Skocz do zawartości

[Napęd] Wymiana zębatek czy kół? Przeliczanie przełożeń


kolecwstawie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

mam rower na kołach 26`, opony 1,75. Jeżdżę turystycznie po nizinach: ok. 50% szosy / 50% drogi polne i leśne.

 

Problem: często brakuje mi wyższego przełożenia (maksymalne to 42:13, mimo wysokiej kadencji mam niewykorzystane rezerwy sił w nogach). Szukam zatem sposobu na przyspieszenie maszyny.

 

Dylemat: wymienić rower na 28`, czy wymienić zębatkę przednią na 48 zębów? Chodzi o to, która opcja da większy procentowo efekt.

Na razie abstrahuję od ceny. Kalkuluję następująco:

- obecnie jeden obrót korby daje mi: (42/13)*Pi*26=263 cale przejechanej odległości

- zmiana koła na 28 cali daje: (42/13)*Pi*28=284 cale - ZYSK 7,9 %

- zmiana zębatki na 48 zębów daje: (48/13)*Pi*26=301 cali - ZYSK 14,4 %

Z tego wynikałoby, że bardziej sensowna jest wymiana zębatki.

 

 

Pytanie do Was: czy w tych obliczeniach nie pominąłem jakiegoś ważnego czynnika? Wydaje się, że sprawy typu bezwładność, waga przemawiają tym bardziej za wymianą zębatki, ale proszę Was o opinię.

Napisano

Kaseta da dużo a połączenie nawet z 44 już da ci po nogach a zawsze możesz kupić i blat 46/48 co wedle mojej opinii zależy jeszcze od ramy bo nie każda rama przyjmie 48

Napisano

Dzięki, czyli jednak ilość zębów.

 

Ale dla pewności: rozumiem, że wymiana roweru na 28` nie niosłaby z sobą jeszcze jakichś dodatkowych plusów, których nie daje zmiana zębatek???

Napisano

Jeśli chodzi Ci tylko o osiąganie jakiejś prędkości, to nawet na rowerze z kołami 20" możesz tak skompletować napęd, żebyś ją osiągał. Ale że nasze drogi nie są równe jak stół, to z tego względu warto mieć większe niż 20-calowe koła ;) Rozpatrując tę kwestię pod kątem 26 vs 28/29, to teoria głosi, że większe koło zawsze trochę łatwiej 'przetoczy' się przez przeszkodę, a praktyka mówi, że najwięcej zależy od konkretnej wielkości opon i zastosowanego ciśnienia.

Napisano

Pytanie tylko, czy ta teoria będzie odczuwalna w wypadku amatorskiej jazdy, jaką uprawiam...

Poza tym, cena obu rozwiązań chyba zdecydowanie przemawia za zbianą zębatek.

Napisano

ale napisz co chcesz osiągnąć bo jak prędkość to zębatki + opona slik jak chcesz trenować to daj 44-11 + ciężka opona z dużymi klockami a opory tocznia dadzą ci trening siły

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...