SlawekP79 Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 witam, Pytanie dotyczy mojego roweru DualSport 2 Trek z 2017 https://archive.trekbikes.com/us/en/2017/Trek/ds_2#/us/en/2017/Trek/ds_2/details W związku z tym iż mam wrażenie ,że kończy mi się suport (skrzypi podczas pedałowania, pracuje niezbyt płynnie) , pomyślałem ,że za jednym zamachem wymienię korbę , bo ta mam wrażenie nie jest najwyższej jakości. Żeby tego było mało pomyślałem również o przerzutce przedniej Moje pytanie 1. czy takie podmianki mają sens tzn czy faktycznie polepszę kulturę pracy poszczególnych części , tym samym całego napędu ? a) suport jest bb-un26 dł 122,5 , wymienię na taki sam , a może coś innego , lepszego , jakieś sugestie ? b) korba 3-rzedowa jest fc-m131 , wymienić chcę na acera fc-m361 c) przerzutka przód jest tourney TY-710 (3x8) , wymienić chcę na altus fd-310 (3x8) punkt C budzi we mnie najwięcej wątpliwości tzn nie wiem czy to ma sens , jest związany z pkt 2 opisanym poniżej 2. nawiązując bezpośrednio do przerzutki przedniej , szukając właściwej , zastanawiam się czy mogę wybierać tylko spośród tych dedykowanych pod napęd 3x8 , jeśli tak to wielkiego pola manewru nie ma. Pytanie czy np przerzutka alivio lub acera , która w opisie ma wskazany zestaw 3x9 również będzie obsługiwała mój napęd 3x8 ? Kaseta i łańcuch były wymieniane w zeszłym roku (ten sam model co były oryginalnie) więc kombinować na tę chwilę więcej nie chcę , chociaż nie ukrywam ,że gdzieś z tyłu głowy mam myśli żeby zmienić więcej podzespołów tak żeby posiadać 3x9 , a może 2x9 . Co o tym sądzicie? , co byście zmienili w tym rowerze jeśli chodzi o napęd? , oczywiście podejście zdroworozsądkowo wskazane , bo nie chcę przesadzać dla sztuki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 Klamoty z napędu 3x9 też będą działać poprawnie majac z tyłu 8s.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 Co do suportu to są lepsze w podobnej cenie ( ale za chwilę bo suport - długość osi musi być dobrany pod korbę, a także pod długość-szerokość mufy ( ramy ) - czyli miejsca w którym "siedzi" suport - jeśli ma to być suport na kwadrat czy octalink. Mógłbyś zmienić korbę na przystosowaną do 9 rz łańcuchów ( choć bardzo dobrze pracuje na niej łańcuch 8 rzędowy - jak i 10 rzędowy ). Zanim jednak o konkretnej korbie, suporcie i przerzutce, powiedz do czego Ci ten rower potrzebny, ścigasz się, jeździsz ostro, szybko? Korbę masz 48/38/28 i kasetę 11-32 - używasz blatu 48 ? ( często/rzadko ) Masz górki w okolicy czy raczej płasko ? Jak forma, siła ? Jak szybko jeździsz po płaskim ( załóżmy, że płasko, asfalt i bez wiatru ) jaką prędkość utrzymujesz ? Jaką średnicę ma rama w miejscu mocowania przedniej przerzutki ? ( będziesz miał albo 31,8 mm albo 34,9 mm ) Jaki masz budżet na zmiany ? Jakiej długości ( szerokości ) jest mufa w Twoim rowerze - 68 mm czy 73 mm ( od dołu przyłóż miarę - linijkę i sprawdź ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SlawekP79 Napisano 23 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 dzieki z gory za zainteresowani tematem , przechodzac do kwestii powyzej 1. suport -mufa dl 73mm , srednica zewnetrzna mufy okolo fi42mm 2.przerzutka - sr rury podsiodlowej fi 34.9mm 3. aktualnie mam kasete cs-hg41 i lancuch cn-hg40 4. jesli