Skocz do zawartości

[Unibike Everest] Wymiana napedu


cmsydney

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Rower ma juz ponad 6 lat, na liczniku ok. 8000tys km i dwie zimy. Przednie zebatki sa juz dosc mocno starte, lancuch dosc mocno rozciagniety a w czasie jazdy lancuch momentami zaczyna juz przeskakiwac po zebach. Kaseta wyglada dobrze. Czas na wymiane. Problem w tym, ze nie bardzo wiem co kupic.

Jezdze glownie po miescie ale caly rok. Interesuje mnie wiec cos w miare odpornego na warunki zimowe ale w sensownej cenie. Co dokladnie trzeba wymienic z przodu? Caly mechanizm korbowy + suport?

Czy jest mozliwosc zalozenia zebatki wiekszej niz 42? Srednia i mala jest ok.

Prosilbym rowniez o link do poradnika wymiany napedu.

 

 

 

Specyfikacja:

 

Unibike everest DX

Rama: ALU 7005 / BIAXIAL / S-BEND / WYMIENNY HAK PRZERZUTKI /

Widelec przedni: RST CAPA-TL / SKOK 3"/2" / UCHWYT HAMULCA TARCZOWEGO /

REGULOWANY

Komplet sterowy: TH / GWIAZDKA Z KAPSLEM FSA

Mechanizm korbowy: SHIMANO TS31 / 42X34X24T / 175MM / OSŁONA

Suport: TH / 7420ST / ŁOŻYSKA MASZYNOWE

Przerzutka przednia: SHIMANO C050

Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M340-S

Dźwignie przerz./hamulca: SHIMANO ALTUS EF29-7R(LS)

Kaseta / wolnobieg: RECON RHG-07C / 12-28T

Łańcuch: SHIMANO UG50

Piasty: SHIMANO ALTUS RM40/RM40-7

Hamulce: SHIMANO ALTUS M420-S

Obręcze: VUELTA VIPER / ZAKUWKA / DWUŚCIENNE / LIMIT LINE / SZLIFOWANE

Szprychy: RICHMAN / NIERDZEWNE / 14G

Opona przednia / tylna: IMPAC CROSSWAY / 26X2.00"

Pedały: VP / KORPUS Z TWORZYWA / RAMKA ALU

Kierownica: TRANZ X / PROSTA / ALU

Chwyty kierownicy: SERFAS / ŻEL

Wspornik kierownicy: TRANZ X / BIAXIAL / ALUMINIUM

Wspornik siodła: TRANZ X / ALUMINIUM

Siodło: BASSANO DEFENDER / WYSZYWANE

Podpórka: TRANZ-X / ALUMINIUM

Liczba biegów: 21

Napisano

Wymień : kasete na wolnobieg i dołąd orginalny łańcuch (80 zł.) 8-rzędowy :) korba shimano alivio ( najlepsza sam używam ) a wolnobieg na shimano deore 165 złoty tył korba 90 złotych z wymiana koło 400 złotych. A sam chcesz to zmieniać czy w servisie???

Napisano

Po co wymieniac kasete na wolnobieg???

Oryginalny lancuch tzn jaki? Pisalem, ze interesuja mnie informacje odnosnie wytrzymalosci na warunki zimowe.

Czy z przodu trzeba wymieniac caly mechanizm korbowy czy da sie same zebatki?

Wymienic chce sam. Kiedys trzeba sie nauczyc.

 

Rocznie robie ok. 8tys km.

 

A jak wyglada sprawa z rozszerzalnoscia lancucha i zebatek od temperatury? Czy przy -15C dopasowanie jest duzo gorsze? O ile skraca sie zywotnosc?

  • Mod Team
Napisano

Ja bym polecił:

- kaseta hg 40 lub 50

- lańcuch hg50 lub wyższy

- korba fc m442 + odpowiedni suport najlepiej na octalink 113mm.

 

Jeżeli chcesz odporne na warunki zimowe przede wszystkim suport i inne łozyska dobrze uszczelnione.

