Punkxtr Napisano Niedziela o 14:42 Napisano Niedziela o 14:42 Jako, że sznurkowe szprychy Berd wciąż dla wielu osób są niewiadomą, razem z Kolegami z Dandy Horse postanowiliśmy zrobić porównanie sztywności kół. Sprawa jest ciekawsza jeśli weźmiemy pod uwagę sprzęt użyty do porównania. Z jednej strony wziąłem najlżejsze koła MTB na świecie, czyli Extralite CarboCamber 330+ ważące 896 gramów komplet na obręczach o szerokości wewn. 30 mm. Ten właśnie zestaw został zbudowany w oparciu o tekstylne szprychy Berd w ilości 28 sztuk per koło. Z kolei Panowie z Dandy Horse użyli do porównania nalżejszego koła, które mają w swojej ofercie do MTB - model XC 30 (komplet jest o ponad 400 gramów cięższy). Zostało zaplecione na szprychach Sapim Race z cieniowaniem 2.0-1.8-2.0 mm. Użyliśmy trzech obciążników: 2 kg, 3,7 kg oraz 12 kg aby sprawdzić które koło o ile się odkształci. Wyniki były niezwykle ciekawe, ponieważ w ujęciu - nazwijmy je - statycznym (obciążenie 2 i 3,7 kg), koło Extralite jest sztywniejsze o blisko 20%. Oddaje to typowe zachowanie się roweru i ridera podczas jazdy. Z kolei w ujęciu "statycznym" - kiedy obciążyliśmy oba koła odważnikiem 12 kg okazało się, iż wskazówka miernika (w przypadku szprych Berd) nie może się ustabilizować. Tj. dało się to osiągnąć dopiero po bardzo długim czasie. W takim wydaniu, koło jest mniej sztywne od Dandy Horse o 12,3%. Oznacza to, iż szprychy Berd łatwo się wyciągają (potwierdzam) i należy często kontrolować ich napięcie aby utrzymać właściwą sztywność kół. To tyle w skrócie, poniżej film: Od siebie dodam, że wielokrotnie jeździłem, widziałem i budowałem koła poniżej 1 kg/komplet na stalowych szprychach. Każde z nich było zauważalnie wiotkie. Gdy jadę na Extralite, które ważą mniej niż paczka cukru - braku sztywności nie jest dane mi odczuć w XC. Oczywiście szprychy mają także wiele swoich wad - cenę, sposób budowy, konieczność częstego kontrolowania stanu napięcia, kiepski tusz używany fabrycznie do barwienia. Ale o tym wszystkim nagram drugi film, w którym opowiem o technikaliach budowy kół na sznurkowych szprychach. Obiecuję, że będzie niemniej ciekawie. 3 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.