Skocz do zawartości

[rama] Jak Dobrać Rozmiar Ramy?


Lookas 46

Rekomendowane odpowiedzi

Jechałem na 19" (48 cm) Meridy i brakowało sztycy podsiodłowej (350 mm). W sklepie polecali mi 21", mimo że mają na stanie 19" i pewnie chcą się jej pozbyć, aby wprowadzić nowe modele. Zastanawiam się nad Meridą Big Nine 40-D lub Silverback Sola 4. Silver ma właśnie tę ramę 20" 50 cm i wydaje mi się, że taki rozmiar będzie najodpowiedniejszy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze ci w sklepie doradzali, 19' to mało, 20 będzie dobre, a czy 21 też, to już by trzeba mierzyć. Ten 20' ma też bardziej sportową geometrię, dłuższe HH i krótszą główkę. W nim siodło wyciągniesz na ok. 28,5cm czyli nadal będzie potrzebna sztyca 400mm, w 21 odpowiednio o 3cm niżej czyli seryjna 350 wystarczy. Jeśli ważysz ok. 100kg to mocne wyciąganie sztycy nie będzie najzdrowsze dla ramy, im więcej tym oczywiście gorzej.

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważę około 70 kg. 

 

Jeśli wybierałbym z ram Meridy - 19" i 21" - to chyba będzie ciężko znaleźć odpowiednią... Przekrok 21" to 82,6 cm, a ja mam nogę 88 cm - czy to nie za dużo? Cytując z pewnej strony nt. doboru ramy "stojąc bezpośrednio nad ramą blisko siodełka, odległość pomiędzy górną rurą a naszym krokiem nie powinna być mniejsza niż 10cm (do jazdy rekreacyjnej) lub 15cm (do jazdy sportowej)". To znaczy że jakbym chciał sportowa pojeździć to mam kupić ramę 17"? I drugi cytat z tego tematu: "po zajęciu pozycji na siodełku i oparciu pięt stóp o pedały nasze nogi powinny być prawie wyprostowane (osiągnięcie takiej pozycji powinno być możliwe bez maksymalnego wysunięcia wspornika siodła)". Czyli według tego poradnika nie dostanę odpowiedniej ramy Meridy pod mój wzrost :) Tak jak pisałem, przymierzałem się do 19" i maksymalnie wysunięta sztyca 350 mm była wciąż za krótka. Zakup sztycy 400 mm to dodatkowe koszta oraz nie bardzo podoba mi się tak wysoko wyciągnięta sztyca. Przekrok w 19" byłby dobrze, wg geometrii wynosiłby około 10 cm. Natomiast w 21", też wg geometrii ze strony Meridy, to 5,4 cm, co teoretycznie za mało. Przymierzałem się jeszcze w sklepie do Big Seven w rozmiarze 21,5" i wcale nie bałbym się na tym jeździć, choć w przekroku mogłoby być trochę więcej. Więc co lepiej?  :icon_confused: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja waga pozwala na wszystko, super.

 

Nie patrz na jakiś przekrok tylko na długość horyzontalną i wysokość ramy czyli odległość od osi suportu do szczytu rury podsiodłowej.

Mnożąc twój przekrok przez 0,883 wychodzi, że wysokość siodła od osi suportu będzie znajdować się na wysokości ok. 77,7cm. Rama 20" to 50cm, czyli siodło będzie wystawało na 27,7cm. Siodła mają ok. 3/4cm wysokości, a więc sztycę będziesz musiał wysunąć na ok. 24cm. W ramę wejdzie kolejne 10/12cm czyli będziesz na granicy sztycy 350 i 400mm. Wcześniej pisałeś o przekroku 89cm, a to już raczej wyjdzie sztyca 400mm. Przy twojej wadze to  żaden problem. W ramie 21" sztyca będzie schowana odpowiednio niżej tj. o 3cm. Kosztami wymiany sztycy bym sie nie przejmował w twoim przypadku, fajne używane sztyce można bardzo tanio wyrwać na OLX czy na Allegro.

 

Teraz długość ramy. Średnio dla 189cm wzrostu potrzeba ok. 615/630mm. Ta rama 20" ma długość 625mm, jest gdzieś po środku. Wyższa jest nawet krótsza (620mm). Długość reguluje się mostkiem. Przy 625 wyjdzie ci pewnie mostek 80/90mm. Dłuższa rama wymusza większe wyciągniecie nad rower, pozycja staje się bardziej sportowa, agresywniejsza, ale nie wiem czy odczujesz w ogóle 5mm różnicy.

