Skocz do zawartości

[przerzutka] Długi czy średni wózek ?


nonamed

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chcę nabyć przerzutkę XTR i nie wiem którą wersję powinienem wybrać (GS vs SGS) dlatego kieruje pytanie do Was .

 

Kasetę mam XT 11-32T , przerzutka przód XT M780 . Napęd 10-rzędowy .

 

Widzę że są dwa modele XTR (RD-M981 i M986) ? Pytanie czy warto dopłacać do tej drugiej która ma chyba dodatkowo blokadę wózka.... A tak naprawdę to tych modeli widzę jest znacznie więcej M980 , M985 .. nie wiem czy to się różni ?

 

Dzięki za pomoc

Napisano

Blokada wózka jest dobra dla osób które jeżdżą w terenie. Wózek praktycznie przestaje się ruszać przy przejeżdżaniu nierówności, łańcuch jest napięty.

MInusem jest wyczuwalnie cięższa praca manetki.

Sprzęgło można ustawić wg potrzeb. W pozycji odblokowanej przerzutka pracuje tak jak inne bez niego.

Napisano

Jeśli masz korbę 3 rzędową to przy średnim wózku na przełożeniach - mała tarcza z przodu i mała zębatka z tyłu łańcuch będzie wisiał, przerzutka go nie wybierze

 

Modele 981 i 986 to wypust najnowszy.

Napisano

To jeszcze pytanie o te różnice w wersjach.. M985 versus M986 . Doczytałem, że różnica polega na sposobie montażu . M986/981 jest dostosowana pod mocowanie Direct Mount . Pytanie czy z takiej wersji mogę skorzystać u siebie ? Domyślam się że rama musi być przystosowana, u mnie chyba jest standardowy hak więc nie ma co dopłacać do wersji z DirectMount

 

img1923vf.jpg

Napisano

A propos doboru długości wózka - polecam przeczytac ten post:

http://forums.mtbr.c...eur-284688.html

 

A w skrócie:

- Każda przerzutka ma swoją pojemność

- Pojemność należy rozumieć jako nadmiar łańcucha, którą przerzutka jest w stanie wybrać i naciągnąć

- Pojemność liczy się liczbą zębów trybów napędu (co można bezpośrednio przełożyć na liczbę ogniw łancucha)

- Pojemność liczy się jako sumę dwoch różnic:

a. miedzy liczbą zębów najwiekszej i najmniejszej koronki w kasecie

b. między liczbą zębów największego i najmniejszego blatu mehcanizmu korbowego

W szczególości należy zauważyć, że pojemność (a więc wybór przerzutki) nie zależy bezpośrednio od wielkości najwiekszych trybów (a jedynie od różnicy).

- Należy dobrać dlugość przerzutki tak, aby jej pojemność była przynajmniej taka, jak obliczona dla naszego napędu.

 

Ot i cała filozofija.

 

@nonamed: W tym wypadku aby poprawnie odpowiedzieć na zadane pytanie w pierwszym poście należy znać też parametry użytego mechanizmu korbowego.

Napisano

Korbę mam 42-32-24 , kasety z tyłu nie będę ruszał, więc chyba wybiorę średni wózek [GS] .

 

Serdeczne dzięki wszystkim za pomoc i rzetelne informacje

Napisano

Pojemność Twojego napędu to: (32-11) + (42-24) = 21 + 18 = 39T

 

Pojemność RD-M980: 35T dla GS, 41T dla SGS.

Pojemność RD-M985: 35T

 

Tak więc według "litery prawa" należałoby wybrać M980 SGS. Natomiast inną kwestią jest, że Shimano ma pewien "zapas", co oznacza, że przerzutka poprawnie obsłuży napędy o większej pojemności niż wyspecyfikowano. O ile większą? Czy o 4T, jak w Twoim przypadku - tego nie wiem. Można tylko polegać na doświadczeniach innych.

Napisano

Pojemność Twojego napędu to: (32-11) + (42-24) = 21 + 18 = 39T

 

Pojemność RD-M980: 35T dla GS, 41T dla SGS.

Pojemność RD-M985: 35T

 

Tak więc według "litery prawa" należałoby wybrać M980 SGS. Natomiast inną kwestią jest, że Shimano ma pewien "zapas", co oznacza, że przerzutka poprawnie obsłuży napędy o większej pojemności niż wyspecyfikowano. O ile większą? Czy o 4T, jak w Twoim przypadku - tego nie wiem. Można tylko polegać na doświadczeniach innych.

