Skocz do zawartości

[napęd] Wymiana w crossie z 9rz. mtb na 11 rz. szosowy


Slayer666

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Chcę wymienić napęd w swoim mocno uszosowionym i odchudzonym crossie Author Avion. Obecnie tylna przerzutka ledwo zipie, łańcuch też mam do wymiany a obecna korba jest bardzo toporna. Cel wymiany jest prosty: chcę żeby płynnie zmianiało mi biegi (obecnie jest trochę lipa), chcę mieć lepsze przełożenia (z górki czasem brakuje przełożeń), chcę trochę unowocześnić napęd (9 rz. odchodzi do lamusa) i przy okazji zmniejszyć maksymalnie masę i poprawić wygląd roweru. Napiszę co mam obecnie i na co chcę zmienić i mam nadzieję że mi doradzicie czy wszystko będzie ze sobą pasowało.

WIęc tak:

 

1)korba

mam shimano deore FC-M32 48T-36T 175 mm (usunięta najmniejsza zębatka) a marzy mi się karbonowy kompakt np. KORBA FSA CARBON PRO OCTALINK 34/50 175 mm

2)suport mam taki: 

http://nexelo.pl/offer/product/6/92/zewn.-wklad-sup.-do-shimanohollowtech-iiwkr.l.maszsr.24szer.-68-73alu

a pewnie potrzebowałbym np. taki: Shimano BB 7700 Dura Ace Oś suportu octalink 70mm

3)przerzutka przednia

mam Przerzutka przednia Shimano Deore XT FD-M770 Top Swing, a potrzebowałbym Przerzutka przednia FD-CX70 SHIMANO obejma 34,9mm / górny ciąg

4)przerzutka tylna

mam shimano slx długi wózek, a chciałbym Dura Ace RD-9000 krótki wózek

5)manetki

mam Shimano Deore XT SL-M770, prawa musiałaby być SL-RS700 na prostą kierownicę, czy lewa może zostać?

6)kaseta

Shimano SLX CS-HG80 9s 11-28, a chciałbym Sram Force PG-1170 11rz. PowerGlide 11-26T

7)łańcuch 

mam Deore XT CN-HG93 9 rz., a chciałbym SRAM PC-RED 22

8)piasta

mam Piasta tylna Novatec F742SB 32 i musiałbym pewnie wymienić bębenek na Novatec CB-B2-SMN-AL żeby piasta mi obsłużyła 11 biegów

 

Główne pytania jakie mam dotyczące tej wymiany:

1.Czy korba i suport octalink będzie pasował do mojej ramy crossowej i jak to sprawdzić.

2.Czy w ogóle karbonowe korby mają limit wagowy bo wązę prawie 100 kg

3.Czy można mieszać przerzutki shimano z kasetą i łańcuchem SRAM, słyszałem że SRAM robi lepsze łańcuchy i kasety ale jak trzeba to mogę wziąć wszystko od shimano

4.Czy manetka Deore XT SL-M770 obsłuży przednią przerzutkę przełajową SL-RS700 czy też muszę wymienić

5.Czy mogę wymienić na raty tj. najpierw cały tył (tylnia przerzutka, prawa manetka, kaseta, łańcuch, bębenek do piasty) a w następnym miesiące resztę?

6.Czy cała reszta którą wymieniłem będzie pasowała do mojego rowero, czy coś może pominąłem?

 

Z góry wielkie dzięki za pomoc! 

 

 

 

Napisano

Hej,

Dzięki za odpowiedź. Może nie wszystko zeżre bo stara korba myślę gdzieś 880g a nowa FSA 532g. Suport octalink BB 7700 Dura Ace waży też nie 300 g a 173g także tragedii chyba nie ma. 

 

A może korba KORBA SRAM FORCE CARBON BB30 34/50T 2x10 175mm ? Znalazłem w świetnej cenie.

A moze byłoby coś z ROTOR'a ? Czy lepiej SHIMANO FC 6800 ULTERGA KORBA SZOSOWA 50x34 175mm ?

 

Napisano

1) Korba szosowa nie będzie pasować do crossa. Jest wąska, a cross ma szeroki tylny widelec.

 

2) Nie

3) Przednią przerzutkę obsłużysz bele czym.

 

Raczej nie założysz do piasty w crossie szosowej kasety.

 

Sram ma gorsze łańuchy, niż shimano.

 

Cała podmiana na napęd szosowy pozbawiona jest sensu. Co chcesz tym osiągnąć? Nawet nie poczujesz różnicy wagi. Policz szybko, jaki to procent stanowi całego zestawu rowerzysta+rower. Różnica Ci wyjdzie, jak byś nie zabrał jednego bidonu.

 

Przy Twojej wadze, to kompletna strata czasu.

 

 

Napisano

Z tym że już widziałem crossy z szosową korbą. Wrzucam zdjęcie znalezione na necie.

 

Czytałem że rowery typu fitness mają właśnie prostą kierę, ramę z crossa , napęd szosowy i zamiast amortyzatora sztywny widelec czyli tak jak u mnie.

