Zarzew Napisano 31 Lipca 2018 Napisano 31 Lipca 2018 Cześć wszystkim. Pojawiam się na forum z takim zapytaniem bo rower od zawsze był w domu i robiłem po tysiące kilometrów ale nigdy nic nie zmieniałem nie wymieniałem jak od komunii mam wszystko to co było jak kupili mi rodzice rower i poskładali to tak po dziś dzień tylko suport i korbe wymieniłem bo sie skrzywiło... Wracając do tematu. Rower żony. Starszej daty GIANT. Rower po teściu fanatyku ale on celuje w rowery droższe od mojego auta... i nie chce pomóc przy starym dziadku bo twierdzi, że szkoda kasy. Mianowicie obecnie są przerzutki z tyłu i z przodu shimano (3 x 7) System przerzutek to nie mam pojęcia. klikam raz i wskakuje bieg. (ja u siebie w rowerze mam płynną regulację) Zerwała się linka od przedniej przerzutki i nie działa najzwyczajniej czyli przyszedł czas na remont. Tylna kaseta jest nowa ma z pół roku ale trochę piachem zaszła i dla tego chce jakiś kompletny serwis zrobić. Umyć i powymieniać co się da. Napęd z przodu to truvativ five. ma swoje lata i zęby sa okrągłe. Chciałem kupić taki sam ale poczytałem opinie to mówiż, że shimano FC TY301 lub shimano FC-M131 są lepsze. Prawda to? Pomógł by mi ktoś dobrać przednią przerzutkę (te przy kierownicy zostają ) tylną, oraz jakąś korbę? Nie chce pakować kasy w tysiącach ale chętnie zainwestuje żonie kilka stówek niech jeździ do pracy. Teraz ma 15km w jedną stronę i cały czas po ścieżkach dla rowerów to raczej nie wyczynowo, waży 60kg to nie ciska tych pedałów jak ja przy wadze 90 kilo i co 3-4 miesiące suporty wymieniam bo się wyginają razem z korbą... ale kupuje najtańsze to tak mam.
Zarzew Napisano 31 Lipca 2018 Autor Napisano 31 Lipca 2018 za długo zdjęcia się dodawały i nie mogłem edytować
Dokumosa Napisano 31 Lipca 2018 Napisano 31 Lipca 2018 korba: FC-M311 (42x32x22) suport: BB-UN26 123mm p.przód: FD-M313 (dobierz średnicę obejmy do rury podsiodłowej) no i najgorzej wychodzi przerzutka tył bo właściwie z nowych to chyba tylko tourney tx300 BTW: z tak ustawionym mostkiem to raczej do cyrku nie do pracy
Zarzew Napisano 1 Sierpnia 2018 Autor Napisano 1 Sierpnia 2018 9 godzin temu, Dokumosa napisał: no i najgorzej wychodzi przerzutka tył bo właściwie z nowych to chyba tylko tourney tx300 BTW: z tak ustawionym mostkiem to raczej do cyrku nie do pracy A czemu najgorzej? Bo koniec budżetu? Czy pod ta rame nic wiecej nie wejdzie? A mostek byl po to ze tesciu chcial wygodniej jezdzic. Tak z ciekawosci to jak powinien buc ustawiony no na miescie spotykam pod roznymi katami a zonie tak ustawiony sprawia ze nie bola ja rece przy dlugiej podróży P.s budżet moge zwiekszyc nie musze kipic wszystkiego w jednym momencie dzisiaj korba a za miesiac przerzutka :-)
SoloTM Napisano 1 Sierpnia 2018 Napisano 1 Sierpnia 2018 Co się dzieje z przednią przerzutką? Krzywa, ma luzy ? Tylna to samo ? Widzę, że kółeczka do wymiany. Jak obręcze kół ? Mają wklęsłą powierzchnię ( tam gdzie klocki trą ) ? Luzy na piastach są ? Koła proste ? Jak stery ( łożyska kierownicy ) kierownica lekko skręca ? Luzy są ? Pytam bo faktycznie może się okazać, że trzeba włożyć sporo kasy...
