Skocz do zawartości

[Kaseta+przerzutka tyl] Zmiękczenie napędu w szosie.


Blue

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem. 

 

Chcę trochę ułatwić życie moim kolanom na beskidzkich górkach. Zmieniłem już korbę na kompakta 50x34(teraz w sumie nie wiem, czy nie powinienem kombinować z czymś jeszcze mniejszym, ale nie chciałem 3 blatu - jeździłem na Giancie Anyroad z 3 blatem z przodu przez tydzień i mnie irytowało to maglowanie po tej korbie strasznie, zresztą 50x11 używam dość często, choć od biedy bym mógł zejść do jakiegoś 30x46 - nie wiem czy w ogóle takie coś sprzedają ;), ale jak już kupiłem to co mam, to chyba nie będę z przodem kombinował).

 

Mam obecnie napęd 8rz. Zamiast 105 z krótkim wózkiem założyłem na tył Alivio z długim wózkiem i kasetę 11-30. Alivio spisuje się tak sobie, ale akurat je miałem po jakimś starym rowerze. Wymyśliłem, że mogę wsadzić kasetę megarange(żeby nie psuć stopniowania głównych 7 biegów, a mieć to 34 w zanadrzu) 11-34 + myślałem o przerzutce XT M771. I tak większość czasu korzystam z przedziału do 26 na kasecie, a na Kocierz i inne mocniejsze górki(koło domu mam przełęcz która ma 20% w najgorszym miejscu, generalnie nie ma lekko, konkretnych przewyższeń jest sporo) i 34x34 nie będzie na mnie za twarde. 

 

Jak sądzicie będzie to sensownie działało? Ew rozważam przejścia na więcej rzędów z tyłu, ale chyba nie będzie wielkiego uzysku na większych zębatkach w kasecie wtedy? Te kasety 10rz, albo 11rz typu 11-42 działają dobrze przy napędach 2x10 i 2x11 i będzie się to dało zestroić z szosowymi manetkami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Największa alivio jaką kupisz to 12-36. NIestety 9 rzędowa. 8sp ciężko znaleźć 34 ale są. Rzędowość nie pomaga sie wspinać, podobnie jak nie XTR'y napędzają rowery :P Natomiast jak odchudzisz swoją szosę z 10 czy tam 9 kg o 1 kg, zauważysz spora różnice.

 

Jednak ja wiem ... odchudzenie roweru szosowego o kg ... to masa pieniędzy. Więc pozostaje ci kupić możliwie najlepiej pracującą przerzutkę i kasetę.

 

choć od biedy bym mógł zejść do jakiegoś 30x46

34 jest najmniejsza zębatka jaka fizycznie da sie zamontować w korbie szosowej, taka ciekawostka. Tak że możesz mieć ewentualnie 34/46. 36/46. Oczywiście mowie o korbie double, bo do tripla jest 30.

 

Konkludując większa kaseta, do szosowej przerzutki max to kaseta 30t, i lepsza przerzutka by działało to ok. Najlepiej tez manetki, bo one tez mają wiele do gadania. Przykładowo jak byś zmienił na grupę 11sp, do wózka gs spokojnie montujesz kasetę 11-36.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11-34 8s megarange są dostępne bez problemu. Z przerzutką MTB, chyba to powinno działać(obecne alivio ma max 30T z tyły wg karty produktu shimano, więc nie sprawdzę).

 

Zmiana na 11-34 8rz to u mnie koszt ok 350zł-400zł(przyjmując przerzutkę XT, którą podałem).

Zmiana napędu na 11 rz pociąga wymianę klamkomanetek(śmiesznie będzie wyglądała jedna taka druga taka, gdybym się zdecydował "po kosztach' zmieniać tylko prawą)+linek+owijki+droższa kaseta i łańcuch, więc pewnie 1000zł nie chwyci, nie wiem czy gra warta świeczki, choć na pewno wygodniejsze zestrojenie 11s jest, tylko pewnie też bardziej podatne na rozregulowanie/stan linek i pancerzy w stosunku do napędu 8s. Chociaż w tych 11s jest 1:1, tutaj 1:2, więc może nie ma takiej diametralnej różnicy?

 

 

EDIT:

Przy 11s chyba mógłbym zrobić jednak coś konkretniejszego czyli np kasete 11-40, albo 11-42 z przerzutką MTB 11s(np XT M8000)? Klamki używki ultegry by się wyrwało, chyba wtedy te systemy ciągnięcia linki są takie same?


EDIT2: Z tego co wyczytałem kasety szosowe 11s są te 1,8mm szersze od tych MTB, acz z tego co gdzieś znalazłem "Yes it's fine to run Shimano 11 speed mtb cassette on 11 speed road hub. Just remember you need a mounting spacer for the free hub, as mtb 11spd have the same spline length as road/mtb 9-10 speed etc. The sprocket spacing is the same between road & mtb 11 speed, but the mtb ones overhang the largest cog over the inside mount face - i.e. in towards the spokes."

