Skocz do zawartości

[stery] pomoc i sugestie przy pierwszej wymianie


eskimer

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Panowie, znowu potrzebna pomoc, tym razem przy pierwsze wymianie sterów. Jestem już po demontażu (i to nawet z dwóch ram). Z uwagi na koszta tego wybijaka, którego i tak bym używał raz na 3 lata wpadłem na pomysł, by zrobić to trzonkiem przeznaczonym do młotka (koszt 1,60 zł). Polecam, wg mnie narzędzie idealne, popukałem "z czuciem" z 4 stron i wszystko pięknie i równo wyszło nie uszkodzone. Piachu w środku jednak dużo, dlatego wymiana jest konieczna. Wszystko po wyjęciu wygląda tak.

 

54476888.jpg

 

Stery - z tego co sobie poczytałem są to stery półzintegrowane(?). Poza nimi wyciągnąłem także uszczelnienie założone nad górną miską (2 uszczelki) Tu pojawia się pierwsza wątpliwość: Czy dolna miska i równocześnie łożysko mają jakieś uszczelnienie zakładane na rurę sterową, jeśli tak to czy fabrycznie było ono częścią sterów czy widelca? Jeśli sterów to oznacza, ze się "zapiekło" i będę musiał trochę się pomęczyć żeby je zdemontować, chyba że to element amortyzatora (mam SR SUNTOUR NCX) i mam tego nie ruszać? Fotka:

 

32038306.jpg

 

Teraz staję przed wyborem sterów.

 

Wymierzyłem coś takiego: średnica miski, czyli to co wchodzi w główkę ramy 44mm. Wysokość jednej miski, choć zdjęcie może mylić z uwagi na kąt ustawienia aparatu to 9,2 mm (to wymiar miski razem tym "kołnierzem, który nie wchodzi do środka ramy, a który ma średnicę ok.49 mm). W ramę z uwagi na jej budowę wepchnąć można ster na głębokość tylko ok.1 cm. Średnica otworu pod rurę sterową - łożyska - ok. 29,5 mm, średnica mojej rury sterowej ok.28,6 mm. Fotki:

 

48947895.jpg

 

 

15484541.jpg

 

 

53853670.jpg

 

 

Proszę o poradę jakie konkretnie stery dobrać, bez szaleństw, do 100 zł. Jeżdżę po 2-2,5 tyś rocznie po asfalcie, lesie polnych drogach. Bez żadnych skoków i innych wyczynów. Interesują mnie tylko łożyska tzw "maszynowe".

 

Ostatnia kwestia - nasadzania sterów. Wiem, że trzeba równo, najlepiej prasą w serwisie itd. Jestem jednak ambitny, świadomy ryzyka i nie zamierzam dorabiać jakiegoś serwisu, więc zrobię to oczywiście sam. Mam delikatnie nasmarować miejsce w ramie na miski smarem miedziowym i je nasadzić. Pytanie - warto konstruować ten patent z pręta gwintowanego i 4 nakrętek i dwóch podkładek (gdzieś takie cudo widziałem) czy dać sobie spokój i z "czuciem" podziałać młoteczkiem i deską? A może inaczej? Będę wdzięczny za sugestie.

 

Dzięki za pomoc - już nie zresztą nie pierwszy raz na tym forum mi udzieloną :)

Napisano

Tak, to typowe stery pół-zintegrowane 1 1/8" w standardzie Cane Creek. Do 100zł proponuję sprawdzone Accent Airplane lub VP A45AC.

 

Element, który pokazałeś na drugim zdjęciu to bieżnia dolnego łożyska, jest częścią sterów. O ile zmieniłbyś je na model z pasującymi łożyskami, może zostać. Inaczej, do wymiany. Nie wiem, czy zauważyłeś, te szpary między bieżnią, a koroną, służą do jej zdejmowania. Stukasz płaskim śrubokrętem, powoli, po obwodzie bieżni i w końcu całkiem zejdzie. Skoro stówka jest stalowa, zapiec oczywiście też się mogło. Odrobina WD-40 nie zaszkodzi.

 

Patent z prasą jest wygodny i polecam zrobić sobie własny egzemplarz. Rzeczywiście ułatwia pracę.

