Skocz do zawartości

[KORBA] odpadła podczas jazdy


grzech1991

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć

 

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jestem laikiem jeśli chodzi o mechanikę roweru. Coś tam wiem, ale daleko mi do kogoś kto się zna...

 

Rower to MTB Scud (w większości na osprzęcie alivio). Przebieg 2800km, nic nie było poza smarowaniem robione w napędzie (tak wiem, nie powinienem tak jeździć).

 

Dzisiaj podczas jazdy, czułem że jedna korba mi się rusza. Bardzo odstawała od roweru, aż odpadła

 

Taki jest efekt:

sJrBkOs.jpg

 

Co mogło się stać? Co potrzebuje kupić i jakie klucze aby naprawić?

 

Wydaje mi się, że padł suport i trzeba klucz do korb, do suportu i sam suport kupić. Dobrze myślę?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Napisano

 

 

Wydaje mi się, że padł suport i trzeba klucz do korb, do suportu i sam suport kupić. Dobrze myślę?
Źle myślisz...

Potrzebujesz śrubę do korby i odpowiedni imbus(chyba 8mm) 

Następnym razem pamiętaj że korbę należy co jakiś czas dokręcać :whistling:

Napisano

Poruszaj osią - jak jest luz to wymień suport. Co do tego , że odpadła to śruba się odkręciła. Najważniejsze - oś suportu i ramię nie są wyrobione? Na zdjęciu tego nie widać. Jeśli suport sprawny a ramię nie wyrobione to pasuje to zmontować i tyle. Na śrubę nałóż loctite albo coś co ją zabezpieczy przed odkręceniem.

Napisano

masz klucz do ściągania korb. Zanim stwierdzisz czy masz luzy podczas pedałowania dokręć korby. Luzy jeszcze mogą mieć pedały.

 

pierw musisz wiedzieć jaki masz stary suport. Najlepiej wykręcić i przeczytać później kupić wykręcając pamiętaj że jest lewy i prawy gwint.

Napisano

Tak najpierw to skręć potem dopiero sprawdź czy masz jakieś luzy lub łożyska źle działają. Jeśli będzie coś z nimi nie tak to wymienisz a jak będą dobre to możesz jeździć :thumbsup:

Napisano

Jeśli mklos1 ma rację to do wymiany jest rama... Daj lepsze zdjęcie suportu, bo to ma strasznie duże ziarno i nawet powiększyć się nie da.

Chcesz sprawdzić czy masz luz na suporcie? Złap za korbę tuż przy pedale, ale nie za samego pedała i poruszaj w kierunku prostopadłym do ramy. Jak wyczujesz luz to będziesz wiedział co się dzieje. Jeśli go nie ma to załóż brakujące ramię korby i dokręć. Tu moja rada... spróbuj odtłuścić gwint śruby i ten w osi suportu. Niczym tego nie smaruj tylko skręć do kupy. Jeśli korba znowu zacznie się odkręcać, to możesz na gwincie położyć kroplę lakieru do paznokci. pomoże. Sprawdź jeszcze czy to ramię nie jest wyrobione. Otwór ma być kwadratowy a nie okrągły. Podobnie oś suportu. Jak coś nie jest dla ciebie jasne to pytaj.

Napisano

Dzięki. Dużo mi Twoja odpowiedź pomogła.

 

Jeśli chodzi o korbę to jest delikatnie na jednym boku przy zewnątrz zjechana.

 

Wrzucam zdjęcia do oceny.

 

Biorąc przykręconą korbę z napędem w stronę ramy i z powrotem nie ma luzu.

 

Jeśli zaczynam pedałować jest lekki luz. Ale wydaje mi się, że to bardziej od napędu (jest wyciągnięty łańcuch).

 

3bbb0d7a9d0560bdb56244dee13506f6.jpg

 

bc4576d513cd5e06709a33f04003f98b.jpg

 

6ea0b33cfda620d1b0f902ce0a5e56c0.jpg

 

dff686823d1df086ece95bbf2b8f5d14.jpg

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

 

Jednak po 3km korba praktycznie odpadła... jest mega zluzowana.

