Skocz do zawartości

[korba] Jaką wielkość tarcz wybrać?


grabek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Jestem na etapie składania napędu (2x10 -  kaseta 11-34) do roweru. I mam dylemat jaką wielkość tarcz korby wybrać.

Rower będzie 29 calowy, prawdopodobnie na ramie stalowej i sztywnym widelcu. Nie będzie raczej nigdy widział gór, ani maratonu. Ma służyć do ciągnięcia przyczepki, dojazdu do pracy (80% asfalt), wycieczek i zwykłych treningów.

Jaka według Was będzie optymalana wielkość koronek do takiego roweru?

Napisano

Witam!

Jestem na etapie składania napędu (2x10 -  kaseta 11-34) do roweru. I mam dylemat jaką wielkość tarcz korby wybrać.

Rower będzie 29 calowy, prawdopodobnie na ramie stalowej i sztywnym widelcu. Nie będzie raczej nigdy widział gór, ani maratonu. Ma służyć do ciągnięcia przyczepki, dojazdu do pracy (80% asfalt), wycieczek i zwykłych treningów.

Jaka według Was będzie optymalana wielkość koronek do takiego roweru?

 

jak musi być 2x to stawiałbym na 24/38 ... a nie może być 3x?

Napisano

Mam w jednym rowerze 22/36 jak dla mnie na asfalt jest to za mało.... biorąc pod uwagę że jest to rower 29" i faktycznie z tego co piszesz gór on widzieć nie będzie a 80% asfaltu to w ogóle zastanawiałbym się nad sensem wchodzenia w 2 blaty z przodu. Jeśli już jednak bardzo się uparłeś to celowałbym w coś pokroju 24/38 (podobnie jak przedmówca). 

Napisano

 

jak musi być 2x to stawiałbym na 24/38 ... a nie może być 3x?

 

Nie ma takiej potrzeby. Nawet myślałem nad 1x.

 

jak musi być 2x to stawiałbym na 24/38 ... a nie może być 3x?

 

 

Shimano robi 40/28. Będzie duża różnica?

Napisano

Ale po co jak możesz mieć 24/38 - Shimano FC M615 (przeznaczona do napędu 2x10) Co do różnicy to pomiędzy 38 a 40 nie ma kosmosu, natomiast wolałbym mieć w rezerwie na podjazdy mniejszą zębatkę 24 niż 28. Pisałeś coś o przyczepce - ta 24 może się przydać w niektórych warunkach. 

Napisano

A czemu, skoro na asfalt i raczej po płaskim, to nie założysz szosowej korby kompaktowej 50/34 i do tego kasety 11-28? Powinno wystarczyć i być w miarę uniwersalne i szybkie. Sprawdziłem na jakimś kalkulatorze i przy kadencji 90 będzie i oponach 29" x 2,1 oraz długości korby 172,5:

-50-11 - prędkość 56,3 km/h (w razie jakiejś górki będziesz mógł dokręcić

-34-28 - prędkość 15km/h więc będzie lekko i nawet poważniejsze górki (pow. 15%) powinieneś pokonać. 

 

realny zakres użytecznych przełożeń będzie dość spory:

- od 34-21 do 34-12

- od 50-24 do 50-15

 

Przepraszam, wiem, że to nie koszerne i do 29erów są malutkie korby, ale to chyba dlatego, że takie ramy głównie w teren i góry. Ale Ciebie to nie dotyczy, stąd moja luźna propozycja. 

 

pozwodzenia

adam

Napisano

 

 

-34-28 - prędkość 15km/h więc będzie lekko i nawet poważniejsze górki (pow. 15%) powinieneś pokonać.
 jesteś pewien, że autor wątku jest wystarczająco mocny na takie przełożenia? Bo ja 13% na 28-32 podjeżdżałem z wielkim trudem i dopiero po przesiadce na 28-36 nie muszę na szczycie odsapnąć. A i tak kusi mnie zmiana najmniejszego baltu na 26T :P
Napisano

@Shiryu,

 

 

 jesteś pewien, że autor wątku jest wystarczająco mocny na takie przełożenia? Bo ja 13% na 28-32 podjeżdżałem z wielkim trudem...

 

 

... Nie będzie raczej nigdy widział gór, ani maratonu. Ma służyć do ciągnięcia przyczepki, dojazdu do pracy (80% asfalt), wycieczek i zwykłych treningów...

 

 

:thumbsup:

Napisano

No to jak Dziobelek zaznaczył, autor wątku celuje w prosty teren. Ja Tylko zaznaczyłem, że takie przełożenia przy kadencji 90 są do zrobienia nawet przy sporych nachyleniach. Nawet w płaskich miastach zdarzają się górki po 10+%. W Warszawie też takie mamy:)

I spoko na takich przełożeniach: 34-28 autor da radę wjechać spokojnie z dobrą prędkością. A jak  nie da rady, no to już sorry, gregory. Przełożenia typu 22x34l;ub 26x34 na płaskie twarde drogi - to chyba nie można polecać...


 jesteś pewien, że autor wątku jest wystarczająco mocny na takie przełożenia? Bo ja 13% na 28-32 podjeżdżałem z wielkim trudem i dopiero po przesiadce na 28-36 nie muszę na szczycie odsapnąć. A i tak kusi mnie zmiana najmniejszego baltu na 26T :P

współczuję. Toż to podrywa przednie koło, a 13% nie jest jakieś krytyczne...

No chyba, że w piachu, wietrze w twarz, rowerze, który waży 20kg, rowerzyście bez kondycji. @Shiryu - autor będzie jeździć po płaskim i w miarę twardym terenie. 

Napisano

Nie prościej samemu wyliczyć jakiej zębatki potrzebujesz? Przecież to na tyle indywidualna sprawa, że słuchanie porad w stylu "weź 38 bo ja taką mam" jest trochę bez sensu. Jeździłeś zapewne rowerem i sam najlepiej wiesz na jakich przełożeniach najczęściej. Skorzystaj z kalkulatora których w internecie sporo i dopasujesz sobie to co Ci najlepiej pasuje. Ja mam korbę 48/36/26 i najczęściej jeżdżę na 36. Tylko po cholerę Ci taka informacja? ;)

Napisano

 

Nie prościej samemu wyliczyć jakiej zębatki potrzebujesz? Przecież to na tyle indywidualna sprawa, że słuchanie porad w stylu "weź 38 bo ja taką mam" jest trochę bez sensu. Jeździłeś zapewne rowerem i sam najlepiej wiesz na jakich przełożeniach najczęściej. Skorzystaj z kalkulatora których w internecie sporo i dopasujesz sobie to co Ci najlepiej pasuje. Ja mam korbę 48/36/26 i najczęściej jeżdżę na 36. Tylko po cholerę Ci taka informacja? ;)

 

Bo nie wiem jaka jest różnica między takim samym napędem w rowerze 26 i 29. Teraz mam fulla 26 i wiem z jakich przełożeń korzystam najczęsciej, ale nie wiem jaka będzie różnica jeśli rower będzie miał większe koła.

Napisano

Podepnę się trochę pod temat, zmieniam rower na 27,5" i zdecydowałem się na napęd 2x10. Przeliczyłem sobie przełożenia i wyszło mi że zębatka 24 z przodu i tylna 36 da miększe przełożenie niż obecne 22-32. Pytanie jak to się ma do większego koła? Ogólnie cały rower będzie lżejszy od poprzedniego. Korba 38-24 da radę? Obecnie mam zębatkę 44 i z tylną 11'tką wykorzystuję ją tylko na asfaltowych zjazdach w górach.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...