Napisano

patent ze śrubą jest dobr, jednak bez stożka centrującego nie działa i moja wyiana sterów zakończyła się użyciem młotka, tylko pamiętaj, że młoek nie może być metalowy, bo lepiej puknąć kilka razy więcej niż o jeden raz za mocno. Jako że następnej wymiany sterów nie planuję (szczelne łożyska zamiast wianka) to nie będę planował rozbudowy parku maszynowego, ale kilka rzeczy jak wybijak, odpowiednotek, itp uświadomiły mi jak doobrze skonstruowane narzędzia ułatwiają pracę, bo w praktyce po tym jak mnie urządziła prasa z pręt gwintowanego (przekoszone stery przy zakładaniu, bo nie było centrowania) to już miałem siąść i płakać, bo ani szans na sprawny rower, ani nie zapowiadało się na uratownie sterów które okazyjnie kupiłem po cenie promocyjnej, inaczej nigdy by mnie nie było na nie stać. Co prawda ochłonęłem i stwierdziłem, że do czegoś młotek park toola ma dwie różne końcówki, ale gdyby nie to, to miałęm już wychodzić do sklepu po nowy rower (do pracy trzeba jakoś następnego dnia dojechać, a zanieść do serwisu w UK to ta jak by oddać komuś połowę wartości nowego roweru). Mimo, że prasa nie zdała egzaminu, to dolną miskę też wciskałem prasą, bo służyła mi jako podkładka do uderzania, więc pamiętaj, by pod podkładki włożyć kawałek filcu lub teraflenu, bynie uszkodzić misek.

Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano
Do 100zł proponuję sprawdzone Accent Airplane lub VP A45AC
Dzięki Fenthin za sugestię i ustalenie, że "sterówka jest jednak sterowa" ;)

 

jednak bez stożka centrującego nie działa
Rozwiń temat, bo mnie to zaciekawiło, ja na razie widzę to tylko w teorii, Ty już widzę działałeś w praktyce. Jeśli możesz wrzuć tutaj fotki swojej "prasy", albo daj namiar jak samemu ją wykonać. Młotek oczywiście użyję gumowy, choć nie żaden serwisowy (z powodów takich samych z jakich stery wybiłem trzonkiem za 1,60 zł). Co do podłożenia czegoś by nie powyginać łożysk, to dzięki za podpowiedź.
Napisano

Moją prasę kupiłem na e-bayu, ponieważ nie mam tutaj swoich narzędzi (wszystko zostało w Polsce). Prasa to kawałek pręta gwintowanego, wytoczona nakrętka z pałąkiem (wyztarczy zwykła nakrętka i klucz) a od dołu druga nakrętka na klucz. Pomiedzy nimi podkładki metalowe, a jeszcze omiędzy nimi podkładki z teraflenu, żeby nie uszkodzić misek. Jeżeli przyjrzysz się profesjonalnym narzedziom to mają one po przeciwnej stronie do okładziny dociskowej stożek a nie płaską podkładkę, właśnie po to, by miska nawet gdy się przekrzywi była ściągana w kierunku osi. Przy płaskiej podkładce po przekrzywieniu prasa się przesuwa w miejsce najmniejszego oporu i jeszcze powięsza efekt przekrzywienia. Na allegro kiedyś zmówiłem od jakiegoś tokarza śrubę do prasy do papieru. Spokojnie poszukaj kogoś kto takie śruby toczy, nastepnie przejrzyj budowę profesjonalnej prasy, rozrysuj na kartce i zamów u tokarza. Najprawdopodobniej będzie to stożek 45 stopni od osi, bo ostrzejszy będzie się wbijał klinem i rozszerzał rure sterową a rozwarty kąt stożka może się nie ślizgać wystarczająco do samo centrowania (poproś tokarza o przeszlifowanie papierem na gładko tej powierzchni). storzek oczywiście przewiercony w osi symetrii na gruby pręt gwintowany (M14, chociaż ja mam M12 i daje radę) a od góry podkładka z walca tak z 5-10mm grubości, bo zwykłe podkłądki mi się po prostu wygięły. No i Wreszcie trzecia podkładka do wymiany na stożek, to stożek ale tylko do średnicy 1 1/8 cala a dalej płasko, żeby stożek nie rozerwał ci miski z łożyskami. Na płaskie powierzchnie przyklej filc taki 1-3 mm grubości (allegro dział rękodzieło robienie kartek), a na koniec nakrętki mosiężne jeżeli chcesz używać prasy kilkukrotnie i nie wymieniać prętu gwintowanego. Szacunkowo taki zestaw to w granicach 50 zł (za śrubę do prasy dałem 102 rok temu).

 

Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano

Szczerze mówiąc od połowy nic nie rozumiem co napisałeś. Jedno zdjęcie załatwiłoby więcej niż tysiąc słów. Mam dostęp do tokarki, także dorobienie czegoś leży w zasięgu moich możliwości. Jeden człowiek na allegro sprzedaje coś takiego (fotka). Czy zda to egzamin, czy czegoś brakuje, coś trzeba zmienić? Jeśli ktoś ma taki sprzęt niech się odezwie chcę zapytać o wymiary.

