Skocz do zawartości

[Przerzutka przednia] Shimano FD-M530 - nie mogę tego wyregulować. Na co to wymienić?


borsooq

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, w nowym rowerze, ale ze starym napędem mam problem z regulacją przerzutki przedniej. Niejeden raz już regulowałem inne przerzutki i nie wydaje mi się, żeby problem był w samej regulacji, a raczej jest on w przerzutce. Jest to sprzęt używany, który z powodzeniem działał wcześniej w napędzie 3*6.

Napęd jest:

- Przerzutka tył: Shimano RD-M750

- Łańcuch: KMC X9.93

- Manetki: SunRace M90

- Korba: FSA BCD 130 z koronkami 28, 39, 46

- Kaseta: Shimano HG200 11-32

Wszystko to działało przez ~2 lata ze sobą wraz z Deore LX M-550, ale zmieniłem ramę i obecna zamiast fi rury podsiodłowej - 28,6, ma 31,6 i zamiast ciągu dolnego - górny. Z tego też powodu zamontowałem Deore FD-M530. Jakbym tego nie regulował, to nie daję rady, żeby to działało. Jak wrzuca dobrze, to nie starcza ruchu na zrzut, jak zruca, to nie wrzuca. Mam nieodparte wrażenie, ze wózek jest za szeroki, jak na łańcuch, a sama przerzutka nie jest typowo 9s, tylko jakiś 9s-capable.

Co kupić, żeby to wreszcie ogarnąć?

Napisano

To przez nietypowe stopniowanie korby - dla Twojej przerzutki minimalny odstęp pomiędzy blatem, a środkową zębatką to 12T, a Ty masz 7T, więc przetłoczenia na klatce za nic nie pasują i dlatego wygląda to jakby wózek był za szeroki. Stopniowanie korb 9S dla Shimano to 22/32/44 i tak jest zaprojektowana przerzutka. Stara przerzutka nie była tak mocno dedykowana, więc była bardziej uniwersalna po prostu...

To jest fabryczne stopniowanie tej korby? Nie ma do niej dedykowanych przerzutek? Może SRAM? Nie musi być wcale 9 rzędowa...

Napisano

Fd-m530 współpracuje zarówno z korbami 48/36/26 jak i 44/32/22.  Ma pojemność 22 zęby i różnica max środkowa-górna  koronka to 12 zębów. Obsłuży też 42/32/22 lub inne kombinacje typu właśnie jak fc-m550 ( 46/36/26 ) gdzie różnica pomiędzy koronkami to 10 zębów i poniżej tego zejść nie można.

Chcesz kombinować ( ale nie gwarantuję sukcesu ) to spróbuj z przerzutką fd-m900 lub fd-m901  i jeszcze jakaś xt bodaj fc-m730 czy 732 ( a może 735 - musiałbym sprawdzić ) ma te same parametry czyli pojemność max aż 26 zębów a różnice pomiędzy koronkami to tylko 8 zębów.

Korba, która masz teraz jest kombinowana, nieoryginalne koronki pewnie ma.

Możesz wymienić korbę lub koronki i będzie ok.

Napisano

Tak - dokładnie korba jest mocno kombinowana - poskładana ze złomu pokupowanego po 1 pln na allegro. Naprawdę. Wiem, że jest pokręcona. Zwyczajnie spodziewałem się, że skoro na FD-M550 byłem w stanie to wyregulować, co prawda względem średniej koronki - 39T, to będę też w stanie to zrobić na tej FD-M530.

Mam jeszcze koronki:

- 30T (BCD 74)

- 42T

- 52T

- 53T

Wszystkie Shimano, korba jak wiadomo należy do portfolio SRAM.

Może zestawić to: 30/42/52?

Pojemność by się zgadzała, tylko, czy koronka największa już nie będzie za duża?

Napisano

No to sprawozdanie z modyfikacji.

Jest lepiej, ale w dalszym ciągu nic to nie urywa.

Zmieniłem koronki na 52/42/30, podciągnąłem przerzutkę i wyregulowałem. Działa.

Skok przerzutki jest tak duży, że za jednym zamachem, przy odpowiednio ustawionym naciągu, jestem spokojnie w stanie przeskoczyć z młynka na koronkę 52T. To jest dziwne. W związku z tym w ustawieniu na młynku linka jest luźna, a ograniczenia jest tylko na śrubie L. Dobra, wiem, że śruba L do tego służy, ale nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek linka była tak luźna w żadnym moim rowerze, no ale nie miałem nigdy nic na górnym ciągu - zawsze na dolnym, może to jest powód - nie wiem. Może to kwestia manetki? Nie mam pojęcia, aczkolwiek, przy M550 spokojnie dawało się to wyregulować i takich siupów nie było, przy tej samej manetce. W dalszym ciągu wydaje mi się, że wózek jest tu szerszy, skok większy, a przerzutka jest po prostu zaprojektowana tak, aby obsłużyć maksymalną ilość różnych zestawów, niekoniecznie w zbyt precyzyjny sposób.

Mam wrażenie, jakbym wykorzystywał połowę zakresu odchylenia wózka między pierwszym, a drugim biegiem, reszta zblokowana śrubą; tak samo miedzy 2 a 3-cim biegiem, a reszta - śruba.

Tak czy inaczej dziękuję za pomoc. Rower wygląda teraz bardziej rasowo z tą koronką 52T, a i jest sporo szybszy, aczkolwiek chyba buta mi brakuje :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...