Dokumosa Napisano 1 Sierpnia 2018 Napisano 1 Sierpnia 2018 Z tyłu jesteś skazany na tourneya albo szukanie czegoś po aukcjach. Mostek w rowerze mtb to powinien być krótszy i ustawiony pod kątem od -17 do +17*. Jeśli szukacie innego ustawienia i długości mostka to znaczy, że rozmiar ramy jest zdecydowanie nietrafiony albo po prostu nie potraficie jeździć na rowerze tego typu i trzeba się rozejrzeć za rowerem miejskim.
Eazy Napisano 1 Sierpnia 2018 Napisano 1 Sierpnia 2018 Na Twoim miejscu zastanowiłbym się, czy reanimacja tego sprzętu ma większy sens. Zapewne rower posiada wartość sentymentalną, ale wpakujesz w niego kilkaset złotych i za chwilę okaże się, że jeszcze obręcze wytarte, piasty padają, opony będzie trzeba wymienić, etc. Niekończąca się opowieść. Czy nie lepiej żonie kupić po prostu niedrogi rower za kilka stówek? Np. taki: https://www.decathlon.pl/rower-miejski-elops-100-id_8487234.html Jeżeli jeździ tylko po ścieżkach rowerowych i nie ma za dużo górek, to masz sprzęt prosty, jak konstrukcja cepa, z gwarancją i zapewne dużo wygodniejszy do miejskiej jazdy (pozycja na rowerze) od tego Giant'a. Ewentualnie, jeżeli teren pagórkowaty i sporo podjazdów, może być też ten model: https://www.decathlon.pl/rower-trekkingowy-riverside120-id_8405304.html Aczkolwiek tutaj już trochę drożej. Tego Giant'a zostawiłbym do jeżdżenia zimą. Wymieniłbym tylko zerwaną linkę przedniej przerzutki (koszt linki to jakieś 4zł) i śmigał aż wyzionie ducha Jeżeli łańcuch nie przeskakuje po zębach, to korbę zostawiłbym na razie w spokoju. Moim zdaniem szkoda kasy na gruntowny remont. Koszt części przekroczy wartość roweru.
Zarzew Napisano 2 Sierpnia 2018 Autor Napisano 2 Sierpnia 2018 20 godzin temu, SoloTM napisał: Co się dzieje z przednią przerzutką? Krzywa, ma luzy ? Tylna to samo ? Widzę, że kółeczka do wymiany. Jak obręcze kół ? Mają wklęsłą powierzchnię ( tam gdzie klocki trą ) ? Luzy na piastach są ? Koła proste ? Jak stery ( łożyska kierownicy ) kierownica lekko skręca ? Luzy są ? Pytam bo faktycznie może się okazać, że trzeba włożyć sporo kasy... Przednia przerzutka zerwala sie linka a juz wczesniej byl problem ze czasami nie wchodzil jakis bieg i trzeba bylo go wrzucać dwa razy. Ale moglo to byc spowodowane juz zrywajaca sie linka. Srubki do regulacji to dzialaja tylko w skrajnych opcjach i na moje amatorskie oko czegos tam chyba brakuje. Przerzutka jest prosta. Czy ma luzy to nie wiem jak sprawdzic. Ruszajac nia we wszystkich kierunkach wydaje sie byc sztywna. Tylna to ten maly trybik od napinacza czy jakos tak jest troche wytartu na oko. Poprostu kaseta 7 rzedow a pomija niektore zebaki i zazwyczaj dzialaja 4 losowe. Np czy mam 5 6 lub 7 to zawsze jest na 6. Luzy tak samo sztywna i jest prosta tyle ze bardzo brudna od smarow itp. Kola sa nowe obrecze tam gdzie klocki tra sa plaskie. Maja taka ryflowana powierzchnie cos jak by porysowane grabkami waskimi. Kola sa proste opony to nie jakis problem maja ze dwa lata ale zima tez uzywane byly. Stery leciutko sie kierownica obraca ale wydaje mi sie ze luz jest na lozysku bo na wcisnietym hamulcu i przy popychaniu roweru przod tyl cos jak by ruszalo sie w srodku przeskakiwalo minimalnie. Tak jak pisza inni. Moze faktycznie wymienic linke i dobrze wyregulowac i jeździć. na razie najwiekszy problem to brak przerzutki z przodu i nie dokonca sprawna z tylu. Co do mostku to tak jak piszesz rama troche za mala ale wygodnie sie jej jezdzi na tym ustawieniu. Na ramie o rozmiar wiekszy strasznie musi sie wyciagac. Moze nie ten typ roweru i dla tego to tak wyglada.