chodzi o kwestie dotyczace stylu jazdy , warunkow ... jazde na rowerze glownie traktuje jako forme treningu , mam za miasto rowerowke (asfalt)dl 25km , tempo okolo 24km/h, raczej brak wzniesien , jesli juz jade do lasu to glownie sa to wyjezdzone sciezki(ostatnio zadko) . Uzywam tarczy 48 , generalnie glownie tarcza 38+2tyl ( liczac od dolu) lub 48+4tyl (liczac od dolu).raczej nie uzywam tarczy najmniejszej tj 28. generalnie mysle rowniez o wymianie amorka na widelec sztywny , ale to osobny temat , na inny czas ,tez chyba bede potrzebowal pomocy tak to wyglada , prosze o porade , glownie ws dobrej korby i suportu + ewentualnie przerzutke chociaz chodzi okej . Budzet 250, max 300zl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-alivio-fc-m361-48-38-28t-175mm-8115650910 ( to acera, cena wyglada na okazyjną ) + https://allegro.pl/oferta/suport-bb-un55-shimano-73mm-os-122-5mm-bsa-box-8011118099 lub: https://allegro.pl/oferta/suport-neco-b910-bsa-pod-mufe-73mm-12-7868876693 Nie ma sensu szaleć wyżej, budżet nie pozwala Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SlawekP79 Napisano 23 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 odnosnie dl ramion , sprawdzilem i aktualnie mam 170mm , czy ewentualna zmiana na 175mm bedzie w porzdku ? zastanawia mnie tez suport i korba na octalink , czy ta konstrukcja bije ta na kwadrat ? warto ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 Przerzutkę przednią masz pod korbę 48/38/28, korby na octalink ( prawie wszystkie ) są 48/36/26 ( mam na myśli z tych dużych bo są też np. 44/32/22 i mniejsze ) więc prawie na pewno musiałbyś wymienić przednią przerzutkę ( 50-70 pln ) Korba na octalink 150 pln ( minimum ) a pewnie bliżej 200 pln, plus suport 50-70 pln. Można i tak, ale przekraczamy budżet. Do tego jeździsz trochę zbyt twardo, z większą kadencją spróbuj jeździć. Przy prędkości 24 kmh na prostej lepiej, efektywniej byłoby kręcić 80-90 obrotów na minutę, wtedy mógłbyś spokojnie jeździć na przełożeniu 32x14 czy dla twojej korby 38x16-17-18 ( wtedy spokojnie mógłbyś miec korbe 44/32/22 i uwierz mi taka wystarcza na asfalt przy kole 28 cali, no chyba, że ktoś ma naprawdę parę w nogach to trzeba 48/36/26 ) Co do dł. korby 170 vs 175 to przyjęło się, że dla długości nogi około 87 mm i więcej lepiej mieć korbę 175 mm ( wzrost około 182-187 cm i więcej ) Poniżej 180 cm lepiej chyba jednak 170 mm, a im bliżej 170 cm wzrostu to już na pewno korba 170 mm. Jeśli więc masz poniżej 180 cm wzrostu - szukaj korby 170 mm . Reasumując, korby 48/36/26 ( lub 44/32/22 ) to prawie pewna wymiana przedniej przerzutki. Koszt korby na octalink ( czy nawet kwadrat ) + koszt suportu + koszt przedniej przerzutki = wyjdzie sporo. Co do porównania sztywności ( w obrębie tej samej grupy - korby - czyli np. korba alivio na kwadrat i na octalink -to octalink będzie minimalnie sztywniejszy, ale czuć to głównie jak się staje na pedały i mocno deptać trzeba - podczas jazdy w siodle praktycznie nie ma różnicy, tym bardziej jak nie mamy końskiej nogi ) Zywotność suportów zbliżona ( poza wyższymi grupami na kwadrat - jak ten suport bb-un55 który w linku dałem wyżej - ten pobije suport octalink żywotnością ) /edit Jeszcze kwestia osłony w korbie ( największej tarczy ). Taką w swoim rowerze ( korbie ) masz. Jak założysz korbę bez to musisz mieć w czym jeździć ( luźne nogawki odpadają - ewentualnie trzeba stosować gumki na spodnie w okolice prawej kostki itp. ) no chyba, że jeździsz tylko w krótkich spodenkach jak jest ciepło. To możesz brać bez. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SlawekP79 Napisano 23 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 faktycznie octalink to nie jakas rewolucja vs kwadrat, a kosztowe wypada drozej, pojde w kwadrat...tak czy inaczej kupie korba acera , tylko pytanie czy faktycznie 48.38.28 , a moze mniejsza 42.32.22 , takie tez sa dostepne .... odnosnie dl ramion , mam 182cm wzrostu .. ostatnie pytanie co oznacza okeslenie przy ww korbach " dla linii lancucha 50mm " , gdzie byc pewnym ze korba bedzie pasowala Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 1 godzinę temu, SlawekP79 napisał: .. jazde na rowerze glownie traktuje jako forme treningu , mam za miasto rowerowke (asfalt)dl 25km , tempo okolo 24km/h, raczej brak wzniesien , jesli juz jade do lasu to glownie sa to wyjezdzone sciezki(ostatnio zadko) . Uzywam tarczy 48 , generalnie glownie tarcza 38+2tyl ( liczac od dolu) lub 48+4tyl (liczac od dolu).raczej nie uzywam tarczy najmniejszej tj 28. generalnie mysle rowniez o wymianie amorka na widelec sztywny , ale to osobny temat , na inny czas ,tez chyba bede potrzebowal pomocy Jeżeli to forma treningu to bym najpierw zainwestował w licznik z czujnikiem kadencji ... przy tych szybkościach to wystarczy jeden blat z przodu 38 lub 36 jak jedziesz po lesie ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 To dłuższy temat, a linia łancucha to odległość od środkowej zębatki korby ( dla korby 3 rzędowej ) do środka mufy suportu ( osi roweru ). W zależności jaką masz linię czy 50 mm polecaną przez shimano jako standard czy 47,5 mm, którą shimano równiez dopuszcza ( suport wtedy dla korby fc-m361 musi być o długości osi 118 mm zamiast 122,5 - to korba zawsze decyduje jakiej długości ma być suport ) to przy mniejszej linii łańcucha możesz korzystać z większej ilości ( kombinacji ) biegów bez ocierania łańcucha o wózek przedniej przerzutki. Np. mówiłeś, że dla 48 x i czwarta od dołu jeszcze nie ociera łancuch o wózek przedniej przerzutki bo tak jeździsz ( w sumie przy linii łańcucha 50 mm już by mogło ocierać ) ale jak wrzucisz jeszcze jedną wyżej z tyłu to już raczej na pewno będzie ocierać. Podobnie przy środkowej z przodu. Jeśli ustawisz obecnie 38x11 i nie ociera to przy 38x28 oraz 38x32 będzie ocierać. ( ewentualnie można wyregulować żeby przy 38x28 i 38x32 nie ocierało, ale wtedy będzie ocierać przy 38x11 i pewnie 38xdruga od dołu ) Mając linię łańcucha 47,5 mm ( jest wg. mnie dużo lepsza od 50 mm ) możesz ustawić tak, żeby nic nie ocierało przy 38x11 ani 38x32 jednocześnie ( ewentualnie tylko minimalnie będzie ocierać albo-albo - w zalezności jak wyregulujemy 38x11 albo 38x32 ) Natomiast Ty mając rurę 34,9 mm ( najgrubsza ) i przerzutkę przednią typu top swing ( są jeszcze down swing ale to Ciebie nie uratuje ) jesteś skazany na linię 50 mm. Gdybyś chciał mieć linię 47,5 mm to musiałbyś mieć przerzutkę przednią która była przystosowana w założeniu do tej linii łańcucha, ale w wersji down swing ( down swing może zbliżyć wózek bliżej ramy niż top swing ) i to jeszcze jakiś sprawdzony model - bo i tu są różnice. Najlepiej byłoby to ocenić mając rower przed oczami ( gra idzie o 1-2 mm nawet ) czy przy linii 47,5 będzie to wszystko dobrze hulać. ( jak się zrobi źle to wózek przedniej przerzutki przy linii łancucha 47,5 mm będzie opierał się o ramę - na najniższym biegu z przodu, a nawet niezbyt chętnie przerzutka będzie zrzucać ze środkowej na najmniejszą koronkę korby, oraz będzie ocierać łancuch przy 26x32, a nawet 26x28 ) Trzymaj się linii 50 mm skoro masz ramę o średnicy 34,9 mm - ma to wpływ na pracę przerzutki/ linię łańcucha. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 23 Maja 2019 Udostępnij Napisano 23 Maja 2019 29 minut temu, SlawekP79 napisał: a moze mniejsza 42.32.22 Twoja obecna przerzutka może nie dać rady z mniejszą zębatką ( 42/32/22 ) Obecnie masz: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/tourney/FD-TY710-TS6.html dla korby 42/32/22 powinna być taka : https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/tourney/FD-TY700-TS6.html Są drobne róznice w ich budowie ( głównie wewnętrzna część wózka ) - jeśli po obniżeniu przedniej przerzutki o jakieś 0,5 - 0,8 cm nie oprze się ona o widełki tylnego trójkąta ramy to jeszcze jest szansa, że to zadziała. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SlawekP79 Napisano 24 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 24 Maja 2019 dzieki bardzo , sporo sie dowiedzialem ... a odnosnie samej przerzutki to ktos powyzej napisal ze np alivio obsluzy rowniez naped 3x8 (pomimo ze w opisie jest 3x9) , rozumiem w kontekscie mniejszych blatow tez bedzie okej tzn wspomniane 42.32.22 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 24 Maja 2019 Udostępnij Napisano 24 Maja 2019 Przerzutki przednie od grup 9 rzędowych ( jeśli chodzi o alivio to model np. fd-m430, fd-m431, fd-t4000 itp ) mają trochę węższe klatki ( bo łańcuch 9 rzędowy jest węższy od 8 rzędowego - 6,6 mm ( 9 sp ) zamiast 7,1 lub 7,3 mm ( 8 sp ) I przerzutka 9 sp będzie działać ok z łańcuchem 8 sp, ale znów - będzie można korzystać z troszkę mniejszej kombinacji przełożeń- przekosów - bo łańcuch 8 sp będzie szybciej ocierał o wózek przerzutki niż w przypadku łańcucha 9 sp. Odwrotnie - tzn. przerzutka przednia 8 sp a łańcuch 9 sp - da nam ciut większą kombinację biegów-przekosów, ale biegi z przodu będą wchodzić z bardzo minimalnym opóźnieniem. Generalnie lepiej trzymać się dedykowanej przerzutki pod 8 sp gdy ma się łańcuch 8 sp. ( są alivio pod 8 sp - np. fd-m410, fd-m411, fd-m412 ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SlawekP79 Napisano 24 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 24 Maja 2019 faktycznie ww wersje dedykowane sa pod 3x8 (ja bym potrzebowal fd-m412 ) niestety nigdzie nie znalazlem dostepnej do zakupu , zostaje chyba altus fd-m310, jest niedroga , nawet jak nie bedzie roznicy miedzy moim tourney to dramatu nie bedzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 24 Maja 2019 Udostępnij Napisano 24 Maja 2019 A na jaką korbę się zdecydowałeś ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SlawekP79 Napisano 25 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 25 Maja 2019 zdecydujecsie na acera 48.38.28 fc-m361 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.