Skocz do zawartości

[poradnik] Regeneracja zacisków Tektro Auriga Comp.


virus191

Rekomendowane odpowiedzi

Nudna niedziela... Coś mi przedni słabo hamuje. Ściągnę koło zobaczę klocki i tłoczki. Aha. Lewy tłoczek nie chodzi. Klocki nie wiem w jakim stanie myślę, że do wymiany.

 

p90200021024x768.th.jpg

p90200031024x768.th.jpg

 

No to jedziemy :D Regeneracja zacisku:

 

Potrzebne narzędzia:

 

1. Torx 27 z dziurką, do kupienia w Castoramie za 21zł komplet takich kluczy.

2. Torx 15

3. Imbus 5

4. Imbus 2

5. Płaski lub oczkowy 7

6. Kombinerki

 

Zaczynamy od spuszczenia płynu hamulcowego. Jak to zrobić polecam: [poradnik] Wymiana płynu hamulcowego w hamulcach Tektro. - Hamulce rowerowe - Forum Rowerowe - Największe w Polsce tyle, że w drugą stronę ;)

 

Wyciągamy klocki odkręcają śrubę imbusem 2 i wyjmujemy je razem ze sprężynką aby ich nie zatłuścić płynem.

 

Następnie imbusem 5 odkręcamy zacisk. W tym momencie zacisk nam wisi na przewodzie. Nie dałem go rady odkręcić w palcach, więc owinąłem plastikowy gwint szmatką, żeby nie uszkodzić go przy odkręcaniu kombinerkami.

 

p90200191024x768.th.jpg

 

 

 

Po odkręceniu mamy zacisk w ręce. Czyścimy go z brudu itp.

 

p90200051024x768.th.jpg

 

Bierzemy torx 27 z dziurką i rozkręcamy zacisk. Po odkręceniu ponownie czyścimy wszystko z brudu benz. ekstrakcyjną. Po tej czynności skręcamy z powrotem zacisk.

 

p90200081024x768.th.jpg

 

Luzujemy odpowietrznik kluczem 7 i bierzemy Duuuuuża strzykawkę (ja użyłem 50ml) i wężyk fi 4. Napełniamy ją powietrzem i staramy się szybko ruchem wstrzykną to powietrze do zacisku aby wyskoczyły tłoczki. W moim przypadku jeden tłoczek był zapieczony i wyskoczył tylko jeden.Jeśli wyskoczy nam jeden tłoczek kombinujemy :D Tłoczek został mi w połówce zacisku gdzie dochodzi przewód. Wkręciłem w miejsce przewodu zbrojony wężyk fi4mm, zatkałem palcem kanalik strzykawką i jazda :D Łatwo nie było ale wypadł.

 

p90200091024x768.th.jpg

p90200101024x768.th.jpg

 

Czyścimy wszystko dokładnie benzyną ekstrakcyjną.

p90200131024x768.th.jpg

p90200151024x768.th.jpg

Po tych czynnościach smarujemy boki tłoczków - użyłem do tego białego smaru HSW 100.

 

p90200171024x768.th.jpg

 

Zbiorniczek był czysty więc go nie czyściłem.

 

p90200181024x768.th.jpg

 

Myślę, że wystarczająco jasno jest opisane. Wystarczy użyć wyobraźni :)Po skręceniu wszystkiego tłoczki ładnie równo chodzą.

Edytowane przez virus191
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower kupiłem z miesiąc temu - nawet nie wiedziałem jaka to przyjemność po pracy siąść i pojeździć po górkach i lasach :D

Powoli pogłębiam swoją wiedzę w tej dziedzinie. Mam pytanie odnośnie klocków, czy nadają się do wymiany? Co co nowych hebelków to prawdopodobnie na drugi rok kupie 29" i na pewno będę robił nowe fotoporadniki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:( Szkoda. Przedni jest taki słaby, że jak jadę z górki mogę go wcisnąć do oporu i nie zablokuje koła. Dlatego zmieniłem płyn oraz zregenerowałem zacisk. Zostały mi klocki, myślałem, że to ich wina. Tarłem papierem 400,200, wygrzewałem i dalej nie widać poprawy. Przynajmniej może moje poradniki komuś pomogą :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do odtłuszczania to mój przepis jest taki:

 

1. wrzucić klocki do jakiegoś żaroodpornego naczynia ( ja używam starej menażki) zalać denaturatem i podpalić

