Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć.

Dziś narozrabiałem.

Coś mnie podkusiło i zabrałem się za grzebanie przy amorze RST. No i tak pogrzebałem że urwałem śrubę u dołu prawej goleni. Nie wiem jak to się stało bo dosłownie lekko tylko złapałem ją krótkim kluczem imbusowym.

IMG_20251207_202553.thumb.jpg.811a52839d85e80d13a367370c7c52c7.jpg

IMG_20251207_202333.thumb.jpg.51ba2c92db84eb6e584a23402e4a0ce1.jpg

W archiwum forum znalazłem podobny wątek, wydaje się że to element tłumika dolnego.post-172497-0-12103300-1490292155.jpg.7175c40f874c2b80af9f55fd2c0d7b6c.jpg

Czy ktoś wie gdzie można coś takiego kupić, co to jest, jaki ma numer seryjny części ?

Amortyzator to prawdopodobnie model First. Jest to wersja do roweru Woom 5, średnica koła 24 cale, średnica goleni 30mm

0HqN9tgx39BO1EDY.png.aac8812f74c0bfbfcb2b2f878e06b1f2.png

 

 

Wrzucę jeszcze numer Amora

IMG_20251207_203322.thumb.jpg.d72216546009b2e2898cace51c99ebf1.jpg

 

Napisano

Temat udało mi się trochę rozpracować.

Tłumik dolny to ten sam co w RST First. Jego długość to 18 cm. Dzięki uprzejmości firmy Woom dostałem go za darmo.

W Velo też są takie dostępne. Można kupić

signal-2025-12-13-172029_008.thumb.jpeg.fe58f3bc7afce759e658a867e56f285a.jpeg

Amor po wstępnej rozbiórce wygląda tak:

signal-2025-12-13-172029_006.thumb.jpeg.ead527efd8b31d7f73f4a1a15ba200bc.jpeg

Wybebeszony tłumik

signal-2025-12-13-172029_004.thumb.jpeg.4210839adaacd8e75b4bb9b833b5c4f8.jpeg

Schemat

schemat.thumb.jpg.eadac175fd57c1a1ac69a929b41441b8.jpg

 

 

 

Oleju w górnym tłumiku było coś koło 90 ml. W dolnych lagach może koło 3 do 5 ml. Nie wiem czy to ilości prawidłowe bo widelec był już 2 krotnie serwisowany.

W związku z czym zastanawiam się  ile tego oleju nalać, więcej, mniej ? Macie jakieś sprawdzone metody ? 

Dostałem informację, że najpewniejszym sposobem jest rozciągnięcie widelca i zalanie do górnej goleni tyle oleju, aby po włożeniu tłumika jego koniec stykał się z lustrem oleju.

Na rysunku zielone to olej ale żółte to przestrzeń w którą powinien zmieścić się górny tłumik

image001.png.21cf2b0ac3bff8593812673049db3341.png

 

W swoim warsztaciku dysponuje następującymi smarami i olejami:

Maxima Plush Suspension Fluid High Performance 5 WT

Maxima Plush Dynamic Suspension Lube Hevy

Sram Butter

Rock Shox Dynamic Seal Grease PTFE 

Który gdzie wlać i czym gdzie nasmarować ?

 

 

Napisano

Amor po serwisie. 

Wszystko działa, na razie lepiej niż przed rozbiórką. Wcześniej miał tendencję do przyklejania się po postoju.

Gdyby poszukiwał w tym zakresie pomocy to stworzyłem mały manual:

1) Przydatne linki:

 

2) Ustalenie poziomu oleju, jeśli nie wiemy czy oryginalnie jest ok lub gdy ktoś przed nami w nim grzebał podałem w poście powyżej

3) Instrukcja serwisu w punktach:

1)      Sprawdzamy długość skoku

2)      Odkręcamy górną nakrętkę tłumika (Klucz 24 do komory tłumika (10-13Nm))

3)      Wyciągamy górą tłumik górny

4)      Wylewamy olej z tłumika górnego do menzurki ( 90ml SAE 5W)

5)      Odkręcamy śrubę imbusową 4mm sprężyny powietrznej w dolnej ladze

6)      Zlewamy olej do menzurki ( ja dolewam 5ml 15WT Heavy(manual nie przewiduje))

7)      Spuszczamy powietrze z komory

😎      Odkręcamy korek komory powietrznej Klucz 22 do komory powietrznej (10-13Nm)

9)      Odkręcamy pokrętło regulacji odbicia (śrubokręt)

10)   Luzujemy tłumik w dolnej ladze (imbus 8mm w prawo)