Eazy Napisano 2 Sierpnia 2018 Napisano 2 Sierpnia 2018 Wymień na początek linki i pancerze linek i postaraj się wyregulować przerzutki (jeżeli nie wiesz jak, to albo tutorial na youtube albo serwis). Może się okazać, że to rozwiąże część (albo całość) problemów z działaniem przerzutek. Pancerze najlepiej z teflonową wkładką a linki nierdzewne, szlifowane. Całość nie powinna przekroczyć 50zł. Jeżeli będziesz kupować na metry to pamiętaj o zakupie końcówek pancerzy i końcówek na zakończenia linek przy przerzutkach.
SoloTM Napisano 2 Sierpnia 2018 Napisano 2 Sierpnia 2018 Dokładnie jak wyżej koledzy piszą. Niestety trzeba by ten rower oddać w ręce kogoś kto się zna. Sprawdził gdzie są luzy ( czy są ) co wymienić, a co naprawić. Np tylna przerzutka być może wystarczy tylko kółeczka za max 30 pln kupić, a nie nową za 100 pln. Tak samo z resztą. Przerzutka przednia wygląda z Twojego opisu na ok ( śruby mają działać tylko w skrajnych położeniach właśnie ). Być może jest jeszcze coś czego sam nie dojrzałeś. Oddaj do serwisu na oględziny ( oczywiście będą próbowali wymieniać co niepotrzebne - niestety najczęściej tak jest ). Chyba, że masz znajomego który się zna - niech on obejrzy, pomaca, porusza. Wg. mnie to do wymiany kółeczka tylnej przerzutki : https://www.decathlon.pl/koka-tacx-t4020-10-zbow-id_8030449.html lub najtańsze 10 zębów za 6 pln komplet w sklepach Linki, pancerze, końcówki - jakieś 45 pln https://allegro.pl/pancerz-4-linki-koncowki-gratis-oslonki-jagwire-i7427868886.html Luz na sterach usunąć po prostu. Korba ile ma zębów? 42/32/22 czy 44/32/22 czy 48/38/28 ? - wymienić na taką która będzie miała taką samą ilość zębów ( patrząc po przerzutce to powinna być raczej 42/32/22 - jeśli jest inna to spisz symbol z przedniej przerzutki który jest na wózku, dzięki niemu dowiemy się jaka korba powinna być do tej przerzutki ) Korba truvativ fived ma suport 113 mm, więc pewnie taki masz ( ale też nie zaszkodzi sprawdzić - dopiero po zdjęciu korby )
Zarzew Napisano 3 Sierpnia 2018 Autor Napisano 3 Sierpnia 2018 W dniu 2.08.2018 o 06:47, Eazy napisał: Wymień na początek linki i pancerze linek i postaraj się wyregulować przerzutki (jeżeli nie wiesz jak, to albo tutorial na youtube albo serwis). Może się okazać, że to rozwiąże część (albo całość) problemów z działaniem przerzutek. Pancerze najlepiej z teflonową wkładką a linki nierdzewne, szlifowane. Całość nie powinna przekroczyć 50zł. Jeżeli będziesz kupować na metry to pamiętaj o zakupie końcówek pancerzy i końcówek na zakończenia linek przy przerzutkach. Kupiłem wszystko tzn linki z pancerzami końcówki do linek i pancerzy. Jutro wymiana i regulacja W dniu 2.08.2018 o 09:41, SoloTM napisał: Dokładnie jak wyżej koledzy piszą. Niestety trzeba by ten rower oddać w ręce kogoś kto się zna. Sprawdził gdzie są luzy ( czy są ) co wymienić, a co naprawić. Np tylna przerzutka być może wystarczy tylko kółeczka za max 30 pln kupić, a nie nową za 