 

dosterw.jpg

Napisano

Zda egzamin. Zamiast uniwersalnego stożka masz pierścienie dopasowane do odpowiednich średnic

 

Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano

Czy w drugiej części Twojej poprzedniej wypowiedzi chodziło o to by dwie podkładki zastąpić stożkami? Czy w przypadku tej prasy także trzeba stosować jakiś materiał by nie uszkodzić łożysk, czy stosować tak jak jest. Pozdrawiam

Napisano

Nie dwie zastąpić stożkiem, a jedną ale wymienną, tj. gdy zakładasz pierwszą miskę, to od strony rury sterowej stożek, a od drugiej podkładkę, gdy zakładzas drugą miskę, to zmienasz stożek na stożek ze schodkiem jak w aukcji (stożek centruje, ale jego podstawa nie jest szersza niż 1 1/8'' żeby nie rozepchał/uszkodził łożyska)dy2e6ebe.jpg Połączeniem dwóch pomysłów może być coś takiego jak w prawym dolnym rogu. Wymiary ukośnych ścianek musisz dobrać, bo nie będzie tam dużo miejsca na stożkowe schodki.

 

Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2

 

Czy w przypadku tej prasy także trzeba stosować jakiś materiał by nie uszkodzić łożysk, czy stosować tak jak jest.

łożysk nie uszkodzisz, bo podkładka równomiernie je dociska. Filc jest po to, żebyś nie porysował powierzchni. Powstałe w ten sposób zadziory mogą niszczyć uszczelki.

Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano

Ok. Dzięki za rysunek i fatygę.

Nie dwie zastąpić stożkiem, a jedną ale wymienną, tj. gdy zakładasz pierwszą miskę, to od strony rury sterowej stożek, a od drugiej podkładkę, gdy zakładzas drugą miskę, to zmienasz stożek na stożek ze schodkiem jak w aukcji (stożek centruje, ale jego podstawa nie jest szersza niż 1 1/8'' żeby nie rozepchał/uszkodził łożyska)
A nie prościej zrobić za jednym zamachem dwa takie stożki ze schodkami jak na aukcji i wkręcić je równocześnie po dwóch stronach pręta? W końcu będę robił jeden to drugi nie stanowi problemu. Po co z jednej strony stożek zwykły, z drugiej podkładka, potem jakaś zamiana na stożek ze schodkami itd?
Filc jest po to, żebyś nie porysował powierzchni. Powstałe w ten sposób zadziory mogą niszczyć uszczelki.
ok. nie przewidziałem tego, dzięki.

 

Czy przy takiej prasie jak ta z aukcji stery wprasowujemy jakość szczególnie np.na przemian trochę jednej trochę drugiej miski, czy najpierw jedną miskę do końca, a później drugą?

Napisano

Najpierw jedna strona później druga - prasa musi mieć centryczne, dobre podparcie. Dodatkowo można dostać drogie frezy do powierzchni rury sterowej w ramie. Gdy się wcześniej pytałem o to na forum, to mi odradzano ich zakup, bo drogie, a skoro już mam stery w rowerze to pewnie powierzchnia została obrobiona wcześniej. W moim przypadku okazało się że fabryczne stery były zakładane na nierówną powierzchnię nacieku lakieru. Oczywiście założyłem na to nowe stery, jednak pro forma powierzchnia powina być idealnie równa i prostopadła do osi.

 

Wysyłane z mojego ASUS Transformer Pad TF700T za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano

Pytanie - warto konstruować ten patent z pręta gwintowanego i 4 nakrętek i dwóch podkładek (gdzieś takie cudo widziałem) czy dać sobie spokój i z "czuciem" podziałać młoteczkiem i deską? A może inaczej? Będę wdzięczny za sugestie.

 

Domowo, raz na 3 lata, deska z młotkiem załatwia sprawę. Szkoda czasu na budowę praski, chyba, że ktoś lubi :)

 

Przy okazji:

W klasycznych sterach z kulkami były pierścienie uszczelniające dolną miskę. W kilku półzintegrowanych, które widziałem nie ma. Błoto, woda i piach trafiają prosto na łożysko. Wprawdzie ono samo w sobie jest uszczelnione, ale gdybyś w poszukiwaniach trafił na stery z dodatkowym pierścieniem zabezpieczającym od spodu, daj znać - chciałbym takie nabyć.

Napisano

Ja mam na kulki, ale poza tą bieżnią nabijaną na rurę sterową, która jak mi uświadomiono jest częścią sterów, a nie rury i amortyzatora ;) żadnych pierścieni nie widziałem

 

U mnie łożysko demontuje się po wyjęciu takiego drucika. Zdemontowałem wszystkie 4. Bieżnie były zasyfione i trochę zapiaszczone, ale całe bez wżerów. Wymieniłem kulki na nowe - bo miałem takie i była okazja. Całość nasmarowałem.