11)   Zlewamy olej do menzurki ( ja dolewam 5ml 15WT Heavy (manual nie przewiduje))

12)   Zdejmujemy dolne lagi, czyścimy, wymieniamy uszczelki gumowe i kurzowe

13)   Wkładamy nowe uszczelki kurzowe nasączone olejem 15WT Heavy oraz smarujemy uszczelki gumowe i ślizgi Sram Butter lub Dynamic Seal

14)   Czyścimy odboje sprężyny powietrznej

15)   Odkręcamy nakrętkę sprężyny powietrznej szczypcami Seger-a

16)   Sprężynę powietrzną wyciągamy w dół przez goleń

17)   Wyciągamy tłoczek w dół przez goleń, czyścimy

18)   Czyścimy w środku górną lagę

19)   Odkręcamy plastikową nakrętkę tłumika, klucz 24

20)   Czyścimy dolny i górny tłumik

21)   Dokręcamy dolną nakrętkę dolnego tłumika M12 ręką przytrzymując imbusem 8mm

22)   Czyścimy w środku górną lagę amortyzatora

23)   Smarujemy oring tłumika dolnego i nakrętkę oraz gwint lagi

24)   Wkręcamy dolny tłumik w lagę,  klucz 24 moment 7Nm  (wartość orientacyjna w manualu jest 110-130 kgf ? , jeśli Seger to ostrym do zewnątrz)

25)   Zalewamy tłumik olejem 5WT ( około 80ml) na około 12 cm od korony amora (na wysokość tłumika górnego)

26)   Pompujemy tłumikiem dolnym olej

27)  Smarujemy nakrętkę tłumika górnego i oring na dole oraz gwint w ladze

28)   Montujemy tłumik górny (blokada otwarta), sprawdzamy działanie blokady skoku, jeśli nie działa lub działa z „luzem” dolewamy oleju do tłumika górnego.

29)   Sprawdzamy czy tłumik dolny chowa nam się w całości do górnej lagi

30)   Skręcamy (Klucz 24 do komory tłumika (10-13Nm))

31)    Smarujemy tłoczek tłumika powietrznego Sram Butter lub Dynamic Seal i wkładamy go od dołu lagi

32)   Smarujemy sprężynę tłumika powietrznego oraz gwint nakrętki i lagi (sitko, durszlak) i wkładamy od dołu (wkładamy od dołu przy otwartym zaworze powietrznym)

33)   Skręcamy korek sprężyny powietrznej szczypcami Segera (5-7Nm)

34)   Smarujemy uszczelkę i odboje sprężyny powietrznej

35)   Do komory powietrznej od góry wlewamy 3ml oleju 5WT ( manual 5-10ml)

36)   Smarujemy gwint komory powietrznej i korek z wentylem Sram Butter lub Dynamic Seal

37)   Jeśli występuje (u mnie nie było) dokręcamy do niej u góry element tłumika powietrznego , ręką

38)   Skręcamy (Klucz 22 do komory powietrznej (10-13Nm))

39)   Pompujemy sprężynę powietrzną

40)   Zakładamy dolne lagi (ustawiamy amor do góry nogami)

41)   Przez otwory na śruby wlewamy po 5 ml oleju 15WT Heavy (manual nie przewiduje)

42)   Dokręcamy śruby w dolnych goleniach

43)   śrubę imbusową 8mm w tłumiku (5Nm)

44)   śrubę imbusową 4mm (5-7Nm) w sprężynie powietrznej z odrobiną loctite

45)   montujemy pokrętło regulacji odbicia

46)   montujemy pokrętło zamknięcia ( musimy ustalić jego położenia na max zamknięte do przodu)

 

Czy jest prawidłowo i zgodnie ze sztuką nie wiem, u mnie działa.

 

4) fotki tłumika powietrznego

Im00001.thumb.jpg.b86dd098af3f41b805d6752bba6ca49f.jpg

Im00002.thumb.jpg.56d6647aaf4b6bd40d8557ef673b4c40.jpg

 

  • +1 pomógł 1
Napisano

Tak, też byłem bardzo pozytywnie zaskoczony i to nie pierwszy raz. Kiedyś chciałem od nich kupić nowe siodełko i założyć je dziecku do szosy (mają fajne krótkie smukłe siodła). Napisałem do sklepu zapytanie i dostałem je za darmo.

Nie wiem czy podchodzą tak do wszystkich czy mam po prostu szczęście (kupiłem u nich już 4 rowery) ale ja jestem bardzo zadowolony.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...