2.po ostygnięciu zetrzeć przy pomocy drobnego papieru ściernego utlenioną warstwę

3.przetrzeć szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną

4.dotrzeć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powinieneś myć elementów gumowych benzyną ekstrakcyjną - jest ona dla nich agresywna. Albo specjalny odtłuszczacz do hamulców w sprayu, albo spirytusem / denaturatem. Tłoczki smaruje się specjalnym smarem do tłoczków w przypadku płynu DOT4, natomiast przy oleju mineralnym nie wiem dokładnie, może właśnie tylko tym olejem - raczej nie używałbym tu przypadkowych smarów - nie wiadomo jak zareagują z olejem i uszczelnieniami. To tyle z uwag ;) Też mam te hamulce ale jestem jak na razie (1200km) zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...

witam

 

czy te gumowe pierscienie da sie dokupic?

 

mam problem z tylnym zaciskiem. piszczy mi strasznie i prawie nie hamuje - doswiadczony zawodnik powiedzil mi ze zacisk mi cieknie

moglbym to sam rozebrac i naprawic ale rower jest jeszcze na gwarancji i nie wiem czy czekac az sklep otworza (na zime zamkniety) czy brac sie samemu za naprawe (zestaw do odpowietrzania juz zakupiony)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

 

Zbiorniczek był czysty więc go nie czyściłem.

 

p90200181024x768.th.jpg

 

Czy oryginalny płyn hamulcowy który wylałeś z hamulców był czysty?

U mnie był dosyć mocno zanieczyszczony i zastanawiam się czy to normalne i jaką drogą te zanieczyszczenia się do układu dostały... Dodam że heble mają niewiele ponad 2 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

 

Mam te hamulce (typ Tektro Auriga Comp) od paru miesięcy. Co do uwag ze hamulce są słabe to mam inne zdanie. Problem leży w klockach a nie w hamulcach. Jeśli klocek został zatłuszczony czymkolwiek (np płynem hamulcowym) to po prostu przestaje hamować.

Po wymianie klocków na półmetaliki (tanie z allegro) i krótkim dotarciu jestem w stanie jednym palcem bez wysiłku zblokować kolo jadać z górki.

Zalane klocki leczę tak ze trzymam w kombinerkach nad płomieniem aż nasączony płyn zaczyna się gotować i dymić. Jak już nie ma parującego płynu to przecieram klocek mocno pilnikiem i dopiero zakładam. Potrzebne jest jeszcze krótkie dotarcie na rowerze i hamują "prawie" jak nowe. Regenerowany klocek już chyba nigdy nie będzie hamował jak nowy ale i tak wystarczy do hamowanie jednym palcem.

Zatluszczone klocki podczas hamowania "wyją i ryczą". Te regenerowane czasami też...

 

Co do odpowietrzania - szkoda kasy na zestawy "profesjonalne". Kupcie w aptece 2 zestawy do kroplówek (3PLN sztuka) i strzykawkę.

Rurka kroplówki po obcięciu pasuje na strzykawkę a gumową końcówkę można założyć na śrubkę do odpowietrzania przy zacisku. Gumową końcówkę drugiej rurki wkładamy do otworu w zbiorniczku. Tą od zbiorniczka trzeba podwiesić do góry aby przepychany płyn szedł sobie w gorę - widać wtedy czy przestają iść z okładu bąble powietrza.

 

Używam od kilku miesięcy płynu do układów hydraulicznych Citroena LHM plus (zielony płyn i zielona butelka) - na razie żadnych negatywnych efektów. Jest dużo tańszy od oryginalnego.

 

Po rozebraniu zacisków sugeruje przepolerować boki tłoczków pasta polerską - może znikną wtedy wycieki (na bokach zbiera się trochę osadu - patrz zdjęcie).

Przy skladaniu zaciskow nie smarowac uszczelki niczym. Zalac zacisk plynem hamulcowym zeby bylo latwiej odpowietrzyc pozniej.

 

Odpowiadając na pytanie kolegi o uszczelkę pomiędzy zaciskami - jest tam mały oring. Wstawiam zdjęcia zacisków z uszczelka pomiędzy nimi.