 

Pisałem dlaczego chcę zrobić tą zamianę, zysk z wagi jest tylko przy okazji, nie jest głównym celem. Jak i tak musze wymienić to dlaczego nie na coś lżejszego z wyższej grupy ?

 

Nie rozumiem natomiast dlaczego szosowa kaseta miałaby mi nie wejść na piastę po wymianie bębenka na 11 rz. Wydawało mi się że różnią się głównie ilością zębów....

post-190091-0-94676800-1469706613_thumb.jpg

Napisano

Kwestią ramy jest, czy wejdzie ci korba szosowa. Korba krosowa ma linię łańcucha 50mm a szosowa raptem 43,5mm, a to oznacza rożne położenia zębatek. Musiał byś przymierzyć.

 

Ja nie rozumiem innej rzeczy, chcesz dać wyczynowy osprzęt za kilka tyś. zł do takiego roweru, po co? Sprzedaj to co masz i za całą kasę kup sobie rower szosowy na 105 czy Ultegrze, a poczujesz prawdziwą różnicę.

Napisano

Możliwe właśnie że w przyszłym roku zakupię w końcu rower szosowy, ale obecnego roweru i tak nie sprzedam bo będzie dalej mi służył do szybkiego dojazdu do pracy (10 km w jedną stronę).

 

Jak go kupię to z obecnego bym poprzekładam lepsze części w tym tą tylną przerzutkę dura-ace i kompakt, który przy mojej wadze byłby wystarczający. W szosach częściej są chyba korby 53/39 i 52/36.

 

Czyli wpadnę do sklepu rowerowego i mi sprawdzą czy wejdzie ten kompakt.

 

Jeśli chodzi o przerzutkę szosową i kasetę 11 rz. to by współpracowała ze starą korbą w razie gdybym musiał ją zostawić?

  • Mod Team
Napisano

 

 

W szosach częściej są chyba korby 53/39 i 52/36.
 

53 raczej widuje zdecydowanie rzadziej, może dlatego ze pomieszkuje w górach ... nad morzem :D Dodatkowo te 2 standardy sa najczęściej na 2 różne korby 53 - bcd 130 a 52 - bcd 110.

 

 

 

Jeśli chodzi o przerzutkę szosową i kasetę 11 rz. to by współpracowała ze starą korbą w razie gdybym musiał ją zostawić?

 

Do kasety szosowej 11sp musisz mieć dedykowany bębenek, do mtb nie. Zębatki w korbach od 9 do 11 biegów nie są jakoś diametralnie różne i działać to będzie. Jak jest nowe nie powinno być problemów, mogą one wystąpić przy juz zużytym napędzie jak np wymienisz sobie łańcuch na nowy, korba może sobie zaciągać łańcuch.

 

Przerzutce natomiast wsjo jedno czy to łańcuch czy sznurek, byle sie gładko przesuwał. No Nie tak do końca, bo podejrzewam singlowy łańcuch sie nie zmieści. A już na pewno tylnej przerzutce jest obojętne jaka jest korba. 

Napisano

Dzięki za wyjaśnienie. Już znalazłem bębenek na grubą oskę  na 11 rz. do mojej piasty F742SB. Ma oznaczenie CB-B2-4SP SMN-AL.

http://velotech-pl.blogspot.com/2014/09/bebenki-na-11s-i-inne-ciekawostki.html

 

W sklepie pisza że pasuje też do pias szosowych:

http://www.velotech.sklepna5.pl/towar/1134/bebenek-novatec-cb-b2-4sp-smn-al-pod-8-11-biegow-alu-nowosc.html

 

Skoro tak to szosową kasetę się założy rozumiem?

  • Mod Team
Napisano

Może pasować nawet do pralki i żelazka jak tylko owe AGD mają gdzie taki bębenek przykręcić :D Generalnie różnicie miedzy 10 a 11sp są ... żadne. to identyczne bębenki, jednak ten 11sp jest głębiej sfrezowany. Jak masz znajomego z tokarką, to bym spróbował liznąć bębenek.

 

Tak, założysz na niego kasetę szosową 11sp w standardzie shimano. Tu należy wspomnieć o standardzie, bo w MTB niemal nie ma innego jak shimano ( od niedawna XD i tylko 11 lub 12sp) jednak w szosie jest ich kilka shimano, campagnolo, miche ...

Napisano

Puklus, wprowadzasz kolegę w błąd. Z zewnątrz różnice są takie jak piszesz, ale w środku bębenki Novateca potrafią być różne. Nie mogę otworzyć katalogu Novateca, ale w necie znajduję, iż najprawdopodobniej ta piasta F742SB ma bębenek typu B2 (4 zapadki), a to oznacza że nie zainstaluje się do niej bębenka typu B1 (trzy zapadki) czy np. typu C. Jeśli faktycznie jest to typ B2 to wersja Alu z ABG jest do kaset 11rz Shimano, ma tę podkładkę. Warto też znać fatalną jakość tego ABG i miękkie alu, które przy luźnych koronkach szosowych może bardzo łatwo paść i się powyrzynać. B2 występują w 3 wersjach, wspomniana Alu oraz S (stalowy) i LS (lekki stalowy). Oba stalowe są tylko do kaset 8/9/10rz, ale oczywiście można u tokarza podtoczyć ten 1mm i będzie grało, to prosta robota. Stalowe bębenki w PL są niedostępne, tylko na Aliexpress, a i tam trzeba ich szukać jako bębenek do piasty 882SB, będzie to wersja S, bodaj 140g (60 więcej niż Alu)

 

I jeszcze jedno, jeśli jest to faktycznie B2 i obecnie masz aluminiowy bębenek, to masz możliwość założenia kasety 11rz. Sprawdź czy masz podkładkę.