 

Korba jak ci 42 mało to spokojnie można 44 lyb 48 znaleźć. Można sama zębatke albo poprostu korbe z takim blatem (w przypadku fc m442-42 zęby, m443-48 zębów).

 

Co do zależności rozszerzalności od temp. to chyba takich danych nie znajdziesz ale wątpię by to miało większy wpływ na zużywanie sie sprzętu, większy ma niedbałość o czystość.

Napisano

Trudno będzie dobrać taki napęd, ale może coś takiego - kaseta 7 rzędowa :

http://www.cyclosport.pl/kaseta-7-rzedowa-shimano-altus-acera-11-13-15-18-24-28.html

korbę masz na kwadrat, trudno będzie znaleźć taką korbę, a zwłaszcza taką, żeby pasowała do posiadanego suportu , więc można wziąć korbę z suportem :

http://www.allegro.pl/item987080439_nowosc_truvativ_iso_flow_wklad_na_wielowypust.html#gallery

No chyba, że do posiadanego suportu będzie pasowała ta korba :

http://www.allegro.pl/item952155285_nowa_korba_shimano_mtb_srebrna_z_oslona.html

Do tego łańcuch ;

http://www.allegro.pl/item982674547_nowy_lancuch_shimano_alivio_cn_hg40_8_7_6_rzed.html

żeby samemu dokonać wymiany trzeba by mieć : klucz do suportu, ściągacz do korb, klucz do kasety, oraz tzw. bacik do blokowania kasety.

Napisano

Narzedzia to nie problem. Zaopatrzyc sie trzeba bo sie przydadza. 4 rowery na utrzymaniu a grzebac przy rowerze lubie.

 

Odnosnie korby. Czy istnieja takie, w ktorych mozliwa jest pozniej wymiana samych zebatek? Z tego co widze w truvativ mozna odkrecic mala i srednia i je wymienic? A czy duza zebatka zawsze jest zintegrowana z korba? Bo tak naprawde w moim przypadku najszybciej sie zuzywa duza i srednia.

 

Czy wieksza duza zebatka 44 lub 48 wymaga ingerencje w przerzutke przednia (jej podwyzszenie)?

 

Z tych zaproponowanych tak naprawde zastanawiam sie nad sensem 22/32 bo one sa zbyt male. Nawet te co mam 24/34 nie uzywam. Da sie zalozyc 48/36/26? Takie przelozenia chyba beda najsensowniejesze dla mnie.

 

I jeszcze jedno. Jaka spinke do lancucha?

 

Co do rozszerzalnosci. Jak dla mnie moze to miec krytyczne znaczenie. Przykladowo jesli rozszerzalnosc zebatek jest znikoma ale lancuch przy -15C jest o 1-2% krotszy niz przy +15C to zebatki bardzo szybko sie zetra.

  • Mod Team
Napisano

A wiec tak ogólnie sama zmiana korby na inną będzie najprawdopodobniej regulacji przedniej przerzutki a większa już na pewno.

 

Co do wymiany zębatek to jeżeli korba ma wymienne zębatki to ma wymienne wszystkie zazwyczaj trzecia i druga sa przykręcane jedną śrubą. 48/36/26 nie wiem nawet czy w jakiejś seryjnej nowej korbie takie przełożenie występuje wiec będziesz raczej skazany 48/32/22 oczywiście można samemu blaty wymienić ale to już dużo zabawy, trzeba kupić a one tanie nie są, później te co masz sprzedać albo trzymać na zapas - ogólnie nie opłaca sie.

 

Polecił bym TEN zestaw. Pisze w aukcji ze mały przebieg co widać na zdjeciach dobry suport i gratisowo balt LX 48 wiec chyba sie oplaca.

 

Co do rozszerzalności to i kaseta i łańcuch będą na podobnym poziomie bardziej zje ci napęd nie dbałość o czystość zwłaszcza w zimowych warunkach.

Napisano
Co do rozszerzalnosci. Jak dla mnie moze to miec krytyczne znaczenie. Przykladowo jesli rozszerzalnosc zebatek jest znikoma ale lancuch przy -15C jest o 1-2% krotszy niz przy +15C to zebatki bardzo szybko sie zetra.