 

Więc skoro mam bębenek 8rz, to przy zakładaniu kasetym MTB nawet bym nie musiał kombinować z podkładką chyba.

 

"Wellllll ... Happy to report a Roadlink, long cage 105 derailleur and an XT 11-40 cassette (plus spacer) play nicely with a 34/50 crankset on my CAADX. I can even get into big/big and little/little without any dramas. I had to reverse the 'B' screw to clear the 40 sprocket fully but everything else is just as it should be. Been for a dirty ride and it's all A OK. Ace. icon_smile.gif"

O jak widać nawet na szosowej przerzutce się da, tylko trza kombinować ze śrubką B :).  Użycie przerzutki szosowej do tej kasety wymaga też przesunięcia przerzutki niżej, taka przedłużka haka potrzebna - https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

 

Link:

http://singletrackworld.com/forum/topic/11-speed-shimano-xt-cassette-on-11-speed-road-hub

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do triple, to nawet i mniejsza niż 30 się trafi, pod BCD74.

 

Trudno jest mi idpowiadać w temacie 1x11, czt 1x10, bo na takim rowerze nie jeździłem, ale modyfkacja kasety na 11-34 8s wydaje się być śmiesznie tania względem wymiany niemalże całego napędu. Nawet wymiana na 11-34 8s + wymiana korby na triple i dokupienie odpowiednich zębatek też będzie tańsza, nie mówiąc nic o korbach gotowych, np 48/38/28.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tripple odpada o czym pisałem. Za bardzo mnie wkurzało. No i manetki mam pod 2x8, co prawda od biedy chyba można olać "śródbieg" i zamontować 3x8, ale tak jak mówię nie lubię maglowania na 3 rzędówce w szosie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Więc skoro mam bębenek 8rz, to przy zakładaniu kasetym MTB nawet bym nie musiał kombinować z podkładką chyba.

Owszem kasety są szersze, i trzeba mieć szerszy bębenek. MTB od 8 do 11 są takie same.

 

 

Przy 11s chyba mógłbym zrobić jednak coś konkretniejszego czyli np kasete 11-40, albo 11-42 z przerzutką MTB 11s(np XT M8000)? Klamki używki ultegry by się wyrwało, chyba wtedy te systemy ciągnięcia linki są takie same?

Nie sadze by to działało. Nikt tego chyba nie sprawdzał. Poco ci w szosie kaseta 40 ?? Ja sie wspinałem z kasetą 11-30. 34 w zupełności powinno wystarczyć. Jak zrobisz kondycję to nawet zmienisz kasetę na mniejsza.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez urazy, ale zaglądałeś do linków które dałem? Czytałeś moje posty? Bo tam jest odpowiedź, że działa :).

 

I to na szosowych przerzutkach, tylko trzeba czasem zrobić większy dystans na haku, bo sama śrubka B może nie wystarczyć - inna sprawa, że zawsze można większą śrubkę założyć i tak to obejść, jeden facet pokazywał że u niego działa bez roadlinka. Sądzę że na przerzutce MTB też zadziała(tego akurat nie znalazłem) jeżeli system między nimi jest ten sam(tu szukałem potwierdzenia na forum, czy systemy ciągnięcia dyna sys między szosą i MTB są te same, ale skoro kaseta poszła na przerzutce i manetce szosowej to przy zmianie przerzutki też powinno banglać) i może działać lepiej niż szosowa forsowana śrubą/dystansem, bo jest projektowana do takiej różnicy w wysokości na zębatkach, więc może miec lepszą różnice w wysokości kółka przerzutki nad zębami kasety. 

 

Wpisz sobie w google XT 11-40 on road bike, albo coś podobnego, wyskoczą filmiki na YT, działa.

 

 

Jedynie co to jak masz piastę szosową 11s, to musisz dać dystans do kasety MTB. Przerzuciłem dzisiaj z MTB 11-34 i podjechałem tę górkę z miejscowym 20% obok mnie, no da się nawet znośnie, ale nie pogardziłbym czymś lżejszym żeby utrzymać 90 rpm. A czy wyrobie kondycje czy nie, nie wiadomo, ja to amatorsko traktuję i nie mam kosmicznej ilości czasu na rower, a zależy mi na oszczędzaniu kolan, bo mam czasami problem ze sztywniejącym prawym.

 

BTW: Górki ala Gliczarów podjeżdżasz na luzie z 90rpm na twardszych przełożeniach? 

 

 

;). Z 60 bym na takim chciał mieć. To ja nie będę ten kozak co daje rady tam przycisnąć siłowo na twardym, tylko bym sobie bardziej pomłynkował  ;).

