Skocz do zawartości

[Szprychy] Tekstylne Berd vs stalowe Sapim Race - labolatoryjne porównanie sztywnościfilm)


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jako, że sznurkowe szprychy Berd wciąż dla wielu osób są niewiadomą, razem z Kolegami z Dandy Horse postanowiliśmy zrobić porównanie sztywności kół. 

Sprawa jest ciekawsza jeśli weźmiemy pod uwagę sprzęt użyty do porównania. Z jednej strony wziąłem najlżejsze koła MTB na świecie, czyli Extralite CarboCamber 330+ ważące 896 gramów komplet na obręczach o szerokości wewn. 30 mm. Ten właśnie zestaw został zbudowany w oparciu o tekstylne szprychy Berd w ilości 28 sztuk per koło. 

Z kolei Panowie z Dandy Horse użyli do porównania nalżejszego koła, które mają w swojej ofercie do MTB - model XC 30 (komplet jest o ponad 400 gramów cięższy). Zostało zaplecione na szprychach Sapim Race z cieniowaniem 2.0-1.8-2.0 mm. Użyliśmy trzech obciążników: 2 kg, 3,7 kg oraz 12 kg aby sprawdzić które koło o ile się odkształci. Wyniki były niezwykle ciekawe, ponieważ w ujęciu - nazwijmy je - statycznym (obciążenie 2 i 3,7 kg), koło Extralite jest sztywniejsze o blisko 20%. Oddaje to typowe zachowanie się roweru i ridera podczas jazdy. 

Z kolei w ujęciu "statycznym" - kiedy obciążyliśmy oba koła odważnikiem 12 kg okazało się, iż wskazówka miernika (w przypadku szprych Berd) nie może się ustabilizować. Tj. dało się to osiągnąć dopiero po bardzo długim czasie. W takim wydaniu, koło jest mniej sztywne od Dandy Horse o 12,3%. Oznacza to, iż szprychy Berd łatwo się wyciągają (potwierdzam) i należy często kontrolować ich napięcie aby utrzymać właściwą sztywność kół. 

To tyle w skrócie, poniżej film: 


Od siebie dodam, że wielokrotnie jeździłem, widziałem i budowałem koła poniżej 1 kg/komplet na stalowych szprychach. Każde z nich było zauważalnie wiotkie. Gdy jadę na Extralite, które ważą mniej niż paczka cukru - braku sztywności nie jest dane mi odczuć w XC. Oczywiście szprychy mają także wiele swoich wad - cenę, sposób budowy, konieczność częstego kontrolowania stanu napięcia, kiepski tusz używany fabrycznie do barwienia. 

Ale o tym wszystkim nagram drugi film, w którym opowiem o technikaliach budowy kół na sznurkowych szprychach. Obiecuję, że będzie niemniej ciekawie. 

  • +1 pomógł 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...