fbastek Napisano 20 Stycznia 2012 Napisano 20 Stycznia 2012 Witam, interesuje mnie mostek do jazdy sportowej mtb. Przede wszystkim czym mam się kierować dobierając długość (np. geometria ramy, rozmiar? mój wzrost?). Do tej pory jeździłem tylko na jednym rozmiarze w dodatku na rowerze zjazdowym dh, dlatego nie bardzo wiem od czego tutaj zacząć. Mierzyłbym nawet w jakiś karbonowy. Czy w związku z tym odgrywa jakąś rolę kierownica, która będzie zamontowana z takim mostkiem (karbonowym) ? Jak wpływa długość mostka na sposób jazdy i komfort?
Sol Napisano 20 Stycznia 2012 Napisano 20 Stycznia 2012 Mostek do jazdy sportowej (rozumiem przez to XC/maratony) powinien być dobrany tak, żeby - nomen omen - zapewniał sportową (pochyloną) sylwetkę. Jak bardzo, to już kwestia indywidualnych preferencji, ewentualnie terenu (np. czy dominują podjazdy). Typowa długość w XC/XCM to 100-120 mm. Do tego trzeba wziąć pod uwagę wznios i wysokość mostka - oraz kwestie już wskazane czyli ramę, wzrost, zasięg ramion itp. Słowem, z forum się nie dowiesz jaki mostek wybrać. Dowiesz się odwiedzając sklep i dosiadając kilku rowerów XC. IMO karbonowe mostki to zbędny wydatek. Zysk wagowy jest nieodczuwalny i niekoniecznie porażający względem alu. Lepiej zainwestować w porządny alu.
kosa23 Napisano 20 Stycznia 2012 Napisano 20 Stycznia 2012 Mostek powinien być mocny, sztywny, dobrze trzymać kierownicę i być możliwie lekki A odpowiadając mniej wprost , powinieneś raczej myśleć o tym jaką chcesz mieć pozycję na rowerze i o mostku i ramie jako całości, bo długość i kąt mostka, jakich potrzebujesz zależy od Twojej ramy i upodobań jazdy. Przeważnie w "jeździe sportowej mtb" (tzn XC, cross-country) przyjmuje się pochyloną pozycję, czyli odległość kierownicy od siodełka jest większa niż np w rowerach do All Mountain, a dużo większa niż w rowerach do downhillu - ważniejsza jest efektywność pedałowania niż kontrola nad rowerem czy wygoda jazdy. Odległość siodełka od kierownicy deteminuje długość górnej rury ramy i długość mostka (zsumowane, mierzone równolegle do podłoża), mniejszy wpływ ma gięcie kierownicy i "cofnięcie" mocowania siodełka w niektórych sztycach. Wysokość zamontowanej kierownicy zależy od wysokości kierownicy , wysokości widelca, wysokości główki ramy, kąta mostka, pozycji w jakiej jest założony mostek (koniec skierowany bardziej do góry lub bardziej w dół, o ile mostek nie jest mostkiem "zero stopni" tzn prostym ), i ilości podkładek między mostkiem a główką ramy. Tu się możesz zmierzyć, a geometrię ramy i np długość mostka wyliczy kalkulator (oczywiście wybierz opcję "mountain"): http://www.competiti...ALCULATOR_INTRO Długość mostka wpływa na sposób w jaki rower "reaguje" na ruch kierownicą - im mostek krótszy, tym potrzebny mniejszy kąt o jaki ruszysz kierowicę, żeby zmienić kierunek jazdy. Czyli, przy dłuższej górnej rurze ramy i krótszym mostku rower będzie się inaczej zachowywał niż przy krótszej ramie i dłuższym mostku, nawet jeśli górna rura+mostek dają taką samą długość.
pomirot Napisano 20 Stycznia 2012 Napisano 20 Stycznia 2012 Idealnym rozwiązaniem przy doborze mostka (i nie tylko) byłby bike fitting, czyli dostosowanie roweru do rowerzysty. Dobierane są optymalne ustawienia wszystkich istotnych elementów wpływających finalnie na geometrię i pozycję na rowerze pod Ciebie. Jest to wydatek rzędu kilkuset PLN, ale myślę, że warto jeśli planujesz się ścigać na poważnie. Osobiście mogę polecić dwa studia (zależy skąd jesteś): Veloart w Krakowie i Airbike w Warszawie. Więcej informacji znajdziesz na stronach tych firm. Jeśli nie leży Ci wydawanie kasy na ustawienia (w wielkim uproszczeniu) to najlepiej będzie wybrać mostek uniwersalny o dł. 100-120mm i wzniosie 6-8st. Osobiście używam Syntace F99 dł. 120mm (waga 111g) montowany na minusie 6st.- wg producenta testowany w warunkach downhill.
sivydym Napisano 21 Stycznia 2012 Napisano 21 Stycznia 2012 20 mm róznicy pomiedzy mostkami to przepaść jeśli chodzi o bgfit...
fbastek Napisano 21 Stycznia 2012 Autor Napisano 21 Stycznia 2012 No to trochę się objaśniło, dzięki Kupiłem rowerek Cube LTD Team i chciałbym zacząć od wymiany mostka z tego względu, że wydaje mi się on dość krótki, a dodatkowo waży tonę. To samo dotyczy kierownicy oraz sztycy, wszystko oemowe i dość ciężkie jakby nie patrzeć. Co do ścigania, może nie będę wypływał od razu na głębokie wody, na razie będę trenował dla siebie jeżdżąc po swoich trasach i od czasu do czasu wybierając się w góry. A potem zobaczymy, jeśli wypracuję w miarę kondycję to można spróbować i maraton:)
kadargo Napisano 21 Stycznia 2012 Napisano 21 Stycznia 2012 Bez przesady. Easton waży ok 180g, kiera ok 200g a sztyca też nie jest ciężka... do tony do im daaleko
fbastek Napisano 21 Stycznia 2012 Autor Napisano 21 Stycznia 2012 No taaak, ale zawsze można go ciut odchudzić, bo nie jest to mimo wszystko najlżejszy rower :]
kadargo Napisano 21 Stycznia 2012 Napisano 21 Stycznia 2012 To zacznij od kół i amora. Rurki gdzie koszt grama jest najwyższy i najmniej odczuwalny, zostaw sobie na koniec.
W1dMo Napisano 31 Stycznia 2012 Napisano 31 Stycznia 2012 Bez przesady. Easton waży ok 180g, kiera ok 200g a sztyca też nie jest ciężka... do tony do im daaleko Wspornik kierownicy: Easton EA30 Oversized 185 gKierownica: Easton EA30 Lowriser Oversized 329 gWspornik siodła: Easton EA30 375 gTak dla potomnych ważone przezemnie
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.