enozhd Napisano 20 Sierpnia 2011 Napisano 20 Sierpnia 2011 Tak jak w temacie. Chciałbym dowiedzieć się co to jest progresja i kompresja w amortyzatorze. Czym się od siebie różnią. Jak powinno się je ustawiać w terenie w określonych warunkach pogodowych(deszcz/słońce). Prosze o proste wytłumaczenie, własnymi słowami, a nie wklejanie gotowych definicji. Jeśli taki temat był już poruszony to z góry przepraszam za zaśmiecanie forum i byłbym wdzieczny jakbym dostał linka do tego tematu.
Mod Team mrmorty Napisano 20 Sierpnia 2011 Mod Team Napisano 20 Sierpnia 2011 przenoszę do właściwego działu
enozhd Napisano 1 Września 2011 Autor Napisano 1 Września 2011 Nikt nic nie napisze w tym temacie?; )
Koen Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 Kompresja - po prostu ugięcie (ściśnięcie) amortyzatora. Jak mówisz o regulacji to chodzi o zmianę sztywności sprężyny. Im sztywniejsza tym amortyzator jest twardszy. Tu chyba tłumaczenie jest zbędne. Progresja - to jak bardzo rośnie siła potrzebna do ugięcia amortyzatora w całym zakresie skoku, względem sprężyny idealnie liniowej. W amortyzatorach powietrznych progresja zależy od wielkości komory powietrznej. Dla przykładu: weźmy dwa amortyzatory, jeden z małą a drugi z dużą komorą powietrzną. Obciążamy oba siłą 100N, oba uginają się o 10mm. Zwiększamy siłę do 500N - ten z dużą komorą ugiął się o 45mm, ten z małą o 40. Zwiększamy siłę do 1000N, ten z dużą komorą ugiął się o 90mm, ten z małą o 70mm. Po prostu im większa progresja (im mniejsza komora), tym amortyzator bardziej się utwardza wraz z ugięciem, przez co ciężko wykorzystać cały skok. Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością. Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
Janisław Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 Nie do końca Koen bo sprężyny powietrzne to nie tylko pusty cylinder i w zależności od jej kształtu oraz ilości obwodów wpływa na różne charakterystyki. Dodatkowo istnieje jeszcze taki patent jak sprężyna (komora) negatywna, która odpowiednio koryguje krzywą ugięcia - dlatego też możliwe jest dla amortyzatora powietrznego uzyskanie charakterystyki liniowej a nawet regresywnej.
Koen Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 No tak, regulowana komora negatywna wyleciała mi z głowy. Cały czas miałem w głowie foxa w którym ciśnienie w komorze negatywnej ustala się samoczynnie.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.