Napisano

O masz a ja już zdążyłem zamówić. No nic będzie co będzie.

 

W opisie bębenka napisali że "Bębenek ten posiada 4 zapadki, wzmocnioną konstrukcje  i nową tulejke redukcyjną."  A tu piszecie że jest z miekkiego alu ładnie...

Napisano

No ten bębenek ma oznaczenie CB-B2-4SP SMN-AL czyli jest B2 i pisało że pasuje do mojej piasty, ale ABG nie ma w oznaczeniu. To jest skrót od Anti Bite Guard tak? Jeszcze zadzwonię do tego sklepu i się dopytam wszystkiego, czynne mają dopiero od 12.00 ;/

 

 

Jeszcze jedno pytanko. Jeśli kompakt by mi wszedł do ramy to jakie suporty mogę u siebie zainstalować? Oryginalnie miałem suport SHIMANO DEORE SM-BB52. Jak padł to mi wymienili na ten:

 

http://nexelo.pl/offer/product/6/92/zewn.-wklad-sup.-do-shimanohollowtech-iiwkr.l.maszsr.24szer.-68-73alu

 

Ten suport jest na Hollowtech II czyli do korby ultegry by pasował? Czy suport Shimano BB 7700 Dura Ace Oś suportu octalink 68mm mogę u siebie zainstalować bo korba FSA jest na octalink. I czy suport BB30 do mojej ramy wejdzie bo pasuje do korby SRAM?

 

Obecny suport Nexelo sporo wystaje mi z ramy. Czy po zainstalowaniu innego suportu moze wystawać mniej lub więcej z ramy czy to się nie zmieni? Dla mnie lepiej jak wystaje więcej z ramy bo wtedy jest większa odległość od tylnych widełek i może wtedy kompakt by wszedł....

 

 

Napisano

Czyli starsza wersja B2, też spasuje.

Do korby szosowej będziesz potrzebował suportu szosowego. Mufę masz albo 68 albo 73mm, różnicę w MTB reguluje się ilością podkładek (1 lub 3szt). W szosie daje się tylko jedną podkładkę, ale mufy są 68mm, musisz to sprawdzić u siebie:

file:///C:/Users/Arni/Downloads/SI-1KY0A-003-POL.pdf

Napisano

Ja przejechałem na Novatecu D772SB ok 2000 km i z bębenkiem jest wszystko OK. Lekkie nacięcia są (może 0,5 mm), ale w niczym mi to nie przeszkadza. Kaseta schodzi bez problemu. Nacięcia już się nie powiększają.

Napisano

WIęc tak w sklepie internetowym się dowiedziałem że bębenek jest bez ABG, jak chcę z ABG to muszę dopłacić. Warto?

 

W sklepie stacjonarnym mi powiedzieli że korba szosowa wejdzie. Teraz tak. Czy ta przełajowa przerzutka przednia niby jest na 10 rz. ale czy będzie współpracowałą z napędem szosowym 11 rz.?

 

http://www.peleton24.pl/przerzutki/183-przerzutka-przod-shimano-fd-cx70-2rz-cyclocross-4524667680901.html#/61-sposob_mocowania_przerzutki-na_obejme_34_9mm

Napisano

Nie, nie warto. Warto natomiast wybrać stalowy, ale one są tylko pod 10rz więc trzeba by go podtoczyć.

 

A czemu wybierasz przełajową? Nie lepiej dedykowaną np. Ultegrę 6800? Jaką przełajowa ma pojemność, nie czasem 12z? Korba 52/36 to 16z, możesz mieć problem z obsługą.

Napisano

Wybieram przełajową bo ma górny ciąg linki, dolnego w mojej ramie crossowej nie ma.

 

Według tego:

http://www.ebay.com/itm/Shimano-Cyclocross-FD-CX70-Front-Derailleur-Top-Route-34-9-Band-IFDCX70TBL-/191775453003

 

Ma pojemnośc 16T. Korbe chcę kompakt 50/34 czyli chyba obsłuży. Mam nadzieję że będzie współpracowała z 11 rzędowym napędem. Dużej różniby w szerokości łańcucha nie ma przecież...

Napisano

Jest tylko problem z dostępnością tej przerzutki na obejmę. Trzeba zamawiać. Czy można zamówić tą przerzutkę na hak a obejmę wziąć ze starej przerzutki i to zmontować?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...