Skocz do zawartości

[napęd] wymiana napędu w Unibike Viper z 9s na 10s


bercov

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich na początku. Czytam forum już od jakiegoś czasu, ale dopiero dzisiaj postanowiłem się Was poradzić w sprawie wymiany napędu w swoim rowerze.

 

Swoją historię skrócę maksymalnie jak się da ;) Otóż, 3 miesiące temu kupiłem rower Unibike Viper na ramie 23' (mój wzrost 198, waga 90kg). Początkowo chciałem zainwestować trochę więcej w rower, ale zdrowy rozsądek kazał mi wybrać coś w bardziej przystępnej cenie, w razie jakby mój zapał okazał się słomiany ;) Wyszło jednak na to, że spodobało mi się i to nawet bardzo, więc postanowiłem troche ;) doinwestować zakupiony rower.

 

Na przemyślenia o zmianie napędu zebrało mi się, w momencie jak rower znalazł się w naprawie, bo po przejechaniu niecałych 1200 km padł amortyzator (pękła sprężyna prawdopodobnie). Wcześniej był problem z suportem, który strzelał w trakcie jazdy - nasmarowanie rozwiązało chwilowo problem. W zasadzie nie mam nic do zarzucenia względem napędu fabrycznie zamontowanego (może poza trochę giętką korbą mocowaną na kwadrat), ale doszedłem do wniosku, że skoro tak mi się spodobało jeżdżenie to czemu nie przenieść tego na "wyższy poziom" ;)

 

Początkowo chciałem wymienić tylko korbę na deore FC-M590, ale potem pokusiło mnie też na manetki XT, itd. Potem spodobała mi się korba SLX, potem zauważyłem, że ceny części na 9s są droższe niż 10s, itd., aż doszedłem do wniosku, że wymienię cały napęd na 10s. Stary sprzedam w rozliczeniu, albo zamontuje w drugim rowerze więc to nie problem. Myślałem, żeby sprzedać cały rower, jednak w tej chwili mija się to celem. Z tego co mi się wydaje w Unibike'u we wszystkich modelach z serii Cross są te same ramy (strona milczy na ten temat, odpowiedzi na maila się nie doczekałem), więc kupno najlepszego z serii Xenona wyszło by tak samo, jak wymiana gratów w tym rowerze co mam.

 

Ogólnie to co chciałbym wymienić wygląda tak (pierwsza pozycja co jest, druga co ma być + orientacyjne ceny):

 

MANETKI

ALIVIO SL-M430

105

DEORE XT SL-M780

279

PRZERZUTKA PRZEDNIA

ALIVIO FD-M430

60

DEORE XT FD-M781

94

PRZERZUTKA TYLNA

DEORE RD-M592 SHADOW

140

DEORE XT RD-M781

199

KASETA

ACERA CS-HG30-9 (11-32T)

54

DEORE CS-HG62

92

ŁAŃCUCH

DEORE CN-HG53

43

DEORE CN-HG54

67

KORBA

DEORE FC-M391

130

SLX FC-M670

430

 

Pytanie jest takie, czy złożony wyżej napęd jest ok (w tej cenie) i czy wszystkie podzespoły będą ze sobą współpracować.

Rozwijając trochę to tak:

Manetki: tutaj chciałbym, żeby były zamontowane na klamce hamulca T-610, więc nie wiem czy nie musze kupić tych z oznaczeniem I-B na końcu (mają one telewizorki?)

Przerzutka przednia: w systemie down swing - chyba nic więcej nie muszę wiedzieć?

Przerzutka tylna: Shadow, top normal, z długim wózkiem. Będzie ok?

Kaseta: 11-32 tak jak było

Łańcuch: tu też standardowo, bez zmian

Korba: też nie chcę zmieniać zębatek, czyli zostaje 48-36-26, ale chciałbym dłuższe ramie 175 mm, bo z tego co się orientuje to w mojej jest 170 mm (z uwagi na mój wzrost, myślę, że zmiana będzie na plus).

 

Tak by to po krótce wyglądało, prosiłbym o opinie, czy dobrze to wygląda, czy coś zmienić itp.

 

Pozdrawiam!

  • Mod Team
Napisano

Wszystko spoko ale łańcuch daj lepszy i mam pewne obawy co do modelu przedniej przerzutki. Ta która podałeś jest dedykowana do korby 42/32/24

 

 

Manetki: tutaj chciałbym, żeby były zamontowane na klamce hamulca T-610, więc nie wiem czy nie musze kupić tych z oznaczeniem I-B na końcu (mają one telewizorki?)

Mają telewizorki, znaczy są tam przewidziane i raczej B, to system I-spec, ale te klamki chyba go nie posiadają i będziesz zmuszony kupić z obejmami. Komponenty z grupy trekingowej nie sa chyba przewidziane do I-speca ale tego nie wiem na pewno.