 

Same uszczelki tłoczków to wynalazek i nie wiem gdzie je kupić na wymianę. Jest prostokątna w przekroju i ma dodatkowe wcięcie. Jeśli macie namiar gdzie można takie coś dostać to dajcie znać.

post-159646-0-60916700-1361442051_thumb.jpg

Edytowane przez scisorro1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te hamulce łatwo odpowietrzyć metodą trzymaj pompuj bez używania strzykawek. Odkręcamy pokrywę zbiornika, a na odpowietrznik zakładamy kluicz 7mm, a nad niego wężyk akwarystyczny. Pompujemy klamką , a gdy stwardnieje wciskamy, a nasz partner odkręca o półobrotu odpowietrznik i powtarzamy czynność do skutku. W międzyczasie pamiętajmy o uzupełnianiu oleju w zbiorniczku bo gdy go zabraknie cała robota pójdzie na marne. P.S. gdy zacisk przecieka warto go wymienić na np. każdy model shimano mający takie samo wejście przewodu w zacisk. Na pewno będzie pasował.

Edytowane przez Dudi353
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tej małej uszczelki znajdującej się pomiędzy połówkami zacisku to da się ją dostać. Byłem w 2 sklepach zajmującymi się łożyskami i uszczelnieniami i w jednym były ale się sprzedały i kazano przyjść po dostawie. O uszczelkę przy tłoczku też pytałem ale niestety nie mieli... Spróbuję jeszcze podzwonić po okolicznych sklepach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

te hamulce łatwo odpowietrzyć metodą trzymaj pompuj bez używania strzykawek...

 

Syn ma w rowerze takie hamulce i też odpowietrzałem bez strzykawek i innych dziwnych wynalazków. Zalewam te hamulce płynem LHM. Kiedyś miałem Magura Julie i też lałem tam LHM z powodzeniem. Co do skuteczności Tektro Auriga Comp, to muszę uważać, bo mogę bez problemu przelecieć przez kierownicę. Nie bardzo rozumiem wypowiedzi, że to słabe hamulce. Polecam raczej poszukać usterki i ją wyeliminować. W porównaniu do moich Juicy 5 są zdecydowanie bardziej agresywne i piszę tu o firmowych klockach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki przebieg mają heble?

Dla każdego na początku działały jak żylety, niestety później pojawiają się schody...

 

 

Nie wiem, syn jeździ na nim ze 3 sezony. Ja ważę 96 kg i pode mną rower na Auriga Comp staje dęba. Gimnazjalista raczej tego nie zajeździ, bo jest ze 2x lżejszy. Skoro hamowanie słabnie, to proponuję odpowietrzyć na początek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co........ :confused:

Miałem te hamulce, teraz mam dużo lepsze (niby) według wszelakich rankingów a mimo to nie widzę powalającej na kolana różnicy (poza wypierdowym designem), zresztą mam porównanie z wieloma modelami i naprawdę nie rozumiem czego ludzie tak opluwają to Tektro. Chyba tak dla zasady.

A tak na marginesie miałeś takie ???

Jak by były takie kiepskie to by nie szły na montaż do tak wielu gotowych rowerów.

Powiem tak.... , jak za tą kasę to rewelacja.

 

Jaki przebieg mają heble?

Dla każdego na początku działały jak żylety, niestety później pojawiają się schody...

 

To do tego postu to było.

 

Polecam raczej poszukać usterki i ją wyeliminować.

Amen- nic dodać.

 

Jak już miałbym coś opluwać to Avidy które dla mnie są badziewiem do kwadratu i to bez względu na grupę.

Bo powiedzmy że wyższe grupy jako tako działają to w porównaniu do swoich klasowych konkurentów innych firm są szrotem nie wartym obszcz.....

Edytowane przez Roonin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w/w hamulce i nie wiem czego się czepiać ,nie mam porównania z innymi gdyż są to moje pierwsze tarczówki ale sama obsługa i regulacja jest prosta i jako laik daje sobie z tym radę a samo hamowanie - jak daje radę zatrzymać sprawnie rower z moją wagą czyli 80kg + dwoma palcami ( prawa i lewa klamka po palcu wskazującym bo tak najczęściej jeżdżę po mieście ) czyli nie są chyba takie złe ,tarcze 2x160.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co........ :confused:

Miałem te hamulce, teraz mam dużo lepsze (niby) według wszelakich rankingów a mimo to nie widzę powalającej na kolana różnicy (poza wypierdowym designem), zresztą mam porównanie z wieloma modelami i naprawdę nie rozumiem czego ludzie tak opluwają to Tektro. Chyba tak dla zasady.

A tak na marginesie miałeś takie ???

Jak by były takie kiepskie to by nie szły na montaż do tak wielu gotowych rowerów.

Powiem tak.... , jak za tą kasę to rewelacja.