 

Kolejną cechą ram jest wspomniany sportowy charakter. Rama taka ma krótką główkę. Ta 20" ma ją 110mm, ta większa 130mm. To dość spora różnica mówiąca o tym, że mniejsza rama pozwoli przyjąć bardziej sportową, pochyloną w dół pozycję. Oczywiście wszystko można korygować podkładkami i w jednej można dać dwie, a w drugiej wyjąć wszystkie i uzyska się +/- podobne ułożenie.

Tak to +/- wygląda. O kątach czy długości tylnych widełek się nie wypowiadam, bo na ich podstawie raczej nie dobiera się rozmiaru ram, ale wpływają na prowadzenie roweru.

 

Osobiście do sportowej jazdy wybrał bym przy twoim wzroście rozmiar 20", ale jeśli rower ma być bardziej turystyczny i nie będziesz się nigdzie ścigał to wybierz raczej 21" (mowa na podstawie geometrii z twoich linków).

Generalnie to przy wyborze rozmiaru ramy potrzeba trochę własnego doświadczenia, bo to ty najlepiej wiesz, na jakiej ramie i o jakim rozmiarze będzie ci najlepiej. Może pomierz dotychczasowy rower, przemyśl sobie co byś zmienił, wydłużył, skrócił i decyzję praktycznie sam podejmiesz. Nawet z roweru 26" można pewne wnioski wyciągnąć.

Przyda ci się jeszcze to: http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w zasadzie to czym różni się sportowa jazda od turystycznej, bez ścigania? Jeżdżę sobie dla przyjemności i treningu kondycyjnego, nie ścigam się i nie biorę udziału w maratonach. To nie znaczy, że nie lubię od czasu do czasu pojeździć ostrzej, strome zjazdy też mi nie straszne. Czy chodzi o to, że na zawody lepiej wziąć ramę mniejszą aby w sytuacji, gdzie trzeba co chwilę zeskakiwać z roweru, pchać, przechodzić przez błoto itd. było wygodniej? Ja raczej unikam takich terenów :) Jeżdżę leśnymi ścieżkami, szutrami i inne takie. Jednak chciałbym dobrać tak ramę, żeby rower był zwrotny, bo czasem trafi się jakiś wąski szlak i też chciałbym nim jechać  :sweat:

 

Jeśli miałbym wybierać z Meridy (http://www.rowerymerida.pl/materialy/geometrie/min/124.jpg) to w tym przypadku wybór pomiędzy 19" a 21". Mogę jeszcze kilka cm urosnąć, więc chyba 21" będzie odpowiedniejsze? 

 

Dzięki za odpowiedzi. 

Edytowane przez Piotrek383
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżę sobie dla przyjemności i treningu kondycyjnego, nie ścigam się i nie biorę udziału w maratonach.

Czyli sam sobie odpowiedziałeś co wolisz. Przy takim wykorzystaniu roweru nie ma potrzeby się męczyć w mało wygodnej i nisko pochylonej pozycji. Sportowa pozycja nie jest dla wygody, jest dla wyniku sportowego, a ty go nie szukasz. Rozumiesz? Taka jest różnica.

 

 

 

Jeśli miałbym wybierać z Meridy (http://www.rowerymer...rie/min/124.jpg) to w tym przypadku wybór pomiędzy 19" a 21". Mogę jeszcze kilka cm urosnąć, więc chyba 21" będzie odpowiedniejsze?

Nie chyba, a na pewno. O 19" moim zdaniem zapomnij, dobrze ci w sklepie podpowiadali. 20 albo 21 jest dla ciebie, masz wybór więc bardzo fajnie. W 19" sztycę 400mm musiał byś wysunąć pod max. Po co, jaki sens? Moim zdaniem sztyce 400m to taki ratunek dla osób pomiędzy rozmiarami. Tobie jest raczej bliżej 21" niż 19, a w dodatku nie żądasz sportowej sylwetki, bo nie masz zamiaru się ścigać po maratonach czy w XC. Masz także wybór trzeciego rozmiaru 20" więc pozostał bym przy tych dwóch, 20 lub 21 w zależności jaką pozycję i styl jazdy preferujesz. 