 

Napisano

Dzięki Puklus za zainteresowanie tematem.

 

Faktycznie, nie zauważyłem, że jest cała grupa osprzętu przeznaczona dla rowerów trekkingowych.

W takim razie zmieniam przednią przerzutkę na Deore XT FD-T781 (down swing), a łańcuch na SLX CN-HG75.

Jeśli chodzi o manetki to te na obejmę będą ok?

http://www.bikestacja.pl/pl/manetki-shimano-deore-xt-sl-m780-3x10speed-na-obejme.html

 

 

Tak w ogóle się jeszcze zastanawiam czy może tylna przerzutka też będzie lepsza XT-T780, niż ta którą podałem?

No i manetki też są SL-T780?

 

Które będą lepsze?

  • Mod Team
Napisano

Nie wiem czy manetki z serii T posiadają ten sam mechanizm ... na pewno M780 sa bardzo dobre. Przerzutka m780 od m781 nie różni sie bardzo, trochę konstrukcyjnie. m786 natomiast posiada sprzędło, teoretycznie zmniejszające majtanie się łańcucha na dziurach.

 

Przerzutka T780 to już zupełnie inna, klasyczna konstrukcja, która została wyparta z MTB. Jest podatna na obijanie sie o ramę ale sprawa mniejsze problemy w regulacji i nie straszne jej kaseta szosowa czy górska, w przeciwieństwie do niektórych "Szadołów" które nie specjalnie lubiły się z kasetami mniejszymi niż 11-28.

 

 

Napisano

Ok, czyli podsumowując zostanę przy takim zestawieniu:

 

 

MANETKI

DEORE XT SL-M780 (279 zł) - mocowane na obejmę. Jak rozumiem prawa manetka (tył) będzie bez problemu współpracować z przerzutką tylną RD-M781, ale zastanawiam się, czy lewa też obsłuży przerzutkę przednią z innej grupy (trekingowej) FD-T781?

 

 

PRZERZUTKA PRZEDNIA

 

DEORE XT FD-T781 (97 zł) - down swing, czarna

 

 

PRZERZUTKA TYLNA

DEORE XT RD-M781 (199 zł) - top normal, sgs, czarna - tutaj policzyłem sobie pojemność i wychodzi (48-26)+(32-11)=43

z tego co widze w specyfikacji sgs ma właśnie taką pojemność, więc tutaj będzie na styk. Mam rozumieć, że powinno to dobrze współpracować ze sobą?

 

 

KASETA + ŁAŃCUCH

(209 zł)

SLX CS-HG81 - 11-32T - klasę wyżej, bo z tego co widzę, to HG62 nie posiada zestopniowania 11-32 - jest tylko 11-34T

 

SLX CN-HG75 - łańcuch zgodnie z sugestią z grupy wyżej + spinka connexa

 

KORBA

SLX FC-M670 - 48-36-26, ramię 175 mm, osłona, czarna

 

Teraz chyba powinno być już ok. Prosiłbym ewentualnie o rozwianie powyższych wątpliwości i potwierdzenie czy tak to może wyglądać. Zaraz po tym składam zamówienie :woot:

 

 

 

  • Mod Team
Napisano
ale zastanawiam się, czy lewa też obsłuży przerzutkę przednią z innej grupy (trekingowej) FD-T781?

Tak, powinna bez problemu, tylko żeby to była opcja 3x, nie jestem zorientowany czy manetki mają tylko przełącznik czy są modele tylko z 2 biegami.

 

 

więc tutaj będzie na styk. Mam rozumieć, że powinno to dobrze współpracować ze sobą?

eee na tyk by był GS :P SGS będzie aż nadto :P

 

Przerzutka pasuje do korb wiec teraz jest git. Jeżlei chcesz zajechać dalej, dbaj o napęd i jeździj na 2 łańcuchy.

Napisano

Jeśli chodzi o manetki, to jest to chyba jeden i ten sam model. W specyfikacji opisane jest 2/3x10 więc pewnie się to tylko ustawia jakoś.

Tak czy inaczej, dziękuje za porady.

 

Jeśli chodzi o łańcuch, to tak zrobie. Do tej pory co ok 300 km (dwa tygodnie), zdejmowałem łańcuch i szejkowałem go w benzynie, czyściłem kasetę. Rozumiem, że teraz robiłbym podobnie, tylko po zdjęciu łańcucha nr 1, zakładałbym łańcuch nr 2? Dystans 300 km będzie ok, czy częściej/rzadziej trzeba taką czynność przeprowadzać?

 

Pozdrawiam!

  • Mod Team
Napisano

To zależy, oczywiście można zmieniać łańcuch co wyprawę :P kto ci zabroni. Porządne łańcuchy jak np campagnolo mają okres rotacyjny 800-1000km w zależności od ciężaru bikera i warunków. gorze powinno sie zmieniać częściej np 500km.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...