 

 

 

To do tego postu to było.

 

 

Amen- nic dodać.

 

Jak już miałbym coś opluwać to Avidy które dla mnie są badziewiem do kwadratu i to bez względu na grupę.

Bo powiedzmy że wyższe grupy jako tako działają to w porównaniu do swoich klasowych konkurentów innych firm są szrotem nie wartym obszcz.....

Czy mam takie heble? Tak, pisałem już o nich w tym temacie...

Czy oryginalny płyn hamulcowy który wylałeś z hamulców był czysty?

U mnie był dosyć mocno zanieczyszczony i zastanawiam się czy to normalne i jaką drogą te zanieczyszczenia się do układu dostały... Dodam że heble mają niewiele ponad 2 lata.

Co do tej małej uszczelki znajdującej się pomiędzy połówkami zacisku to da się ją dostać. Byłem w 2 sklepach zajmującymi się łożyskami i uszczelnieniami i w jednym były ale się sprzedały i kazano przyjść po dostawie. O uszczelkę przy tłoczku też pytałem ale niestety nie mieli... Spróbuję jeszcze podzwonić po okolicznych sklepach.

Nikogo ani niczego nie opluwam, po prostu piszę jak jest... Według mnie niefajną rzeczą jest jak wysunięty tłoczek zapieka się w zacisku i odpycha tarczę tak, że ta aż obciera o przeciwległą stronę zacisku... Tarcze też według mnie są lipne, ale to nie dotyczy hampla. Piszesz że gdyby były słabe to nie montowano by ich do tylu rowerów seryjnie... Suntoury XCM, XCT też są bardzo często montowane seryjnie... zdarzają się nawet w rowerach >2000zł i też na tej podstawie uważasz że są to dobre widły? :wallbash:

W tej cenie duużo lepszym wyborem są heble Shimano BR-M4xx. kolega ma hamulce z tej grupy z automatycznym odpowietrzaniem i są bezobsługowe nie licząc okazyjnego odtłuszczania.

Dobra koniec OT.

 

witam

 

czy te gumowe pierscienie da sie dokupic?

 

mam problem z tylnym zaciskiem. piszczy mi strasznie i prawie nie hamuje - doswiadczony zawodnik powiedzil mi ze zacisk mi cieknie

moglbym to sam rozebrac i naprawic ale rower jest jeszcze na gwarancji i nie wiem czy czekac az sklep otworza (na zime zamkniety) czy brac sie samemu za naprawe (zestaw do odpowietrzania juz zakupiony)

W Białymstoku nie udało mi się znaleźć, a byłem w 2 sklepach z uszczelnieniami i jednym z heblami samochodowymi. W jednym mieli te małe uszczelki wkładane między połówki zacisku ale im zeszły i kazali czekać.

Edytowane przez bruce95
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do porównania, to mogę opisać 4 modele hamulców tarczowych. Pierwszy model miałem Tektro tarczowe ale mechaniczne, tarcza tył 160 mm. Kupiłem ten hamulec, aby zastąpić v-brakei, które to przy mojej masie 96 kg całkowicie zawodziły w Górach Sowich. Ogólnie wszystkie zmiany na "+". Działał przy dowolnej prędkości. Modulacja słabiutka, wyraźnie wyczuwalne naciąganie linki i praca pancerza. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc zamontowałem Magura Julie 160 mm. Straszny kloc, wielki, ciężki. Skuteczność niewiele lepsza od poprzednika na linkę. Z modulacją oczywiście lepiej ale bez szału. Ogólnie drogo i tak sobie, spory niedosyt. Apetyt rośnie dalej. Kupiłem Kross Level A8 / 2009r. Chyba najlepszy rocznik tego modelu. Od razu zaznaczam, rower trzeba rozłożyć i złożyć zgodnie z zasadami sztuki, aby odczuć pełne zadowolenie z wydanych pieniążków. A8 posiada hamulce Avid Juicy 5 160 mm, klocki fabryczne. Ogólnie na początku miałem problemy z wyregulowaniem tyłu. Przyczyna banalna, lakier na ramie w miejscu montażu adaptera. Mała poprawka i wszystko śmiga wyśmienicie. Hamulec jest pewny, na płaskim spokojnie pstrykam jednym palcem, dobra modulacja, brak jakichkolwiek usterek. Hamuje zdecydowanie lepiej od Magury, jest mniejszy, lżejszy, jakby z innej epoki. Jak do tej pory pełne zadowolenie i zaufanie. Kolejny, czwarty hamulec, to Tektro Auriga Comp, jak wcześniej pisałem, zamontowany w rowerze syna. Bardzo mi się ten model podoba, ostry, niezawodny, żyleta. Gdy jadę tym rowerem, to przodu praktycznie nie dotykam, zupełny killer. Przy tej cenie to jest IMHO absolutna rewelacja.