 

Fakt, potwierdzasz moje wątpliwości raz jeszcze... Chyba nie będę gdybał i dla 'spokoju' wezmę długi wózek

Napisano

U mnie kaseta 11-32 korba 22-44 przerzutka RD-M772 GS, ostatnio ją zakładałem przy wymianie całego napędu. Również nie byłem przekonany co do długości wózka, ale zaprzyjaźniony serwisant poręczył głową, że średni wózek ogarnie... i ogarnia :)

Napisano

Wystarczyło by żebyś przeczytał to co napisałem ...

3x1 - masz na myśli położenie łańcucha w skrajnym położeniu czyli mocno przekoszony ... ? No raczej tak się nie jeździ

Napisano

Wszystko działać będzie, jednak w położeniu o jakim pisałem (a nawet w położeniu mała z przodu druga od prawej z tyłu) łańcuch będzie wisiał, oczywiście w takim ustawieniu raczej się nie jeździ, jednak raczej to nie znaczy nigdy.

Czy to przeszkadza ?, mi nie, choć taki układ mam, jednak istnieje możliwość, że w czasie jazdy doprowadzi się do sytuacji mocnego krzyżowania i łańcuch może zostać np.wciągnięty ...

Długi wózek w XTR i tak jest krótszy niż np w XT (ma pojemność 41T) , więc nie pchaj się w średni który w niczym nie poprawi pracy napędu a może być źródłem problemów.

Napisano

Wszystko działać będzie, jednak w położeniu o jakim pisałem (a nawet w położeniu mała z przodu druga od prawej z tyłu) łańcuch będzie wisiał, oczywiście w takim ustawieniu raczej się nie jeździ, jednak raczej to nie znaczy nigdy.

Czy to przeszkadza ?, mi nie, choć taki układ mam, jednak istnieje możliwość, że w czasie jazdy doprowadzi się do sytuacji mocnego krzyżowania i łańcuch może zostać np.wciągnięty ...

Długi wózek w XTR i tak jest krótszy niż np w XT (ma pojemność 41T) , więc nie pchaj się w średni który w niczym nie poprawi pracy napędu a może być źródłem problemów.

 

I taką też wybiorę . Pytanko, czemu tak stosunkowo sporo ludzi na tyle daje przerzutkę z grupy XTR ? Czy charakteryzuje się lepszą pracą niż model np. XT ? Bo żywotniejsza chyba nie jest... ?

 

Pozdrawiam

Napisano

Jednak jest żywotniejsza, wbrew pozorom różnica w trwałości między grupą XTR a XT jest spora, ci którzy mieli okazję sprawdzić potwierdzą .

Napisano

Więc można obalić mit że to przerzutka na jeden sezon ? Jasne że jeden zrobi 2000km w sezonie , drugi 8000.... Pytanko ile taka przerzutka przetrwa

Napisano

Ile przetrwa to zależy od warunków użytkowania, mam SRAM-a X-0 używana w różnym terenie (asfaltu bardzo mało) który działa już jakieś 7 lat (co prawda był wymieniony wózek ale to wina patyka a nie zużycia) ...

  • Mod Team
Napisano

Jeżeli będziesz używał w suchych i w miarę czystych warunkach to przerzutka przetrwa wiele tysięcy, ale można ją zajeździć w błocie, lodzie, śniegu i pyle dość szybko, jak każda jedną. Ja ze swojej X9 już nie raz wydłubywałem błoto a jestem z tych co lubią wachlować biegami i póki co ma sie dobrze ;)

Napisano

To jeszcze jedna zagwozdka, patrząc przyszłościowo w przód i ewentualna zmiana mechanizmu korbowego na 2x10 .

 

 

Pytanie jakie najczęściej ludzie wybierają połączenie przy napędzie 10 rzędowym, ale z mechanizmem korbowym 2x10 ?? Czy połączenie kasety 11-32T + korba 44x30 jest ok ? Czy lepiej szukać innego zakresu ?

  • Mod Team
Napisano

Najczesciej wybierają takie jaki im odpowiada :P policz sobie co ci jest potrzebne by sie lekko podjeżdżało w twoich rejonach i jeździło dobrze po prostych.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...