 

EDIT: Z tego co rozumiem stąd: http://www.cyclingabout.com/jtek-shiftmate-mix-mtb-cassettes-with-sti-road-shifters-to-lower-your-gearing/ wymagana jest jednak zmiana ciągnięcia linki przy pomocy shifmate jeżeli chcemy założyć przerzutkę MTB 11s do klamkomanetek szosowych, hmm....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Bez urazy, ale zaglądałeś do linków które dałem?

 

 

np kasete 11-40, albo 11-42 z przerzutką MTB 11s(np XT M8000)?

Bez urazy ale odnosiłeś się tutaj do przerzutki MTB. I do tego tez ja sie odnosiłem że prawdopodobnie nie będzie działać. Przekładnia w DS i DS11 jest taka sama i przerzutki 785 i 8000 są z sobą zamienne. Natomiast szosowa grupa ma bliżej nie określoną przekładnię. Może to zadziała - nie wiem, mówię tylko że prawdopodobnie nie.

Odnośnie kaset ja sam zakładałem do grupy 11sp kasetę 11-36 i już ponad półtorej roku temu uważałem ze jest miejsce na 11-40 przy wózku GS.

 

 

wymagana jest jednak zmiana ciągnięcia linki przy pomocy shifmate

Tak jak wspominałem mix mtb - road zakończył sie na mtb 9sp i road 10sp. Oczywiście nie ma rzeczy której nie są sie przystosować, ale na pewno nie działa to plug and play.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki, przepraszam w takim razie, źle zrozumiałem.

 

 

Pewnie się i tak skończy na 34 do 8s. Tylko tak czy owak przerzutkę by wypadało zmienić na jakąś sensowniejszą, bo to alivio działa kiepsko w porówaniu do 105tki, czy starego srama x-9 którego mam w 2 góralach, może na tym XT by było lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie musisz przepraszać bo i za co :P Ja mam w zwyczaju pisać co wiem lub nie pisać w cale. Na co dzień grzebie w napędach szosowych, to coś tam wiem, choć nie za często ktoś już robi hardcore mixy. Dla wielu szosowców to istna profanacja i kaseta 11-28 to aż nadto :P

 

Broń ci Boże kupować manetek z serii 700, czyli 5700 i 6700, bo to dno. Przerzutki jeszcze są ok ale seria 5600, 6600 a w szczególności 7800 to najlepsza seria ever. Tak jak byś chciał kiedyś skomponować coś co ma dusze ;)

 

A do napędu 8sp hmmm albo starą ultegre/stopiątke z długim wózkiem, powinna lekko ogarnąć 34 albo XT. Tutaj nie wiem czy polecić ci 771 czy 772 ... chyba mi umknęło ... jakie masz manetki ? Sora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sory ze tak pozno.

 

Manetki RX100. A co złego w tych nowych grupach? Tiagra 4700 zbiera np. świetne opinie. Jak pamiętam 10 lat temu na forum też było narzekanie na nowe serie i chwalenie starych tylko akurat w kwestii mtb ;). Tam akurat się przerzuciłem na srama, 8 biegów i uciąg linki 1:1, świetna sprawa, naprawdę wytrzymałe na rozregulowanie i chyba naprawdę ciężko zajechać pancerze tak, żeby to nie chciało działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie takie podobno, bo jest. Klamka klamce nie równa. Czasami miewam ultegre, która ciężko ustawić na nowych pancerzach i linkach ... Znaczy działa to, tak ... jako tako ... to tyle tysięcy ktoś zapłacił za ultegre by było jako tako ? To oczywiście nie tyczy sie każdej klamki .... ale jest ona w grupie ryzyka.

 

 

A co złego w tych nowych grupach? Tiagra 4700 zbiera np. świetne opinie.

Owszem. Jednak te grupy ustawia się inaczej niż stare. Mechanicy juz sie nauczyli, ale ciągle są rowery w których przednia przerzutka zwyczajnie nie działa jak powinna.

Zdarza się też zwłaszcza w tiagrze ze lewa manetka protestuje. Objawia sie to tym, ze nie działa cyngiel od biegów. Choć ten problem jest dwojaki, bo czasami tez nie działa sama klamka. Ciągniesz a ona nie zazębia linki. Trzeba jej zrobić strzał z klamki, lub jak łeb głupiego gimbusa by zarybiła. Zdarzyło mi sie to także ze 105.

 

Domniemam ze wynika to z konstrukcji i któraś sprężynka jest za słaba lub coś tam. Jest to oczywiście reklamowalne w 100%, nie jak starsze 10sp, bo jak wytłumaczysz gwarantowi ze ci nie działa napęd precyzyjnie....nie umiesz regulować i tyle :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...