Napisano

Nie wygląda to za dobrze. Na pierwszym zdjęciu korba wydaje się być za płytko osadzona.

 

Ja bym spróbował obrócić tą korbę o 180 stopni, tak aby najbardziej wyrobione miejsce na osi suportu i najbardziej wyrobione miejsce gniazda były po przeciwnych stronach. Odtłuść wszystko: oś, gwint w osi, gniazdo w korbie i śrubę i złóż to do kupy bez żadnego smaru. Przedłużka na klucz i dokręć naprawdę mocno, żeby korba dobrze osiadła na osi. Oczywiście wtedy będziesz musiał przełożyć też prawą korbę o 180 stopni, ale piszesz, że masz ściągacz to nie powinno być problemu (tu już posmaruj oś, aby korba gładko weszła przy dokręcaniu). Jeśli to nie pomoże, można jeszcze spróbować zakleić śrubę na czerwony loctite.

Napisano

Rama jet w porzadku. Co do korby... nie jest dobrze, ale tragedi tez nie ma. Umyj dokladnie to ramie w benzynie ekstrakcyjnej. Wytrzyj do sucha. Wez szmatke nasaczona benzyna i umyj os suportu. Zrob to tak zeby benzyna nie splywala do srodka suportu. Zaloz ramie i skrec do kupy. Pamietaj o tym, ze sruba tez ma byc czysta. Jezdzij i zacznij rozgladac sie za nowa korba. Co do luzu na suporcie. Jesli nie wyczules go to znaczy ze go nie ma. Polecam ci go wymienic przy wymianie korby. To nie jest duzy koszt. Jesli chcesz wymieniac w przyszlosci takie rzeczy samodzielnie zaopatrz sie w klucz do misek suportu. Koszt jakies 15-25 zl. Zalezy gdzie kupisz.

A wlasnie jeszcze jedno pytanie. Krzych0 slusznie zwrocil uwage na to, ze to ramie jest dziwnie osadzone. Powiedz nam czy to ramie wlozyles na os tylko do zdjecia. No wiesz tak zeby bylo. Czy tez to ramie jest tak osadzone po skreceniu? No i jeszcze moze powiedz nam czy to jest oryginalna korba, fabrycznie zamontowana do roweru?

Napisano

Mam klucz do suportu shimano. To taki?

 

Czyli na razie odtłuścić, przełożyć na drugą stronę i trochę przesmarować?

 

Polecicie jakąś korbę deore z suportem? Oglądałem na portalu aukcyjnym ale wszystkie są pod 9 biegów a ja mam 8.

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

 

Ramię korby na zdjęciu jest po skręceniu, zestaw od nowości roweru.

 

http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=5996203297

 

Coś takiego jest ok?

 

Tylko tutaj nie widzę tych kwadratów na których jest Korba.

Napisano

Wymień korbę. Gniazdo ma wyraźne ślady wybicia. W środku albo jest pełno brudu albo jakiś zadzior, bo korba nie dochodzi do końca. Przy wybitym gnieździe korba i tak będzie miała luzy i albo będzie się luzowała albo trzeszczała i strzelała.

Nową korbę (najtańszy stalowy no-name0 kupisz już od niecałych 10 PLN a za ok 2 dychy  powinieneś znaleźć aluminiową .

http://allegro.pl/korba-lewa-stal-ofmega-150mm-czarna-f14-i6042643113.html

http://www.decathlon.pl/lewe-rami-korby-170-mm-id_8298276.html

http://allegro.pl/korba-lewa-stalowa-gieta-czarna-romet-i6132648299.html

http://allegro.pl/lewe-ramie-korby-czarne-aluminium-i6139662362.html

Napisano

 

 

Polecicie jakąś korbę deore z suportem?

Nowej DEORE na kwadrat nie produkują. Możesz oczywiście wymienić suport na octalinka  ale wtedy będziesz też musiał wymienić prawą korbę z zębatkami A to już trochę kosztuje, więc jeśli masz dobre zębatki, to ja bym teraz nie zmieniał, tylko wymienił samo ramię, dojechał napęd do końca i wtedy wymienił całość

 

 

Coś takiego jest ok?

