbardziej potrzebne przy lekkich komponentach, wszelkiego rodzaju niestalowych śrubach itd.



Potrzebnych Ci informacji nie znajdziesz z reguły w instrukcji obsługi (a to dlatego że wiele komponentów w różnych rowerach jest inne a instrukcja jedna). Wielu producentów umieszcza infomacje bezpośrednio na częściach, np na nakrętce kasety. 

Napisano

Bukakewarior, bardzo dziękuję za tabelę. Jednak podane w niej wartości są "orientacyjne". Czy to znaczy, że jeśli będą one dobre do powiedzmy Gianta, to będą też dobre do do Treka? Tobo, a jeśli przy nakrętce lub śrubie nie ma oznaczenia? Trochę mnie niepokoi ta orientacyjność - przeciążony gwint to raczej nic bezpiecznego.

Napisano

Przy mostku zooma klucz dynamometryczny to trochę przerost formy nad treścią. Producenci praktycznie zawsze umieszczają potrzebną informację o momencie. Jeżeli nie to myślę, że śmiało można uznać że niema to większego znaczenia. A skoro i tak nie masz klucza a koniecznie chcesz mieć odpowiednio dokręcone wybierz się do serwisu tam będą wiedzieć ;)

Napisano

Tak naprawdę nawet serwisy rowerowe, choć najczęściej posiadają takie klucze, używają ich bardzo rzadko, tylko do carbonowych kierownic, sztyc, czy też innych rzeczy, w których tolerancja na siłę dokręcania jest mała. Pozostałe śruby są dokręcana na czuja, inna sprawa, że robiąc po kilkanaście rowerów dziennie ma się w ręce prawie klucz dynamometryczny - wiadomo co z jaką siłą dokręcać. 

Napisano

Momenty są zwykle podane przez procentów komponentów - tych porządnych. Niektóre mostki maja momenty wypisane na sobie na przykład. Shinano w każdej instrukcji podaje moment dokrecenia każdej śrubki...

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk 4

 

 

Napisano

 

Z mojego doświadczenia przedwarsztatowego wynika że wiele śrub dokręcałem za mocno. :) Np śruby mostków to często 5-6 Nm i okazuje się że przy tym momencie dorkęcenia śrubę można jeszcze sporo obrócić do momentu, który wydawał się bez narzędzia odpowiedni.

Miałem dokładnie tak samo jak kolega, a przekonałem się o tym pewnego pięknego wieczoru jak urwałem śrubę w amortyzatorze. Następnego dnia kupiłem klucz dynamometryczny i teraz jakiekolwiek prace przy rowerze robię bezstresowo, a momenty dokręceń, te które nie są napisane na elementach po pewnym czasie zostają w głowie i nie trzeba ich szukać w literaturze czy necie.

Napisano

 Czy to znaczy, że jeśli będą one dobre do powiedzmy Gianta, to będą też dobre do do Treka? Tobo, a jeśli przy nakrętce lub śrubie nie ma oznaczenia? Trochę mnie niepokoi ta orientacyjność - przeciążony gwint to raczej nic bezpiecznego.

 

Skoro zaczynasz majstrowanie przy rowerze to naucz się przykręcać wszystko z wyczuciem. Nie jest to skomplikowane i nie potrzeba do tego wynalazków typu klucz dynamometryczny. Nawet jak już ktoś wspomniał serwisy nie stosują czegoś takiego z prostych powodów. Poza tym ważniejsze jest równomierne dokręcanie poszczególnych śrub a nie dociągnięcie najpierw jednej a potem następnej. Procedura jest taka sama jak w przypadku dokręcania obejmy podsiodłowej czy zacisku kół. Nikt przy zdrowych zmysłach nie rabi tego z kluczem.

 

 

Napisano

Częstym sposobem określenia momentu jest zastosowanie zwykłej wagi wiszącej np. wędkarskiej (taka która się rozciąga z obu końców i pokazuje wartość w kg, g)

Co to jest moment dokręcenia śruby? To moment obrotowy, jaki jest wzór? Mv = F x r

Mv moment siły

F siła

r ramię

Metodę tą kiedyś mój dziadek stosował przykręcając głowicę silnika w syrence :)

Trzeba mieć zwykły klucz (najlepiej oczkowy na wolnym końcu) Zakładasz klucz na nakrętkę, zaczepiasz jeden koniec wagi do stałego elementu otoczenia, drugi do końca klucza.

przekształcasz wzór na F = Mv/r i otrzymujesz siłę (wagę) jaką ma wskazać waga. Różnica jednostek Nm a kGm przy tych wartościach jest pomijalna.

10 Nm = 1 kGm

nie mam zdjęcia z takiego dokręcania "domowego" ale w pracy często wykożystujemy tą metodę przy momentach rzędu 3000 Nm

pq73_wal-srubowy-PB-(3).JPG

  • Mod Team
Napisano

Ja jak z kumplem składaliśmy silnik, dokręcanie na czuja, czyli tyle ile nam sie wydawało ze jest ok, było niemal faktycznym momentem z klucza :P wszystko idzie wyczuć jak sie sporo klucza używa. Ja sortuje zasadę, zakręcać najlżej jak to możliwe, czyli na tyle silno by być pewnym połączenia ( kaseta korba czy mostek) ale na tyle lekko by nie rozwali gwintów ... no czyli z wyczuciem.

Napisano

Dziękuję panowie za wszystki odpowiedzi.

Krism4a1, ta maszyna robi wrażenie. :)

Podsumowując Wasze odpowiedzi można stwierdzić, że dokręcać można z powodzeniam bez klucza dynamometrycznego, byle z wyczuciem. Dziś kupiłem zestaw podstawowych kluczy w czymś do przypomina scyzoryk, klucz dynamomentryczny wybiliście mi z głowy, tym bardziej, że w moim rowerze nie ma nic karbonowego. :) 
 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...