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Mam dylemat. Zamierzam kupić rower Author Ronin  http://velo.pl/rowery/gravel/author/ronin-2016

 

I tu pojawia się moje pytanie, z racji że nigdy nie miałem roweru szosowego, nie wiem jak dobrać rozmiar.

 

Przymieżyć póki co się nie mogę.

 

Według producenta przy moich 190 cm wzrostu (przekrok 90) powinienem wybrać 56cm, czy to nie jest za mało? Kontaktowałem się ze sklepem i tam również otrzymałem informację, iż dobry rozmiar dla mnie to 54 lub 56...

 

Może ktoś doradzi i pomoże jak to jest z tymi rozmiarami, inni producenci polecjają 58, a anwet 60. Stąd moje wątpliwości.

 

Pozdrawiam

 

Sebastian

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdura, 540 ma długość tylko 546mm, a 560 niewiele lepsze 560mm: 

http://velo.pl/sites/default/files/pliki/author_2016_geometria_ronin.pdf

 

Przy takim wzroście oba te rozmiary będą raczej za małe, bo będziesz musiał dać mostek 130/140mm. Na 190/90 moim zdaniem tylko ta 580mm będzie dobra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Obecnie jeżdżę na takiej ramie 19':

post-103848-0-02312100-1450272445_thumb.jpg

 

Mam okazję nabyć rower na takiej ramie, ale tylko w rozmiarze L:

post-103848-0-18907800-1450272789_thumb.jpg

post-103848-0-15001900-1450272802_thumb.jpg

W centymetrach:

post-103848-0-40495500-1450272858_thumb.png

 

Mój wzrost to 182cm, przekrok 84cm. Jazda dla przyjemności, żadnych wyścigów/maratonów. Czy tak rama będzie dla mnie odpowiednia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokazałeś rozmiar i geo ram, a nie napisałeś co miałeś i co chcesz kupić. Ale mniejsza o to.

 

Producent sugeruje M/L dla ciebie w dość konkretnej tabelce. Szczerze, to zasugerował bym się tym, ale czy L to naprawdę ciężki wybór. Pamiętaj, że tu masz inną kierownicę więc pozycja będzie inna w stosunku do Unibika, tego nie da się tak prosto porównać i obawiam się, że L będzie ci minimalnie za długi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Mój wzrost to 182cm, przekrok 84cm. Jazda dla przyjemności, żadnych wyścigów/maratonów. Czy tak rama będzie dla mnie odpowiednia?


Ja uważam, że będzie OK. Jeśli ma to pomóc, to sam mam 183cm i niemal taki sam przekrok i jeżdżę przełajem 570mm górnej i 12cm mostkiem.

Szkoda, że nie możesz się przymierzyć, żeby się przekonać. Namawiam, abyś jednak poszukał go w najbliższym sklepie i podjechał się przymierzyć. 

Wysoka główka, w tym przypadku to zaleta - pozwala na dość wygodny i pewny dolny chwyt, co w terenie bywa niejednokrotnie zbawienne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam 185 wzrostu i w szosie ramę 57 długą. Uważam ją, za dobraną na styk. Jakby była o 1cm krutsza to z mostkiem 12cm też by pasowała. Kolega jest nieco niższy, ale ma idealny rozmiar do dyspozycji M/L. Ciężka decyzja, można próbować i dać najwyżej mostek 10cm z jakąś krutszą kierownicą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie ma na to zasady, jeden woli dłużej inny krócej. Do tego dochodzi różna morfologia. Ja mam dajmy na to nieco krótsze nogi, a dłuższy tułów i ręce. Poza tym, to jest rower zgoła inny od szosy. Proponowałbym się jednak do roweru przymierzyć.

PS. popraw "krutsza" i "krutszą", bo trochę wstyd. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe bliźniaczy Revolt ma trochę inną geometrię. Niższa główka i mniejszy przekrok http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/revolt.3/18841/76309/#geometry ale i tak zalecają dla mnie rozmiar M/L

post-103848-0-27210600-1450363459_thumb.jpg

Problem w tym, że tych rowerów u mnie nie ma a raczej nie wyrobię się przed Świętami, żeby pojechać do innego miasta. Trudno, najwyżej wstrzymam się z zakupem do przyszłego roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...