 

Dodatkowo zaznaczam, że to opis hamulców na klockach seryjnych.

 

Małe podsumowanie:

 

Tektro na linkę tarcza 160 mm:

 

+ lepszy od V, to nie podlega dyskusji, w górach poprostu działa,

+ tani,

+ mało wymagający w eksploatacji,

 

- kiepska modulacja,

- siła hamowania zależna od podatności linek, pancerzy,

- jednym palcem się nie hamuje w tym modelu,

 

 

Magura Julie 160 mm:

 

+ lepszy od mechanicznego Tektro,

+ lepsza modulacja,

+ jak na hydraulik prosta eksploatacja, w tym odpowietrzanie,

 

- wielki i ciężki,

- na fabrycznych klockach hamuje bez szału, spodziewałem się większych doznań,

- drogi, spodziewałem się więcej za te pieniądze,

Być może ujawnia swoje zalety wynikające z masy i kształtu (żeberka?) przy ekstremalnych zjazdach w górach, tego do końca nie przetestowałem.

 

Avid Juicy 5 160 mm:

 

+ skutecznie hamuje jednym palcem na klockach seryjnych,

+ dużo lepsza modulacja niż w Magurze,

+ równe zużycie klocków i tarczy,

+ rozsądne gabaryty i związana z tym waga,

 

- na klockach seryjnych znacznie spada skuteczność hamowania, gdy tarcze poczują wodę,

- mokry potwornie wyje, ludzie na ulicy patrzą, co się dzieje, używam zamiast dzwonka :D

- wymaga płynu hamulcowego DOT, wolałbym gdyby pracował na oleju LHM,

Jestem bardzo zadowolony z tego modelu, w sumie niczego mi nie brakuje, nie myślę o wymianie. Być może z ciekawości wrzucę na przód tarczę 185 mm.

 

Tektro Auriga Comp 160 mm:

 

+ bardzo ostry na klockach seryjnych, wręcz zaskakująco skuteczny,

+ prosty w obsłudze, wbrew instrukcjom nie wymaga strzykawek do odpowietrzania, a sam proces jest banalny, pompowanie klamką i dolewanie.

+ zadowala się płynem LHM od Cytryny, który jest tani jak barszcz.

 

- osoby używające z lekceważeniem pierwszy raz przedniego hamulca mogą szybko pocałować asfalt,

 

Nie wiem, jak zachowuje się na deszczu. Zdecydowanie polecam ten model hamulca dla osób, które nie podchodzą maniakalnie do sprzętu, a potrzebują dobrego hamulca za bardzo rozsądne pieniądze. Gdybym teraz składał dla siebie rower <7k pln, to kupiłbym właśnie Tektro Auriga Comp.

Edytowane przez kalafior
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie niefajną rzeczą jest jak wysunięty tłoczek zapieka się w zacisku i odpycha tarczę tak, że ta aż obciera o przeciwległą stronę zacisku...

 

To może i zdarza się w każdych hamulcach. Przeważnie z braku serwisu i dbałości o hamulec. Co chwilę jest taki temat na forum i ten problem dotyczy chyba każdej marki (zresztą tak samo jak i w samochodach).

I nie rozumiem co to ma do jego skuteczności.

 

Suntoury XCM, XCT też są bardzo często montowane seryjnie... zdarzają się nawet w rowerach >2000zł i też na tej podstawie uważasz że są to dobre widły? :wallbash:

 

W swojej cenie? Bardzo dobre.

Jakoś nie montuje się RST czy Spinnera z podobnej klasy i przedziału cenowego tylko te XCM i XCR co oznacza że w swoim przedziale cenowym są ok.

Ja nie mówię ze są to najlepsze hamulce świata, nie jestem tak naiwny ale nie raz hamulce uważane za dużo lepsze (o cenie nie wspomnę) rozczarowały mnie dużo bardziej.

Jeśli chodzi o tarcze to zależy z czym porównujemy, na pewno są o niebo lepsze (estetyka wykonania i materiał) od najprostszych modeli shimano.

Edytowane przez Roonin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...