100 pln. Tak samo z resztą. Przerzutka przednia wygląda z Twojego opisu na ok ( śruby mają działać tylko w skrajnych położeniach właśnie ). Być może jest jeszcze coś czego sam nie dojrzałeś. Oddaj do serwisu na oględziny ( oczywiście będą próbowali wymieniać co niepotrzebne - niestety najczęściej tak jest ). Chyba, że masz znajomego który się zna - niech on obejrzy, pomaca, porusza. Wg. mnie to do wymiany kółeczka tylnej przerzutki : https://www.decathlon.pl/koka-tacx-t4020-10-zbow-id_8030449.html lub najtańsze 10 zębów za 6 pln komplet w sklepach Linki, pancerze, końcówki - jakieś 45 pln https://allegro.pl/pancerz-4-linki-koncowki-gratis-oslonki-jagwire-i7427868886.html Luz na sterach usunąć po prostu. Korba ile ma zębów? 42/32/22 czy 44/32/22 czy 48/38/28 ? - wymienić na taką która będzie miała taką samą ilość zębów ( patrząc po przerzutce to powinna być raczej 42/32/22 - jeśli jest inna to spisz symbol z przedniej przerzutki który jest na wózku, dzięki niemu dowiemy się jaka korba powinna być do tej przerzutki ) Korba truvativ fived ma suport 113 mm, więc pewnie taki masz ( ale też nie zaszkodzi sprawdzić - dopiero po zdjęciu korby ) do tego chyba zakupie nowy łańcuch bo na tym nie mogę znaleźć miejsca do rozpięcia. to wymienię tylne kółeczko od razu i sprawdzę całą resztę co pisałeś odnośnie symbolu na przerzutce i doborze przedniej korby z odpowiednią ilością zębów. Luz na na sterach jak się usuwa? dokręca się mocniej te nakrętki? do suportu zaglądałem z miesiąc temu a tak mocno poskręcane wszystko było, że nie mogłem nic rozmontować...
Eazy Napisano 3 Sierpnia 2018 Napisano 3 Sierpnia 2018 Teraz, Zarzew napisał: do tego chyba zakupie nowy łańcuch bo na tym nie mogę znaleźć miejsca do rozpięcia Jeżeli łańcuch nie jest mocno zużyty (wyciągnięty) to raczej kup sobie skuwacz do łańcucha, żeby go rozpiąć / spiąć Masz w łańcuchu 1 pin, który wygląda inaczej niż pozostałe. W tym miejscu rozkuwasz łańcuch. Jak go rozkujesz to możesz założyć spinkę jeżeli masz w planach częste ściąganie łańcucha. Przykładowy skuwacz: https://allegro.pl/bike-hand-skuwacz-rozkuwacz-yc-336-lancucha-zg-i7446642826.html#thumb/1 Można kupić tańsze, ale trzeba uważać, żeby nie kupić dziadostwa bo można napsuć sobie nerwów. EDYTA: Z nowym łańcuchem możesz mieć problem. Jeżeli napęd jest już zużyty to nowy łańcuch może się na nim nie 'ułożyć'.
Zarzew Napisano 4 Sierpnia 2018 Autor Napisano 4 Sierpnia 2018 to nie wiedziałem, że jak nowy łańcuch a stare tryby to może nie zagrać razem. Szukałem właśnie spinki i nie znalazłem. Jeszcze raz zerknę na łańcuch Dzięki za trafne info
Eazy Napisano 5 Sierpnia 2018 Napisano 5 Sierpnia 2018 8 godzin temu, Zarzew napisał: Szukałem właśnie spinki i nie znalazłem Tak, jak napisałem - jeżeli nie ma spinki to szukaj jednego pinu (to te stalowe bolce, które łączą ogniwa łańcucha), który wygląda inaczej niż pozostałe. To będzie miejsce, gdzie należy rozkuć łańcuch skuwaczem.