Pytanie - czy duże luzy powinny mieć te pierścienie wewnętrzne (bieżnie wewnętrzne)? Jeszcze przed demontażem takie luzy były. Myślę, że nie mogłem nic spartolić przy montażu bo i co. Drucik wsadziłem i siedzi sztywno na swoim miejscu.

 

aha jeszcze drugie pytanie - przy sterach w opisach mam napisane "wysokość ponad główkę ramy" i np. przy Accentach jest 6,7 mm + 2,6 mm = 9,3 mm. Jak to jest mierzone - z korkiem czy nie i co się konkretnie mierzy? Czy to jest istotne, czy i tak wszystko wyreguluję podkładkami dystansowymi (przy starych sterach miałem założone 3 takie podkładki: 1cm + 1cm + 0,5 cm).

Napisano

Pomijając stery zintegrowane, miski wystają poza obrys główki ramy. W przypadku sterów pół-zintegrowanych to ledwie kilka mm. Ale ładnie to widać w ramach przystosowanych do sterów zewnętrznych: http://www.bike198.c...-chris-king.jpg Dodatkowo dochodzi także górna pokrywka sterów (to już w każdym typie). I to tyle, jeśli chodzi o wysokość sterów.

 

Wyobraź sobie, że kupujesz używany widelec. Jeśli sterówka jest krótka, przy długiej główce ramy i wysokich sterach może okazać się, że nawet nie założysz mostka.

Napisano

Ja mam na kulki, ale poza tą bieżnią nabijaną na rurę sterową, która jak mi uświadomiono jest częścią sterów, a nie rury i amortyzatora ;) żadnych pierścieni nie widziałem

 

Bo zwykle nie ma - pytanie czy takie istnieją, czy samo łożysko jest tak dobrze uszczelnione, że nie trzeba.

Tam się dostaje woda i błoto, to widać nawet po Twoim widelcu - chyba, że brązy przy koronie to nie korozja. U mnie samo łożysko jest uszczelniane (potocznie nazywane maszynowym), natomiast jeśli u Ciebie jest wianek z kulkami, to chyba tylko nadmiar smaru je chroni :)

 

Luzów ma nie być. Najpierw dociągasz kapsel redukując luzy a dopiero później skręcasz śruby na mostku

Napisano

Czyli te 2,6 mm to pewnie wysokość 2 misek która wystaje ponad główkę ramy (każda po jakieś 1,3 mm), a te 6,7 mm to uszczelnienie z góry? Dobrze rozumiem? Czy tą drugą wartość podaje się do samego czubka - razem z uszczelnieniem i kapslem położonym na miskach, czy nie - mierzy się 2 to co wystaje z główki x2 + uszczelnienie?

 

Wyobraź sobie, że kupujesz używany widelec. Jeśli sterówka jest krótka, przy długiej główce ramy i wysokich sterach może okazać się, że nawet nie założysz mostka.
Dzięki, teraz rozumiem w jakich przypadkach to jest istotne. Ja mam w takim razie "zapas" sterówki, bo są założone 3 podkładki dystansowe. Zresztą nowe stery jak widzę niewiele będą się różniły wysokością od starych.

 

natomiast jeśli u Ciebie jest wianek z kulkami, to chyba tylko nadmiar smaru je chroni
Tak to wygląda. Mam same kulki bez wianka. Rdza na sterówce rzeczywiście jest, delikatnie ją usunąłem. Myślę, jednak że ona szczególnie nie przeszkadza w działaniu sterów, dużo gorzej jest jak mamy zapiaszczony smar w łożysku, bądź gdy smaru nie ma wcale. Z racji słabego uszczelnienia w obydwu ramach - dolne łożyska były w gorszym stanie niż te górne, które są lepiej uszczelnione i syf ich tak nie atakuje. Na szczęście miski były całe bez wżerów. Kulki jak pisałem wymieniłem, mam ich zapas, bo takie same mam np. w pedałach.
Luzów ma nie być. Najpierw dociągasz kapsel redukując luzy a dopiero później skręcasz śruby na mostku
Ok. O wyregulowanie jeszcze podpytam, później jak kupię nowe stery. Pytanie na razie jest takie czy te które wyjąłem powinny mieć duży luz w "stanie spoczynku"? Tutaj spokojnie, bez wyciągania tego drucika zabezpieczającego, palcami mogę wcisnąć te bieżnie wewnętrzne, tak że widzę kulki. Nie ma aż tak ogromnego luzu, że kulki mogą powypadać, ale pewien luz jest. Z racji tego, że nie mam porównania z nowym pytam czy to normalne?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...