Skocz do zawartości

[korba] z jaką siłą dokrecać?


Marc3l

Rekomendowane odpowiedzi

Takie pytanko mam, wie ktoś może z jaką siłą w nM należy dokręcać korbę? Jest jakiś standard czy każda inaczej? Pytam bo mam problem z odkręcającą się śrubą przy korbie. Dzisiaj jechałem do roboty na rowerze ( mam około 5km do pracy) i musiałem 2 razy dokręcać śrubę po drodze bo już do połowy się wykręciła :angry2: Dlatego pytam o siłę z jaką ją trzeba dokręcić bo może robię to za słabo. Chociaż nie wydaje mi się bo dokręcałem do oporu, nawet popychałem imbus "z buta". Nie wiem już o co biega :confused: Niby dokręcone maksymalnie a po 2km mogę śrubę palcami wyjąć. Do tego dzisiaj doszło jakieś trzeszczenie przy nacisku na lewy pedał :confused: a rower jest nówka, dopiero co złożony. Korbę i suport mam Dartmoor'a na ISIS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest tylko kwestia samej siły dokręcenia - ale i spasowania elementów.Możesz mieć za długą śrubę, możesz mieć luz na kwadracie i/lub siedzeniu korby (korba jest z reguły z bardziej miękkiego materiału). Może jeździłeś siłowo na luźnej korbie i zdeformowałeś siedzenie korby?

Sprawdź sobie długość śruby (i długość czworokąta) czy ma karbowanie, ewentualnie daj karbowaną podkładkę kontrującą, jeżeli długości siedzenia i czworokąta są prawidłowe - kupisz też tego typu (od razu z karbowaniem) śruby do mocowania korby w sklepie rowerowym. Dokręć mocno, sprawdź czy korba po dokręceniu nie ma luzów bocznych (ns stożku czworokąta) - jeżeli ma to jest to problem spasowania elementów (źle wykonane lub już uszkodzone). Można to oszukać podkładkami (żyletka, sreberko)ale to działania typowo chałupnicze i raczej tymczasowe.

Jeżeli długość czworokąta - czego nie można wykluczyć - jest za duża w stosunku do siedzenia korby, to śruba oprze się o czworokąt zanim dociągnie z właściwą siłą korbę p- czyli mówiac prosto: czworokąt po założeniu i dokręceniu śruby powinien być odrobinę schowany w siedzeniu (nie wystawać). Sprawdzisz to wkręcając normalnie korbę -następnie odkręcając samą śrubę - i zerknij wtedy, jak to faktycznie u ciebie wygląda.

Czasem pomaga potraktowanie śruby "udarem", a nie samym silnym dociągnięciem, nawet "butem" czy rurką - z tym, że sam musisz ocenić co jest bardziej właściwe. No i jest jeszcze możliwość diagnozy w jakimś serwisie rowerowym, często sprawdzą to za darmo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

To nie jest tylko kwestia samej siły dokręcenia - ale i spasowania elementów.Możesz mieć za długą śrubę, możesz mieć luz na kwadracie...

 

Korbę i suport mam Dartmoor'a na ISIS

:D

Jeśli dokręcisz wszystko mocno i nie ma żadnych luzów to jeszcze jest wszystko ok. Proponuje zainwestować w Loctite'a i będzie trzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje zainwestować w Loctite'a i będzie trzymać.

Loctite to marka z bardzo szeroką gamą produktów do wielu różnych zastosowań, miałeś coś konkretnego na myśli ?

 

W dokumentach technicznych Shimano znalazłem informację, że śrubę mocującą mechanizm korbowy należy dokręcić z siłą 45 - 55 Nm

Źródło: Techdoc XTR FC M970

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...