Jeśli wystarczą ci 2 blaty to powinno pasować (nie wnikam teraz w detale techniczne)


 

 

Ile powinna mieć mm?

Tyle samo, ile ma stare ramię :laugh:

Inaczej będziesz miał ramiona różnej długości i może się dziwnie pedałować.

Zmierz stare ramię od środka otworu na pedał do środka kwadratu na suport. Albo poszukaj oznaczenia wytłoczonego gdzieś od środka korby. Powinna tam być 170 albo 175

Napisano

Co do nowego zestawu korba + suport... Poszukaj Deore FC-M590 z trzema blatami. Ale Jesli nie masz teraz gotowki to zrob tak jak kolega wyzej polecil. Kup lewe ramię 175mm. Zamontuj i tez bedziesz jezdzic.

Dlugosc ramion masz prawdopodobnie napisana na ramieniu swojej korby.

Napisano

Po kolei:

1. te klucze z linków potrzebne są do wymiany suportu na kwadrat lub octalink i do ściągnięcia korby.

http://archiwum.allegro.pl/oferta/korba-deore-fc-m521-suport-bb-es30-121mm-i3211598719.html

Suport i korbę DEORE które dałeś w linku są na hollowtec

326785517_1_644x461_korba-deore-lx-3-9-i

i potrzebujesz taki klucz:

http://www.bitul.pl/Sklep/Produkty/4-Klucz-do-suportu-Hollowtech-II,-3w1

Tak więc zanim kupisz klucze najpierw kup korbę i suport do niej pasujący.

2. Do założenia samej lewej korby nie potrzebujesz narzędzi za wyjątkiem klucza do śruby wciskającej korbę na oś (zwykle imbus, czasami bywa potrzebny nasadkowy)

Zanim założysz korbę dokładnie wyczyść oś (kwadrat), sprawdź, czy nie ma zadziorów czy wyrobień. Korbę miałeś chyba aluminiową, więc raczej mała szansa, żeby uszkodziła twardą stalową oś, ale lepiej sprawdzić. Jak wszystko będzie OK, suport kręci się lekko, bez zacięć i nie ma luzów to go nie ruszaj. Posmaruj oś smarem grafitowym (są dwie szkoły, jedna mówi żeby smarować, druga żeby skręcać na sucho - ja jestem wyznawcą tej pierwszej), załóż korbę, porządnie dokręć śrubę (moment to 40-50 Nm, więc trochę trzeba się przyłożyć), wkręć pedał (lewy gwint!) na smar i ciesz się jazdą. Po jakimś czasie sprawdź dokręcenie śruby i pedału.

Napisano

Wszystkim dałem po plusie, bardzo dziękuję za pomoc.

 

Jeśli wymiana całej korby nie jest konieczna to na razie odpuszczam... chciałbym w coś lepszego zainwestować jeśli już by ale trzeba było... a że nie trzeba...

 

Dzisiaj byłem się za korbą rozejrzeć, kupiłem nową śrubę (znacznie dłuższą niż poprzednia). Korby na wymiar nie było, w drugim sklepie dostałem alivio za... 1 zł. Co prawda używana, ale cena robi swoje :D

 

Korba założona, zrobione 2km na razie - wszystko jest w porządku. Oczyściłem mufę (czy to na czym się trzyma korba) benzyną, dodałem smar do pedała (nigdy wcześniej go nie stosowałem) i skręciłem. Śruba cały czas szła z oporem, dokręciłem i jest chyba OK.

 

W każdym bądź razie, mam nadzieję, że będzie w porządku. Rower jeśli mnie zawiedzie to tak jak teraz - pod blokiem. A wam dziękuję bardzo za poświęcony mi czas :)

Napisano

 

 

Śruba cały czas szła z oporem

To może wskazywać na nadwyrężony gwint. Warto by było przelecieć gwint w osi gwintownikiem (chyba to jest standardowy M8).

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...