Zarzew Napisano 5 Sierpnia 2018 Autor Napisano 5 Sierpnia 2018 Wymieniłem linki i pancerze i nijak nie mogę ogarnąć regulacji przerzutki. Zgodnie z poradnikami na YT i przerzutka z 1 biegu na 2 idzie ciężko i linka jak struna napięta (napinałem linkę na pierwszym biegu) na 3 to już trzeba dwóch rąk użyć żeby wsadzić przerzutkę a fizycznie stoi ona w miejscu nad zębatką... I wtedy linka napięta jest tak, że aż strach ją dotykać. Potem w dół to przerzutka delikatnie drgnie z 3 na 2 a z 2 na 1 nic. trzeba ręcznie. To już raczej wina przerzutki niż mojej wiedzy na temat ustawiania? Bez linki przerzutka z 1 na 2 idzie ciężkawo ale zostaje w pozycji 2 i analogicznie z 2 na 3. smarowałem tą sprężynę ale pomogło no pierwszego przejścia łańcucha przez wszystkie trzy biegi i z 2 na 1 już nie wracała...
SoloTM Napisano 5 Sierpnia 2018 Napisano 5 Sierpnia 2018 Czy ruszałeś korbę, suport ( coś wymieniałeś ) czy masz wszystko stare poza linkami i pancerzami ? /edit Pokaż jak przykreciles linkę do przedniej przerzutki, na zdjęciu które wrzuciłeś jest źle poprowadzona w miejscu mocowania ( śruby ) może jeszcze pogorszyłeś?
Zarzew Napisano 5 Sierpnia 2018 Autor Napisano 5 Sierpnia 2018 jest zamontowana dokładnie tak samo jak na zdjęciu. Na razie nic poza linkami i pancerzem nie ruszałem bo wszystko zamówione i idzie do mnie pocztą.
SoloTM Napisano 5 Sierpnia 2018 Napisano 5 Sierpnia 2018 Ruszałeś przednią przerzutkę ? Korba stara ? Popraw w przerzutce to : Musiałbym się rozpisać co dalej, daj znać jutro gdy będziesz przy rowerze.
Zarzew Napisano 6 Sierpnia 2018 Autor Napisano 6 Sierpnia 2018 przerzutka jak była zamontowana tak jest. Śmiało pisz co i jak. Korba ta sama co była zapomniałem dodać. Zaraz poprawię i napisze co jest grane. Dam wieczorem zdjęcie jak wyszło.
SoloTM Napisano 6 Sierpnia 2018 Napisano 6 Sierpnia 2018 1. Linkę odkręć od przedniej przerzutki, palcami wygnij wózek w kierunku większych zębatek, idzie normalnie czy jakieś dodatkowe opory są? 2. Linka cały czas nie przykręcona do przerzutki, złap jej końcówkę i lekko ciągnij ( lekko nie mocno ) na manetce z 1 wrzuć na 2 a potem na 3 ( opór na kciuku normalny, lekki ? zrzuć z 3 na 2 a potem na 1 - cały czas lekko ciągnąc linkę - wszystko ma działać lekko ) 3. Linka cały czas nie przykręcona do przerzutki, złap za jej koniec, wyjmij pancerze z ramy ( z oporów pancerza ) i poruszaj nimi na napiętej lince, przesuwają się lekko, bez oporów? 4. Linka cały czas nie przykręcona do przerzutki, wózek przerzutki jak już wypchniesz palcami ( ręką ) w kierunku największej zębatki to jego zewnętrzna strona przechodzi nad największą koronką na wysokości 1-3 mm ? jeśli wyżej to przykręć przerzutkę niżej, tak żeby po wychyleniu wózka był ten 1-3 mm.