Każdy łańcuch ulegnie skróceniu, różic pomiędzy róznymi modelami w praktyce nie będzie.

Jeżeli zębatki w korbie i kasecie bedą stalowe cały układ proporcjonalnie sie skurczy więc rozstaw ogniw będzie pasował do rozstawu zębów, łańcuch jest zawsze dłuższy żeby obsłużyć wszystkie przełożenia, a luz kasuje przerzutka, więc jeśli nie będziesz używał skrajnych przełożeń problemu szybkiego wycierania nie będzie.

Przykładowa korba na 48/38/28 :

http://allegro.pl/item979156458_korba_truvativ_five_d_48_38_28_cross_trekking.html#gallery

Napisano

Nie zrozumialem pierwszej odpowiedzi. Regulacja w sensie mocowania na ramie i regulacja wychylen? A co znaczy wieksza? Wymiana calej przerzutki?

Moze prosilbym o prosta odpowiedz na pytanie: jaka zebatke moge zalozyc by obecna przerzutka ja obsluzyla?

48/36/26 sa seryjnie produkowane. Znalazlem akurat w crossach unibike: DEORE LX T661 ale zapewne cena tez jest odpowiednia bo z roweru najwyzszej klasy.

Jesli chodzi o rozszerzalnosc to naciag przerzutki nie pomoze. Mi chodzilo o niedopasowanie ogniwa do zabkow z uwagi na skurczenie sie samego ogniwa.

 

Czy moglbym prosic o informacje odnosnie zaproponowanych korb, ktore maja wymienialne wszystkie koronki?

Napisano
Mi chodzilo o niedopasowanie ogniwa do zabkow z uwagi na skurczenie sie samego ogniwa

Wszystko skurczy się proporcjonalnie, więc "no problem"

Jeśli chodzi o korby, to choćby ta którą podałem ma wymienne wszystkie zębatki.

Napisano

Tak by bylo gdyby lancuch i zebatki byly wykonane z tego samego materialu a prawdopodobnie nie sa. Nie wiem natomiast jak rozna jest rozszerzalnosc i czy to ma w ogole znaczenie. Ale niewazne.

 

Okazalo sie, ze starcie przednich zebatek to nie wina zuzycia. Kolega mi powiedzial, ze te mniejsze zabki sa specjalnie dla lepszej zmiany biegu. Czyli korba jak na razie ma sie dobrze. Pozostaje wymiana lancucha z uwagi na slabe juz doleganie lancucha do zebatki.

Napisano

Może było by ważne gdy zębatki są z aluminium, gdy są ze stali jest to szukanie dziury w całym.

kazalo sie, ze starcie przednich zebatek to nie wina zuzycia. Kolega mi powiedzial, ze te mniejsze zabki sa specjalnie dla lepszej zmiany biegu. Czyli korba jak na razie ma sie dobrze. Pozostaje wymiana lancucha z uwagi na slabe juz doleganie lancucha do zebatki.

To będzie ciekawe doświadczenie, opisz nam efekty.

Napisano

Odnosnie lancucha. Czy moge zalozyc lancuch z norma HG jesli fabryczny w moim rowerze jest w normie UG?

Czy kazda spinka do lancucha jest dobra czy nalezy pewnych unikac?

  • Mod Team
Napisano

Można założyć HG, byle na 8/7 biegów, spinka - każda na 7/8 biegów.

Jeżeli HG to shimano a spinka Srama nie bardzo z shimano współpracuje (jest za wąska)nie da sie dopiąć a jak sie już zepnie to rozpinanie to niezła sztuka.

Napisano

Jesli chodzi o wspolprace to nie ma problemu. Interesuje mnie informacja czy lancuch co byl podany wyzej HG40 bedzie lepszy czy nie?

Napisano

Jednak kupilem lancuch HG40 i wymienilem tez kasete na CS-HG30. Stary lancuch byl juz dosc mocno rozciagniety a stara kaseta miala juz objawy scierania wiec pewnie za jakis 1000km bylaby juz do wymiany. Ale w tym momencie szkoda bylo nowego lancucha.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...