Zarzew Napisano 7 Sierpnia 2018 Autor Napisano 7 Sierpnia 2018 1. jak widać na załączonym filmie do podpunktu pierwszego czasami zacina się schodząc w dół. Tak to raczej ciężko porównałem w moim starym rowerze tylko tam mam linki pod ramą i linka przychodzi od dołu do przerzutki. To jest jak nóż w masełko (takie stojące dobę na blacie przy tych temperaturach co mamy za oknem) Zasadniczo idąc w górę poza tym, że ciężko to ma takie miejsca jak by trzeba było jej delikatnie pomóc coś jak by na zjeżdżalni w pewnym momencie brakło wody i tak niby jedzie ale coś nagle jest opór i zaraz jedzie dalej. ale to w różnych miejscach. 2. Tutaj z 1 na 2 idzie rewelacyjnie. z 2 na 3 przy nawet lekkim napięciu w połowie drogi z 2 na 3 jest znaczy opór ale idzie wrzucić tyle, że żona nie ma tyle siły w kciukach co ja i nie daje rady, co zapewne oznacza duży opór. za to jak poluzuje linkę na tyle by 3 bieg wchodził fajnie to linka jest tak wyluzowana na 1 że wygląda jak by luzem ktoś powiesił kawałek linki. na 2 mniej ale i tak żeby przerzutka się ruszyła minimalnie to trzeba delikatnie naciągnąć linkę (przysunąć np palcami do ramy coś jak usuwanie luzu) Czasami po zrzuceniu przy jakimkolwiek naciągu jak widać linka się luzuje a wózek zostaje piętro wyżej. trzeba mu pomóc. Jak by chodził lekko w górę a w dół tylko lekkiego kopniaka sprzedać trzeba było to już jakiś progres by był i doraźnie by wystarczyło. 3. Pancerze tak chodzą lekko. nawet podłubałem troszeczkę i porozwiercałem o ile można to tak nazwać dziurki by nie było żadnych zadziorków. Końcówki pozarabiane ale bez też chodzą dobrze. Na filmie widać, brak końcówek bo docinałem nowe ponieważ porobiłem oryginalnej długości jak były stare bo zrobiłem za długie bo chciałem inaczej linkę ułożyć i pomyślałem, że może to ale nie mam już końcówek do zarobienia. (uzupełnię jak dojedzie cały osprzęt) Przerzutka też działa elegancko bez problemów jak jest napięta linka ręką. to na kciuku taki opór jaki jestem w stanie naciągnąć inkę. 4. Wszystkie powyższe czynności sprawdziłem tak jak było ustawione a było 4.5mm między tym wózkiem srebrnym co prowadzi łańcuch a górną krawędzią zębatki. zauważyłem, że przód wózka jest bliżej niż tył. o jakiś 1-1.5mm Potem poprawiłem tak jak być powinno. górna krawędź jest teraz opuszczona i ma szparę prawie 2mm na górze tych saneczek a na końcu nie przekracza 3mm. Wszystko działa tak samo. Jak patrzy się od góry na przerzutkę to na 3 biegu nie zmieści się łańcuch na zębatce oraz by nie ocierał o zewnętrzną część prowadnicy łańcucha. regulacja H i L nie ma takiego zakresu nawet. Czy to wina suportu? za długi? jakoś to działało przecież. Czy do tego co zamówiłem z pierwszych postów to suport jest odpowiedni do tej przerzutki i korby? nie będzie że coś poza skale wyskoczy? P.S Stan linki jest fatalny bo mnie bardzo zdenerwowało to, że nie idzie ustawić przerzutki i nie byłem dla niej łaskawy. Nowa czeka na nową przerzutkę ale jak pisałem wyżej najpierw nauczę się tu regulacji Filmy dodam rano ponieważ są w trakcie przesyłania a nie wiem ile to potrwa bo zajmują ponad 1GB... Poprawiona linka. Dobrze jest teraz?
SoloTM Napisano 8 Sierpnia 2018 Napisano 8 Sierpnia 2018 Z opisu wynika, że przerzutka ma problemy z płynnym działaniem. Powinna lekko, płynnie ruszać się w górę ( oczywiście poza oporem sprężyny ) i w dół. Musisz dokładnie nasmarować każdy sworzeń przerzutki rozruszać ją. Jeśli to nie pomoże to przerzutka do wymiany. Czy oś suportu jest za długa to na oko widać. Jeśli najmniejsza zębatka jest około 2 cm od tylnego trójkąta ramy to jest źle. Musi być około 1 cm. Poczekam na filmik jeszcze.
Eazy Napisano 8 Sierpnia 2018 Napisano 8 Sierpnia 2018 Czy linka nie powinna iść tyłem za tą srebrną tulejkę, nad którą przechodzi obecnie luzem?
SoloTM Napisano 8 Sierpnia 2018 Napisano 8 Sierpnia 2018 Nie, nie sądzę. Linka nie powinna niczego dotykać, odkształcać się gdy jest ciągnięta do góry, tym bardziej, że na biegu 3 ( blat ) jest jeszcze bliżej nas niż tulejki ( jak patrzymy na to zdjęcie ) A tutaj rzut z góry - widać, że byłaby mocno odkształcona ( w sensie zgięta ) :
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.